Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 17988


Číslo jednací 00900/2022/500
Instance I.
Věc
Rekonstrukce chlazení zimního stadionu Slaný
Účastníci město Slaný
Refri systémy, s.r.o.
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 26.01.2022
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-17988.html
Rozhodnutí
                          
Spisová značka: ÚOHS-S0001/2022/VZ Číslo jednací: ÚOHS-00900/2022/500 Brno 10. 1. 2022 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 31. 12. 2021 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou zadavatel – město Slaný, IČO 00234877, se sídlem Velvarská 136/1, 274 01 Slaný, navrhovatel – Refri systémy, s.r.o., IČO 01751255, se sídlem U Červeného mlýnku 897/4, 196 00 Praha 9, ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce chlazení zimního stadionu Slaný“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 24. 2. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 1. 3. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-007035, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 1. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 041-101985, ve znění pozdějších oprav, vydává toto usnesení: Správní řízení se podle § 257 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – Refri systémy, s.r.o., IČO 01751255, se sídlem U Červeného mlýnku 897/4, 196 00, Praha 9 – ze dne 31. 12. 2021 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – město Slaný, IČO 00234877, se sídlem Velvarská 136/1, 274 01 Slaný – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce chlazení zimního stadionu Slaný“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 24. 2. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 1. 3. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-007035, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 1. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 041-101985, ve znění pozdějších oprav, nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v souladu s § 255 odst. 1 citovaného zákona. ODŮVODNĚNÍ I. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ 1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 31. 12. 2021 návrh navrhovatele – Refri systémy, s.r.o., IČO 01751255, se sídlem U Červeného mlýnku 897/4, 196 00, Praha 9 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – město Slaný, IČO 00234877, se sídlem Velvarská 136/1, 274 01 Slaný (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Rekonstrukce chlazení zimního stadionu Slaný“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 24. 2. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 1. 3. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-007035, ve znění pozdějších oprav, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 1. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 041-101985, ve znění pozdějších oprav (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“). 2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s ustanovením § 249 zákona ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0001/2022/VZ. 3. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou: zadavatel, navrhovatel. 4. Navrhovatel ve svém návrhu namítá, že postup zadavatele, kterým byl vyloučen z účasti v zadávacím řízení, je v rozporu se zákonem. Navrhovatel ve svém návrhu uvádí, že důvodem jeho vyloučení z účasti v zadávacím řízení je údajné nedoložení dokladů, ačkoli všechny potřebné doklady byly navrhovatelem doloženy nejpozději v dodatečné lhůtě. Navrhovatel je názoru, že „rozhodnutí Zadavatele o vyloučení Účastníka a stejně tak následné rozhodnutí o odmítnutí námitek byla provedena v rozporu s požadavky ZZVZ a zadávací dokumentace pro Veřejnou zakázku, neboť Účastník poskytl Zadavateli veškerou součinnost vyžadovanou pro uzavření smlouvy na realizaci Veřejné zakázky“. Navrhovatel se tak domáhá zrušení rozhodnutí o jeho vyloučení ze zadávacího řízení ze dne 25. 11. 2021. 5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení přípisem č. j. ÚOHS-00430/2022/524 ze dne 5. 1. 2022. II. ZÁVĚRY ÚŘADU 6. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo ke složení kauce v souladu § 255 odst. 1 zákona na účet Úřadu, a proto správní řízení podle § 257 písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti. 7. Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli. 8. Podle § 251 odst. 2 zákona musí být návrh, není-li stanoveno jinak, doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitky odmítnul. 9. Podle § 255 odst. 1 zákona je navrhovatel ve lhůtě pro doručení návrhu, nejde-li o případ podle odstavce 2 cit. ustanovení zákona, povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci ve výši 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč. 10. Podle § 257 písm. c) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona. 11. Složení kauce v zákonem požadované výši ve lhůtě pro doručení návrhu je jedním z předpokladů, aby Úřad mohl ve správním řízení o věci meritorně rozhodnout. Účelem kauce je eliminace zjevně účelových a bezdůvodných návrhů, jejichž cílem by bylo toliko blokování dalšího průběhu zadávacího řízení. Pro zajištění výše uvedeného účelu je pak kauce v § 255 odst. 1 zákona upravena takovým způsobem, aby výše kauce byla v určitém poměru k hodnotě plnění nabízeného navrhovatelem. Nesložení kauce v souladu s § 255 zákona, tj. její nesložení vůbec či opožděně, nebo složení v nižší výši, než je zákonem požadováno, má rovněž za následek, že správní řízení zahájené na základě takového návrhu musí být Úřadem bez dalšího zastaveno. 12. Z příloh návrhu na zahájení správního řízení vyplývá, že dne 10. 12. 2021 podal navrhovatel prostřednictvím elektronického nástroje zadavateli námitky proti rozhodnutí o jeho vyloučení ze zadávacího řízení ze dne 25. 11. 2021. Navrhovatelem podané námitky zadavatel svým rozhodnutím ze dne 20. 12. 2021 odmítl, přičemž toto rozhodnutí bylo navrhovateli doručeno dne 21. 12. 2021. 13. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem připadal v posuzovaném případě poslední den lhůty pro podání návrhu Úřadu (a doručení stejnopisu návrhu zadavateli) podle § 251 odst. 2 zákona na 31. 12. 2021. Tedy nejpozději dne 31. 12. 2021 mělo dojít v souladu s § 255 odst. 1 zákona i ke složení kauce na účet Úřadu, a to ve výši určené taktéž podle § 255 odst. 1 zákona. 14. Úřad uvádí, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce, přičemž rovněž z bankovních výpisů Úřadu vyplývá, že Úřad na svůj účet od navrhovatele ve lhůtě pro podání návrhu žádnou platbu vztahující se k předmětnému návrhu neobdržel. Úřad tak považuje za nesporné, že nedošlo ke složení kauce na účet Úřadu podle § 255 odst. 1 zákona. 15. V této souvislosti Úřad pro úplnost uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v ustanovení § 257 písm. c) zákona, tedy že nedojde ke složení kauce na účet Úřadu ve výši a ve lhůtě podle § 255 odst. 1 zákona. Pro ustanovení § 257 písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení (složení kauce v řádné výši na účet Úřadu) v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo. 16. Závěrem Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. c) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil. 17. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil s podáním návrhu kauci v souladu s § 255 odst. 1 zákona, rozhodl Úřad podle § 257 písm. c) zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. POUČENÍ Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. otisk úředního razítka Mgr. Markéta Dlouhá místopředsedkyně Obdrží: 1. město Slaný, Velvarská 136/1, 274 01 Slaný, 2. Refri systémy, s.r.o., U Červeného mlýnku 897/4, 196 00 Praha 9 Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/17988
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.