Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 173


Číslo jednací VP/S052/00-160
Instance I.
Věc
Návrh na poskytnutí investičních pobídek spol. Karlovarské minerální vody, a.s.
Účastníci Karlovarské minerální vody
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 04.12.2000
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-173.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 52/00-160 V Brně dne 28. listopadu 2000 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 4.10.2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky ze dne 3.10.2000 č.j. 42276/00/2040/1769 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Karlovarské minerální vody, a.s., se sídlem Horova 3, Karlovy Vary podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investiční pobídky pro společnost Karlovarské minerální vody, a.s. a to: slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory formou investiční pobídky, a to slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 3.10.2000, č.j. 42276/00/2040 Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, které jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Současně nesmí celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky přesáhnout 182,5 mil. Kč. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ( dále jen "Úřad") obdržel dne 4.10.2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky úředně ověřené kopie zakladatelské smlouvy společnosti Karlovarské minerální vody, a.s. kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti Karlovarské minerální vody, a.s. zprávy auditora o ověření roční účetní závěrky za rok 1997, 1998, 1999 dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 23.10.2000, č.j. 44097/00/2040/1846, kterým byly doplněny informace nutné k posouzení žádosti o povolení výjimky. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti Karlovarské minerální vody, a.s." právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedených investičních pobídek je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách) jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost Karlovarské minerální vody, a.s. (dále jen "KMV"), se sídlem Horova 3, Karlovy Vary, založená v roce 1991. Hlavním předmětem činnosti společnosti KMV je stáčení přírodní minerální a pitné vody do lahví a výroba nápojů s přísadou ovocných sirupů a šťáv. Společnost se člení na výrobní jednotky, které zahrnují provozy: (…..) Společnost KMV disponuje vedoucím postavením na českém trhu s minerálními vodami. Její tržní podíl v ČR činí asi (…..). Jejími hlavními konkurenty jsou v ČR (…..) K jejím hlavním konkurentům (…..) Společnost KMV plánuje vyvážet svou produkci do (…..) Společnost KMV v současné době zaměstnává (…..) osob. Celková aktiva činila za rok 1999 (…..) Kč, obrat za tentýž rok činil (…..) Kč, čistý zisk za rok 1999 činil (…..) Kč. V. Údaje o investici Společnost KMV hodlá investovat v České republice částku 365 mil. Kč, z toho do technologií 235 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: do budov (1. rok - 0 mil. Kč, 2. rok - 130 mil. Kč, 3. rok - 0 mil. Kč, 4. rok - 0 mil. Kč, 5. rok - 0 mil. Kč) do instalace a strojů (1. rok - 115 mil. Kč, 2. rok - 120 mil. Kč, 3. rok- 0 Kč, 4. rok - 0 Kč, 5. rok - 0 Kč) Společnost KMV hodlá (…..) vybudovat nový závod na výrobu minerální vody (…..) a rozšířit stávající závod (…..) na výrobu minerálních vod (…..). Pokud by tento investiční projekt nebyl realizován, došlo by ke zrušení výroby minerální vody (…..) z důvodu zákazu přepravy minerální vody v cisternách, s účinností od ledna 2001. Podle předložených podkladů, bude v okresech Cheb a Karlovy Vary v rámci uvedené investice vytvořeno 130 přímých pracovních míst, z toho 20 se středoškolským a 110 se základním vzděláním. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je příjemci veřejné podpory poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k závěru, že veřejná podpora poskytuje lepší investiční podmínky pro jejího příjemce, který tak získá výhody nad ostatními konkurenty dospěla rovněž Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18. 1. 2000, týkající se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10), hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť příjemce veřejné podpory je konkurentem společností z ČR a SRN a z předložených podkladů vyplývá, že disponuje 25 % podílem na trhu v ČR a po dokončení projektu předpokládá jeho navýšení přibližně na 30 %, přičemž po realizaci investičního projektu se rovněž předpokládá navýšení podílu příjemce veřejné podpory na trhu v SRN o 2 % produkce bude exportována do SRN (dále do Polské republiky, Ruska, USA, Spojených arabských emirátů, Slovenské republiky), čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 Pravidla pro národní regionální podporu (dále jen "Pravidla") v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5-ti let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1.1.1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v okresech Cheb a Karlovy Vary, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, dosáhla ke dni 9.10.2000 5,6 % (okres Cheb) a 8,2 % (okres Karlovy Vary). Investice předpokládá vytvoření nejméně 130 přímých pracovních míst. V rámci investice podle předložených podkladů dojde rovněž k zachování 53 pracovních míst. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle čl. 4.4. Pravidel považuje investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). (…..) V tomto případě se proto jedná o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby výše investice, kterou příjemce veřejné podpory hodlá realizovat činila vůči této podpoře minimálně 25 % její hodnoty. Vzhledem k tomu, že v podmínce stanovené ve výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani z příjmu) nepřekročí 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory bude veškeré náklady na investiční projekt financovat z vlastních zdrojů, je tato podmínka splněna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. VII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb. Hodnota veřejné podpory poskytnuté ve formě slev na daních z příjmů se určí dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb. Dle předložených podkladů se předpokládaný zisk společnosti KMV v prvních třech letech od předpokládaného zahájení investice očekává ve výši: (…..) Předpokládaná daňová povinnost činí: (…..) Cílem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb. se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů): a) nákup budov - 130 mil. Kč c) nákup strojů a jejich instalace - 235 mil. Kč Celkový odhad investice do hmotných investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 365 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle čl. 4.8. Pravidel 50 % hodnoty investice do výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Současně celková hodnota veřejné podpory ve formě investiční pobídky nesmí přesáhnout 182,5 mil. Kč. VIII. Závěr Dne 6.11.2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Ing. Vladimíra Procházky ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/173
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.