Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud
Celý záznam 221251000560016 najdete zde
Komunikace a vnější vztahy České televize v roce 2020 Cíle, aktivity a výsledky pro Radu České televize zpracoval: Vít Kolář, ředitel divize Korporátní vztahy, komunikace a obchod předkládá: Petr Dvořák, generální ředitel České televize duben 2021 Obsah prezentace A. Česká televize v médiích – mediální analýza za rok 2020 B. Komunikace ČT v roce 2020 C. Interní komunikace D. Podpora veřejně prospěšných aktivit 1. Charitativní a osvětové aktivity 2. Mediální partnerství a kulturní projekty 3. ČT edu E. Divácké centrum Komunikace a vnější vztahy – struktura úseku Komunikace a vnější vztahy Tiskové Vnitřní Divácké Charitativní oddělení komunikace centrum projekty PR ČT edu Mediální programu partnerství 3 Komunikace a vnější vztahy Pod úsek Komunikace a vnějších vztahů spadá 7 oblastí: Tiskové oddělení ČT reaguje na dotazy médií a věnuje se komunikaci korporátních témat. PR programu se věnuje podpoře vlastní tvorby, pořadů, programu a off air podpoře projektů ČT. Vnitřní komunikace ČT zajišťuje komunikaci uvnitř instituce a akce pro zaměstnance. Charitativní projekty ČT koordinují aktivity v oblasti podpory charity a neziskových aktivit ČT. Mediální partnerství zajišťuje výběr kulturních projektů a podporu těchto akcí včetně spotových kampaní. Divácké centrum reaguje na podněty diváků. ČT edu vzdělávací portál spuštěný v dubnu 2020 na podporu distanční výuky. 4 A. Česká televize v médiích v roce 2020 Mediální analýza Zdroje: Newton Media, Hi-Lights Česká televize v médiích v roce 2020 22 910 mediálních výstupů Tonalita zpráv v roce 2020 6% 4% 21 % 69 % Pozitivní Neutrální Negativní Ambivalentní Zdroj: Newton Media 6 Tonalita zpráv v roce 2020 Česká televize byla v loňském roce 58 % 42 % předmětem celkem 22 910 mediálních výstupů. Většina z nich (69 %) byla Parlamentní listy neutrálních. Přibližně pětina ze všech Ostatní výstupů (21 %) vyzněla vůči ČT pozitivně. Dalších 6 % příspěvků vyznělo 4% 6% 21 % ambivalentně. Celkem 4 % příspěvků se vůči ČT vymezovala negativně. Pouhá tři média (parlamentnilisty.cz, Haló noviny a neviditelnypes.cz) stála za většinou (53 %) z nich. Klíčová v tomto ohledu byla role webu Parlamentní listy, který uveřejnil 42 % všech příspěvků s kritickým vyzněním vůči ČT. 69 % Pozitivní Neutrální Negativní Ambivalentní Zdroj: Newton Media 7 Vývoj medializace v letech Medializace České televize kopírovala i v roce 2020 sezónnost televizního cyklu s pravidelným poklesem v letních měsících. Změnou byla vysoká míra publicity v jarních měsících, kdy ČT generovala velké množství výstupů v souvislosti se zpravodajstvím a aktivitami vztahujícími se k epidemii koronaviru. Z hlediska tonality u mediálních výstupů dlouhodobě převažuje neutrální publicita (v průměru téměř 70 % příspěvků) s následnou pozitivní publicitou (21 %). Počet výstupů 12000 10000 8000 6000 4000 2000 0 Zdroje: Hi-Lights, Newton Media Q1 2014 Q2 2014 Q3 2014 Q4 2014 Q1 2015 Q2 2015 Q3 2015 Q4 2015 Q1 2016 Q2 2016 Q3 2016 Q4 2016 Q1 2017 Q2 2017 Q3 2017 Q4 2017 Q1 2018 Q2 2018 Q3 2018 Q4 2018 Q1 2019 Q2 2019 Q3 2019 Q4 2019 Q1 2020 Q2 2020 Q3 2020 Q4 2020 8 Vývoj medializace za rok 2020 Nejvyšší publicity dosáhla Česká televize v Rok 2020 prvním čtvrtletí loňského roku, plných 9528 výstupů. Byly zapříčiněny zejména velkým 431 množstvím českotelevizních projektů na 290 podporu skupin postižených děním souvisejícím s koronavirem. 6666 365 297 228597 255 189 2017 Pozitivní ohlasy sbírala ČT za projekty, jako je 2141 UčíTelka, ČT edu program ČT3 nebo přenosy Q1 4046 2988 1532 bohoslužeb či divadelních her. Pozitivně laděné Q4 byly rovněž zprávy o nárůstu sledovanosti a 690 457 důvěryhodnosti zpravodajství ČT. Zvýšená Q2 Q3 medializace souvisela také s děním v Radě ČT. Pozitivní Neutrální Negativní Ambivalentní Z pohledu vlastní tvorby generovala pozitivní 53 Rok 2020 publicitu zejména hraná tvorba ve vysílání, 84 seriál Místo zločinu Ostrava, snímek Past nebo minisérie Herec a Vodník. Z pořadů pak soutěž 285 Peče celá země a stálice programu České televize Všechnopárty a magazín Sama doma. 93 120 Tradičně vysoký zájem vyvolaly premiérové pohádky uváděné ve vánočním období (např. 86 Hodinářův učen, O vánoční hvězdě). 2715 227 95 145 106 1687 2264 94 79 44 48 75 174 853 63 81 42 50 50 1886 97 81 874 1286 965 1075 101 572 792 478 871 362 172 156 948 592 805 535 113 191 153 192 Pozitivní Neutrální Negativní Ambivalentní Zdroj: Newton Media 9 Medializace podle mediatypů a tonalita výstupů Z jednotlivých mediatypů byly tradičně nejaktivnější weby, které publikovaly 16 891 výstupů. Tištěné tituly publikovaly dohromady 5 677 výstupů, nejvíce v prvním kvartálu (1 797 výstupů). Výrazně došlo k úbytku negativní publicity v kategorii zahrnující televizi, především z důvodu změny rétoriky TV Barrandov vůči ČT. Podíl výstupů 2020 Podíl výstupů 2019 7% 5% 2% 2% 5% 2% 1% 1% 3% 3% 0% 0% 3% 4% 5% 4% 6% 20 % 70 % 72 % 70 % 67 % 74 % 73 % 79 % 45 % 85 % 20 % 28 % 26 % 25 % 34 % WEBY 16 % 18 % 17 % TELEVIZE (16 891) 8% (410) ROZHLAS CELOSTÁTNÍ REGIONÁLNÍ OSTATNÍ TISK TV + ROZHLAS INT. SERVERY TISK (436) DENÍKY (7 883) (4 515) (1 447) TITULY (1 993) (342) (2 237) Pozitivní Neutrální Negativní Ambivalentní 10 Zdroje: Newton Media, Hi-Lights Medializace a tonalita publicity aktuální tvorby Média ve všech kvartálech pozitivně hodnotila aktuálně vysílanou i připravovanou vlastní tvorbu. Zaujaly rovněž informace o vysoké sledovanosti pořadů ČT. Nejmedializovanější aktuální tvorba a jejich tonalita 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Pozitivní Neutrální Negativní Ambivalentní Zdroj: Newton Media 11 Vývoj medializace: představitelé ČT v médiích Mezi představiteli managementu ČT byl v médiích v roce 2020 nejčastěji citován a zmiňován generální ředitel Petr Dvořák (2 045 výstupů), následován tiskovou mluvčí Karolínou Blinkovou (554 výstupů), ředitelem zpravodajství a sportu Zdeňkem Šámalem (162 výstupů) a výkonným ředitelem ČT art Tomášem Motlem (114 výstupů). Jméno Funkce Poz. Neu. Neg. Amb. Celkem Petr Dvořák generální ředitel Karolína Blinková tisková mluvčí 255 1478 128 184 2045 Zdeněk Šámal ředitel zpravodajství a sportu 554 Tomáš Motl 0 549 3 2 162 Jiří Ponikelský výkonný ředitel ČT art Milan Fridrich 0 147 7 8 Alžběta Plívová výkonný ředitel ČT sport Miroslav Karas ředitel programu 9 103 0 2 114 Vít Kolář vedoucí komunikace a vnějších vztahů a projektu ČT edu 0 73 3 2 78 David Břinčil ředitel TS Ostrava Petr Koliha ředitel korporátních vztahů, komunikace a 4 57 2 4 67 Jan Souček obchodu Michal Kratochvíl 0 40 0 0 40 ředitel divize finance a provoz 1 31 2 3 37 výkonný ředitel ČT :D ředitel TS Brno 0 22 2 6 30 ředitel divize technika 0 27 0 2 29 0 24 0 2 26 0 23 0 2 25 0 20 0 2 22 12 Zdroj: Newton Media B. Komunikace ČT v roce 2020 Komunikace v roce 2020 Česká televize ve vztahu k novinářům v loňském roce, ovlivněném pandemií koronaviru: • vydala 213 tiskových zpráv a programových avíz • připravila 22 tiskových konferencí představujících programová vysílací schémata či vlastní projekty ČT a 13 novinářských projekcí, • uspořádala 5 premiér a 6 novinářských dnů či speciálních akcí 14 Novinářské projekce, tiskové konference a setkání s médii v roce 2020 15 Novinářská projekce: Místo zločinu Ostrava Leden 2020 První tiskovou konferencí v roce 2020 představila Česká televize seriál Místo zločinu Ostrava. K seriálu vyšlo 192 mediálních ohlasů. Komunikace seriálu začala již v roce 2019 informováním o natáčení a také na tiskové konferenci informující o novinkách v programu ČT pro začátek roku 2020. PR programu navázalo užší spolupráci s Moravskoslezským deníkem a deníkem Blesk. Ty průběžně lákaly své čtenáře ke sledování jednotlivých epizod články se zajímavostmi z natáčení a připomínkami archivních reálných případů, které tvůrce seriálu inspirovaly. 16 Setkání s médii: Poldové a nemluvně Leden 2020 Vzhledem k charakteru seriálu se PR programu rozhodlo pro „rodinné“ pojetí tiskové konference. Zástupce médií pozvalo za tvůrci a herci do letenského Domečku, kde byla možnost udělat i delší rozhovory. K seriálu bylo publikováno 157 mediálních ohlasů. Komunikace seriálu začala již v roce 2019 informováním o natáčení a také na tiskové konferenci informující o novinkách v programu ČT pro začátek roku 2020. Vybraní recenzenti a lifestyloví novináři dostali screener prvních dvou dílů. Hercům a tvůrcům byly dohodnuty rozhovory. Ke každé epizodě byly společně s tvůrci nachystány zajímavosti, které byly následně rozesílány vybraným médiím. 17 Novinářská projekce: Stockholmský syndrom Leden 2020 Novinářskou projekci a následnou tiskovou konferenci PR programu zorganizovalo i dvojdílné minisérii Stockholmský syndrom. Zúčastnilo se jí 33 zástupců médií a vygenerovala 59 mediálních ohlasů. Komunikace seriálu začala již v roce 2019 informováním o natáčení a také na tiskové konferenci informující o novinkách v programu ČT pro začátek roku 2020. Novináře zajímaly zejména rozhovory s představitelkou hlavní role, herečkou Elizavetou Maximovou a režisérem Danem Svátkem. Zájem byl také o herce z Ostravy, kde se film natáčel. 18 Tiskové konference: Eurovision Song Contest Leden/únor 2020 Česká televize představila na začátku ledna osm finalistů národního kola Eurovize. O tři týdny později byl na druhé konferenci, které se zúčastnilo 39 zástupců médií, oznámen zástupce České republiky v soutěži. PR programu následně v souvislosti s pandemií komunikovalo také zrušení soutěžního kola v Rotterdamu. 19 Novinářská projekce: Vysoká hra Leden 2020 K dvoudílnému filmu Jiřího Svobody byly realizovány za účasti herců a tvůrců dvě projekce a tisková konference. Zúčastnilo se jí 26 zástupců médií a k snímku vyšlo 89 mediálních výstupů. Komunikace seriálu začala již v roce 2019 novinářským dnem na natáčení a také na tiskové konferenci informující o novinkách v programu ČT pro začátek roku 2020. 20 Novinářská projekce: Veterán Leden 2020 Nový seriál byl novinářům představen na projekci spojené s tiskovou konferencí, a to za účasti režiséra Jana Hřebejka, představitelů hlavních rolí Milana Ondríka a Marie Poulové a autora scénáře Johna Boka. Tiskové konference se zúčastnilo 26 zástupců médií. Komunikace seriálu začala již v roce 2019 na tiskové konferenci informující o hraných novinkách v programu ČT pro začátek roku 2020. 21 Novinářská projekce: Past Únor 2020 Dvě projekce se konaly za účasti režiséra Viktora Polesného i představitelky hlavní role Zuzany Stivínové. Tiskové konference se účastnilo 39 zástupců médií. Medializace byla podpořena i pozváním herce Jiřího Štěpničky na tiskovou konferenci a rodičů hlavní dětské postavy, manželů Vojtkových. 22 Novinářská projekce: Zrádci Únor 2020 Poprvé mohli vidět Zrádce návštěvníci brněnského festivalu Serial Killer v září 2019. První dvě epizody představila Česká televize za účasti tvůrců 11. února v Liberci v rámci exkluzivní předpremiéry. O týden později se konala pražská novinářská projekce za účasti režiséra Viktora Tauše, scenáristy Mira Šifry a hereckých představitelů hlavních rolí. K seriálu vyšlo přes 100 mediálních výstupů. 23 Novinářská projekce: Infiltrace – obchod se soucitem Únor 2020 Česká televize na novinářské projekci a následné tiskové konferenci představila snímek Obchod se soucitem z cyklu Infiltrace. Akce se kromě infiltrátorky a tvůrců zúčastnilo i 15 zástupců médií. 24 Tisková konference: dokumenty podzim 2020 Červenec 2020 Tradičně v létě bylo novinářům představeno podzimní vysílací schéma – tisková konference byla zaměřena na dokumenty a publicistické pořady. Celkem se na ni akreditovalo 38 novinářů. Mezi hosty nechyběli režiséři Zdeněk Zvonek, Martin Vadas, Petra Nesvačilová, Filip Remunda, průvodkyně Izraelem Veronika Žilková nebo cestovatel po Iráku a Africe Martin Písařík. 25 Tisková konference: ČT art a Zlatá Praha Srpen 2020 Představení podzimního programu kulturní stanice a mezinárodního televizního festivalu v prostorách Českého muzea hudby se zúčastnilo 36 zástupců médií. Ti se ve svých nastávajících výstupech věnovali jak Zlaté Praze, tak podzimnímu programu, ve kterém akcentovali pořady Linka a Doupě Mekyho Žbirky i dokumenty o Jiřím Černém nebo Michalu Prokopovi ve více než 40 samostatných výstupech. 31 Tisková konference: Déčko podzim 2020 Září 2020 Na tiskové konferenci oznámilo ČT :D blížící se výročí pořadu Studio Kamarád. Hosty byli Jiří Lábus, Ota Jirák, Josef Dvořák nebo Pavel Šporcl. Novináři informovali o programu Déčka bezprostředně po akci ve 21 mediálních výstupech. Představeny byly novinky v programu Déčka, včetně nového večerníčku Honza a beránek, seriálu Rejpavá žížala a celoroční soutěže Planeta je Prga. Prostor byl věnován také vzdělávacímu projektu ČT edu a pořadu UčíTelka. 27 Setkání s médii: Herec Říjen 2020 V době zvýšených bezpečnostních opatření vinou pandemie nebylo možné uspořádat novinářskou projekci, konalo se proto, za dodržení všech nařízení, jen focení představitelů hlavních hereckých rolí a důležitých tvůrců ve foyer Vinohradského divadla, kde se natáčely některé scény minisérie. Kulturním a lifestylovým novinářům byly pro recenzní účely poskytnuty první díly. Hercům a režisérovi Petru Bebjakovi bylo domluveno několik větších rozhovorů. Komunikace minisérie byla započata na loňské tiskové konferenci k připravovaným projektům a novinářským dnem na natáčení s Emílií Vášáryovou. 28 Tisková konference: Vánoce 2020 Listopad 2020 Tisková konference k programovému schématu Vánoc proběhla vzhledem k pandemii poprvé on-line. Akreditovalo se na ni více než 50 píšících redaktorů. Hosty byli například Vojtěch Kotek, Linda Rybová, Tereza Ramba, Aňa Geislerová, Jana Plodková či Václav Neužil. Místo on-line komunikačních platforem bylo využito studií ČT. Před kamerou se vystřídaly herecké delegace ke třem hlavním pohádkám. Moderátorka Jolka Krásná v předělech informovala o čtvrté pohádce určené pro neslyšící, o uvedení minisérie Božena i dalších adventních aktivitách (o výročí adventních koncertů, programu ČT2, ČT3, Déčka, přenosech na ČT art a svátečních bohoslužbách). 29 On-line tisková konference: Kukačky Prosinec 2020 Z důvodu pandemie byla k seriálu Kukačky uspořádána rovněž on-line tisková konference. Bezprostředně po ní se v médiích objevilo 21 ohlasů. Zástupcům médií byly distribuovány bohaté tiskové materiály. Pro média byla připravena i sada zajímavostí k jednotlivým dílům. 30 On-line tisková konference: Hlava Medúzy Prosinec 2020 Jeden z prvních seriálů roku 2021 se dočkal on-line tiskové konference. Ústřední čtveřice herců společně s režisérem Filipem Renčem odpovídala moderátorovi ve stanu ČT před budovou zpravodajství. Ke sledování tiskové konference se akreditovalo 55 zástupců médií. Z živého přenosu byl pořízen záznam, který doplnil presskit a další tiskové materiály. 31 Novinářská projekce: Božena Prosinec 2020 Novinářské projekce spojené s tiskovou konferencí a projekcí pro učitele se zúčastnilo 25 vybraných novinářů. Konala se za účasti všech hlavních představitelů a tvůrců, moderoval Martin Řezníček. Komunikace k začátku vysílání minisérie byla započata na tiskové konferenci k vánočnímu schématu, kde byla přítomna Aňa Geislerová. Následně byla realizována novinářská projekce, na kterou byli z důvodu omezeného počtu osob pozváni pouze vybraní novináři. Po tiskové konferenci následovala projekce pro učitele českého jazyka a dějepisu dle výběru odborného poradce minisérie společně s moderovanou debatou. Díky tomu se minisérie dostala do povědomí odborné veřejnosti. Zároveň se učitelům představily výukové materiály navazující na Boženu na portálu ČT edu. K lednovému vysílání bylo připraveno penzum zajímavostí. Mediální podpory bylo docíleno přes rozhovory ale i pohledy odborníků a vysvětlováním historických souvislostí. 32 Novinářská projekce: O vánoční hvězdě Prosinec 2020 Štědrovečerní pohádka byla představena formou on-line tiskové konference k vánočnímu programovému schématu České televize za účasti režiséra Karla Janáka a představitelů hlavních rolí. Následně čtyři dny před Štědrým dnem byla v České televizi zorganizována novinářská projekce pro nejvýznamnější recenzenty. 33 Speciální komunikační projekty 2020 34 Speciální komunikace projektů v době pandemie V průběhu pandemického roku Česká televize pomáhala vždy těm, kteří to nejpalčivěji potřebovali. Seniorům, kteří se cítili osamoceni, rodičům se vzděláváním jejich dětí, handicapovaným prostřednictvím překladů do znakové řeči nebo skrytých titulků, neziskovým i charitativním organizacím a v neposlední řadě i kultuře či regionům. Pomocí desítek tiskových zpráv a avíz, spotů ve vysílání a rozhovorů s tvůrci proto Česká televize v roce 2020 intenzivně informovala o programu ČT3, pořadu UčíTelka, portálu vzdělávacích videí ČT edu nebo například o projektech na podporu kultury Česká tleská a cestovního ruchu Českem tam a zpět. Usilovně ČT zpravovala veřejnost také o posílení aktuálního zpravodajského servisu, speciálech Země v nouzi či o zařazení přenosů bohoslužeb do vysílání v době uzavření kostelů. 35 Komunikace pořadů vzniklých během pandemie Pandemie zasáhla do výroby stávajících i nových pořadů. Komunikováno bylo rušení a pozastavení některých z nich a zároveň vznik nových, které okamžitě reagovaly na složitou dobu. Například: • Linka 1212 • Máme na to • Nemocnice v první linii • Dr. Honzák – Poradna v karanténě • Láska v čase korony • Život na třetí • přenosy bohoslužeb • benefiční koncerty a přenosy divadelních představení • Pomozte dětem – Kuře v bačkorách 36 Speciální komunikační projekty: Českem tam a zpět V průběhu léta vyjela Česká televize do regionů v rámci projektu Českem tam a zpět aneb víkend začíná s Českou televizí. Každý pátek se program ČT24 zaměřil na vybraný region, vysílání bylo pro místní obyvatele doplněno o doprovodný program. Na tom se podílel tým PR, aby byla zajištěna synergie s komunikačními prioritami ČT. V každém regionu tento tým spolupracoval i s lokálními médii, která na akci zval. 37 Speciální komunikační projekty: regionální novinářské dny Velké připravované projekty byly intenzivně komunikovány i v rámci regionů, kde vznikaly. Touto cestou se pravidelně daří oslovovat regionální média, od nichž často přebírají informace i média celostátní. Novinářské dny v regionech: • Osada (Nižbor) • Stíny v mlze (Ostrava) • Kukačky (Klánovice) • Hlava Medúzy (Brno) • Ochránce (Kladno) 38 Speciální komunikační projekty: dokumenty Pravidelná komunikace probíhá k programovému oknu Dokumentární nebe. Zahrnuje distribuci recenzních kopií, informací a zajímavostí vybraným novinářům dle tématu. Vzhledem k pandemii ubylo novinářských projekcí a diskuzí pro veřejnost a školy. Byly nahrazeny individuálně cílenou komunikací. Novinářské projekce dokumentů v roce 2020: • Balkánem nahoru a dolů s Adamem Ondrou • Sestřičky • Průvodce výtvarným územím • Christian Louboutin – Boty jako umění • Všechno je proměnlivé 39 Speciální komunikační projekty: Peče celá země Velkou pozornost na sebe dokázal strhnout premiérový pořad Peče celá země, který se stal jedním z nejsledovanějších jarního programu 2020. Během sledovaného období (během vysílání + bezprostředně před a po) vyšlo více než 300 mediálních výstupů. Novináři reflektovali nejen vysokou sledovanost a oblíbenost u diváků, vysoké publicitě se dostávalo moderátorům a porotcům, o soutěžící se zajímali také regionální novináři. Komunikace pořadu byla zahájena na tiskové konferenci v roce 2019 k programovým novinkám začátku roku, novináři byli pozváni i na cukrářské workshopy vedené moderátory a porotci pořadu. 40 Kontinuální podpora osobností a historie ČT V roce 2020 pokračovala Česká televize v mediální podpoře tváří a osobností České televize formou desítek rozhovorů v tisku, na webu či v rozhlase. Zároveň ČT komunikovala formou tiskových zpráv, dobových materiálů či speciálních videí významné milníky z historie České a Československé televize. V roce 2020 šlo například o 50 let od zahájení vysílání druhého programu nebo o 15 let od spuštění zpravodajského programu ČT24. 41 Závěrečná fáze kampaně k DVB-T2 V roce 2020 Česká televize pokračovala a zároveň k 30. září, s posledním přeladěním na nový standard digitálního pozemního televizního vysílání, zakončila informační kampaň k přechodu na DVB-T2, kterou odstartovala již v roce 2018 společně se spuštěním přechodové sítě. Komunikační kampaň v roce 2020 zahrnovala: - pravidelnou aktualizaci informačního webu digict.cz - tiskové zprávy (celostátní i regionální) - spoty ve vysílání ČT - celostátní off-airovou inzerci - rádiové spoty 42 C. Interní komunikace Cíle interní komunikace • Zajistit zaměstnancům maximální informační servis a vedení zpětnou vazbu od zaměstnanců (prostřednictvím intranetu a informačních ploch v prostorách ČT, vydáváním tištěných ČT novinek, organizací setkávání zaměstnanců s vedením ČT) • Pomáhat zlepšovat komunikaci mezi zaměstnanci napříč ČT • Zvyšovat angažovanost/zapojení/aktivitu zaměstnanců a jejich zájem o život v ČT, posilovat vnímání ČT jako prestižního zaměstnavatele (prostřednictvím akcí pro zaměstnance, interních CSR aktivit, vytvořením pracovních skupin k různým strategickým projektům, lepší komunikací benefitů, efektivnější prací s produktovým PR apod.) • Pokrývat potřeby zaměstnanců (prostřednictvím získané zpětné vazby – setkání s vedením, pravidelná setkání zástupců IK se středním managementem) 44 Nástroje a aktivity interní komunikace • Intranet ČT • Interní magazín „ČT Novinky“ • E-mailová schránka vnitřní komunikace a linka 2811 • Televizní obrazovky a info tabule • Akce pro zaměstnance, interní CSR aktivity a kampaně • Setkávání s GŘ 45 Intranet a ČT novinky Intranet ČT • klíčový nástroj pro komunikaci se zaměstnanci • informace pokrývají každodenní život v ČT • snadno dostupné většině zaměstnanců, po direct mailu nejefektivnější nástroj pro sdílení informací • v roce 2020 vydala interní komunikace 344 aktualit a 42 opatření týkající se nouzového stavu a epidemie nového typu koronaviru ČT Novinky • vzhledem k nouzovému stavu byly v roce 2020 vydávány ČT Novinky ve formě speciálů, které mapovaly chod a dění v České televizi v tomto období • v létě vyšlo speciálně zaměřené číslo pod názvem Česká televize v době nouzového stavu, v zimě speciální číslo Česká společně v roce 2020 • tištěná verze byla distribuována prostřednictvím stojanů v prostorách ČT v nákladu 200 ks, elektronická verze byla ke stažení na intranetu a rozeslána e-mailem všem zaměstnancům 46 Akce pro zaměstnance v roce 2020 Interní akce • Soutěž zaměstnaneckých týmů Do práce na kole • Zábavné rodinné odpoledne • Českotelevizní sportovní hry • KINO ČT: V síti a Havel • Výroční ceny a ples České televize • Nově zavedené hodiny jógy pro začátečníky i pokročilé • Volné startovné v seriálu Kolo pro život • Vzhledem k nouzovému stavu a omezení hromadného setkávání osob byla značná část pravidelných akcí v tomto roce zrušena (Author Cup, Vánoční rozsvěcení stromu, Velikonoční akce atd.) 47 Setkávání zaměstnanců s GŘ Káva s generálním ředitelem Koncept pravidelného osobního setkávání zaměstnanců s vedením musela interní komunikace vzhledem k nouzovému stavu dočasně pozastavit, přesto se jí podařilo v době uvolnění realizovat Kávu s GŘ s útvarem Obrazové techniky. Uskutečnilo se také první online setkání zaměstnanců s generálním ředitelem formou webináře přes platformu Zoom 48 Informování zaměstnanců v době nouzového stavu • v období nouzového stavu probíhala intenzivní informační kampaň týkající se jednotlivých nařízení a omezení • využívány byly všechny dostupné komunikační kanály – intranet, hromadné e-maily, informační plochy v prostorách ČT, TV obrazovky atd. 49 Vnitřní komunikace v číslech Interní komunikace připravila pro zaměstnance v loňském roce celkem 4 celotelevizní akce a řadu dalších aktivit, například: • téměř 400 zaměstnanců a jejich dětí navštívilo rodinné pohádkové odpoledne v ČT • přes 70 zaměstnanců se zúčastnilo Českotelevizních sportovních her • 106 zaměstnanců se zapojilo do květnové výzvy Do práce na kole • 100 zaměstnanců se zúčastnilo akce Kolo pro život • v rámci projektu ČT Kino zajistila interní komunikace promítání 2 filmů, které zhlédlo více než 160 zaměstnanců • pravidelného společného cvičení jógy se každý měsíc účastnilo kolem 35 zaměstnanců • 642 zaměstnanců se zapojilo do hlasování o Výroční ceny zaměstnanců za rok 2020 50 D. Podpora veřejně prospěšných aktivit 1. Charitativní a osvětové aktivity 2. Mediální partnerství a kulturní projekty 3. ČT edu D. 1. Charitativní a osvětové aktivity Charita v číslech Spotové kampaně v oblasti charity v roce 2020 • Česká televize podpořila formou spotové kampaně 56 projektů + 7 projektů v iVysílání • Celkový počet uvedení na ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D a ČT art: 3 152 spotů • V reakci na jarní i podzimní karanténní opatření v souvislosti s koronavirovou pandemií nasazovala ČT do vysílání mimořádné spotové kampaně upozorňující na aktuální služby neziskových organizací – krizové linky, dobrovolnickou pomoc a další • Celkový zásah kampaní: 7 514 445 unikátních diváků • Celková délka kampaní ve vysílání: 20,25 hodin 53 Benefiční pořady V roce 2020 odvysílala Česká televize jedenatřicet benefičních pořadů a benefičních speciálů pro 26 neziskových organizací, díky kterým získaly od individuálních i firemních dárců celkem přes 82 milionů korun. Přehled benefičních pořadů za rok 2020: • 4 Adventní koncerty a mimořádný Adventní koncert na podporu samoživitelek a samoživitelů • Pomozte dětem – Kuře v bačkorách • Tříkrálový koncert • Večer lidí dobré vůle – Velehrad 2020 • Světlo pro Světlušku • koncert Společně proti bezmoci • 4 benefiční koncerty Pomáháme s Českou filharmonií • koncert sólistů opery Národního divadla Ve zpěvu hledejme úlevu • baletní galavečer Protančíme tím! • představení souboru Dekkadancers • Zázraky přírody pro Nadaci Partnerství • 12 benefičních speciálů pořadu Kde domov můj • Herbář pro Centrum Seňorina • Pošta pro Tebe pro SOS dětské vesničky 54 Pomozte dětem 1998 - 2020 Pomozte dětem patří k tradičním benefičním projektům ČT. Od roku 2015 se koná i celonárodní sbírka „Peříčkový den“, jejímž partnerem je Česká televize. V roce 2020 Sbírka více než Pomozte dětem 4 miliony Kč podpořila již jen z DMS více než 200 tisíc dětí V roce 2020 vybráno přes 12,4 mil. korun Celkem za 22 22. ročník byl ročníků nejúspěšnější vybráno přes od r. 2013 255 mil. 55 Adventní koncerty 1991 - 2020 V roce 2020 Celkem 125 vybráno více rozděleno přes podpořených 244 mil. korun než 27,2 organizací milionu Kč Jubilejní 30. ročník Adventních koncertů České televize přinesl neziskovým organizacím nejvyšší částku v historii vysílání pořadu. Hodnotící komise vybrala z 85 došlých žádostí tyto organizace: • centrum Křižovatka pomáhající lidem s tělesným a mentálním postižením • společnost Dolmen provozující chráněné bydlení pro lidi s mentálním postižením a poruchami autistického spektra • mateřskou a základní školu pro děti s kombinovaným postižením Smilling Crocodile • společnost Pestrá zabývající se výcvikem asistenčních psů Mimořádný, pátý koncert byl věnován samoživitelům a samoživitelkám. Podařilo se díky němu vybrat více než 9,6 milionu korun. 56 Benefiční speciály • V projektu benefičních speciálů využívá Česká televize zavedených úspěšných pořadů s vybudovanou diváckou základnou a propojuje je s propagací aktivit charitativních organizací. • Za úspěšný koncept získala Česká televize v roce 2016 ocenění Top Odpovědná firma roku a v roce 2017 Cenu Fóra dárců. • V roce 2020 odvysílala Česká televize 15 benefičních speciálů, které dohromady vynesly téměř 3,5 milionu korun. 57 Benefiční speciály v roce 2020 Zázraky přírody pro Nadaci Partnerství Benefiční speciál podpořil největší českou environmentální Nadaci Partnerství, která od roku 1990 pomáhá v péči o životní prostředí. Výtěžek z DMS a dalších darů pro organizaci dosáhl na 1,1 milionu korun. Benefiční speciály soutěže Kde domov můj? Benefiční díly soutěže Kde domov můj? ČT vysílá od roku 2018. V roce 2020 odvysílala celkem 12 speciálů. Z toho čtyři byly natočené jako reakce na jarní karanténní opatření a představily organizace, které obratem zareagovaly na ztíženou situaci a nabídly nové formy pomoci nebo výrazně posílily stávající služby. Jednalo se o organizace Elpida, Charita ČR, Linka první psychické pomoci a Fórum dárců společně s UNICEF. Dalších 8 dílů soutěže podpořilo organizace Tichý svět, Domov pro mne, Klub českých turistů, Parent project, KAFIRA, Na počátku, Umění doprovázet a tradiční sbírku Pomozte dětem. Herbář pro Centrum Seňorina Benefiční díl Herbáře podpořil Centrum Seňorina, které poskytuje sociální a odlehčovací služby pacientům s demencí a Alzheimerovou chorobou. Pomáhá také rodinám, které se o své blízké nemocné starají doma. Benefiční díl přinesl organizaci více než 440 tisíc korun. Pošta pro Tebe pro SOS dětské vesničky Speciální díl pořadu byl věnován organizaci SOS dětské vesničky, která už padesát let úspěšně pomáhá ohroženým rodinám s péčí o své vlastní děti, ale současně poskytuje kvalitní alternativní péči dětem, které ve vlastní rodině vyrůstat nemohou. Hosty mimořádného vydání byli ambasadoři SOS vesniček Tereza Kostková a Jan Potměšil. Benefiční díl podpořil organizaci výtěžkem přesahujícím 200 tisíc korun. Ostatní programová podpora Česká televize podporuje charitativní a veřejně prospěšné organizace i dalšími programovými formáty. Tradičně se stává například mediálním partnerem projektů, jako je Česká hlava, Česká hlavička nebo Khamoro, a záznamy či dokumenty z těchto událostí zařazuje do svého vysílání. V loňském roce bylo konání akcí ovlivněno pandemií koronaviru. 58 Další formy podpory Vzdělávání neziskového sektoru • Česká televize v roce 2020 uspořádala 2 online workshopy pro neziskové organizace primárně z Ústeckého a Plzeňského kraje. Zúčastnili se jich zástupci 38 organizací. • V listopadu se konal online workshop „Česká televize neziskovkám a občanské společnosti“ jako součást festivalu neziskových organizací NGO Market. Aktivně se jej zúčastnilo přibližně 30 organizací, po skončení byl záznam workshopu pro zájemce k dispozici online. • Vzdělávacích seminářů se v roce 2020 zúčastnili zástupci cca 70 organizací. Digitální dárcovství • Česká televize je od roku 2017 generálním partnerem webu Darujspravne.cz, který je prvním projektem, zaměřeným ryze na charitativní crowdfunding a online dárcovství. • ČT využila možnosti online darování na portálu například při sbírce Adventní koncerty ČT. Dary touto cestou přinesly do sbírky více než 900 tisíc korun. Další podpora neziskového sektoru • V roce 2020 udělila Česká televize organizaci IQ ROMA servis, z. s., při udělování Cen Fóra dárců vlastní ocenění za kreativní zpracování osvětové spotové kampaně. • Česká televize se také stala mediálním partnerem udílení filantropické Ceny Via Bona. 59 Vlastní projekty České televize Řadu tradičních aktivit nebylo v loňském roce možné uspořádat kvůli mimořádným opatřením v souvislosti s koronavirovou situací. Neuskutečnila se tak například charitativní mikulášská projekce pro znevýhodněné děti, výrazně zredukované bylo i firemní dobrovolnictví Den jinak s Českou televizí. 60 Poděkování partnerů 61 ČT podpořila v roce 2020 kampaní tyto organizace a projekty: • Asistence, o.p.s. • Celé Česko čte dětem • Domov Sue Ryder • Institut sociální práce • Nedoklubko • Život 90 • Alsa • Elpida • ADRA • Zdravotní klaun • ZOO Praha • Mobilní hospic Nejste sami • Liga proti rakovině • Nadace Vize 97 • Logopedia • No foot no stress • IQ Roma servis • Konto Bariéry • Portus Praha • Centrum Locika • IKEM+Hasičský záchranný sbor ČR • Každý koš pomáhá • UNICEF • Nadační fond VITA ET FUTURA • Centrum Paraple • EDA cz • Člověk v tísni • Česká krajina • Charita ČR • Nadace Jedličkova ústavu • Nadační fond ČRo – Světluška • Česká společnost AIDS pomoc • ÚZIS ČR • CARE • Český olympijský výbor • Post Bellum • Junák – český skaut • INEX SDA • Společnost pro ranou péči • Nadační fond Muži proti rakovině • Nadace Partnerství • ProFem 62 ČT podpořila v benefičních pořadech v roce 2020 tyto organizace: Adventní koncerty Benefiční speciály pořadů • Centrum Křižovatka • Nadace Partnerství • Dolmen • Elpida • Mateřská a základní škola pro děti s • Charita ČR • Linka první psychické pomoci kombinovaným postižením Smiling • Fórum dárců a UNICEF Crocodile • Tichý svět • Pestrá • Domov pro mne • Charita ČR • Klub českých turistů • Parent project Benefiční pořady • KAFIRA • Na počátku • Alsa, z. s. • Umění doprovázet • Charita ČR • Centrum Seňorina • Nadační fond Českého rozhlasu – • SOS dětské vesničky • NROS - sbírka Pomozte dětem Světluška • Elpida • Lékaři bez hranic • Život 90 • Člověk v tísni • Český červený kříž • NROS – sbírka Pomozte dětem • prostřednictvím Nadace Via - FN v Motole, FN Brno, FN u sv. Anny v Brně, Nemocnice Na Homolce 63 D. 2. Mediální partnerství a kulturní projekty Mediální partnerství v číslech Podpora kulturních projektů v roce 2020 • Česká televize podpořila formou spotové kampaně ve vysílání 55 kulturních projektů • Na programech ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art a v omezené míře také na ČT3 odvysílala dohromady 1 801 spotů • Kampaně zasáhly celkem 6 907 009 unikátních diváků • Celková délka kampaní ve vysílání: 11 hodin 8 minuty 19 sekund 65 ČT podpořila v roce 2020 kampaní tyto organizace a projekty: • Národní technické muzeum • Letní Letná Light • Národní muzeum • Dvořákova Praha • KVIFF Distribution • Divadlo Plzeň • Jeden svět • Serial Killer • Mene Tekel • Forum 2000 • Febiofest • Designblok • JazzFestBrno • Struny podzimu • Finále Plzeň • MFDF Ji.Hlava • Pražské Jaro • Příběhy bezpráví • Anifilm • JuniorFest • ZUŠ Open • Týden vědy a techniky • Prague Philharmonia • Mezinárodní queer filmový festival Mezipatra • Zlín Film Festival • Festival francouzského filmu • Smetanova Litomyšl • Aspen Institute: Kam kráčíš Česko? • Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary • Zlatý Ámos • Concertino Praga • Národní divadlo • Národní památkový ústav - Valdštejnové • Národní památkový ústav - Hradozámecká noc • Bohemia JasFest • Korzo Národní • Letní filmová škola v Uherském Hradišti • Technologická agentura ČR • Mezinárodní trienále skla a bižuterie • Svět knihy Plzeň • Chodské slavnosti • Výstava: Nejen Broučci Arch. Zdeňka Podhůrského 66 ČT podpořila v roce 2020 kampaní tyto projekty: Speciální projekty související s pandemií: • SportemprotiViru: mimořádná spotová kampaň projektu Národní sportovní agentury, v nichž známí sportovci nahráli povzbuzující vzkazy české veřejnosti. • Protančíme tím: členové baletu Národního divadla připravili spot, který podněcoval k překonání pandemické situace. • Opera nám prozpívá: kampaň Národního divadla připomněla příznivé účinky operního umění v nelehké době pandemie. • online prohlídky Národní galerie v Praze: možnost virtuálních prohlídek objektů Národní galerie v Praze v době uzavřených výstavních prostor. • Praha září: společný festival s cílem podpořit živou kulturu v době zrušených akcí (zapojili se např. PůlMetronome, United Islands of Prague, Designblok, Febiofest, Kino Aero, Letní Letná a další). 67 ČT podpořila v roce 2020 kampaní tyto projekty: Speciální projekty související s pandemií: • Film Naživo: projekt, při němž divadelní soubory inscenovaly svá představení v exteriérech, byly natáčeny filmovým štábem v jediném živém záběru a zároveň vysílány do kin v celé ČR. Při natáčení tvořily živé publikum děti z dětských domovů. • Světové Česko: kampaň agentury CzechTourism s cílem podpořit turistický cestovní ruch a posílit kulturní dění v ČR. • Na každém záleží: celoplošná kampaň na podporu boje proti pandemii covid-19. Veřejné poděkování všem, kteří se na boji podílejí. • Srdce pro seniory: online projekt Ministerstva práce a sociálních věcí pozitivně motivoval seniory v době pandemie. • Herecká asociace: Vánoční přání divákům ČT od českých hereckých osobností. 68 Podpora kulturních projektů v době pandemie covid-19 Česká televize v roce 2020 v souvislosti s pandemií nemoci covid-19 zrealizovala projekt Česká tleská na podporu tuzemské kultury a podpořila řadu kulturních projektů a institucí. Pořadatelé kulturních akcí měli během léta možnost nahrát krátká videa a prostřednictvím obrazovky ČT pozvat diváky na kulturní dění. Vysílala se pozvání z oblasti hudby, literatury, výstavnictví, divadla, filmu, sochařství, výtvarného umění a dalších oblastí společenského života lokálního, regionálního či celostátního charakteru. Projekt podpořil dalších 66 pořadatelů napříč Českou republikou. 69 Podpora kultury v regionech Partnerské projekty v regionech: • Jazzfest Brno • Finále Plzeň • Anifilm (Liberec) • Smetanova Litomyšl • Divadlo Plzeň • Chodské slavnosti (Domažlice) • Letní filmová škola Uherské Hradiště • Jičín – město pohádky • Zlín Film Festival • Festival Serial Killer (Brno) • MFDF Ji.hlava • Lednicko-valtický hudební festival • Pietní akce: Bitva u Slavkova-Austerlitz 1805 • Janáček Brno • Dny nové opery NODO (Ostrava) • Mezinárodní hudební festival 13 měst Concentus Moraviae 70 Memoranda a dlouhodobá spolupráce S cílem stabilní podpory kulturního prostředí v České republice uzavírá Česká televize dlouhodobá memoranda se stěžejními kulturními institucemi, se kterými spolupracuje na řadě dílčích projektů. V roce 2020 Česká televize uzavřela memorandum s Uměleckoprůmyslovým muzeem a Univerzitou Karlovou. Mezi memorandové a dlouhodobé partnery České televize dále patří například: • Národní muzeum • Národní divadlo • Národní galerie v Praze • Česká filharmonie 71 Aktivní prezentace ČT na partnerských akcích Kromě podpory ve vysílání participuje Česká televize také na programu partnerských akcí. Podporuje kulturní dění, vzdělávací aktivity, informuje o vlastních programových prioritách a o činnosti média veřejné služby. Za dodržení všech platných opatření v souvislosti s pandemií covid-19 a přísných hygienických podmínek se ČT aktivně zapojila do dění na těchto akcích: Zlín Film Festival – Dům ČT, podpora tvorby pro děti a mládež Letní filmová škola – Maraton studentských filmů, Stan ČT, podpora mladých filmových tvůrců Finále Plzeň – Dětský koutek ČT, podpora tvorby pro děti Korzo Národní – kontinuální vysílání v rámci zpravodajského studia ČT24 72 Poděkování partnerů 73 74 D. 3. ČT edu Nový webový projekt ČT edu • Nový webový projekt ČT edu spustila Česká televize tři týdny po uzavření škol. O mnoho měsíců dříve, než původně plánovala testovat první pilotní verzi. • Cílem ČT bylo v nejtěžší chvíli pomoci učitelům s vedením distanční výuky. A žákům i rodičům se samostatnou přípravou do školy. • Po návratu prezenční výuky bude ČT edu nadále sloužit jako moderní digitální pomůcka, která staví na benefitech využití videa ve vzdělávání. • ČT edu dává nový život vzdělávacím pořadům natočeným Českou televizí. Zasazuje je do nového kontextu, člení podle specifické série metadat postavených na RVP a školské praxi a dává jim novou funkci. 76 Obsah na ČT edu • Hlavním pilířem ČT edu je kvalitní obsah. Jde zejména o odborně vybrané sekvence z původních pořadů ČT, které mají téma odpovídající potřebám českého školství, vhodnou stopáž pro využití v hodině a potenciál žáky zaujmout. • Každá sekvence je pro ČT edu nově popsána – dostává svůj název, anotaci, zařazení do stupňů, předmětů a témat, i sérii klíčových výrazů pro účely vyhledávání. • Na tvorbě obsahu ČT edu se podílejí učitelé, didaktici a další odborníci na vzdělávání. Obsah webu je tak oproti globálním video-portálům sice omezený, ale účelně zpracovaný a odborně garantovaný. 77 ČT edu v číslech, rok 2020 Zpracováno: • 5,5 tisíce videí • 40 předmětů • 37 námětů do výuky, včetně pracovních listů Návštěvnost v roce 2020: • 945 861 unikátních uživatelů, návštěvy kopírují přirozený rytmus vyučování • 6 620 746 zhlédnutí (page view) • 15 112 stažených pracovních listů 78 Náměty do výuky • Námět do výuky je formát, který se snaží pedagogům usnadnit práci audiovizuálním obsahem. Obsahuje tedy nejenom tematická videa, ale i materiály pro kompletní přípravu lekce, jako jsou například pracovní listy. • Za rok 2020 bylo vytvořeno 37 námětů do výuky pro předměty ČJ a literatura, Prvouka, Přírodověda/Vlastivěda, Dějepis, Předškoláci, Ekologie, Člověk a Společnost. • Celkem bylo stažených 15 112 pracovních listů k námětům do výuky. Nejúspěšnější náměty do výuky: • Labyrint světa a ráj srdce (ČJ) • Masarykova cesta • Den Země • Marie Terezie • Den vítězství • Průvodce českou státností • Karel IV • Anatomie sametové revoluce • Slavíme Mikuláše 79 Navázané obsahové spolupráce • British Council – videa a pracovní listy k předmětu Anglický jazyk • Post Bellum – spolupráce na námětech do výuky a pracovních listech k dějepisu • České Studny – materiály ke stažení k pořadu Labyrint světa a ráj srdce • Česká vesmírná agentura – extra obsah k pořadu Kosmix a materiály ke stažení 80 Získaná ocenění v roce 2020 • Ocenění Technologické agentury ČR a Zlín Film Festivalu za popularizaci vědy a zmírnění dopadů pandemie na vzdělávání. • Ocenění TOP Odpovědná firma 2020 za vzdělávací aktivity ČT. • Umístění v anketě českého internetu Křišťálová lupa: 2.-3. místo v kategorii Obsahová inspirace, 5. místo v kategorii Projekt roku. 81 E. Divácké centrum Divácké centrum v roce 2020 V roce 2020 řešilo Divácké centrum 143 219 příchozích podnětů, z toho 106 347 tvořily podněty zaslané prostřednictvím e-mailu. Telefonních hovorů bylo 36 210 a dopisů 662. 143 219 Dominantním tématem byl přechod na nový vysílací standard DVB-T2, jehož harmonogram se z důvodu pandemické situace v průběhu roku měnil. podnětů Přítomnost koronaviru v ČR a související opatření posílily zájem veřejnosti o zpravodajský servis. Diváci se zajímali o vládní nařízení, ale i o vznik speciálních 93 % odpovědí projektů České televize UčíTelka, Škola doma či nového programu ČT3. do 7 dnů 83 Divácké centrum v roce 2020 Celkem 83 % diváků obdrželo odpověď do 3 dnů od zaslání podnětu, dohromady 93 % pak do 7 dnů od zaslání. 87 % odpovědí do 7 dnů 84 Divácké centrum v roce 2020 – exkurze v ČT Před vznikem pandemické situace pokračovala Česká televize i v roce 2020 s exkurzemi pro veřejnost. V prvním čtvrtletí loňského roku se do České televize přišlo podívat 3 110 návštěvníků z řad dětí, studentů, důchodců, ale i rodin a zájmových spolků. 3 110 Obsahově se exkurze u školních dětí zaměřují na podporu mediální gramotnosti, tj. na principy duálního mediálního systému, posilování návštěvníků informovanosti o komerčních prvcích ve vysílání a na principy původní tvorby. Obsah programu je vždy přizpůsoben věku účastníků a úrovni jejich znalostí. 1 401 zapojeno do V roce 2020 tímto projektem prošlo 1 003 dětí z mateřských tříd či projektu „Mediální prvního stupně základních škol a 398 žáků 2. stupně základních škol a studentů středních škol. gramotnost“ 85 Děkuji za pozornost. Vít Kolář ředitel korporátních vztahů, komunikace a obchodu České televize vit.kolar@ceskatelevize.cz