Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 201


Číslo jednací VP/S009/01-160
Instance I.
Věc
Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. KARSIT, s.r.o.
Účastníci KARSIT, s. r. o. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 01.03.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-201.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 9/01-160 V Brně dne 26.února 2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 22.1.2001 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 18.1.2001 č.j. 4811/01/2040/126 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost KARSIT, s.r.o. formou slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory formou investičních pobídek a to slevou na dani z příjmů nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu výroby a dodávek komponentů pro evropský automobilový průmysl, uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti KARSIT, s.r.o. ze dne 18.1.2001 č.j. 4811/01/2040/126 Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a současně nesmí přesáhnout výši 217,5 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na výstavbu budov, úpravu pozemků a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 22.1.2001 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost KARSIT, s.r.o., kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky prohlášení jediného společníka společnosti s ručením omezeným KARSIT, s.r.o. učiněné v působnosti valné hromady výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti KARSIT, s.r.o. kopie auditorských zpráv společnosti KARSIT, s.r.o. za rok 1997, 1998 a 1999 výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti KARSIT LISOVNY, s.r.o. zakladatelské listiny o založení společnosti s ručením omezeným KARSIT LISOVNY, s.r.o. kopií živnostenských listů společnosti KARSIT LISOVNY, s.r.o. dopisu Ministerstva financí ČR, č.j. 7793/01/2040/209 ve věci doplnění požadovaných údajů II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti KARSIT, s.r.o." právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách) jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25% nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Společnost KARSIT, s.r.o. vznikla dne 25.8.1992 zápisem do obchodního rejstříku vedeného u Krajského soudu v Hradci Králové. Společnost KARSIT, s.r.o. zabezpečuje výrobu a dodávky komponentů pro evropský automobilový průmysl. Společnost KARSIT LISOVNY, s.r.o. je dceřinnou společností KARSIT, s.r.o. Ve svých výrobních závodech realizuje výrobu rozhodujících dílů automobilů, jako např. kovových sedadel, výfukové systémy a řadu dalších lisovaných a svařovaných dílů za použití nejmodernějších technologií. Společnost KARSIT, s.r.o. zaujímá na trhu výlisků pro automobilový průmysl (…..) v ČR a (…..) v EU. VI. Údaje o investici Společnost KARSIT, s.r.o. hodlá investovat v České republice částku 435 mil. Kč, z toho do technologií 270 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: budovy (…..) instalace, stroje (…..) Celková předpokládaná výše investice 435 mil. Kč. V rámci projektu bude vybudována hala lisovny, montážní hala a provozní objekt. Tento projekt umožní zahájit výrobu nejvíce poptávaných dílů, které (…..) Investiční projekt umožní během 3 let vytvořit 310 pracovních míst, z toho 31 míst pro pracovníky s vysokoškolským vzděláním, 62 míst pro pracovníky se středoškolským vzděláním a 217 míst pro pracovníky se základním vzděláním. Rozšířením stávající výroby vznikne vyšší poptávka po materiálu (železo, plechy, barvy) a tím umožní vznik nepřímých pracovních míst, 0,5 až 1 nepřímé pracovní místo na jedno přímé. VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k obdobnému závěru dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18. 1. 2000, týkajícím se Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10), hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožňuje rozšíření výroby výlisků pro automobilový průmyslu, čímž dojde ke zvýšení podílu příjemce veřejné podpory poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy ES, a to tím, že provedením zamýšlené investice se zvýší výrobní kapacita daného subjektu, přičemž produkce bude směřovat na (…..), jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušným předpisem ES, jimiž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 Pravidla pro národní regionální podporu (dále jen "Pravidla") v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. O prodloužení výjimky rozhodla Rada přidružení č. UE - CZ 1703/00 od dne 1. 1. 1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v okrese Náchod, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v lednu roku 2001 výše 5,5 %. Investice se nachází v regionu NUTS II Severovýchod, kde průměr HDP na 1 obyvatele (měřeno kupní silou) dosáhl za období, pro které jsou údaje, tj. v letech 95-97 55,2 % průměru HDP na 1 obyvatele v EU. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň abnormálně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na 1 obyvatele je nižší než 75% průměru v EU. Pomoc poskytnutá v této oblasti může být dle čl. 3.5. pokládána za slučitelnou se společným trhem. Investice předpokládá vytvoření 310 přímých pracovních míst. Důsledkem investice bude přísun nových hi-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže na trhu s výlisky pro automobilový průmysl v České republice a členských zemích ES a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti KARSIT, s.r.o. jde výstavbu nového závodu na produkci výlisků pro automobilový průmysl. V tomto případě jde proto o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani a hmotná podpora vytváření pracovních míst) nepřekročí 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - společnost KARSIT, s.r.o., použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, kapitálové vklady a půjčky a to ve výši 100 %, je tato podmínka splněna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. VIII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost KARSIT, s.r.o. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Předpokládaný hospodářský výsledek společnosti KARSIT, s.r.o. se očekává vevýši: (…..). Předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti KARSIT, s.r.o. v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice bude činit: (…..). Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slev na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů): výstavba budov - (…..) Kč nákup strojů a jejich instalace - (…..) Kč Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí (…..). Kč. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. Pravidel 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedených investičních pobídek nesmí tedy přesáhnout hranici 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory uvedených v tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky, tj. nesmí přesáhnout výši 217,5 mil. Kč. IX. Závěr Dne 16.2.2001 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Ing. Vladimíra Procházky ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/201
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.