Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud
Celý záznam KORN9DTG2FHO najdete zde
III. ODŮVODNĚNÍ A. OBECNÁ ČÁST Důvod předložení a cíle Vyhláška o zřízení Národní přírodní památky Kleneč a stanovení jejích bližších ochranných podmínek Definice problému Důvodem pro nové vyhlášení zvláště chráněného území jsou nedostatky ve zřizovacím předpisu Národní přírodní památky Kleneč, který zajišťuje ochranu dotčeného území v současné době a nutnost zajistit ochranu nejcennější a ekologicky nejzranitelnější části evropsky významné lokality Kleneč (dále jen „EVL“), (kód: CZ0422077), která byla do národního seznamu EVL zařazena v roce 2005 nařízením vlády č. 132/2005 Sb., kterým se stanoví národní seznam evropsky významných lokalit. Nařízení vlády č. 132/2005 Sb., zároveň stanovilo povinnost zajistit ochranu části této EVL v kategorii národní přírodní památka. Z ustanovení § 45c odst. 5 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) vyplývá povinnost vyhlásit zvláště chráněné území v kategorii stanovené národním seznamem, do šesti let od přijetí lokality do evropského seznamu. Popis existujícího právního stavu v dané oblasti Zvláště chráněné území bylo vyhlášeno vyhláškou ministerstva kultury České socialistické republiky jako chráněné naleziště, dne 1. října 1976, čj. 9 860/76 jako chráněné naleziště, dne 1. září 1976, (dle zákona č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody). Následně bylo území v souladu s ustanovením § 90 odst. 6 a odst. 8 zákona, a v souladu s ustanovením § 22 a přílohy V vyhlášky č. 395/1992 Sb., území převedeno do kategorie národní přírodní památka. Navrhovaná památka je součástí EVL Kleneč (o celkové rozloze 5,3 ha), která byla do národního seznamu EVL zařazena nařízením vlády č. 132/2005 Sb. v roce 2005 v rámci vytváření soustavy Natura 2000. Identifikace dotčených subjektů a) vlastníci či nájemci nemovitostí dotčených ochranou území, b) obce a kraje, jejichž území se návrh týká, c) místně a věcně příslušné orgány státní správy v daném území, d) právnické a fyzické osoby pohybující se nebo vykonávající činnost v daném území, e) Ministerstvo životního prostředí, f) Agentura ochrany přírody a krajiny ČR – Správa chráněnné krajinné oblasti České středohoří, g) Česká inspekce životního prostředí. Popis cílového stavu Hlavním cílem předkládaného návrhu vyhlášky je zajištění ochrany přírodovědně mimořádně cenného území Kleneč, a to jeho vyhlášením za zvláště chráněné území v kategorii „národní přírodní památka“, ve smyslu ustanovení § 28 a § 37 zákona. Zhodnocení rizika Mezi hlavní rizika, v případě nezajištění odpovídající územní ochrany předmětného území – NPP Kleneč, řadíme nedodržení evropské směrnice 92/43/EHS o stanovištích a riziko zvýšených nákladů na řešení právních sporů, které mohou vzniknout ze zastaralého zřizovacího výnosu původní NPP Kleneč. Návrh variant řešení Varianta 0 Ponechání současného stavu, tj. zachování stávající NPP Kleneč. Varianta 1 Vydání vyhlášky o vyhlášení NPP Kleneč a stanovení bližších ochranných podmínek. Vyhodnocení nákladů a přínosů Identifikace nákladů a přínosů a) Varianta 0 Nulová varianta řešení znamená ponechání území přírodovědně cenného území ve stávajícím legislativním i fyzickém stavu, který neodpovídá současným potřebám a požadavkům, jak je výše uvedeno. Uvedená varianta přináší riziko zvýšených nákladů na řešení právních sporů, které mohou plynout ze zastaralého zřizovacího výnosu původní NPP Kleneč a nedostatečnou ochranu přilehlé části EVL Kleneč, doposud nechráněné v kategorii národní přírodní památka. b) Varianta 1 U této varianty byly posuzovány přínosy a náklady v oblasti vlivu na státní rozpočet, vlivu na vlastníky (nájemce) pozemků, vlivu na životní prostředí a další. Vliv na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty Náklady vynaložené na geodetické zaměření hranice rezervace, na vyznačení mezníků v terénu, na vyznačení území tabulemi a zajištění péče o rezervaci pomocí vhodných managementových opatření daných plánem péče[footnoteRef:1] o toto území, vyplývají ze zákona. Nejsou tedy předmětem hodnocení dopadů této vyhlášky. Přesto uvádíme, že financování je zajištěno z kapitoly 315 Ministerstva životního prostředí a programů OPŽP. Na ostatní veřejné rozpočty nebude mít navrhovaná právní úprava žádné negativní dopady. [1: Plán péče je zpravidla aktualizován jedenkrát za deset let a to nezávisle na přehlášení daného území.] Vyhláškou jsou stanoveny bližší ochranné podmínky. Jedná se o následující činnosti, které lze provádět jen se souhlasem příslušného orgánu ochrany přírody: a) povolovat nebo provádět změny druhů pozemků nebo způsobů jejich využití, b) povolovat a provádět změny dokončených staveb nebo změny staveb před jejich dokončením nebo umisťovat stavby, reklamní a informační zařízení, c) upravovat povrch pozemních komunikací s použitím jiného než místního přírodního materiálu stejného geologického původu, d) skladovat věci, s výjimkou krátkodobého uložení dřevní hmoty na lesních pozemcích, e) vyznačovat cyklistické trasy nebo trasy pro pěší, f) měnit vodní režim pozemků, vysazovat nebo vysévat rostliny anebo vypouštět živočichy, g) hnojit pozemky anebo používat chemické prostředky, h) zřizovat nová přikrmovací zařízení nebo slaniska, nebo i) rozdělávat ohně. Výkon uvedených činností je v souladu s § 78 odst. 2 písm. n) zákona a s vyhláškou č. 46/2010 Sb., o příslušnosti správ národních parků a správ chráněných krajinných oblastí k výkonu státní správy ve správních obvodech tvořených národními přírodními památkami, národními přírodními památkami a jejich ochrannými pásmy, vázán na souhlas Správy CHKO České středohoří. Na základě praktických zkušeností s vedením správních řízení za účelem povolení souhlasu k činnosti uvedené v bližších ochranných podmínkách, lze předpokládat, že se bude jednat řádově o jednotlivé případy těchto řízení a tedy v konečném důsledku nedojde k významnějšímu nárůstu administrativní zátěže. Vliv na vlastníky (nájemce) Vlastníky dotčených pozemků je Česká republika, subjektem s právem hospodařit s majetkem státu je Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, obec Kleneč, a soukromí vlastníci pan Z. Beran a pan J. Cimr. Všichni vlastníci byli se záměrem seznámeni a k návrhu nepředložili žádnou námitku. Pro vlastníky (nájemce) dotčených pozemků může rozšíření zvláště chráněného území a stanovení bližších ochranných podmínek znamenat mírný nárůst administrativní zátěže, v souvislosti s podáním žádosti o souhlas orgánu ochrany přírody, a to v případech, pokud budou zamýšlet realizaci činností uvedených v bližších ochranných podmínkách. Pro vlastníky pozemků uvedená skutečnost neznamená vznik nových překážek, které by znemožnily efektivní a přiměřené hospodaření s majetkem a způsobily významnou škodu. Vliv na životní prostředí Vyhlášení – přehlášení zvláště chráněného území bude mít pozitivní dopad na životní prostředí, neboť dojde k zajištění ochrany rozsáhlého přírodovědecky cenného území, které splňuje kritéria zvláštní ochrany v kategorii „národní přírodní památka” a přispěje tak k zachování tohoto jedinečného přírodního fenoménu pro budoucnost. Ostatní vlivy Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné negativní sociální dopady, včetně dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny. Nepředpokládá se ani negativní dopad na rovné postavení mužů a žen. Vyhodnocení nákladů a přínosů variant Tabulka 1: Porovnání nákladů a přínosů Většina nákladů plyne ze zákona, tyto však nejsou předmětem hodnocení dopadů regulace této vyhlášky. Jedná se zejména o náklady vynaložené na geodetické zaměření hranice památky, na vyznačení mezníků v terénu, na vyznačení území tabulemi a zajištění péče o památku pomocí vhodných managementových opatření daných schváleným plánem péče pro dané území. Návrh řešení Stanovení pořadí variant a výběr nejvhodnějšího řešení 1. Varianta 1 2. Varianta 0 Doporučujeme přijmout „Variantu 1“ vzhledem k tomu, že odstraňuje výše uvedené nedostatky současného právního a fyzického stavu stávajícího zvláště chráněného území a plní zákonnou povinnost zajistit ochranu evropsky významné lokality (konkrétně EVL Kleneč, kód: CZ 0422077) prostřednictvím zvláště chráněné území v kategorii národní přírodní památka do 6 let od zapsání této lokality do evropského seznamu. Novým vyhlášením bude jednoznačně určeno území památky pomocí uzavřeného geometrického obrazce, jehož vrcholy budou určeny souřadnicemi a zároveň budou stanoveny bližší ochranné podmínky o rezervaci tak, aby mohla být účinně zajištěna ochrana a zachován tento jedinečný přírodní fenomén pro budoucnost. Implementace doporučené varianty a vynucování Lze předpokládat, že implementace nové vyhlášky bude úspěšná a nebude činit potíže, neboť zvláště chráněné území již v daném území existuje a ochranný režim území je dotčenými subjekty historicky akceptován. Ochranný režim bude vynucován v souladu s částí osmou zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Subjekty odpovědné za implementaci: Ministerstvo životního prostředí, Agentura ochrany přírody a krajiny ČR – Správa chráněné krajinné oblasti České středohoří, se sídlem Litoměřice, Michalská 26/14. Subjekty odpovědné za vynucování: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR – Správa CHKO České středohoří, se sídlem Litoměřice, Michalská 26/14 a Česká inspekce životního prostředí. Přezkum účinnosti regulace Na území rezervace bude prováděn průběžný monitoring stavu předmětu ochrany a na základě jeho výsledků budou přijímána potřebná opatření. V případě, že by došlo k zániku předmětu ochrany tohoto zvláště chráněného území, je Ministerstvo životního prostředí oprávněno v souladu s ustanovením § 45 zákona ochranu tohoto území zrušit. Konzultace a zdroje dat Záměr byl konzultován a připraven pracovníky Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Návrh záměru vyhlásit rezervaci byl v souladu s § 40 odst. 2 zákona projednán s dotčenými obcemi a krajem, vlastníky a nájemci pozemků, na nichž se navrhovaná památka nachází. K návrhu vyhlášení národní přírodní památky nebyla podána žádná námitka. Předmětem ochrany navrhované Národní přírodní památky Kleneč je biotop a populace hvozdíku písečného českého (Dianthus arenarius L. subsp. bohemicus (Novák) O. Schwarz). Nařízením vlády č. 132/2005 Sb., kterým se stanoví národní seznam evropsky významných lokalit, ve znění nařízení vlády č. 301/2007 Sb. a č. 371/2009 Sb., byla vyhlášena Evropsky významná lokalita Kleneč (kód: CZ 0422077). K ochraně bylo rovněž navrženo evropské stanoviště 2330 – otevřené trávníky kontinentálních dun s paličkovcem, pro které byla nařízením vlády č. 301/2007 Sb. vyhlášena evropsky významná lokalita Kleneč (dále jen „EVL“). České republice tak vznikla zákonná povinnost zajistit evropsky významným lokalitám právní ochranu vyhlášením zvláště chráněného území v kategorii, která je v seznamu u každé lokality uvedena. V případě EVL Kleneč je uvedena národní přírodní památka. Předmětem ochrany EVL jsou 2330 Otevřené trávníky kontinentálních dun s paličkovcem (Corynephorus) a psinečkem (Agrostis) a hvozdík písečný český (Dianthus arenarius L. subsp. Bohemicus (Novák) O. Schwarz). Místně a věcně příslušné orgány státní správy neuplatnily k návrhu žádné připomínky. Kontakt na zpracovatele RIA Ing. Martina Píšková odbor ekonomických a dobrovolných nástrojů Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65, Praha 10, 100 10 email: martina.piskova@mzp.cz tel: +420 267 122 151 Ing. Olga Šuhájková odbor zvláštní územní ochrany přírody a krajiny Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65, Praha 10, 100 10 email: olga.suhajkova@mzp.cz tel: +420 267 122 951 JUDr. Darja Pivcová odbor legislativní Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65, Praha 10, 100 10 email: darja.pivcova@mzp.cz tel: +420 267 122 752 Seznam použitých zkratek EVL evropsky významné lokality CHKO chráněná krajinná oblast MŽP Ministerstvo životního prostředí NPP národní přírodní památka NPR národní přírodní rezervace OPŽP Operační program životního prostředí Zhodnocení souladu s ústavním pořádkem České republiky, s mezinárodními smlouvami, jimž je Česká republika vázána, a s předpisy Evropské unie, judikatury soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie, popřípadě s legislativními záměry a s návrhy předpisů Evropské unie Předložený návrh vyhlášky je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, s Listinou základních práv a svobod a s Ústavou České republiky. Zhodnocení bylo provedeno ve vztahu k Čl. 1, 2 a 10 Ústavy České republiky a k Čl. 11, 14 odst. 1 a 3, Čl. 35 odst. 1 a odst. 3 Listiny základních práv a svobod. Návrhem právního předpisu je naplňován jeden z cílů zákona o ochraně přírody a krajiny (zajistit ochranu přírodovědecky či esteticky velmi významného nebo jedinečného území podle části třetí zákona). Návrh je v souladu se zákonem o ochraně přírody a krajiny i se zákonným zmocněním obsaženým v ustanovení § 35 tohoto zákona. Svým cílem souvisí s mezinárodními úmluvami, jimiž je Česká republika vázána (konkrétně slouží např. k naplnění Úmluvy o ochraně evropských planě rostoucích rostlin, volně žijících živočichů a přírodních stanovišť a Úmluvy o biologické rozmanitosti). Návrh je v souladu s předpisy Evropské unie a plní požadavky vyplývající ze směrnice Rady (ES) č. 92/43/EHS, o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a platně rostoucích rostlin. Předložený návrh vyhlášky není v rozporu s judikaturou soudních orgánů Evropské unie ani s obecnými zásadami práva Evropské unie. Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů Návrh nemá žádné dopady ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů. Navrhovaná právní úprava je v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zhodnocení současného stavu a dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k zákazu diskriminace Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné negativní sociální dopady, včetně dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny. Nepředpokládá se ani negativní dopad na rovné postavení mužů a žen. Zhodnocení korupčních rizik (CIA) Předložený návrh je svým rozsahem přiměřený cílům, k jejichž naplnění je předpokládán, tedy k uchování přírodních hodnot národní přírodní památky Kleneč. Navrhovaná právní úprava neobsahuje ustanovení, která by byla předmětem korupčního rizika, proto nelze očekávat žádný nárůst korupčních rizik. Z návrhu právní úpravy, ve spojení s ustanovením § 78 zákona o ochraně přírody a krajiny, je zcela zřejmé, který orgán bude kompetentní k rozhodování v území a že nedojde k nedůvodné centralizaci. Pro rozhodování v území se uplatní standardní mechanizmy správního řízení, včetně mechanizmů opravných a kontrolních. B. ZVLÁŠTNÍ ČÁST K § 1 Vyhlašuje se Národní přírodní památka Kleneč. Národní přírodní památka se rozkládá na území Ústeckého kraje, v katastrálním území Kleneč. Hranice národní přírodní památky se stanoví uzavřeným geometrickým obrazcem s přímými stranami, jehož vrcholy jsou určeny souřadnicemi jednotné trigonometrické sítě katastrální. Součástí vyhlášky je též orientační grafické znázornění polohy národní přírodní rezervace. K § 2 Předmětem ochrany národní přírodní památky jsou trvalé travní porosty tvořené zejména společenstvy otevřených trávníků kontinentálních dun s paličkovcem a psinečkem, kostřavových trávníků písčin a suchých vřesovišť nížin a pahorkatin, vzácné a ohrožené druhy rostlin a živočichů, zejména populace druhu hvozdíku písečného českého včetně jejich biotopů a lesní porosty tvořené společenstvem acidofilní doubravy na písku. K § 3 Stanoví se bližší ochranné podmínky ve smyslu § 28 odst. 1 a § 44 odst. 3 zákona. Souhlas k vymezeným činnostem uděluje Správa CHKO České Středohoří, což vyplývá z ustanovení § 78 odst. 2 písm. n) zákona. K § 4 Účinnost vyhlášky se navrhuje dnem 1. ledna 2014. 1 VariantaStručný obsahPřínosyHodnoceníNákladyHodnocení Varianta 0Současný stav Ochrana životního prostředí v dané lokalitě 1 - Ministerstvo životního prostředí: zajištění potřebné úrovně ochrany zvláště chráněných druhů rostlin **** Orgán ochrany přírody: správní řízení ve věci souhlasů k činnostem uvedeným v bližších ochranných podmínkách * Vlastník (nájemce): vyplnění a podání žádosti o souhlas * - bez dopadů, * velmi nízké, ** nízké, *** střední, **** vysoké, ***** velmi vysoké 1 Předpokládány nulové environmentální přínosy, neboť stávající legislativní a fyzický stav zvláště chráněného území neumožňuje jeho efektivní a funkční ochranu a péči. Ochrana životního prostředí v dané lokalitě ***** Vyhláška NPP Kleneč Varianta 1