Elektronická knihovna legislativního procesu - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam KORN7X3B6P25 najdete zde


                III

PAGE  
- 3 -


IV.

O d ů v o d n ě n í

Obecná část
Hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad


Obecné zásady pro hodnocení dopadu regulace (RIA) nejsou na tento návrh uplatňovány, neboť dle usnesení vlády  ze dne 22. srpna 2007 č. 927, pokud práce na návrhu začaly před 1. listopadem 2007, nemusí být RIA jeho součástí. Práce na tomto nařízení vlády započaly shodně s přípravou nového trestního zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.), tj. před listopadem 2007.
Důvod předložení návrhu

Na základě usnesení vlády České republiky ze dne 14. listopadu 2001 č. 1177 a ze dne 22. ledna 2003 č. 88 byl realizován požadavek praxe rozdělit drogy do dvou kategorií podle míry jejich zdravotní a společenské nebezpečnosti, tj. podle negativních zdravotních a společenských dopadů v důsledku jejich zneužívání. V návaznosti na diferenciaci držení drog pro vlastní potřebu podle typu drogy byla do trestního zákoníku vložena nová privilegovaná skutková podstata trestného činu nedovoleného pěstování rostlin obsahujících omamnou nebo psychotropní látku (§ 285), jež umožňuje změkčit trestní postih proti samozásobitelům psychotropních rostlin a hub ve smyslu citovaného usnesení vlády č. 1177.

V souvislosti s vytvořením této nové skutkové podstaty je z důvodu právní jistoty zapotřebí závazně vymezit druhy rostlin a hub, jež jsou pro účely trestního zákoníku považovány za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku, a určit  množství těchto rostlin a hub, které zakládá trestnost jejich pěstování. 

Z uvedeného důvodu se předkládá návrh nařízení k provedení zmocnění obsaženého v § 289 odst. 3 trestního zákoníku. Uvedený návrh nařízení je v souladu s tímto zmocněním, neboť vymezuje rostliny a houby, které se pro účely trestního zákoníku považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku, a stanoví, jaké množství těchto rostlin a hub se považuje za množství větší než malé.

Předkládaný návrh nařízení je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a není v rozporu s právem Evropských společenství, které v tomto směru řešenou problematiku neupravuje.

Finanční a hospodářský dopad navrhované úpravy, dopad na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, hospodářské subjekty, sociální dopady a dopad na životní prostředí


Úprava navrhovaná v tomto nařízení vlády si nevyžádá zvýšení prostředků ze státního rozpočtu, ani z ostatních veřejných rozpočtů.

Navrhovaná úprava není spojena s dopady na hospodářské subjekty, se sociálními dopady a nedopadá na životní prostředí.


Navrhovaná právní úprava nemá bezprostřední, ani sekundární dopady na rovnost žen a mužů a nevede k diskriminaci žádného z pohlaví, neboť nijak nerozlišuje, ani nezvýhodňuje žádné z pohlaví a nestanoví odlišné podmínky.

Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy se zákonem, k jehož provedení je navržena, včetně souladu se zákonným zmocněním k jejímu vydání 

          Předkládaný návrh novely je v souladu se zmocněním - § 289 odst. 3 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, podle něhož vláda nařízením stanoví, které rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu trestního zákoníku. 
Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami práva Evropské unie 

Problematika, která je předmětem navrhovaného nařízení, není v rozporu s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, ani s právními akty Evropské unie, judikaturou soudních orgánů EU a není součástí obecných právních zásad práva Evropské unie.

Zvláštní část

K § 1:



Uvedené ustanovení odkazuje na přílohu č. 1 nařízení, kde se v souladu se zákonným zmocněním stanoví, jaké rostliny a houby se pro účely trestního zákoníku považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku. 

K § 2:



V tomto ustanovení se odkazuje na přílohu č. 2 nařízení, která v souladu se zákonným zmocněním pro účely trestního zákoníku vymezuje pojem „množství větší než malé“ “ u rostlin a hub obsahujících omamnou nebo psychotropní látku.

K § 3:


Vzhledem k potřebě efektivně zajistit provádění trestního zákoníku se navrhuje stanovit účinnost nařízení k datu nabytí účinnosti trestního zákoníku.
K příloze č. 1


      Seznam zde uvedených rostlin a hub je sestaven na základě nejnovějších praktických poznatků a výzkumů v této oblasti. Seznam je zároveň omezen tak, aby nedošlo ke kriminalizaci pěstování rostlin a hub s psychotropním účinkem, které dosud žádnému zákonnému omezení nepodléhaly a které se hojně vyskytují na běžně přístupných místech (puškvorec, petúnie apod.). 
K příloze č. 2


Navržené hodnoty množství většího než malého vycházejí z poznatků praxe a zohledňují toxicitu a návykovost látek obsažených v rostlinách  a houbách.