Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 328


Číslo jednací VP/S081/01-160
Instance I.
Věc
Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. Rubena a.s.
Účastníci MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
RUBENA a. s.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 25.07.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-328.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 81/01-160 V Brně dne 10. července 2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 21.6.2001 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 18.6.2001 č.j. 30182040/1395K o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost RUBENA a.s., formou slevy na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory formou investičních pobídek nepřekročí 36 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu rozšíření a modernizace výroby pryžokovových a pryžových produktů uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti RUBENA a.s. ze dne 21.6.2001, č.j. 30182040/1395VK Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a současně nesmí přesáhnout výši 211,32 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na výstavbu a nákup budov, náklady na nákup pozemků a úpravu staveniště a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 21.6.2001 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost RUBENA a.s., kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky stanov společnosti RUBENA a.s. výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti RUBENA a.s. hospodářských výsledků společnosti RUBENA a.s. za rok 1998, 1999 a 2000 čestného prohlášení společnosti RUBENA a.s. o nezahájení prací na projektu čestného prohlášení společnosti RUBENA a.s. o bezdlužnosti II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní agendy a investičních pobídek /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti RUBENA a.s." základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25% nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Společnost RUBENA a.s. vznikla v roce 1990 jako akciová společnost, jejímiž hlavními akcionáři jsou Česká gumárenská společnost, a.s. (podíl na základním jmění činí 69 %) a R-TECH a.s. (podíl na základním jmění činí 23 % akcií). Dle údajů výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Krajským soudem v Hradci Králové, ze dne 2.4. 2001 má společnost sídlo v Hradci Králové, Akademika Bedrny, a její identifikační číslo je 00 01 21 31. Hlavní aktivitou investora je výroba a prodej pryžokovových a pryžových dílců pro automobilový průmysl, výroba lisované technické pryže, veloplášťů a veloduší. Mezi největší konkurenty na evropském trhu s pryžovými produkty patří Trelleborg (Švédsko), Saar Gummiwerke (Spolková republika Německo), BOGE (Spolková republika Německo). VI. Údaje o investici Společnost RUBENA a.s. hodlá investovat v České republice částku 590 mil. Kč, z toho do technologií 571 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: budovy (1. rok 9 mil. Kč, 2. rok 1 mil. Kč, 3. rok 3 mil. Kč, 4. rok 3 mil. Kč) instalace, stroje (1. rok 20 mil. Kč, 2. rok 170 mil. Kč, 3. rok 188 mil. Kč, 4. rok 193 mil. Kč) výzkum a vývoj (4. rok 3 mil. Kč) Tato investice umožní společnosti RUBENA a.s. zvýšení podílu (…..) na trhu s pryžovými produkty pro automobilový průmysl v České republice. Investiční projekt umožní během 3 let vytvořit 46 pracovních míst. Podíl exportu v závislosti na druhu výrobků se bude pohybovat v rozmezí (…..) z celkového objemu produkce. Mezi hlavní odběratele budou patřit společnosti (…..). VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k obdobnému závěru rovněž dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18. 1. 2000, publikovaném v Official Journal L 211/10, týkajícím se Linde AG), hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožňuje rozšíření výroby pryžových produktů, čímž dojde ke zvýšení podílu příjemce veřejné podpory na trhu s pryžovými produkty v ČR (…..), poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy ES, a to tím, že provedením zamýšlené investice se zvýší výrobní kapacita daného subjektu, přičemž většina produkce bude směřovat na export do evropských zemí, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušným předpisem ES, jímž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla"). Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a podporou vytváření pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. O prodloužení výjimky od 1.1.1997 rozhodla Rada přidružení rozhodnutím č. 3/2001 ze dne 8.3.2001 pod označením UE - CZ 1703/00. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, a to v okresech Náchod a Hradec Králové, kde průměrná míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v květnu roku 2001 výše 5 %, což představuje 61,7 % průměrné nezaměstnanosti v ČR, a jde tedy o region s nízkou nezaměstnaností. Investice předpokládá vytvoření 46 přímých pracovních míst. Z hlediska tvorby nepřímých pracovních míst, tj. pracovních míst u dodavatelů a zákazníků, dosahuje investice nízkého stupně, a sice méně než 0,5 nepřímých pracovních míst na každé přímé pracovní místo. Daná investice však umožní zachovat cca 2 500 stávajících pracovních míst, která by byla jinak ohrožena, a to v důsledku neudržení dynamiky rozvoje společnosti s následnou ztrátou trhů a z toho vyplývajícího útlumu výroby, dále v důsledku ztráty konkurenceschopnosti na světových trzích a následně i v tuzemsku. Investice dále umožní přísun nových hi-tech technologií a výrobních postupů a zvýšení exportu. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže na trhu s pryžovými produkty v České republice a členských zemích ES a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k tomu, že se investice uskuteční v okresech s nízkou mírou nezaměstnanosti, je spojená s nízkým stupněm tvorby nepřímých pracovních míst a v rámci investice bude vytvořeno pouze 46 nových pracovních míst, byla stanovena maximální míra veřejné podpory na 36 % nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, počet zaměstnanců je vyšší než 250 osob, maximální povolená míra intenzity veřejné podpory činí dle článku 4.8. Pravidel 36 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti RUBENA a.s. jde o rozšíření stávajících výrobních kapacit závodu na výrobu pryžokovových a pryžových dílů pro automobilový průmysl, výrobu lisované technické pryže, veloplášťů a veloduší. V tomto případě jde proto o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani) nepřekročí 36 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - společnost RUBENA a.s., použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky a půjčky, je tato podmínka splněna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. VIII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost RUBENA a.s. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Předpokládaný hospodářský výsledek společnosti RUBENA a.s. se očekává ve výši: (…..). Předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti RUBENA a.s. v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice bude činit: (…..). Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů): výstavba budov 16 mil. Kč nákup strojů a jejich instalace 571 mil. Kč Celková výše předpokládaných investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 587 mil. Kč. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedených investičních pobídek nesmí tedy přesáhnout hranici 36 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory uvedených v tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky, tj. nesmí přesáhnout výši 211,32 mil. Kč. IX. Závěr Dne 2.7.2001 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Ing. Vladimíra Procházky ředitele odboru vládní agendy a investičních pobídek /2040/ Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/328
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.