Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud
Celý záznam ALBSBKKFP6J6 najdete zde
III. Návrh opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody Úvod Je známou skutečností, že vodní bohatství České republiky závisí výhradně na atmosférických srážkách, neboť prakticky veškerá voda odtéká do sousedních států, ze kterých naopak nic nepřitéká. Spolu s vnímáním možných následků vývoje klimatu to vede k přípravě koncepčních opatření k ochraně před dopady možného sucha. Tato opatření ovšem vyžadují k realizaci výrazně delší časové období, a trvalou, systematickou aktivitu podpořenou příslušnou legislativou a zajištění potřebných finančních zdrojů. Po vytvoření „Meziresortní komise VODA – SUCHO“ ve druhé polovině r. 2014 byl na jaře 2015 popsán soubor úkolů a aktivit v materiálu „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody“, který byl schválen vládou ČR (usnesení č. 620 z 29. července 2015) a byla základem pro vytvoření ucelené Koncepce ochrany před následky sucha pro území České republiky schválenou vládou ČR (usnesení č. 528 ze dne 24. července 2017). Jedním z úkolů v souladu s výše uvedeným Usnesením bylo provedení „Revize funkčnosti stávajících propojení a zjištění potenciálních možností nových propojení vodárenských soustav za účelem optimalizace distribuce pitné vody v období sucha“ a vypracování aktualizace „Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací území České republiky (PRVKÚ ČR - sucho) za účelem optimalizace distribuce pitné vody v období sucha a nedostatku vody s ohledem na výhledovou potřebu vody, včetně revize stávajících kapacit pro náhradní zásobování pitnou vodou“ - úkol C/3 (dále jen Revize). Aktuální stav Jedním z výsledků provedené Revize bylo i zjištění investičních nákladů na řešení následků sucha v zásobení obyvatel v obcích (místních částech) pitnou vodou, kdy byla vyčíslena suma investičních nákladů na odstranění problémů se zásobováním pitnou vodou z důvodu klimatických a hydrologických změn v jednotlivých obcích dle krajů a to v souhrnné výši cca 6 mld. Kč. Současně došlo k vyčíslení investičních nákladů na realizaci navržených propojení skupinových vodovodů pro jednotlivé kraje. Odhad celkových investičních nákladů navržených opatření, na omezení očekávaných účinků klimatických změn a dopadů rozsáhlé investiční činnosti, pro zásobení obyvatel pitnou vodou z vodárenských soustav nebo skupinových vodovodů v jednotlivých krajích a zvyšování jejich zabezpečenosti, je cca 20 mld. Kč. Součástí revize je souhrn systémových opatření pro jednotlivé kraje, ve kterých jsou zahrnuta posílení páteřních vodních zdrojů skupinových vodovodů, která jsou nutná pro plánované rozšíření do dosud nenapojených obcí a také souhrn opatření v jednotlivých obcích včetně popisu problému v zásobování pitnou vodou. Ministerstvo zemědělství vytipovalo konkrétní projekty (opatření), které je možné realisticky dokončit v letech 2020-2022, tj. v současnosti běží stavební řízení či mají platné stavební povolení. Seznam projektů je uveden v následující tabulce: Investice - 2020 - 2021 Investor Název akce IN v mil Kč Dopad na obyvatelstvo Stavební příprava Severočeská vodárenská společnost a.s. Rekonstrukce přivaděče - LT133007 VDJ Michalovice - AŠ Libochovany 134 cca 100.000 obyvatel vydané SP, dokončené VŘ dle ZZVZ, SoD Vodovody a kanalizace Hradec Králové a.s. Vodárenská soustava východní Čechy - rekonstrukce (obnova) úpravny vody Hradec Králové 50 cca 140.000 obyvatel PPD pro SP, nevyžaduje se SP ani ÚR Vodovody a kanalizace Náchod a.s. Posílení kapacity východočeské vodárenské soustavy - 1. etapa 170 cca 300.000 vypracovaná dokumentace pro UR a SP Vodovody a kanalizace Pardubice a.s. Skupinový vodovod Holicko 50 cca 40.000 vydáno SP Vodovody a kanalizace Chrudim a.s. Rekonstrukce přivaděče - VSVČ (úsek Podlažice - Mikulovice) 135 cca 300.000 ohlášení stavby Vodárny Kladno - Mělník a.s. Obříství - rekonstrukce vodovodní shybky 81 cca 200.000 DVZ, SP vydáno (platné do 22.2.2021) Vírský oblastní vodovod, sdružení měst, obcí a svazků obcí VOV lokalita Drásov - I. etapa 80 DUR, DSP v 03/2020 Součet 700 Na tyto investice kapitola MZe nemá ve schváleném rozpočtu finanční prostředky. Všechny tyto akce jsou v souladu s Koncepcí ochrany před následky sucha pro území České republiky, schválenou vládou ČR. Opatření uvedená v Revizi jsou uplatňována v rámci Národního investičního plánu. Závěr V rámci boje se suchem je nezbytné vytvořit podmínky pro realizaci těchto opatření. Tato opatření jsou nákladná a ne vždy je realizace těchto opatření v zájmu všech vlastníků páteřní vodárenské infrastruktury, kdy mnohdy tato infrastruktura v praxi bude fungovat jako záložní, tj. pouze v kritických situacích nebo pouze v některé části roku a to zejména z důvodu nákladů na jejich následnou údržbu a obnovu. Pokud vlastníci infrastruktury budou realizovat tato opatření bez finanční podpory, bude v některých případech důsledkem tlak na zvýšení ceny pro vodné. V tuto chvíli jsou stavebně připravené akce s celkovými náklady 700 mil. Kč (viz tabulka Investice – 2020 – 2021), které je možné v roce 2020 zahájit s předpokládaným dokončením v roce 2021. Vzhledem k tomu, že se předpokládá dotace do max. výše 70 % celkových nákladů, jednotlivé projekty budou posuzovány individuálně, je nutné zabezpečit ze státního rozpočtu částku max. 490 mil. Kč. Z těchto důvodů je nezbytné, aby stát zajistil finanční prostředky a podílel se alespoň částečně na realizaci těchto opatření, jelikož často mají nadregionální dopad. Proto se navrhuje použití finančních prostředků státního rozpočtu České republiky do výše 490 mil. Kč k podpoře výše uvedených navržených opatření určené pro vodárenské společnosti a k podpoře dalších opatření uvedených ve výše uvedené Revizi za předpokladu dokončené realizační přípravy. Tyto finanční prostředky budou postupně uvolňovány v letech 2020–2022. Za tímto účelem se dále doporučuje, aby v souladu s Koncepcí ochrany před následky sucha pro území České republiky Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem financí vytvořilo nový dotační program a nastavilo podmínky za účelem financování opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody. V dalších letech se předpokládá aktualizace materiálu a to v kontextu na investiční připravenost konkrétních opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody.