Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 15306


Číslo jednací S0009/2018/VZ-03649/2018/512/TDv
Instance I.
Věc
Zajištění úklidových služeb
Účastníci Nemocnice Na Bulovce
Alfedus servis s.r.o.
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 28.02.2018
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-15306.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.:ÚOHS-S0009/2018/VZ-03649/2018/512/TDv Brno: 12. února 2018 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 8. 1. 2018 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou zadavatel – Nemocnice Na Bulovce, IČO 00064211, se sídlem Budínova 67/2, Libeň, 180 81 Praha 8, navrhovatel – Alfedus servis s.r.o., IČO 26142791, se sídlem Sokolovská 1278/156, 186 00 Praha 8 Libeň, zastoupená na základě plné moci ze dne 20. 12. 2017 Mgr. Petrem Práškem, advokátem, IČO 03826503, se sídlem Novodvorská 1010/14, 142 00 Praha 4 – Lhotka, ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění úklidových služeb“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 23. 10. 2017 a uveřejněno dne 26. 10. 2017 pod ev. č. Z2017-029369, ve znění opravy ze dne 30. 10. 2017, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 10. 2017 pod ev. č. 2017/S 206-425386, ve znění opravy ze dne 31. 10. 2017 uveřejněné pod ev. č. 2017/S 209‑434372, vydává toto usnesení: Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – Alfedus servis s.r.o., IČO 26142791, se sídlem Sokolovská 1278/156, 186 00 Praha 8 Libeň – ze dne 8. 1. 2018 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Nemocnice Na Bulovce, IČO 00064211, se sídlem Budínova 67/2, Libeň, 180 81 Praha 8 – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění úklidových služeb“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 23. 10. 2017 a uveřejněno dne 26. 10. 2017 pod ev. č. Z2017-029369, ve znění opravy ze dne 30. 10. 2017, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 10. 2017 pod ev. č. 2017/S 206-425386, ve znění opravy ze dne 31. 10. 2017 uveřejněné pod ev. č. 2017/S 209-434372, nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 citovaného zákona. Odůvodnění 1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 8. 1. 2018 návrh navrhovatele – Alfedus servis s.r.o., IČO 26142791, se sídlem Sokolovská 1278/156, 186 00 Praha 8 Libeň, zastoupená na základě plné moci ze dne 20. 12. 2017 Mgr. Petrem Práškem, advokátem, IČO 03826503, se sídlem Novodvorská 1010/14, 142 00 Praha 4 – Lhotka (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Nemocnice Na Bulovce, IČO 00064211, se sídlem Budínova 67/2, Libeň, 180 81 Praha 8 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Zajištění úklidových služeb“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 23. 10. 2017 a uveřejněno dne 26. 10. 2017 pod ev. č. Z2017-029369, ve znění opravy ze dne 30. 10. 2017, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 10. 2017 pod ev. č. 2017/S 206-425386, ve znění opravy ze dne 31. 10. 2017 uveřejněné pod ev. č. 2017/S 209-434372 (dále jen „veřejná zakázka“). 2. Úřad obdržel návrh navrhovatele dne 8. 1. 2018 a tímto dnem bylo § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. S0009/2018/VZ. 3. Podle § 256 zákona jsou účastníky správního řízení: zadavatel, navrhovatel. 4. Zahájení správního řízení Úřad jeho účastníkům oznámil přípisem č. j. ÚOHS-S0009/2018/VZ-01062/2018/512/TDv ze dne 12. 1. 2018. 5. Navrhovatel ve svém návrhu uvádí, že je přesvědčen, že zadavatel svým postupem porušil § 36 odst. 1 zákona, když vymezil zadávací podmínky veřejné zakázky tak, že narušují hospodářskou soutěž a některým účastníkům poskytují konkurenční výhodu. Navrhovatel taktéž tvrdí, že zadavatel porušil § 6 odst. 2 zákona, když nastavil kvalifikaci takovým způsobem, že neumožňuje účast v zadávacím řízení za rovných podmínek i dodavatelům, kteří jsou předmět plnění veřejné zakázky schopni prokazatelně plnit (tj. došlo k porušení zásady zákazu diskriminace), a zároveň, že se zadavatel dopustil porušení zásady transparentnosti dle § 6 odst. 1 zákona, když vymezil kritéria pro hodnocení nabídek zcela nesmyslným způsobem umožňujícím hodnotící komisi posuzovat nabídky zcela subjektivně na základě kritérií, které nemají žádný vztah k požadovanému předmětu plnění. Navrhovatel v neposlední řadě tvrdí, že zadavatel vyřídil námitky navrhovatele pouze zčásti a některé námitky zcela ignoroval. 6. Dne 18. 1. 2018 Úřad obdržel vyjádření zadavatele k návrhu navrhovatele a dokumentaci o zadávacím řízení v listinné podobě. K postavení zadavatele 7. Úřad v šetřeném případě nejprve ověřil postavení zadavatele podle § 4 zákona. 8. Podle § 4 odst. 1 zákona veřejným zadavatelem je a) Česká republika; v případě České republiky se organizační složky státu považují za samostatné zadavatele, b) Česká národní banka, c) státní příspěvková organizace, d) územní samosprávný celek nebo jeho příspěvková organizace, e) jiná právnická osoba, pokud 1) byla založena nebo zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, a 2) jiný veřejný zadavatel ji převážně financuje, může v ní uplatňovat rozhodující vliv nebo jmenuje nebo volí více než polovinu členů v jejím statutárním nebo kontrolním orgánu. 9. Ve výpisu z Registru ekonomických subjektů ČSÚ v Administrativním registru ekonomických subjektů je uvedeno, že zadavatel je státní příspěvková organizace a zřizovatelem zadavatele je Ministerstvo zdravotnictví České republiky. 10. S ohledem na shora uvedené skutečnosti Úřad tuto část odůvodnění uzavírá s konstatováním, že zadavatel, tj. Nemocnice Na Bulovce, coby státní příspěvková organizace zřízená Ministerstvem zdravotnictví České republiky, je veřejný zadavatel ve smyslu § 4 odst. 1 písm. c) zákona. K výroku usnesení 11. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti: 12. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle odstavce 2, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč. 13. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255. 14. Úřad z nabídky navrhovatele podané do zadávacího řízení na veřejnou zakázku a taktéž z bodu V. protokolu o otevírání nabídek v listinné podobě zjistil, že nabídková cena navrhovatele činí 165 622 136, 37 Kč bez DPH. 15. Úřad předně konstatuje, že konec lhůty pro doručení návrhu byl datován ke dni 8. 1. 2018, přičemž navrhovatel je povinen podle § 255 odst. 1 zákona ve lhůtě pro doručení návrhu, t. j. v tomto případě do 8. 1. 2018, složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. Úřad v této souvislosti konstatuje, že dne 4. 1. 2018 byla na účet Úřadu složena kauce od navrhovatele ve výši 1 490 000,00 Kč, a dále dodává, že z nabídky navrhovatele podané do zadávacího řízení na veřejnou zakázku a taktéž z bodu V. protokolu o otevírání nabídek v listinné podobě vyplývá, že nabídková cena navrhovatele činí 165 622 136,37 Kč bez DPH, přičemž 1 % z této nabídkové ceny je 1 655 221,36 Kč, a navrhovatel tak byl povinen složit ve lhůtě pro doručení návrhu, t. j. v tomto případě do 8. 1. 2018, kauci v této výši, což neučinil, když v této lhůtě složil kauci ve výši 1 490 000,00 Kč. 16. Úřad v této souvislosti dále uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž nesplnění lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona] a náležitosti, jejichž absence je důvodem pro zastavení řízení bez dalšího, kam patří mj. i ustanovení § 257 písm. c) zákona. V naposledy uvedeném ustanovení zákona, pod které je třeba podřadit také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení nesplnění náležitostí návrhu v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody nesplnění zákonné náležitosti návrhu. 17. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil. 18. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil na účet Úřadu kauci v zákonem stanovené výši, Úřad podle § 257 písm. c) zákona zahájené správní řízení zastavil tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. Poučení Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. otisk úředního razítka v z. Mgr. Michal Kobza JUDr. Eva Kubišová místopředsedkyně Obdrží: 1. Nemocnice Na Bulovce, Budínova 67/2, Libeň, 180 81 Praha 8 2. Mgr. Petr Prášek, Novodvorská 1010/14, 142 00 Praha 4 - Lhotka Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/15306
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.