Elektronická knihovna legislativního procesu - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam RACK8URHAB3O najdete zde


                Důvodová zpráva
Obecná část

Místopředsedkyně vlády a předsedkyně Legislativní rady vlády dopisem č.j. 8024/2012-RSL ze dne 28. května 2012 stanovila, že se meziresortní připomínkové řízení a hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad neprovede. 

Důvod předložení

Název
Návrh změny vyhlášky Ministerstva vnitra č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhlášky č. 226/2005 Sb.
Definice problému a cíl návrhu právního předpisu

Navrhovaná novela se dotýká odborné přípravy hasičů zařazených v jednotkách požární ochrany, kteří se musí pravidelně podrobovat v cyklu 5 let přezkoušení z hlediska své odborné způsobilosti ve smyslu § 72 odst. 5 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“). Zákon o požární ochraně, kromě povinnosti hasičů prokazovat zkouškou odbornou způsobilost, dává také pravomoc uvedenou odbornou způsobilost odejmout.  Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhlášky č. 226/2005 Sb. (dále jen „vyhláška“), pak řeší podrobnosti ve vztahu k odborné přípravě k dosažení nebo prodloužení odborné způsobilosti hasiče i způsob provedení zkoušky. Při aplikaci vyhlášky došlo v rámci praxe Hasičského záchranného sboru České republiky k některým problémům při využití vyhlášky. Zejména v rámci provádění zkoušky odborné způsobilosti i přesto, že mají platné osvědčení o odborné způsobilosti.
Popis existujícího právního stavu

Vyhláška řeší mimo jiné odbornou přípravu hasičů zařazených v jednotkách požární ochrany, kteří se musí pravidelně podrobovat v cyklu 5 let přezkoušení z hlediska své odborné způsobilosti ve smyslu § 72 odst. 5 zákona o požární ochraně.
Identifikace dotčených subjektů 

Hasičský záchranný sbor České republiky (příslušníci Hasičského záchranného sboru České republiky), jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí nebo jednotky sborů dobrovolných hasičů podniků.
Popis cílového stavu

Přijetí navrhované prováděcí právní úpravy (změny vyhlášky) umožní efektivněji a lépe aplikovat uvedený právní předpis.

Zhodnocení rizika

Nepřijetí předmětné změny vyhlášky by mělo negativní dopad na praxi, zejména na samotné hasiče.
Návrh variant řešení 

Varianta 1: „Nulová“ varianta – nepřijetí návrhu změny vyhlášky. Legislativní nečinnost by neumožňovala využít řádně aplikaci daného právní předpisu. 

Varianta 2: Přijetí návrhu změny vyhlášky, s nímž budou spojeny níže popsané změny.

Vyhodnocení nákladů a přínosů

Identifikace nákladů a přínosů všech variant


Jednoznačný přínos spatřuje předkladatel v situaci, kdy bude efektivně využívána vyhláška. 
Náklady

V souvislosti s přijetím návrhu změny vyhlášky nejsou důvodně předpokládány žádné další dopady na rozpočtovou kapitolu Ministerstva vnitra. 
V současnosti nemá předkladatel návrhu žádné relevantní indicie, které by svědčily o zvýšených požadavcích na státní rozpočet či případně na jiné veřejné rozpočty v souvislosti s přijetím změny vyhlášky.

Přínosy

Stěžejním přínosem změny vyhlášky bude zajištění řádné aplikace vyhlášky. 

Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky

Předložený návrh změny vyhlášky je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, jak jej vymezuje čl. 112 Ústavy České republiky.

Vyhláška je vydána k provedení zákona o požární ochraně a v jeho mezích, z nichž nevybočuje.

Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy se zákonem, k jehož provedení je navržena

Navržená změna vyhlášky je v souladu s § 72 odst. 5 zákona o požární ochraně. Zákon o požární ochraně, kromě povinnosti hasičů prokazovat zkouškou odbornou způsobilost, dává také pravomoc uvedenou odbornou způsobilost odejmout. Vyhláška, pak řeší podrobnosti ve vztahu k odborné přípravě k dosažení nebo prodloužení odborné způsobilosti hasiče i způsob provedení zkoušky.

Zhodnocení slučitelnosti navrhované úpravy s předpisy Evropské unie

Návrh není v rozporu s právními předpisy Evropské unie ani s obecnými právními zásadami práva Evropské unie. Návrh není v rozporu s judikaturou soudních orgánů Evropské unie. 

Sociální dopady 

Navržená právní úprava nemá dopad na osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením, ani na národnostní menšiny nebo na životní prostředí. 

Z hlediska rovnosti mužů a žen je dopad navrhované právní úpravy vyhlášky neutrální.
Zvláštní část

Článek I.

Novelizační bod 1:

V § 34 odst. 3 vyhlášky je založena odlišnost odborné přípravy pro příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky, zařazeného v jednotce jako vrchní referent nebo asistent na úseku strojní služby- tzv. hasič – strojník nebo řidič. Novelou se navrhuje odstranění uvedené odlišnosti, a to z důvodu  praktických, zejména v zájmu provedení nezbytné změny v jejich vzdělávacím programu. Velká část jejich odborné přípravy se totiž provádí v tzv. základní odborné přípravě u jednotky a její ověřování jinou formou, např. zvláštní odbornou přípravou ve vzdělávacích zařízeních, se ukazuje jako málo efektivní, nehledě na skutečnost, že je praktičtější, aby uvedení příslušníci ověřovali svoji způsobilost na technice, na které u jednotky vykonávají službu. 

Novelizační bod 2:

Podle současného znění § 35 vyhlášky je způsob opakované opravné zkoušky při získání nebo prodloužení odborné způsobilosti po pěti letech odlišný od způsobu provedení zkoušky v případě, kdy příslušník obhajuje svoji odbornou způsobilost z důvodu, že službu nevykonává svědomitě a řádně (řízení k odebrání odborné způsobilosti je zahájeno podle odstavce 7). Odlišnost spočívá v tom, že v posledně jmenovaném případě není založen institut opravné zkoušky. Novela ustanovení § 35 vyhlášky směruje na základě podnětu ombudsmanky Policie České republiky a Hasičského záchranného sboru České republiky k tomu, že se podmínky k vykonání opravné zkoušky sjednotí. Změna vytvoří předpoklady pro vyšší míru objektivity, zajistí jednotnost provedení a eliminuje možnost diskriminace toho, kdo obhajuje svoji odbornou způsobilost. 

Novelizační bod 3: 

Ze stávající dikce § 36 odst. 5 taxativně nevyplývá počet opravných zkoušek při ověřování pravidelné odborné přípravy. Proto novela směřuje k vyjasnění výkladu o počtu opravných zkoušek při provádění ověření pravidelné odborné přípravy ve smyslu § 36 odst. 5 vyhlášky. Neúspěch hasiče při zkoušce ověřující pravidelnou odbornou přípravu může být důvodem k zahájení řízení k odejmutí odborné způsobilosti. Nejednoznačnost výkladu o počtu opravných zkoušek je tedy nutno odstranit navrhovanou novelou.
Článek II

Účinnost této nevelké změny vyhlášky se navrhuje okamžitě vyhlášením.