Elektronická knihovna legislativního procesu - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam KORNAL6KL9GK najdete zde


                VOP


Příloha PDCJ VOP/6175/2017/S
Připomínky veřejné ochránkyně práv
k návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 109/1994 Sb., kterou se vydává řád výkonu vazby, ve znění pozdějších přepisů
(č. j. předkladatele MSP-92/2017-LO-SP)

KONKRÉTNÍ PŘIPOMÍNKY
K čl. I, bodu 4 (§ 57 odst. 3)
Vítám v obecné rovině návrhy směřující k užšímu provázání sociálních služeb a penitenciární péče; rovněž respektuji, že jde o návrh věcně souladný s Koncepcí vězeňství do roku 2025.
Z právního hlediska však nemohu akceptovat, pokud jsou osobní údaje vězněných osob (stejně jako kohokoliv jiného) poskytovány třetím osobám bez souhlasu dotčených osob, jak zamýšlí představený návrh.
Čl. 10 Listiny základních práv a svobod (2/1993 Sb.) jednoznačně zakotvuje právo na ochranu osobních údajů jako základní právo. Pokud předkladatel zamýšlí prolomit toto právo, pak není jiné možnosti, než tak učinit zákonem, nikoliv vyhláškou, a to podle čl. 4 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.
Pokud má být upraven přenos informací mezi subjekty uvedenými v návrhu a vězeňskou správou na úrovni vyhlášky, pak se tak musí stát výhradně se souhlasem dotčené osoby. V tomto smyslu žádám o doplnění návrhu.
Pro úplnost dodávám, že návrh stejně jako důvodová zpráva působí neuceleným dojmem. Není totiž zřejmé, proč dle uvedeného ustanovení mají být opatrovníci, sociální kurátoři či orgány sociálně-právní ochrany dětí informováni toliko o přijetí obviněného do vazby a jeho přemístění, ale již ne o jeho propuštění.
Tato připomínka je zásadní.

Brno 10. května 2017
Mgr. Anna Šabatová, Ph.D.
veřejná ochránkyně práv
2