Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 35


Číslo jednací VP/S083/00-160
Instance I.
Věc
Převod pozemků za zvýhodněnou cenu spol. Pittsburgh Corning ČR, s.r.o.
Účastníci Pittsburgh Corning Česká republika s.r.o. Pozemkový fond České republiky
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 22.01.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-35.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 83/00-160 V Brně dne 18. ledna 2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 15.12. 2000 na základě žádosti Pozemkového fondu České republiky ze dne 13. 12. 2000 č.j. A 44535/00 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory poskytované Pozemkovým fondem České republiky, a to formou: zvýhodněného prodeje pozemku č. parcely 878/5 v katastrálním území Vernéřov, obec Klášterec nad Ohří, okres Chomutov, o celkové rozloze 89 595 m2 v hodnotě 5 816 800 Kč za zvýhodněnou cenu 813 330 Kč společnosti Pittsburgh Corning ČR s.r.o. se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory, skládající se jednak z veřejné podpory formou zvýhodněného prodeje pozemku, jež činí 5 003 470 Kč a veřejné podpory povolené rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 10. 10. 2000, č.j. VP/S 45/00-160, nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu, tj. částku 398 408 400 Kč, Investice bude zachována po dobu nejméně 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 15.12. 2000 žádost o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Pittsburgh Corning ČR s.r.o., kterou podal Pozemkový fond České republiky. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : formuláře žádostí o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře základních údajů o prodeji pozemku za zvýhodněnou cenu znaleckého posudku soudního znalce Ing. Jiřího Linharta z 21. 9. 2000, č. 4156-336/2000, který stanovuje cenu pozemků - č. parcely 878/5, 900/5, 895/1 a 894, kat. území Vernéřov, obec Klášterec nad Ohří, okres Chomutov znaleckého posudku soudního znalce Ing. Jiřího Linharta z 2. 11. 2000, č. 4197-377/2000, který stanovuje cenu pozemků - č. parcely 878/5, 900/5, 895/1 a 894, kat. území Vernéřov, obec Klášterec nad Ohří, okres Chomutov návrhu kupní smlouvy mezi Pozemkovým fondem České republiky (prodávající) a společností Pittsburgh Corning ČR s.r.o. (kupující) podkladů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti Pittsburgh Corning ČR s.r.o., č.j. 37469/00/2040 ze dne 6. 9. 2000 vedených ve spise řízení VP/S 45/00-160. II. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Pozemkový fond České republiky. III. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Pozemkový fond České republiky, název veřejné podpory je "převod pozemků za zvýhodněnou cenu společnosti Pittsburgh Corning ČR s.r.o.", právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, veřejná podpora bude poskytnuta v regionu Chomutov do odvětví výroby pěnového skla. IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25% nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob. V. Druh a forma veřejné podpory Veřejná podpora je poskytována formou prodeje pozemku za zvýhodněnu cenu, parcela č. 878/5 v katastrálním území Vernéřov, obec Klášterec nad Ohří, okres Chomutov, o celkové rozloze 89 595 m2. Z návrhu kupní smlouvy týkající se výše uvedeného pozemku vyplývá, že výše kupní ceny je stanovena ve výši 813 330 Kč. Podle údajů obsažených ve výše uvedených znaleckých posudcích celková cena parcely č. 878/5 činí 5 816 800 Kč. Výše veřejné podpory je 5 003 470 Kč, což je rozdíl mezi hodnotou pozemku 5 816 800 Kč a hodnotou 813 330 Kč skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory. VI. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost Pittsburg Corning Europe N.V., a to prostřednictvím své dceřinné společnosti Pittsburgh Corning Česká republika s.r.o. Pittsburg Corning Europe N.V. byla založena v roce 1965 americkými společnostmi PPG Industries, Inc. a Corning Inc. Tato společnost se zabývá výrobou tzv. pěnového skla a z něj izolačního obložení pro stavební a průmyslové použití. Výroba tohoto izolačního materiálu s obchodním názvem FOAMGLAS dosahuje kapacity (….) tis. m3 za rok, což ve finančním vyjádření představuje (….) mil. Kč. Tento druh izolačního materiálu patří k cenově náročným. Celkovou spotřebu evropských trhů představující 400 tis. m3 za rok pokrývá výroba společnosti Pittsburg Corning Europe NV z (….) %. Počet zaměstnanců společnosti v roce 1999 činil (….) osoby. Suma celkových aktiv dosáhla výše (….) Kč a obrat byl (….) mld. Kč. VII. Údaje o investici Společnost Pittsburg Corning Europe N.V. hodlá investovat v České republice částku 791 mil. Kč, z toho do technologií 736 mil. Kč. Společnost Pittsburg Corning Europe, N.V. prostřednictvím 100% vlastněné dceřinné společnosti Pittsburgh Corning Česká republika s.r.o. hodlá vybudovat nový výrobní závod na zpracování a výrobu pěnového skla v průmyslové zóně Vernéřov, u Klášterce nad Ohří. Cílem je vyrábět zde polovinu současné produkce, tj. (….) m3 a opracovávání (….) m3/rok. Na základě investičního projektu bude vytvořeno během 3 let 175 pracovních míst, z toho 10 míst pro pracovníky se středoškolským vzděláním a 165 míst pro pracovníky se základním vzděláním. Dne 10. 10. 2000 Úřad povolil rozhodnutím č.j. VP/S 45/00-160 výjimku ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro tuto společnost, a to formou slevy na dani z příjmu podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu, v platném znění; formou hmotné podpory vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve výši 35 mil. Kč a formou hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve výši 1,687 mil. Kč VIII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Pozemkovým fondem České republiky, který je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožňuje příjemci veřejné podpory snížit náklady na plánovanou investici, s tím souvisí snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na trhu pěnového skla produkce z nového závodu bude směřovat především do evropských zemí, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 Pravidla pro národní regionální podporu (dále jen "Pravidla") v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1. 1. 1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory se společným trhem lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v Klášterci nad Ohří, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v prosinci 2000 16,9 %. Předpokládá se vytvoření nejméně 175 přímých pracovních míst, přičemž se předpokládá i tvorba nepřímých pracovních míst. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investicí se dle čl. 4.4. rozumí investice ve fixním kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti Pittsburgh Corning Česká republika s.r.o. se jedná o výstavbu nového závodu. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani, hmotná podpora vytváření pracovních místa a zvýhodněný nákup pozemků) nepřekročí 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - společnost Pittsburgh Corning Česká republika s.r.o., použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že maximální výše veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle čl. 4.8. Pravidel 50 % hodnoty investice do vhodných nákladů (796 816 800 Kč), které jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci, pro celý investiční projekt. Dle předložených podkladů výše veřejné podpory činí: 5 003 470 Kč na nákup pozemků (rozdíl mezi cenou pozemku a cenou prodejní), 35 000 000 Kč jako hmotné podpory vytváření nových pracovních míst, maximálně 358 404 930 Kč jako slevu na dani (do 50% hranice z vhodných nákladů) a 1 687 000 Kč jako hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců. IX. Závěr Dne 15. 1. 2001 bylo účastníku řízení doručené vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Pozemkový fond ČR k rukám Ing. Ivana Višňáka vedoucího sekce správy nemovitostí Ve Smečkách 33 110 00 Praha 1

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/35
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.