Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 197


Číslo jednací VP/S024/00-160
Instance I.
Věc
Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. Precision Castparts Corp.
Účastníci Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky PCC CZ, s.r.o.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 07.09.2000
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-197.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 24/00-160 V Brně dne 5. září 2000 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 27.7.2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 25.7.2000 č.j. 30758/00/2040/1335 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost PRECISION CASTPARTS CORP., a to ve formě: slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění s e p o v o l u j e za těchto podmínek: celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 25. 7. 2000, č.j. 30758/00/2040. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 27.7. 2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Dne 10.8. 2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek úředně ověřené kopie záměru společnosti PRECISION CASTPARTS CORP. získat investiční pobídky úředně ověřené kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti PRECISION CASTPARTS CORP. obsahující stanovy společnosti úředně ověřené kopie plné moci pana Williama D. Larssona jednat za společnost PRECISION CASTPARTS CORP. kopií výňatku výroční zprávy společnosti PRECISION CASTPARTS CORP. za rok 1999, 1998 a 1997. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti PRECISION CASTPARTS CORP." právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách) jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložené podklady. III. Vymezení účastníka řízení Poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost PRECISION CASTPARTS CORP. Podle údajů uvedených ve výpisu z obchodního rejstříku státu Oregon, USA ze dne 21.6. 2000 společnost vznikla 25.10. 1956. Sídlo společnosti je 4650 SW Macadam Avenue, Suite 440, Portland, Oregon, USA. Společnost se zabývá výrobou odlitků pro letecký, automobilový, elektronický a energetický průmysl. Klíčovou oblastí jejího výrobního programu je produkce komponentů pro letecký průmysl. V celosvětovém měřítku společnost vyrábí největší ocelové a titanové odlitky, které umožnily produkci nejvýkonnějších leteckých motorů. Společnost se v rámci diverzifikace výrobního programu, kterého dosahuje prostřednictvím četných akvizic, zabývá rovněž výrobou průmyslových pump, ventilů a kapalinových měřidel a výrobou kovoobráběcích a vrtacích nástrojů a strojů, výstroje a ložisek pro různá průmyslová odvětví. Počet zaměstnanců společnosti PRECISION CASTPARTS CORP. celosvětově v roce 1999 činil 22, přičemž počet zaměstnanců celé skupiny činil celosvětově (…..) osob. Celosvětový obrat za tentýž rok činil (…..) mil. Kč. Celosvětový objem prodaných výrobků za rok 1999 činil (…..) mil. Kč. V. Údaje o investici Společnost PRECISION CASTPARTS CORP. hodlá investovat v České republice částku 681,5 mil. Kč, z toho do technologií 341 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: do pozemků a přípravy staveniště (1. rok - 19 mil. Kč, 4. rok - 19 mil. Kč) do budov (1. rok - 155 mil. Kč, 2. rok - 4 mil. Kč, 3. rok - 4 mil. Kč, 5. rok - 104 mil.Kč) do instalace a strojů (1. rok - 54 mil. Kč, 2. rok - 100 mil. Kč, 3. rok - 93 mil. Kč, 4. rok - 44 mil. Kč, 5. rok - 50 mil. Kč) do nářadí ((…..) mil. Kč) do dodatečného provozního kapitálu ((…..) mil. Kč) Celková výše investice - 681,5 mil. Kč. Společnost PRECISION CASTPARTS CORP. plánuje pořízení nového výrobního závodu na obrábění skořepinových odlitků a tlakových výkovků pro letecký a automobilový průmysl. Za tímto účelem založí společnost PCC CZ, s.r.o. Vedle obráběcích strojů bude ve výrobní hale instalována speciální linka na povrchové úpravy a kontrolu kvality. Podle dostupných údajů projekt vytvoří během období tří let 100 pracovních míst, z toho 10 s vysokoškolským vzděláním, 20 se středoškolským a 70 se základním vzděláním. Investice bude uskutečněna v okrese Plzeň. Termín zahájení investice je dle předložených údajů září 2000 a termín ukončení investice je prosinec 2003. Význam projektu spočívá dle předložených podkladů zejména v tom, že je směrován do vysoce perspektivního oboru automobilového a leteckého průmyslu a vytvoří pracovní příležitosti pro 100 nových zaměstnanců. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných ve Společenství, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora Evropských společenství a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožňuje pořízení nového výrobního závodu na obrábění skořepinových odlitků a tlakových výkovků pro letecký a automobilový průmysl, s tím související snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na trhu uvedené produkce produkce z nového závodu bude směřovat především na evropský trh, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 Pravidla pro národní regionální podporu v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1.1.1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Článek 2 Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v Plzni, kde míra nezaměstnanosti, podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, dosáhla ke dni 8.8.2000 hodnoty 8,2 %. Investice předpokládá vytvoření 100 nových pracovních míst, přičemž společnost PRECISION CASTPARTS CORP. bude využívat služeb dodavatelů z České republiky, a to především z oblasti zkušebních zařízení, obráběcích prací apod. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Čl. 4.1. Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel pro národní regionální podporu rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti PRECISION CASTPARTS CORP. jde o založení nového závodu. Jedná se tedy o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel pro národní regionální podporu požaduje, aby příspěvek příjemce k financování pomoci činil minimálně 25 %. Tato podmínka je požadována v § 2 odst. 2 písm. e) zákona o investičních pobídkách a dle posudku CzechInvestu, týkajícího se investičního záměru z hlediska možnosti splnění zákonných podmínek, vyplývá, že příjemce veřejné podpory podmínku splňuje. Čl. 4.10. Pravidel pro národní regionální podporu obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. VII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na daních z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Z podkladů vyplývá, že společnost PRECISION CASTPARTS CORP. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Výše uvedené podpory poskytnuté ve formě slev na daních z příjmů se určí dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Dle podkladů se předpokládaný zisk společnosti PRECISION CASTPARTS CORP. v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice očekává ve výši: 1. rok - 4,65 mil. Kč, 2. rok - 118 mil. Kč, 3. rok - 236 mil. Kč, 4. rok - 301 mil. Kč, 5. rok - 361 mil. Kč. Dle podkladů, předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti PRECISION CASTPARTS CORP.v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice bude činit: 1. rok - 1,65 mil. Kč, 2. rok - 35,8 mil. Kč, 3. rok - 71,6 mil. Kč, 4. rok - 93 mil. Kč, 5. rok - 111 mil. Kč. Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35a zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se počítá jako procento skutečné celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši investičních nákladů): a) nákup pozemků a příprava staveniště - 38 mil. Kč b) nákup budov - 267 mil. Kč c) nákup strojů a jejich instalace - 341 mil. Kč Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 646 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. Pravidel pro národní regionální podporu 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky nesmí přesáhnout tuto hranici. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Ing. Vladimíra Procházky ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/197
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.