Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 246


Číslo jednací VP/S055/01-160
Instance I.
Věc
Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. SAI Automotive Bohemia s.r.o.
Účastníci MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
SAI Automotive Bohemia s.r.o.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 11.07.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-246.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 55/01-160 V Brně dne 2. července 2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 25.4. 2001 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 19.4. 2001 č.j. 20769/01/2040/943-VK o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investiční pobídky pro společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o., a to slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory formou investiční pobídky, a to slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, nepřekročí 35 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 19.4. 2001, č.j. 20769/01/2040/943-VK. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na pořízení budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Současně nesmí celková výše veřejné podpory formou slevy na dani přesáhnout částku 248,8 mil. Kč. Investice bude zachována nejméně po dobu 5 let ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení do provozu, jehož se investiční pobídka týká. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 25.4. 2001 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o., kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky kopie výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Městským soudem v Praze, společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. kopie notářského zápisu o založení společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. hospodářských výsledků společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. za roky 1998 a 1999 dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 22.5. 2001, č.j. 20769/01/2040/2043-VK a přílohy dopisu obsahující údaje o specifikaci odběratelů, konkurentů, trhů a investičního záměru společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 11.6. 2001, č.j. 20769/01/2040/2043-VK a přílohy dopisu obsahující údaje o specifikaci zachování investice a investičního záměru společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 25.6. 2001, č.j. 20769/01/2040/2043-VK a přílohy dopisu obsahující údaje o specifikaci investičního projektu a odběratelů společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o." základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách) jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25 % nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25 % nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o., která vznikla zápisem do obchodního rejstříku dne 9.2. 1995. Jejím vlastníkem je společnosti SAI Automotive Aktiengesellschaft. Jak vyplývá z výpisu z obchodního rejstříku, sídlem společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. jsou Plazy 100, okres Mladá Boleslav, PSČ 293 01. Základní jmění společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. činí 700 mil. Kč. Identifikační číslo je 62 90 90 37. Předmětem podnikání společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. je výroba plastů v oblasti komponentů pro automobilový průmysl a koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej. Počet zaměstnanců společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. v roce 2000 činil (…..) osob. Obrat za tentýž rok činil (…..) mil. Kč. Společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o. vykázala v roce 2000 zisk (…..) mil. Kč. Mezi konkurenty společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. patří např. tyto společnosti: Visteon, Magna, Lear, Peguform, Arvin Meritor atd. Podíl společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. na evropském trhu v roce 2000 je odhadován na (…..) %. Jelikož počet zaměstnanců společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. je vyšší než 250 osob, není tedy splněna jedna z nutných podmínek vymezujících malé a střední podniky, proto se v případě společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. zjevně nejedná o malý či střední podnik. VI. Údaje o investici Společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o. hodlá v České republice investovat částku 764,557 mil. Kč, z toho do technologií 710,791 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: instalace, stroje (1. rok 338,987 mil. Kč, 2. rok 223,492 mil. Kč, 3. rok 148,312 mil. Kč) ostatní (1. rok 12,889 mil. Kč, 2. rok 20,097 mil. Kč, 3. rok 20,780 mil. Kč) Společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o. plánuje v Plazech (okres Mladá Boleslav) rozšíření výrobních kapacit, a to výroby plastových komponentů pro automobilový průmysl. V rámci investičního projektu se chystá výroba dvou výrobků: výplně dveří a palubních desek, přičemž většina nové produkce bude exportována, a to do Španělska, na Slovensko a do Německa. Nová produkce je určena těmto automobilkám: (…..) Společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o. hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v obci Plazy v období 2 let 110 přímých pracovních míst, z toho 10 pracovních míst s vysokoškolským vzděláním, 20 pracovních míst se středoškolským vzděláním a 80 pracovních míst se základním vzděláním. VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10), hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť z předložených podkladů vyplývá, že příjemce veřejné podpory disponuje (…..) % podílem na evropském trhu a po zavedení nové výroby se předpokládá jeho navýšení na (…..) %, většina nové produkce bude exportována, a to do Španělska, do Německa a na Slovensko, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla"). Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. O prodloužení výjimky od 1. 1. 1997 rozhodla Rada přidružení rozhodnutím č. 3/2001 ze dne 8.3.2001, jež je označeno UE - CZ 1703/00. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, a to v okrese Mladá Boleslav, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v květnu roku 2001 velmi nízké výše, a to 3,2 %. Investice předpokládá vytvoření 110 přímých pracovních míst. Podle předložených podkladů dojde v rámci investičního projektu též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření méně než 0,5 nepřímého pracovního místa. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. V důsledku výše uvedených okolností byla maximální míra veřejné podpory, kterou lze poskytnout, stanovena na 35 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. jde o rozšíření výroby plastových komponentů pro automobilový průmysl. V tomto případě jde proto o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani) nepřekročí 35 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o. použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, je tato podmínka zajištěna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. VIII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost SAI Automotive Bohemia s.r.o. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Předpokládaný hospodářský výsledek společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. se v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice očekává ve výši: 1. rok (…..) mil. Kč, 2. rok (…..) mil. Kč, 3. rok (…..) mil. Kč, 4. rok (…..) mil. Kč, 5. rok (…..) mil. Kč. Předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti SAI Automotive Bohemia s.r.o. se v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice očekává ve výši: 1. rok (…..) mil. Kč, 2. rok (…..) mil. Kč, 3. rok (…..) mil. Kč, 4. rok (…..) mil. Kč, 5. rok (…..) mil. Kč. Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové výše investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů) nákup strojů a jejich instalace ve výši 710,791 mil. Kč. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory formou slevy na dani v souladu s čl. 4.8. Pravidel 35 % hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Celková hodnota veřejné podpory formou slevy na dani nesmí přesáhnout částku 248,8 mil. Kč. IX. Závěr Dne 25.6. 2001 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Ing. Vladimíra Procházky ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/246
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.