Elektronická knihovna legislativního procesu - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam RACK7A4AQ2YF najdete zde


                Vyhláška, kterou se provádí zákon o obecní policii

VI.

Teze vyhlášky, kterou se provádí zákon o obecní policii
K provedení zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů existuje vyhláška Ministerstva vnitra č. 88/1996 Sb., kterou se provádí zákon o obecní policii. V souvislosti s přijetím novely zmíněného zákona bude zpracována k provedení § 4d odst. 11, § 4e odst. 4, § 7 odst. 6, § 9 odst. 4 a § 27 odst. 4 nová vyhláška Ministerstva vnitra (dále jen „vyhláška“). 
Vyhláška bude obsahovat:

1. rozsah odborných předpokladů čekatele a strážníka,

2. zkušební řád,

3. náležitosti přihlášky ke zkoušce čekatele/strážníka z odborné způsobilosti,

4. výši finanční odměny předsedy a člena zkušební komise,

5. rozsah výcviku čekatele a strážníka k používání služební zbraně, donucovacích prostředků a realizaci oprávnění podle zákona před zkouškou z odborné způsobilosti,

6. náležitosti protokolu o zkoušce čekatele/strážníka,

7. náležitosti osvědčení o splnění stanovených odborných předpokladů strážníka,

8. jednotné prvky stejnokroje strážníka, označení motorových vozidel a dalších dopravních prostředků obecní policie (dále jen „jednotné prvky“),
9. rozsah statistických údajů poskytovaných obcemi Ministerstvu vnitra podle § 2 písm. j),
10. náležitosti průkazu a odznaku obecní policie.

Z vyhlášky č. 88/1996 Sb. budou v modifikované podobě převzata ustanovení § 1 (odborné předpoklady), § 2 (přihláška ke zkoušce), § 9 (náležitosti osvědčení) a oddílu třetího (jednotné prvky stejnokrojů a označení motorových vozidel obecní policie).
Rozsah odborných předpokladů strážníka bude stanoven tak, aby aktuálně odpovídal povinnostem a oprávněním strážníka, která jsou založena právním řádem České republiky. Vedle toho je nutné, z hlediska nastavení optimálního právního vědomí strážníka, zařadit do odborných předpokladů i základní znalosti ústavního, správního, trestního práva, případně dalších odvětví práva. S ohledem na rozmanitost vzdělání strážníků (od základního až po vysokoškolské) a individuální předpoklady každého strážníka/čekatele bude záležet vždy na obci jakou délku odborné přípravy strážníka/čekatele zvolí.

Zkušební řád upravující podrobnosti o organizaci, průběhu a vyhodnocení zkoušky existuje již dnes v podobě interního aktu řízení Ministerstva vnitra. Tato „technická“ norma bude převzata do vyhlášky.

Rozsah výcviku čekatele resp. strážníka bude zpracován na základě interního aktu řízení Policejního prezidia České republiky, kterým se stanoví postup policie při zajišťování výcviku strážníků k výkonu oprávnění a používání donucovacích prostředků a který je aplikován v současné době, s přihlédnutím k aktuální právní úpravě.
Vzhledem k tomu, že úprava jednotných prvků nedoznala změny od roku 1996 a přitom povinnosti a oprávnění strážníků byly zásadním způsobem rozšířeny, je nutno provést i odpovídající úpravy i v této oblasti. Přitom nedojde k převratné změně dosavadního pojetí ústroje strážníka a označení dopravních prostředků obecní policie (obecní policie v současnosti již nepoužívají pouze motorová vozidla, ale i čluny, kola apod.), protože jednak je nutno vyčerpat dosavadní zásoby obcemi nakoupených jednotných prvků, jednak nelze rozpočty obcí neúměrně zatížit nákupem koncepčně, barevně zásadně odlišných „výstrojních součástek“ strážníka, resp. nutností dodatečně barevně upravit stávající dopravní prostředky obecní policie. V dané souvislosti oslovilo Ministerstvo vnitra vybrané obce, které zřídily obecní policie, profesní skupiny působící v oblasti obecní policie, představitele firem působících na trhu s jednotnými prvky stejnokrojů strážníků a označením dopravních prostředků obecní policie se žádostí o předložení podkladů, návrhů a námětů na daném úseku tak, aby návrh paragrafovaného znění mohl být Ministerstvem vnitra zpracován v termínu do 31. května 2008 a následně předložen do legislativního procesu. Účinnost vyhlášky bude stanovena od 1. ledna 2009.
PAGE  
2