Elektronická knihovna legislativního procesu - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam ALBSABZB677I najdete zde


                6

PLATNÉ ZNĚNÍ DOTČENÝCH ZÁKONŮ S VYZNAČENÍM NAVRHOVANÝCH ZMĚN A DOPLNĚNÍ
PLATNÉ ZNĚNÍ ZÁKONA Č. 166/1993 Sb., O NEJVYŠŠÍM KONTROLNÍM ÚŘADU, S VYZNAČENÍM NAVRHOVANÝCH ZMĚN A DOPLNĚNÍ
***
§ 2


(1) Úřad je nezávislý kontrolní orgán České republiky.


(2) Sídlem Úřadu je Praha. 


(3) Úřad může užívat znaku České republiky.

§ 3


(1) Úřad vykonává kontrolu 

a) hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob s výjimkou prostředků vybíraných obcemi nebo kraji v jejich samostatné působnosti, 

b) státního závěrečného účtu, 

c) plnění státního rozpočtu, 

d) hospodaření s prostředky, poskytnutými České republice ze zahraničí, a s prostředky, za něž převzal stát záruky, 

e) vydávání a umořování státních cenných papírů, 

f) zadávání státních zakázek. 


(1) Úřad kontroluje hospodaření s

a)
veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů a

b)
majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku.

(2) Kontrolu v rozsahu podle odstavce 1 vykonává Úřad, nestanoví-li zvláštní zákon jinak, u

a) organizačních složek státu,

b) právnických a fyzických osob, s výjimkou obcí s počtem obyvatel nepřevyšujícím 10 000, jakož i právnických osob s jejich majetkovou účastí; při určení počtu obyvatel obce se vychází z údajů uvedených v bilanci obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, a to ze stavu k 1. lednu kalendářního roku, který bezprostředně předchází kalendářnímu roku, v němž se schvaluje příslušný plán kontrolní činnosti.


(3) Úřad vykonává kontrolu hospodaření České národní banky v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na provoz České národní banky.

§ 3a


(1) Veřejnými prostředky se pro účely tohoto zákona rozumí 

a)
majetek státu nebo územního samosprávného celku, jakož i majetek jiné právnické osoby, jde-li o

1.
státní podnik, státní fond, státní příspěvkovou organizaci nebo jinou státní organizaci,

2.
zdravotní pojišťovnu,

3.
veřejnou výzkumnou instituci,

4.
dobrovolný svazek obcí,

5.
příspěvkovou organizaci zřízenou územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí,

6.
regionální radu regionu soudržnosti,

7.
Českou televizi,

8.
Český rozhlas,

9.
veřejnou vysokou školu,

10.
školskou právnickou osobu zřízenou státem, územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí,
b)
prostředky Evropské unie nebo jiné prostředky ze zahraničí poskytnuté státu na základě mezinárodní smlouvy.


(2) Prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů se pro účely tohoto zákona rozumí prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu, ze státních finančních aktiv, ze státního fondu nebo z rozpočtu územního samosprávného celku nebo regionální rady regionu soudržnosti.


(3) Právnickou osobou s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku se pro účely tohoto zákona rozumí právnická osoba, ve které má stát, popřípadě osoba uvedená v § 3a odst. 1 písm. a), nebo územní samosprávný celek více než 50% majetkovou účast; má-li v právnické osobě majetkovou účast zároveň stát, osoba uvedená v § 3a odst. 1 písm. a) nebo územní samosprávný celek, jejich podíly se pro účely určení uvedené hranice sčítají. Při určení výše majetkové účasti se vychází ze stavu k 1. lednu kalendářního roku, který bezprostředně předchází kalendářnímu roku, v němž se schvaluje příslušný plán kontrolní činnosti.
§ 4

(1) Při kontrole Úřad prověřuje, zda kontrolované činnosti jsou v souladu s právními předpisy, přezkoumává jejich věcnou a formální správnost a posuzuje, zda jsou účelné, hospodárné a efektivní; při kontrole územního samosprávného celku, jde-li o výkon jeho samostatné působnosti, a dobrovolného svazku obcí prověřuje Úřad kontrolované činnosti v rozsahu povinností uložených územnímu samosprávnému celku zákony upravujícími způsob nakládání s jejich majetkem10) a způsob hospodaření s jejich finančními prostředky11). Při kontrole hospodaření právnických osob uvedených v § 3a odst. 1 písm. a) bodech 2, 3, 5 až 10 a kontrole právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku Úřad prověřuje soulad jejich hospodaření s právními předpisy.

_______________________

10) Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.

11) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.


(2) Zjišťované skutečnosti podléhají kontrole Úřadu bez ohledu na druh a stupeň utajení.


(3) Výsledkem kontrolní činnosti Úřadu jsou kontrolní závěry. Kontrolním závěrem se rozumí písemná zpráva obsahující shrnutí a vyhodnocení skutečností zjištěných při kontrole podle tohoto zákona.

***
§ 12

(1) Poslanecká sněmovna volí 15 17 členů Úřadu na návrh prezidenta Úřadu.


(2) Uvolní-li se místo člena Úřadu, předloží prezident Úřadu návrh na nového člena Úřadu Poslanecké sněmovně do 40 dnů ode dne uvolnění místa. Nezvolí-li Poslanecká sněmovna nového člena úřadu, předloží prezident úřadu Poslanecké sněmovně nový návrh do 40 dnů ode dne, kdy nový člen úřadu nebyl zvolen.


(3) Členem Úřadu může být zvolen občan České republiky, který

a) je plně svéprávný,

b) je bezúhonný, splňuje podmínky stanovené zvláštním zákonem,2) a jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že bude svoji funkci řádně zastávat,

c) má ukončené vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu,

d) dosáhl věku 30 let.


(4) Člen Úřadu skládá slib do rukou předsedy Poslanecké sněmovny.


(5) Slib člena Úřadu zní: "Slibuji věrnost České republice. Slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony. Slibuji na svou čest, že budu svoji funkci vykonávat nezávisle a nestranně a nezneužiji svého postavení.

(6) Složením slibu se člen Úřadu ujímá funkce.


(7) S funkcí člena Úřadu je neslučitelná funkce poslance nebo senátora, soudce, státního zástupce, jakákoliv funkce ve veřejné správě, funkce člena orgánů územní samosprávy a funkce v politických stranách a hnutích.


(8) Člen Úřadu nesmí zastávat jinou placenou funkci ani vykonávat výdělečnou činnost s výjimkou činnosti vědecké, pedagogické, literární, publicistické a umělecké, pokud tato činnost nenarušuje důstojnost nebo neohrožuje důvěru v nezávislost a nestrannost Úřadu.


(9) Výkon funkce člena Úřadu končí

a) doručením rezignace Poslanecké sněmovně,

b) dosažením věku 65 let,

c) odvoláním Poslaneckou sněmovnou na základě pravomocného rozhodnutí Kárné komory Úřadu, ve kterém bylo navrženo odvolání z funkce,

d) právní mocí rozsudku, jímž je omezena jeho svéprávnost,

e) právní mocí rozsudku, jímž byl odsouzen pro úmyslný trestný čin.

***
§ 27

(1) Proti kontrolnímu protokolu může kontrolovaná osoba podat námitky vedoucímu skupiny kontrolujících, a to ve lhůtě pěti pracovních patnácti dnů ode dne seznámení s kontrolním protokolem, nestanoví-li kontrolující lhůtu delší. Námitky je nutno podat písemně a musí být zdůvodněny.


(2) O námitkách rozhoduje vedoucí skupiny kontrolujících.


(3) Nebylo-li námitkám vyhověno, může se kontrolovaná osoba ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí o námitkách odvolat k

a) příslušnému senátu Úřadu, je-li kontrolní protokol podkladem pro kontrolní závěr projednávaný tímto senátem Úřadu,

b) Kolegiu Úřadu, je-li kontrolní protokol podkladem pro kontrolní závěr projednávaný Kolegiem Úřadu.


(4) Jsou-li pro to důvody, příslušný orgán Úřadu rozhodnutí o námitkách změní nebo zruší, jinak odvolání zamítne a rozhodnutí potvrdí.


(5) Pokud v řízení o odvolání proti rozhodnutí o námitkách vyplyne potřeba věc došetřit, příslušný orgán Úřadu rozhodnutí zčásti nebo zcela zruší a zajistí došetření věci. Skutečnosti zjištěné při došetření se uvedou v dodatku ke kontrolnímu protokolu. 
Na nakládání s dodatkem kontrolního protokolu se přiměřeně použijí odstavce 1 až 4 a § 25 a 26.


(6) Proti rozhodnutí příslušného orgánu Úřadu je odvolání nepřípustné.

***
§ 30


(1) Všechny schválené kontrolní závěry zveřejňuje prezident Úřadu ve Věstníku Úřadu a zasílá je Poslanecké sněmovně, Senátu a vládě. Schválený kontrolní závěr zasílá prezident Úřadu také územnímu samosprávnému celku, je-li kontrolovanou osobou; územnímu samosprávnému celku zasílá rovněž schválený kontrolní závěr, je-li kontrolovanou osobou územním samosprávným celkem zřízená nebo založená právnická osoba nebo právnická osoba s majetkovou účastí tohoto územního samosprávného celku.


(2) Úřad poskytuje Poslanecké sněmovně, Senátu, jejich orgánům a vládě na požádání kontrolní protokoly a další podklady pro schválené kontrolní závěry. Na osoby, které se s těmito podklady seznámily, se vztahují přiměřeně ustanovení § 22 odst. 2 písm. f) a § 23 tohoto zákona.


(3) Postupu nakládání s kontrolními závěry podle odstavců 1 a 2 nepodléhají ty kontrolní závěry, které obsahují skutečnosti, na které se vztahuje zvláštní zákon. Pokud ke zpracování kontrolních závěrů byly použity kontrolní protokoly, které byly předány orgánům činným v trestním řízení, je jejich zveřejnění možné až po souhlasu příslušného orgánu.


(4) Způsob nakládání s kontrolními závěry uvedenými v odstavci 3 určí Kolegium Úřadu.

***

PLATNÉ ZNĚNÍ ZÁKONA č.. 128/2000 Sb., O OBCÍCH (OBECNÍ ZŘÍZENÍ) S VYZNAČENÍM NAVRHOVANÝCH ZMĚN A DOPLNĚNÍ
***
§ 43


(1) Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce 
za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo obce do 30. června následujícího roku 
a přijme opatření k nápravě nedostatků.


(2) Schválený kontrolní závěr z kontroly provedené Nejvyšším kontrolním úřadem u obce, jí zřízené nebo založené právnické osoby nebo u právnické osoby, 
ve které má majetkovou účast, projedná zastupitelstvo obce bez zbytečného odkladu 
a zaujme k němu stanovisko.
***
PLATNÉ ZNĚNÍ ZÁKONA č. 129/2000 Sb., O KRAJÍCH (KRAJSKÉÍ ZŘÍZENÍ) S VYZNAČENÍM NAVRHOVANÝCH ZMĚN A DOPLNĚNÍ
***
§ 20


(1) Hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok přezkoumá Ministerstvo financí. Ministerstvo financí může přezkoumáním hospodaření kraje pověřit Generální finanční ředitelství nebo finanční úřad.


(2) Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření kraje 
za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo do 30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků.


(3) Přezkoumání hospodaření upravuje zvláštní právní předpis.9c)

(4) Schválený kontrolní závěr z kontroly provedené Nejvyšším kontrolním úřadem u kraje, jím zřízené nebo založené právnické osoby nebo u právnické osoby, 
ve které má majetkovou účast, projedná zastupitelstvo kraje bez zbytečného odkladu 
a zaujme k němu stanovisko.
__________________
9c) Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.
***
PLATNÉ ZNĚNÍ ZÁKONA č. 131/2000 Sb., O HLAVNÍM MÉSTÉ PRAZE 
S VYZNAČENÍM NAVRHOVANÝCH ZMĚN A DOPLNĚNÍ
***
§ 39


(1) Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření hlavního města Prahy nebo městské části za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo hlavního města Prahy nebo městské části do 30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků.

(2) Schválený kontrolní závěr z kontroly provedené Nejvyšším kontrolním úřadem u hlavního města Prahy nebo u městské části, u hlavním městem Praha nebo městskou částí zřízené nebo založené právnické osoby nebo u právnické osoby, ve které má hlavní město Praha nebo městská část majetkovou účast, projedná zastupitelstvo hlavního města Prahy nebo městské části bez zbytečného odkladu a zaujme k němu stanovisko.
***