Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud
Celý záznam ALBSBST8X8B2 najdete zde
PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY POSLANECKÁ SNĚMOVNA VIII. volební období 978/0 Návrh poslanců Ivana Bartoše, Jana Bartoška, Víta Rakušana, Mikuláše Ferjenčíka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů Zástupce předkladatele: Bartoš I. a další Doručeno poslancům: 20. srpna 2020 v 14:17 Návrh ZÁKON ze dne ………………. 2020, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky: Čl. I Změna zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu V zákoně č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 425/2010 Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 181/2012 Sb., zákona č. 11/2013 Sb., nálezu Ústavního soudu, vyhlášeného pod č. 161/2014 Sb., zákona č. 359/2014 Sb., zákona č. 316/2018 Sb. a zákona č. 277/2019 Sb. se za § 3a vkládá nový § 3b, který včetně nadpisu zní: „§3b Platová základna v roce 2021 Od 1. ledna 2021 do 31. prosince 2021 činí platová základna 2,5násobek a pro soudce 3násobek průměrné nominální měsíční mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za rok 2018.“. Čl. II Účinnost Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2021. ¨ Důvodová zpráva I. Obecná část A. Zhodnocení platného právního stavu Výše platové základny osob podle zákona č. 236/1995 Sb. se odvíjí od průměrné nominální měsíční mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok. Taková úprava by tedy znamenala výrazný nárůst jejich platů i v roce 2021. Nadto vláda avizuje snížení daně z příjmů fyzických osob od 1.1.2021, v jehož důsledku čisté příjmy ústavních činitelů vzrostou. B. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy a vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy Vzhledem k dopadům, které měla pandemie onemocnění COVID-19 a s ní spojeným efektům na české hospodářství, považují předkladatelé za vhodné, aby se platy poslanců, představitelů a soudců v roce 2021 nezvyšovaly. Zachování současného schématu valorizace by znamenalo nárůst jejich platů způsobem neproporcionálním k ekonomické realitě zaměstnanců a živnostníků. Navrhuje se proto, aby byla platová základna pro rok 2021 „zmrazena“. C. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky Návrh znamená dočasné „zmrazení“ platů osob podle zákona č. 236/1995 Sb., respektuje požadavky vytyčené Ústavním soudem na materiální zajištění představitelů státní moci (zejména soudců) a je proto zcela v souladu s ústavním pořádkem. D. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie a zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána Navrhovaná právní úprava je s výše uvedeným plně v souladu. E. Předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované právní úpravy na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty. Lze předpokládat úsporu státního rozpočtu převyšující půl miliardy korun. Návrh nemá finanční dopady na ostatní veřejné rozpočty. F. Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů, zhodnocení dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k rovnosti mužů a žen, zhodnocení korupčních rizik a zhodnocení dopadů na bezpečnost nebo obranu státu Návrh nemá dopad na ochranu soukromí a osobních údajů, rovnost mužů a žen ani na bezpečnost nebo obranu státu. Návrh není významný z hlediska korupčních rizik a nemá dopad na bezpečnost nebo obranu státu. G. Odůvodnění návrhu, aby Sněmovna vyslovila s návrhem souhlas již v prvním čtení. Navrhovaná změna je nekomplikovaná a je žádoucí, aby byl zákon vzhledem k navrhované účinnosti schválen co nejdříve. Navrhuje se tedy, aby byl schválen v režimu podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. II. Zvláštní část K čl. I Platová základna pro rok 2021 je návrhem navázána na nominální měsíční mzdu v nepodnikatelské sféře za rok 2018 tak, aby její výše odpovídala výši v roce 2020. K čl. II Účinnost zákona se navrhuje stanovit od 1. ledna 2021. V Praze 19. srpna 2020 Ivan Bartoš, v. r. Jan Bartošek, v. r. Vít Rakušan, v. r. Mikuláš Ferjenčík, v. r. Olga Richterová, v. r. František Elfmark, v. r. Tomáš Martínek, v. r. František Kopřiva, v. r. Ondřej Profant, v. r. Jan Lipavský, v. r. Dana Balcarová, v. r. Lukáš Černohorský, v. r. Vojtěch Pikal, v. r. Radek Holomčík, v. r. Petr Třešňák, v. r. Ondřej Polanský, v. r. Martin Jiránek, v. r. Marek Výborný, v. r. Ondřej Benešík, v. r. Jiří Mihola, v. r. Platné znění dotčeného ustanovení s vyznačením navrhované změny § 3a Platová základna představitelů v letech 2015 až 2018 (1) Od 1. ledna 2015 do 31. prosince 2015 činí platová základna pro představitele 2,25násobek průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok. (2) Od 1. ledna 2016 do 31. prosince 2016 činí platová základna pro představitele 2,35násobek průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok. (3) Od 1. ledna 2017 do 31. prosince 2017 činí platová základna pro představitele 2,45násobek průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok. (4) Od 1. ledna 2018 do 31. prosince 2018 činí platová základna pro představitele 2,5násobek průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok. §3b Platová základna poslanců v roce 2021 Od 1. ledna 2021 do 31. prosince 2021 činí platová základna pro poslance 2,5 násobek průměrné nominální měsíční mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za rok 2018. §4 zrušen § 4a Představiteli a soudci další plat za druhé pololetí roku 1997 nenáleží.