Elektronická knihovna legislativního procesu - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam KORNB97C4A1Q najdete zde


                IV.

ZÁVĚREČNÁ ZPRÁVA Z HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE
SHRNUTÍ ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY RIA
	1. Základní identifikační údaje

	Název návrhu: 
Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 429/2010 Sb., stanovící výjimky z povinnosti cizince požádat o vízum nebo povolení k pobytu na místně příslušném zastupitelském úřadu

	Zpracovatel / zástupce předkladatele: 
Ministerstvo vnitra 
	Předpokládaný termín nabytí účinnosti, v případě dělené účinnosti rozveďte
30. března 2019 

	Implementace práva EU: Ne

	2. Cíl návrhu zákona 

	Cílem návrhu je umožnit občanům Spojeného království Velké Británie a Severního Irska podávat po dni vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie žádosti o víza a povolení k pobytu na území České republiky na kterémkoli zastupitelském úřadu České republiky. 

	3. Agregované dopady návrhu zákona

	3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty:  

	

	3.2 Dopady na mezinárodní konkurenceschopnost ČR: 

	

	3.3 Dopady na podnikatelské prostředí: Ne 

	

	3.4 Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje): Ne

	

	3.5 Sociální dopady: Ne

	

	3.6 Dopady na spotřebitele: 

	

	3.7 Dopady na životní prostředí:  

	

	3.8 Dopady ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti žen a mužů: 

	

	3.9 Dopady na výkon státní statistické služby: 

	

	3.10 Korupční rizika: 

	

	3.11 Dopady na bezpečnost nebo obranu státu: Ne

	Spojené království podle názoru Ministerstva vnitra a Ministerstva zahraničních věcí není rizikovou zemí, u jejíchž občanů by byl očekáván vyšší výskyt protiprávních jednání spojených s porušováním či zneužíváním imigračních předpisů s cílem zajistit si vstup a pobyt na území České republiky. Neočekávají se ani problémy s ověřováním autenticity dokladů předkládaných cizinci k žádostem o vydání příslušného pobytového oprávnění. 
Proto by neměla být skutečnost, že občané Spojeného království budou moci nově podávat své žádosti o pobytová oprávnění na jakémkoli zastupitelském úřadu ČR vést ke zvýšení bezpečnostních rizik. 







1. Důvod předložení 

1.1 Název:
Vyhláška č. ……./2019 Sb., kterou se mění vyhláška č. 429/2010 Sb., stanovící výjimky z povinnosti cizince požádat o vízum nebo povolení k pobytu na místně příslušném zastupitelském úřadu

1.2 Definice problému
Navrhovaná novela vyhlášky č. 429/2010 Sb., stanovící výjimky z povinnosti cizince požádat o vízum nebo povolení k pobytu na místně příslušném zastupitelském úřadu (dále jen „vyhláška č. 429/2010 Sb.), je předkládána v souvislosti s avizovaným vystoupením Spojeného království Velké Británie a Severního Irska (dále jen „Spojené království“) z Evropské unie.
V návaznosti na výsledek referenda o dalším setrvání Spojeného království v Evropské unie[footnoteRef:1] oznámilo Spojené království dne 29. března 2017 svůj záměr vystoupit z Evropské unie. Došlo tak k aktivaci článku 50 Smlouvy o Evropské unii. To znamená, že od tohoto okamžiku začala plynout dvouletá lhůta pro nalezení dohody o podmínkách odchodu Spojeného království a vypořádání vzájemných vztahů. Proces stanovený článkem 50 Smlouvy o Evropské unii umožnuje jakémukoliv členskému státu jednostranně rozhodnout o svém vystoupení z Evropské unie.  Článek 50 Smlouvy o Evropské unii upravuje i již zmíněnou lhůtu pro nalezení dohody o podmínkách odchodu a vypořádání vzájemných vztahů. To znamená, že pokud nebude v dohodě o vystoupení stanoveno jiné datum nebo pokud Evropská rada v souladu s čl. 50 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii jednomyslně po dohodě se Spojeným královstvím nerozhodne, že Smlouvy přestanou platit k pozdějšímu datu, veškeré primární a sekundární právo Evropské unie přestane pro Spojené království platit od 30. března 2019, 00:00 hodin (SEČ), a Spojené království se stane tzv. třetí zemí.  [1:  23. června 2016 rozhodlo 51,9 % hlasujících pro možnost v Evropské unii dále nesetrvat.] 


1.3 Popis existujícího právního stavu v dané oblasti
Občané Spojeného království dnes požívají stejné výhody jako všichni občané Evropské unie. Podle článku 20 Smlouvy o fungování Evropské unie mají právo svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států Evropské unie. Toto jejich právo vyplývá přímo z primárního práva Evropské unie a je rozvedeno ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/38/ES ze dne 29. dubna 2004 o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států. V souladu s ní pak podle § 18 písm. c) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pobytu cizinců“), mohou občané Evropské unie pobývat na území České republiky přechodně bez víza. 
Pobyt občanů Evropské unie na území České republiky je oprávněný, a to po jakkoli dlouhou dobu, pouze na základě skutečnosti, že daná osoba je občanem Evropské unie. Česká republika občanu Evropské unie nevydává žádný typ povolení k přechodnému pobytu. 
Okamžikem vystoupení Spojeného království z Evropské unie přestanou být občané Spojeného království občany Evropské unie. I přesto, že je nadále možné, že případně schválená výstupová dohoda občanům Spojeného království po omezenou dobu zachová některá jejich dosavadní práva, ztratí právo svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států Evropské unie přímo vyplývající z jejich (dřívějšího) občanství Evropské unie.
Nebudou-li přijata zvláštní opatření (např. výstupová dohoda), stanou se občané Spojeného království okamžiky vystoupení Spojeného království z Evropské unie, tedy ode dne 30. března 2019, občany jednoho z nečlenských států Evropské unie (tzv. třetí země). Pro jejich pobyt na území České republiky tak bude nutné udělení víza nebo vydání povolení k pobytu.  
Žádost o pobytová oprávnění se podle zákona o pobytu cizinců obecně podává na zastupitelském úřadu České republiky (výjimkou je např. možnost podat žádost na území České republiky přímo na Ministerstvu vnitra). Územní obvody jednotlivých zastupitelských úřadů stanovuje Ministerstvo zahraničních věcí. Žádost o udělení víza nebo vydání povolení k dlouhodobému nebo k trvalému pobytu (dále také „oprávnění k pobytu“) je možné podat na místně příslušném zastupitelském úřadu. Tím je podle § 169g zákona o pobytu cizinců zastupitelský úřad České republiky ve státě, 
a) jehož je cizinec občanem, 
b) jenž cizinci vydal cestovní doklad, jehož je cizinec držitelem, nebo
c) ve kterém má cizinec povolen dlouhodobý nebo trvalý pobyt.
Pokud cizinec podá žádost na jiném, tedy místně nepříslušném zastupitelském úřadu České republiky, žádost je podle § 169h odst. 1 písm. b) zákona o pobytu cizinců nepřijatelná. Řízení se nezahájí a na žádost se hledí, jako by nebyla podána.
Zákon o pobytu cizinců však připouští, že určitá kategorie cizinců není vázána okruhem příslušných zastupitelských úřadů České republiky místně příslušných podle kritérií uvedených v § 169g zákona o pobytu cizinců, ale je oprávněna podat svoji žádost o udělení víza nebo vydání povolení k dlouhodobému nebo k trvalému pobytu na jakémkoli zastupitelském úřadu České republiky (§ 169g zákona o pobytu cizinců, část věty za středníkem). 
Množina cizinců, kteří mohou své žádosti podávat na jakémkoli zastupitelském úřadu České republiky, je vymezena prováděcím právním předpisem jako množina státních příslušníků států uvedených v příloze vyhlášky Ministerstva vnitra č. 429/2010 Sb. vydané na základě § 182 odst. 1 písm. e) zákona o pobytu cizinců. Ministerstvo vnitra po projednání s Ministerstvem zahraničních věcí v roce 2010 do vyhlášky zařadilo celkem 42 států. 

1.4	Identifikace dotčených subjektů
Hlavními dotčenými subjekty (na které bude mít navrhované nařízení přímý dopad) jsou: 
1. Státní příslušníci Spojeného království – dojde-li k navrhované změně, budou moci (v době, kdy již nebudou občany Evropské unie) požádat o udělení víza nebo o povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu na kterémkoli zastupitelském úřadu České republiky, bez ohledu na to, zda ke státu, kde tento zastupitelský úřad České republiky sídlí, mají nějaký právní vztah. 
1. Ministerstvo zahraničních věcí – zastupitelské úřady České republiky – kterýkoli zastupitelský úřad České republiky (který vykonává vízovou agendu) bude po navrhované změně povinen „nabrat“ žádost o vízum nebo o vydání povolení k pobytu podanou občanem Spojeného království. 
1.5	Popis cílového stavu
Občané Spojeného království budou poté, co již přestanou být občany Evropské unie, oprávněni požádat o vízum nebo o povolení k pobytu na jakémkoli zastupitelském úřadu České republiky. 
Občanům Spojeného království tak bude poskytnuta stejná výhoda jako občanům ostatních třetích zemí, u nichž nepanují rizika ze zneužívání pravidel migračního procesu a nehrozí problémy s ověřováním pravosti žadateli předložených dokumentů.  

1.6	Zhodnocení rizika
Ministerstvo vnitra neočekává, že by navrhované opatření vedlo ke zneužívání pravidel migračního procesu nebo k problémům s ověřováním pravosti žadateli předložených dokumentů.  


2. Návrh variant řešení
2.1 varianta č. 1: „nulová“
Tato varianta spočívá v zachování současného stavu, kdy Spojené království není uvedeno v příloze vyhlášky č. 429/2010 Sb. Občané Spojeného království by proto nemohli své žádosti o udělení víza nebo o vydání povolení k dlouhodobému nebo k trvalému pobytu podávat na kterémkoli zastupitelském úřadu České republiky. Místně příslušný zastupitelským úřadem bude nadále zastupitelský úřad České republiky sídlící v zemi, ke které má žádající cizinec určitý vztah (občan tohoto státu, stát mu vydal cestovní doklad nebo má cizinec v tomto státu povolen pobyt).
 

2.2 varianta č. 2
Občané Spojeného království by proto mohli své žádosti o udělení víza nebo o vydání povolení k dlouhodobému nebo k trvalému pobytu podávat na kterémkoli zastupitelském úřadu České republiky.

3. Vyhodnocení nákladů a přínosů
Varianta č. 1: „nulová“
Nulová varianta zachovává současný právní stav a nepřináší žádné změny pro státní příslušníky Spojeného království. Občan Spojeného království bude povinen žádost podávat osobně pouze na místně příslušném zastupitelském úřadu České republiky. Oproti situaci, kdy by mohl žádost podat na kterémkoli zastupitelském úřadu České republiky, mu vzniknou dodatečné finanční a administrativní náklady. (Předpokládáme, že by žadatel volil takový zastupitelský úřad, kde je pro něj podání žádosti nejsnazší.) 

Varianta č. 2
Přínosem varianty č. 2 je snížení případné finanční a administrativní zátěže spojené s dopravou občana Spojeného království, který aktuálně nepobývá v zemi, kde se nachází místně příslušný zastupitelský úřad České republiky, na takový zastupitelský úřad za účelem podání žádosti o udělení víza nebo o vydání povolení k pobytu.

4. Stanovení pořadí variant a výběr nejvhodnějšího řešení
V situaci, kde odpovědné resorty vlády České republiky nevnímají změnu navrhovanou pod variantou č. 2 jako zdroj zvýšeného výskytu jednání zneužívajících migrační pravidla nebo řádné projednání podané žádosti, je vhodné upřednostnit variantu, které je pro adresáty právní normy výhodnější. Tedy variantu č. 2, tj. umožnit občanům Spojeného království volbu zastupitelského úřadu, na kterém svoji žádost podají.  
Jak již bylo uvedeno výše, neexistují bezpečnostní ani procesní důvody, na základě kterých by bylo nutné trvat v případě občanů Spojeného království na podávání žádostí pouze na zastupitelském úřadu místně příslušném podle § 169g zákona o pobytu cizinců. Pokud takové důvody v případě Spojeného království neexistují, neměli by být občané Spojeného království, jako partnera České republiky v NATO a řadě dalších mezinárodních organizací znevýhodněni oproti občanům celkem 42 států, kteří již výhodu volby zastupitelského úřadu mají nyní.

5. Implementace doporučené varianty a vynucování
Doporučená varianta se dotkne zejména činnosti zastupitelských úřadů České republiky, které zajišťují příslušnou agendu. Tyto zastupitelské úřady by nově nabíraly také žádosti podané občany Spojeného království.

6. Přezkum účinnosti regulace
Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo vnitra průběžně monitorují případné excesy, ke kterým v praxi v rámci migračního procesu dochází. V případě zvýšeného počtu případů zneužití, může Ministerstvo vnitra příslušný stát z přílohy vyhlášky č. 429/2010 Sb. vypustit.  

7. Konzultace a zdroje dat
Konzultace byly provedeny se zástupci Ministerstva zahraničních věcí. 

8. Kontakty na zpracovatele RIA
Ing. Mgr. Vlastimil Jirouš
Ministerstvo vnitra, odbor bezpečnostní politiky
tel. 974 832 516, vlastimil.jirous@mvcr.cz