Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 11712


Číslo jednací S159/2013/VZ-1258/2014/514/AŠu
Instance I.
Věc
Rekonstrukce střechy ZŠ Havlíčkův Brod, V Sadech 560
Účastníci Ing. Pavel Kafka
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 13.08.2014
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-11698.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-11712.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.: ÚOHS-S159/2013/VZ-1258/2014/514/AŠu 2014 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 29. 3. 2013 z moci úřední, jehož účastníkem je uchazeč – Ing. Pavel Kafka, IČO 72007915, s místem podnikání SNP 1148, 580 01 Havlíčkův Brod, ve věci možného spáchání správního deliktu podle ustanovení § 120a odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, při prokazování profesního kvalifikačního předpokladu podle § 54 písm. d) citovaného zákona v zadávacím řízení podlimitní veřejné zakázky „Rekonstrukce střechy ZŠ Havlíčkův Brod, V Sadech 560“ zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy k podání nabídek a k prokázání kvalifikace ze dne 27. 8. 2012, rozhodl takto: I. Uchazeč – Ing. Pavel Kafka, IČO 72007915, s místem podnikání SNP 1148, 580 01 Havlíčkův Brod – se dopustil správního deliktu podle § 120a odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, tím, že předložil k prokázání splnění profesního kvalifikačního předpokladu podle § 54 písm. d) citovaného zákona kopii osvědčení o autorizaci číslo 25 029 vydaného Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě podle zákona č. 360/1992 Sb., znějící na jméno Ing. Pavel Kafka, r. č. 630306/0863, která neodpovídala skutečnosti, když na otisku autorizačního razítka na tomto osvědčení bylo uvedeno jméno Ing. Pavel Křehlík a osvědčení o autorizaci vydaného Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků ve výstavbě pod číslem 25029 bylo vystaveno na jméno Ing. Pavel Křehlík, narozen 7. 10. 1972 se sídlem Ledečská 2983, 580 01 Havlíčkův Brod, což mělo vliv na posouzení kvalifikace jmenovaného uchazeče v zadávacím řízení. II. Uchazeči – Ing. Pavel Kafka, IČO 72007915, s místem podnikání SNP 1148, 580 01 Havlíčkův Brod – se za zjištěný správní delikt uvedený v bodě I. výroku tohoto rozhodnutí ukládá podle § 120a odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, pokuta ve výši 100 000 Kč (sto tisíc korun českých), a zákaz plnění veřejných zakázek na dobu 3 let. Pokuta je splatná do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí. Odůvodnění I. Zadávací řízení 1.Zadavatel – Město Havlíčkův Brod, IČO 00267449, se sídlem Havlíčkovo náměstí 57, 580 61 Havlíčkův Brod (dále jen „zadavatel“) – zahájil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) zadávací řízení na podlimitní veřejnou zakázku „Rekonstrukce střechy ZŠ Havlíčkův Brod, V Sadech 560“, zadávaném ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy k podání nabídek a prokázání kvalifikace ze dne 27. 8. 2012 (dále jen „veřejná zakázka“). 2.Předmětem plnění veřejné zakázky byla výměna stávající střešní krytiny na objektu Základní školy v Sadech č. p. 560 za krytinu z plastových šablon, provedení oplechování všech prostupů a instalace nových okapových žlabů podle projektové dokumentace. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla zadavatelem stanovena na částku 3 900 000 Kč bez DPH. 3.Dne 28. 11. 2012 zadavatel rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky – Turčina s.r.o., IČO 25886550, se sídlem Budovatelů 771/1, Havířov (dále jen „vybraný uchazeč“). Smlouva na plnění veřejné zakázky byla uzavřena s vybraným uchazečem dne 21. 12. 2012. 4.Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), který je podle § 112 zákona příslušný k dohledu nad dodržováním tohoto zákona, obdržel v souvislosti s předmětnou veřejnou zakázkou dne 28. 11. 2012 podnět, jehož obsahem je upozornění na postup uchazeče – Ing. Pavel Kafka, IČO 72007915, s místem podnikání SNP 1148, 580 01 Havlíčkův Brod (dále jen „uchazeč“) – při účasti v zadávacím řízení předmětné veřejné zakázky. 5.Posouzením obsahu podání, na základě materiálů zaslaných zadavatelem a vlastního šetření, získal Úřad pochybnosti o postupu uchazeče při prokazování profesního kvalifikačního předpokladu podle § 54 písm. d) zákona tím, že předložil kopii osvědčení o autorizaci číslo 25 029 vydaného Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (dále jen „ČKAIT“) podle zákona č. 360/1992 Sb., znějící na jméno Ing. Pavel Kafka, r. č. 630306/0863, přičemž na otisku autorizačního razítka na této listině bylo uvedeno jméno Ing. Pavel Křehlík a rovněž podle registru ČKAIT bylo toto osvědčení vydáno na jméno Ing. Pavel Křehlík, narozen 7. 10. 1972 se sídlem Ledečská 2983, 580 01 Havlíčkův Brod, a proto Úřad zahájil správní řízení ve věci možného spáchání správního deliktu podle § 120a odst. 1 písm. a) zákona z moci úřední. II. Průběh správního řízení 6.Účastníkem správního řízení je podle § 116 zákona osoba podezřelá ze spáchání správního deliktu – uchazeč. 7.Zahájení správního řízení oznámil Úřad uchazeči přípisem č. j. ÚOHS-S159/2013/VZ-5330/2013/514/AŠu ze dne 25. 3. 2013. Zároveň usnesením č. j. ÚOHS-S159/2013/VZ-5334/2012/514/AŠu ze dne 25. 3. 2013 určil uchazeči lhůtu, ve které byl oprávněn navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a oprávněn vyjádřit v řízení své stanovisko, a lhůtu, ve které se mohl vyjádřit k podkladům rozhodnutí a současně vyzval uchazeče k předložení originálu osvědčení o autorizaci číslo 25029 vydaného ČKAIT na jméno Ing. Pavel Kafka, r. č. 630306/0863. 8.Dne 29. 3. 2013, kdy bylo oznámení o zahájení správního řízení doručeno uchazeči, bylo podle § 113 zákona správní řízení zahájeno. 9.Dopisem ze dne 5. 4. 2013 uchazeč sdělil Úřadu, že Ing. Pavel Kafka, r. č. 630306/0863 nikdy neměl osvědčení o autorizaci číslo 25 029 vydané ČKAIT, a proto není možné, aby předložil originál tohoto dokladu. 10.Dopisem ze dne 10. 4. 2013 uchazeč požádal o prodloužení lhůty k vyjádření do 22. 4. 2013. Úřad této žádosti uchazeče vyhověl a usnesením č. j. ÚOHS-S159/2013/VZ-6729/2013/514/AŠu ze dne 15. 4. 2013 určil uchazeči lhůtu do 22. 4. 2013, ve které byl oprávněn navrhovat důkazy a činit jiné návrhy a oprávněn vyjádřit v řízení své stanovisko, a lhůtu do 26. 4. 2013, ve které se mohl vyjádřit k podkladům rozhodnutí. 11.Dopisem ze dne 22. 4. 2013 se uchazeč vyjádřil k předložení prosté kopie osvědčení o autorizaci číslo 25029 vydaného ČKAIT ve své nabídce a uvedl, že zpracování podkladů pro výběrové řízení bylo zajišťováno asistentkou a ekonomickou pracovnicí, které po zkompletování nabídky označily dokumenty, jež bylo třeba opatřit jeho podpisem. Uchazeč uvádí, že vzhledem k tomuto postupu se v nabídce objevil dokument (fotokopie osvědčení o autorizaci číslo 25029 vydaného ČKAIT), o jehož existenci nevěděl a ani neví, jakým způsobem vznikl, kdo a z jakého důvodu ho vyrobil. Když se o uvedené záležitosti ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 20. 11. 2012 dověděl, provedl šetření, při němž však nedokázal jednoznačně dohledat, kdo pochybil a kde dokument získal. Následně provedl administrativní a personální opatření tak, aby byly vymezeny odpovědnosti jednotlivých pracovníků. Závěrem se uchazeč omlouvá a zdůrazňuje, že již nikdy nedojde k opakování podobné záležitosti. III. Závěry Úřadu 12.Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících ustanovení zákona případ ve všech vzájemných souvislostech a po zhodnocení všech podkladů, zejména dokumentace o šetřené veřejné zakázce, skutečností, které získal v souladu s ustanovením § 50 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, z úřední činnosti v rámci šetření podnětu a na základě vlastního zjištění konstatuje, že se uchazeč dopustil spáchání správního deliktu podle § 120a odst. 1 písm. a) zákona tím, že předložil k prokázání profesního kvalifikačního předpokladu podle § 54 písm. d) zákona kopii osvědčení č. 25 029 vydaného ČKAIT podle zákona č. 360/1992 Sb., znějící na jméno Ing. Pavel Kafka, r. č. 630306/0863, přičemž na otisku autorizačního razítka na tomto osvědčení bylo uvedeno jméno Ing. Pavel Křehlík a rovněž podle registru ČKAIT bylo toto osvědčení vydáno na jméno Ing. Pavel Křehlík, narozen 7. 10. 1972, se sídlem Ledečská 2983, 580 01 Havlíčkův Brod, která neodpovídala skutečnosti, což mělo vliv na posouzení kvalifikace tohoto uchazeče. Ke svému rozhodnutí uvádí Úřad následující rozhodné skutečnosti. Relevantní ustanovení zákona 13.Podle § 52 odst. 1 zákona v otevřeném řízení a ve zjednodušeném podlimitním řízení je dodavatel povinen prokázat splnění kvalifikace ve lhůtě pro podání nabídek. V případě otevřeného řízení se zavedením dynamického nákupního systému je dodavatel povinen prokázat splnění kvalifikace nejpozději s podáním předběžné nabídky. 14.Podle § 54 písm. d) zákona dodavatel prokáže splnění profesních kvalifikačních předpokladů předložením dokladu osvědčujícího odbornou způsobilost dodavatele nebo osoby, jejímž prostřednictvím odbornou způsobilost zabezpečuje, je-li pro plnění veřejné zakázky nezbytná podle zvláštních právních předpisů. 15.Podle § 120a odst. 1 písm. a) zákona se dodavatel dopustí správního deliktu tím, že předloží k prokázání splnění kvalifikace informace nebo doklady, které neodpovídají skutečnosti a měly nebo mohly mít vliv na posouzení kvalifikace dodavatele v zadávacím řízení, v řízení o žádosti o zápis do seznamu podle § 129 anebo o žádosti o změnu tohoto zápisu podle § 130 odst. 2 nebo pro účely splnění podmínek pro vydání certifikátu podle § 138 zákona. Skutečnosti vyplývající z dokumentace o veřejné zakázce 16.Zadavatel ve výzvě k podání nabídek a k prokázání kvalifikace ve zjednodušeném podlimitním řízení ze dne 27. 8. 2012 (dále jen „výzva k podání nabídek“) stanovil lhůtu pro podání nabídek do 18. 9. 2012 do 9:00 hod. Zadavatel ve výzvě k podání nabídek požadoval podle § 62 odst. 3 zákona prokázání splnění kvalifikačních předpokladů předložením čestného prohlášení a stanovil povinnost uchazeče, se kterým má být uzavřena smlouva podle § 82 zákona, předložit před uzavřením originály nebo úředně ověřené kopie dokladů prokazujících splnění kvalifikace, a to k prokázání profesních kvalifikačních předpokladů podle § 54 zákona mimo jiné doklad osvědčující odbornou způsobilost – autorizaci nezbytnou k plnění veřejné zakázky, tj. pozemní stavby dodavatele nebo osoby, jejímž prostřednictvím odbornou způsobilost zabezpečuje. 17.V protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 18. 9. 2012 je uvedeno, že nabídka uchazeče splňuje požadavky podle § 71 odst. 9 a 10 zákona a nebyla ze zadávacího řízení vyřazena. Rovněž v protokolu o posouzení kvalifikace ze dne 20. 9. 2012 je uvedeno, že uchazeč prokázal splnění kvalifikace podle § 59 zákona. 18.Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 20. 11. 2012 vyplývá, že nabídka uchazeče byla vyřazena z dalšího hodnocení jako nabídka, která není hodnotitelná a porovnatelná se zadávací dokumentací, neboť uchazeč neocenil položku „hromosvod montáž a materiál“ a předložil vlastní soupis prací. Zadavatel usnesením rady města č. 1082/12 ze dne 26. 11. 2012 rozhodl z téhož důvodu o vyloučení uchazeče ze zadávacího řízení, což uchazeči oznámil dopisem ze dne 28. 11. 2012. 19.Jak je uvedeno ve zprávě o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 20. 11. 2012, hodnotící komise zjistila, že uchazeč předložil prostou kopii osvědčení č. 25 029 vydaného ČKAIT na jméno Ing. Pavel Kafka, přičemž razítko a číslo osvědčení je na jméno Ing. Pavel Křehlík a bylo zjištěno, že Ing. Pavel Kafka není veden v seznamu ČKAIT. Hodnotící komise se proto domnívala, že ze strany uchazeče mohlo dojít ke správnímu deliktu podle § 120a odst. 1 písm. a) zákona. 20.Nabídka uchazeče obsahovala pouze čestné prohlášení uchazeče o splnění základních kvalifikačních předpokladů, čestné prohlášení o splnění profesních kvalifikačních nebylo uchazečem předloženo. Součástí nabídky uchazeče je však prostá kopie osvědčení č. 25 029 vydaného ČKAIT podle zákona č. 360/1992 Sb., znějící na jméno Ing. Pavel Kafka, r. č. 630306/0863, přičemž na otisku autorizačního razítka na této listině je uvedeno jméno Ing. Pavel Křehlík, kterou uchazeč předložil k prokázání odborné způsobilosti dodavatele podle § 54 písm. d) zákona. 21.Nabídka uchazeče rovněž obsahuje návrh smlouvy o dílo na předmětnou veřejnou zakázku ze dne 17. 9. 2012, podepsaný Ing. Pavlem Kafkou, kde je v článku III. Osoby pověřené provedením díla v bodu 2. b) jako osoba pověřená vedením stavby – hlavní stavbyvedoucí uveden Ing. Pavel Kafka, obor autorizace: pozemní stavby, číslo autorizace 25 029. K pravosti osvědčení k prokázání profesního kvalifikačního předpokladu podle § 54 písm. d) zákona 22.Uchazeč v rámci nabídky předložil k prokázání splnění profesního kvalifikačního předpokladu podle § 54 písm. d) zákona prostou kopii osvědčení č. 25 029 vydaného ČKAIT podle zákona č. 360/1992 Sb. dne 23. 5. 2003, kde je v textu uvedeno, že Ing. Pavel Kafka, r. č. 630306/0863 je autorizovaným inženýrem v oboru pozemní stavby. Na razítku na této listině je však uvedeno jméno Ing. Pavel Křehlík. 23.V rámci šetření podnětu Úřad požádal přípisem č. j. ÚOHS-P1184/2012/VZ-2958/2013/514/AŠu ze dne 18. 2. 2013 ČKAIT o poskytnutí informace, na kterou osobu bylo vystaveno osvědčení o autorizaci č. 25 029 ze dne 23. 5. 2003, a dále o sdělení, zda a pod jakým číslem, je Ing. Pavel Kafka, r. č. 630306/0863, veden v seznamu autorizovaných osob ČKAIT, neboť na prosté kopii osvědčení č. 25 029 předložené uchazečem v nabídce v rámci šetřené veřejné zakázky byl zjevný rozpor v osobě uvedené v textu a na razítku. 24.Dne 25. 2. 2013 obdržel Úřad vyjádření ČKAIT ze dne 22. 2. 2013, kde je uvedeno, že osvědčení o autorizaci č. 25 029 bylo vydáno dne 23. 5. 2003 Ing. Pavlu Křehlíkovi a dále, že Ing. Pavel Kafka není a nikdy nebyl členem ČKAIT a ani nežádal o udělení autorizace. Tuto skutečnost rovněž potvrzuje i samotný uchazeč ve svém vyjádření ze dne 5. 4. 2013 (viz bod 9 odůvodnění tohoto rozhodnutí). 25.Vzhledem k výše uvedenému považuje Úřad za prokázané, že uchazeč předložil v nabídce k prokázání splnění profesního kvalifikačního předpokladu podle ustanovení § 54 písm. d) zákona prostou kopii osvědčení o autorizaci ČKAIT, která neodpovídala skutečnosti a rovněž v nabídce (konkrétně v návrhu smlouvy o dílo ze dne 17. 9. 2012) uvedl k prokázání kvalifikace osoby pověřené vedením stavby číslo výše označeného osvědčení o autorizaci, které nebylo vystaveno na jeho jméno. 26.Úřad konstatuje, že informace o existenci dokladu osvědčujícího odbornou způsobilost – autorizaci k plnění veřejné zakázky (ať již formou čestného prohlášení či předložením kopie příslušného osvědčení) byla pro prokázání zadavatelem stanovených profesních kvalifikačních předpokladů klíčová a jak je zřejmé z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 18. 9. 2012 a rovněž z protokolu o posouzení kvalifikace ze dne 20. 9. 2012 (viz bod 17 odůvodnění tohoto rozhodnutí) měla zcela jednoznačně vliv na posouzení kvalifikace, neboť hodnotící komise dospěla k závěru, že uchazeč profesní kvalifikační předpoklady splnil. V šetřeném případě sice zadavatel následně vyloučil uchazeče ze zadávacího řízení z jiného důvodu, Úřad však dodává, že i kdyby tak zadavatel učinil z důvodu nesplnění profesních kvalifikačních předpokladů, z dikce zákona jednoznačně vyplývá, že znaky správního deliktu spáchaného dodavatelem jsou naplněny již tehdy, kdy jednání dodavatele je způsobilé mít vliv na posouzení kvalifikace dodavatele. Postačuje tedy již samotná možnost ovlivnit jednáním dodavatele posouzení kvalifikace ze strany zadavatele a není podstatné, zda k tomuto ovlivnění skutečně došlo. Opačný výklad, tj. když by trestnost jednání dodavatele byla v podstatě vždy vázána na určitý konkrétní způsob jednání zadavatele a byla závislá na tom, jestli zadavatel zjistí či nezjistí nepravdivost informací a dokladů, by byl rovněž zcela v rozporu s účelem tohoto ustanovení, tedy zabránit dodavatelům, aby předkládali k prokázání splnění kvalifikace informace nebo doklady, které neodpovídají skutečnosti a mohly tak uvádět zadavatele v omyl při posouzení kvalifikace za účelem následného získání veřejné zakázky. 27.Úřad pro úplnost dodává, že k argumentu uchazeče, že si nebyl vědom, že jeho nabídka obsahuje předmětnou listinu, nelze přihlížet vzhledem ke konstrukci podmínek odpovědnosti dle ustanovení § 120a odst. 1 písm. a) zákona jako odpovědnosti objektivní, tedy bez ohledu na zavinění, ať již ve formě nedbalosti či úmyslu. Tohoto správního deliktu se dopustí ten, kdo doklady o kvalifikaci předloží, tedy ten, kdo učiní příslušný úkon, což byl v daném případě uchazeč a této odpovědnosti se nemůže zprostit, odvoláním se na svoji nevědomost či chybné nastavení interních řídících procesů. Pro úplnost Úřad uvádí, že dodavatel může k prokázání splnění kvalifikace do nabídky či žádosti o účast předložit rovněž doklady o kvalifikaci subdodavatele, což však není šetřený případ, ale i v této situaci dodavatel odpovídá za doklady o kvalifikaci dodané jemu subdodavatelem. Tohoto správního deliktu se totiž dopustí ten, kdo doklady o kvalifikaci předloží, tedy dodavatel. 28.Vzhledem k tomu, že uchazeč předložil k prokázání profesního kvalifikačního předpokladu podle ustanovení § 54 písm. d) zákona doklad osvědčující odbornou způsobilost dodavatele, který však neodpovídal skutečnosti, dopustil se spáchání správního deliktu podle ustanovení § 120a odst. 1 písm. a) zákona, přičemž tato skutečnost měla vliv na posouzení kvalifikace uchazeče. Úřad proto rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku I. tohoto rozhodnutí. IV. Uložení sankce 29.Podle § 120a odst. 1 písm. a) zákona se dodavatel dopustí správního deliktu tím, že předloží k prokázání splnění kvalifikace informace nebo doklady, které neodpovídají skutečnosti a měly nebo mohly mít vliv na posouzení kvalifikace dodavatele v zadávacím řízení, v řízení o žádosti o zápis do seznamu podle § 129 anebo o žádosti o změnu tohoto zápisu podle § 130 odst. 2 nebo pro účely splnění podmínek pro vydání certifikátu podle § 138 zákona. 30.Jelikož uchazeč ve své nabídce předložil k prokázání profesních kvalifikačních předpokladů prostou kopii osvědčení č. 25 029 vydaného ČKAIT, která neodpovídala skutečnosti, přičemž předložení tohoto osvědčení bylo pro posouzení kvalifikace rozhodné, došlo k naplnění skutkové podstaty správního deliktu podle § 120a odst. 1 písm. a) zákona. 31.Podle § 121 odst. 3 zákona odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 5 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 10 let ode dne, kdy byl spáchán. 32.Podle § 121 odst. 5 zákona se na jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické osoby nebo v přímé souvislosti s ním, vztahují ustanovení tohoto zákona o odpovědnosti a postihu právnických osob. 33.V návaznosti na výše citovaná ustanovení zákona Úřad před uložením pokuty ověřil, zda je naplněna podmínka uvedená v § 121 odst. 3 zákona. V šetřeném případě se Úřad o spáchání správního deliktu dozvěděl z podnětu, který obdržel dne 28. 11. 2012. Ke spáchání správního deliktu došlo dne 18. 9. 2012, kdy uchazeč doručil svoji nabídku zadavateli. Z uvedených údajů vyplývá, že v šetřeném případě odpovědnost zadavatele za správní delikt nezanikla. 34.Podle § 120a zákona se za správní delikt podle odstavce 1 písm. a) uloží pokuta do 20 000 000 Kč a zákaz plnění veřejných zakázek na dobu 3 let a za správní delikt podle odstavce 1 písm. b) a c) pokuta do 2 000 000 Kč. 35.Podle § 120a odst. 3 zákona zákazem plnění veřejných zakázek se rozumí zákaz účasti v zadávacím řízení a zákaz uzavřít smlouvu na plnění veřejných zakázek malého rozsahu. Doba 3 let, na kterou se zákaz plnění veřejných zakázek ukládá, začíná dnem, kdy rozhodnutí podle odstavce 2, kterým byl uložen zákaz plnění veřejných zakázek, nabylo právní moci. 36.Podle § 121 odst. 2 zákona při určení výměry pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán. Byl-li uložen zákaz plnění smlouvy podle § 118 odst. 2, přihlédne se rovněž k tomu, v jakém rozsahu bylo již ze smlouvy plněno. 37.K závažnosti správního deliktu Úřad uvádí, že postup uchazeče, kdy uvedl zadavatele v omyl tím, že pro prokázání profesních kvalifikačních předpokladů předložil v nabídce doklad, který neodpovídal skutečnosti, mohl ohrozit i samotnou realizaci veřejné zakázky a tím způsobit rozsáhlé škody, neboť pokud by byl vybrán, veřejná zakázka by byla realizována subjektem, který k tomu podle zákona neměl předpoklady, resp. podle zákona nebyl oprávněn do zadávacího řízení nabídku vůbec podat, a je proto chápán jako velmi závažný. 38.Při stanovení výše pokuty vzal Úřad v úvahu jako přitěžující okolnost tu skutečnost, že uchazeč, jako fyzická osoba, za účelem prokázání splnění profesních kvalifikačních předpokladů musel být nepochybně srozuměn s tím, že předložil doklad, který ve zcela zásadních věcech neodpovídá skutečnosti.Úřad nemůže akceptovat tvrzení uchazeče, že si nebyl vědom skutečnosti, že jeho nabídka obsahuje výše označenou listinu a ani neví, jak tento dokument vznikl, kdo ho vyrobil a z jakého důvodu, neboť se na existenci uvedeného dokumentu odvolává rovněž v návrhu smlouvy o dílo ze dne 17. 9. 2012, který vlastnoručně podepsal. 39.Úřad přihlédl při určení výše pokuty rovněž k tomu, že uchazeč v rámci správního řízení spolupracoval, nepopřel existenci kopie osvědčení č. 25 029 vydaného ČKAIT, přijal nápravná opatření v rámci interních kontrolních mechanismů a projevil lítost. Úřad tyto skutečnosti vzal v úvahu jako polehčující okolnosti, nikoliv však takového charakteru, že by mohly zhojit spáchání správního deliktu. 40.Úřad při stanovení výše pokuty dále přihlédl i k ekonomické situaci odpovědného subjektu, neboť v určitém případě se pokuta, byť uložená v minimální výši, může jevit jako krajně „nespravedlivá“. V této souvislosti Úřad odkazuje na nález Ústavního soudu č. Pl. ÚS 3/02. Podle uvedeného nálezu je v případě ukládání pokut vyloučen takový zásah do majetku, v důsledku kterého by byla „zničena“ majetková základna pro další podnikatelskou činnost. Nepřípustné jsou takové pokuty, jež mají likvidační charakter. Dopisem ze dne 20. 5. 2013 proto Úřad požádal uchazeče o poskytnutí podkladů ke zjištění výše příjmů za zdaňovací období 2011 a 2012. Z daňového přiznání uchazeče za rok 2011 vyplývá, že jeho příjem před zdaněním za rok 2011 činil celkem 1 119 948 Kč a podle jeho vyjádření příjem před zdaněním za rok 2012 bude činit částku cca 250 000 Kč. Je tedy zřejmé, že jemu uložená pokuta nemůže mít charakter zásahu do vlastnických práv, jak je tomu uváděno v předmětném nálezu, a proto Úřad konstatuje, že stanovenou výši pokuty nelze v tomto ohledu považovat za likvidační. Pokuta ve výši 100 000 Kč byla uložena v dolní polovině zákonné sazby. 41.Pokuta uložená uchazeči za nedodržení postupu stanoveného zákonem má splnit dvě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a především funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona, resp. k jednání, které je se zákonem v souladu. Výše uložené pokuty, stanovená v tomto případě při spodní hranici její maximální výše, naplňuje dostatečně vzhledem k okolnostem případu obě funkce právní odpovědnosti. 42.Pokuta je splatná do dvou měsíců od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Celního úřadu Brno zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754-17721621/0710, variabilní symbol – identifikační číslo uchazeče. 43.Úřad tedy v souladu s ustanovením § 120a odst. 2 zákona uložil uchazeči za spáchaný správní delikt také zákaz plnění veřejných zakázek na dobu 3 let. Zákazem plnění veřejných zakázek se rozumí zákaz účasti v zadávacím řízení a zákaz uzavřít smlouvu na plnění veřejných zakázek malého rozsahu. Doba 3 let, na kterou se zákaz plnění veřejných zakázek ukládá, začíná dnem, kdy rozhodnutí, kterým byl uložen zákaz plnění veřejných zakázek, nabylo právní moci. 44.Úřad posoudil postup uchazeče v zadávacím řízení veřejné zakázky a na základě zhodnocení všech důkazů, a to jak jednotlivě, tak i v jejich vzájemné souvislosti, rozhodl, jak je uvedeno ve výroku II. tohoto rozhodnutí. Poučení Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis. otisk úředního razítka v z. Mgr. Michal Kobza JUDr. Eva Kubišová místopředsedkyně Obdrží Ing. Pavel Kafka, SNP 1148, 580 01 Havlíčkův Brod Vypraveno dne viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/11712
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.