Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4291


Číslo jednací VP/S095/03-160
Instance I.
Věc
Operační program Olomouckého kraje
Účastníci Olomoucký kraj více příjemců nebo program
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 18.12.2003
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4291.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 95/03-160 V Brně dne 28. listopadu 2003 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 9.7.2003 na základě žádosti Krajského úřadu Olomouckého kraje ze dne 7.7.2003 podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory formou dotace na grantový program, rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře v platném znění takto: Řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory formou dotace na grantový program (Opatření č. 2 Podpora využití biomasy, Opatření č. 3 Podpora mikro a malých podnikatelů, Opatření č. 4 Měření využití rekreačních zařízení, Opatření č. 6 Rozvoj dalšího profesního vzdělávání, Opatření č. 10 Podpora neprofesionální umělecké činnosti, Opatření č. 11 Podpora významných kulturních akcí, Opatření č. 13 Sportovní volnočasové aktivity - školy a školská zařízení, Opatření č. 14 Podpora sportovních volnočasových aktivit, Opatření č. 17 Zpracování územních plánů malých obcí, Opatření č. 18 Informační a komunikační technologie v obcích, Opatření č. 19 Separace a recyklace komunálních odpadů, Opatření č. 20 Ekologická infrastruktura cestovního ruchu) poskytované Krajským úřadem Olomouckého kraje v rámci Operačního programu Olomouckého kraje se zastavuje. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 9.7.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podal Krajský úřad Olomouckého kraje. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: dopisu č.j. H-1429/2003/OSR/3245/RR/642 ze dne 7.7.2003, žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, Operačního programu Olomouckého kraje. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Krajský úřad Olomouckého kraje, kontaktní osobou je Ing. Losert, název veřejné podpory je "Operační program Olomouckého kraje 2003" základem pro poskytnutí veřejné podpory je Rozhodnutí Zastupitelstva Olomouckého kraje. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Krajský úřad Olomouckého kraje. IV. Charakteristika Operačního programu Olomouckého kraje 2003 Opatření č. 2 Podpora využití biomasy V rámci tohoto opatření bude poskytována dotace na podporu využití potenciálu území jako zdroje výroby paliva a biomasy a zvýšení počtu pracovních míst. Dosažení těchto cílů bude posuzováno dle množství zpracované biomasy, množství vyrobeného paliva, počtu pracovních míst, množství smluvně zajištěného odběru biomasy ke zpracování a množství smluvně zajištěného paliva z biomasy. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 100 000 Kč do 1 500 000 Kč, maximálně však 49 % z vhodných nákladů. Toto opatření se řídí pravidlem "de minimis". Opatření č. 3 Podpora mikro a malých podnikatelů V rámci tohoto opatření bude poskytována dotace na podporu aktivit mikro a malých podnikatelů ve zpracovatelském průmyslu a průmyslových službách (mimo citlivých sektorů - automobilový průmysl, doprava, ocelářství, stavba lodí, syntetická vlákna, uhlí a zbrojní průmysl), v zemědělství a ve službách. Cílem tohoto opatření je rozvoj nových mikro a malých podnikatelů, vytváření nových pracovních míst, zavádění inovovaných technologií a produktů a zvýšení obratu firem.Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 150 000 Kč do 500 000 Kč, maximálně však 49 % z vhodných nákladů. Toto opatření se řídí pravidlem "de minimis". Opatření č. 4 Měření využití rekreačních zařízení V rámci tohoto opatření bude poskytována dotace na zvýšení měřitelnosti návštěvnosti a využití rekreačních zařízení a s tím spojené zátěže území. Pro možnost měření budou pořízeny odbavovací zařízení v místech měřitelných průchodů, průchozích profilů a přístupů ke sportovním a rekreačním zařízením nebo turistickým trasám. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 50 000 Kč do 500 000 Kč, maximálně však 49% vhodných nákladů. Toto opatření se řídí pravidlem "de minimis". Opatření č. 6 Rozvoj dalšího profesního vzdělávání Cílem tohoto opatření v oblasti celoživotního vzdělávání je dosáhnout zvýšení a zkvalitnění vzdělávání obyvatel kraje všech věkových kategorií a tím zvýšit flexibilitu a kvalitu pracovní síly v kraji. Žadatelem může být mikro, malý nebo střední podnikatel, vzdělávací instituce, organizace působící ve veřejném sektoru nebo nevládní nezisková organizace. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 50 000 Kč do 300 000 Kč, maximálně však 75% vhodných nákladů. Toto opatření se řídí pravidlem "de minimis". Opatření č. 10 Podpora neprofesionální umělecké činnosti Cílem opatření je podpořit neprofesionální umělecké aktivity jako prostředek kultivace a regenerace člověka, ale také jako prostředek rozvíjení občanské společnosti. Opatření chce přispět k rozšíření nabídky trávení volného času obyvatel kraje, napomoci pořadatelům v konání stávajících přehlídek a festivalů a podpořit vznik nových. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 60 000 Kč do 400 000 Kč, maximálně však 49% vhodných nákladů. Toto opatření se řídí pravidlem "de minimis". Opatření č. 12 Podpora významných kulturních akcí Cílem opatření je podpora a udržení stávajících dlouholetých, cyklicky se opakujících kulturních akcí s celostátním nebo mezinárodním významem realizovaných na území Olomouckého kraje přispívající k propagaci kraje. Navázání vztahů se zahraničními partnery, uzavření příslušných smluv, zkvalitnění a rozšíření nabídky osvědčených akcí konaných v Olomouckém kraji, případně vytvoření nové akce se zahraničními partnery, medializace kraje. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 100 000 Kč do 500 000 Kč, maximálně však 49% vhodných nákladů. Toto opatření se řídí pravidlem "de minimis". Opatření č. 14 Podpora sportovních a volnočasových aktivit Cílem tohoto opatření je rozšířit a zkvalitnit nabídku a využití volnočasových aktivit pro veřejnost a mládež. Udržet veřejně přístupná tělovýchovná zařízení, sportoviště a zařízení pro děti, mládež a handicapovanou populaci v Olomouckém kraji v provozuschopném stavu. Zabránit vynucenému omezení provozu veřejně přístupných tělovýchovných zařízení, sportovišť z důvodu havarijního stavu, zkvalitnit tělovýchovná zařízení a zvýšit počet sportovišť s vyhovujícími povrchy, realizovat sportovní, tělovýchovné a jiné volnočasové akce se zaměřením předevsím na děti a mládež. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 50 000 Kč do 1 000 000 Kč, maximálně však 49% vhodných nákladů. Toto opatření se řídí pravidlem "de minimis". Opatření č. 20 Ekologická infrastruktura cestovního ruchu Cílem opatření je vybudovat a rekonstruovat ekologickou infrastrukturu cestovního ruchu především ve sportovně-rekreačních areálech. Zkvalitněním a rozšířením infrastruktury vytvořit podmínky pro zvýšení návštěvnosti v dané oblasti. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 100 000 Kč do 500 000 Kč, maximálně však 49% vhodných nákladů. Toto opatření se řídí pravidlem "de minimis". Opatření č. 17 Zpracování územních plánů malých obcí Cílem tohoto opatření je pomoci malým obcím s financováním územních plánů, podpořit zpracování územně plánovací dokumentace obcí s malou hustotou obyvatel v zastavěné části a s velkým správním územím, podpořit zpracování územních plánů obcí dotčených řešením územního plánu velkého územního celku, zvláště pokud jde o území významné z pohledu kraje. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 30 000 Kč do 500 000 Kč, maximálně však 49 % z vhodných nákladů u obcí s 800 až 3000 obyvateli a 65% u obcí do 800 obyvatel. Opatření č. 18 Informační a komunikační technologie v obcích Cílem tohoto opatření je zvýšení počtu obcí s elektronickým přístupem k informacím, využití elektronické komunikace k urychlení a zkvalitnění prací obecního i krajského významu, vytvoření více kontaktních míst pro dálkový přístup k informacím pro občany, nárůst kvality technického prostředí prioritně zaměřený na rozvoj síťové infrastruktury. Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 10 000 Kč do 25 000 Kč, maximálně však 49 % z vhodných nákladů. Opatření č. 19 Separace a recyklace komunálních odpadů Cílem toto opatření je zvýšit počet míst pro sběr a separaci komunálního odpadu v obcích do 2 000 respektive 3 000 obyvatel. K dosažení cíle bude podporována separace jednotlivých složek komunálních odpadů v rámci obecních systémů nakládání s odpady (nákup vhodných odpadových nádob), dále bude podporováno navyšování množství separovaně sbíraných nebezpečných složek odpadu (nákup vhodných odpadových nádob) a vytvoření podmínek pro separaci a využívání biologicky rozložitelných odpadů z odpadu komunálních a jím podobných (nákup technologického zařízení, vhodných odpadových nádob pro primární zpracování biohmoty). Podpora pro jednotlivý subjekt může být v rozmezí od 30 000 Kč do 300 000 Kč, maximálně však 49% vhodných nákladů. Opatření č. 13 Sportovní volnočasové aktivity - školy a školská zařízení Cílem tohoto opatření je rozšířit a zkvalitnit nabídku a využití volnočasových aktivit pro veřejnost a mládež na principech globálních cílů následujících priorit. Udržení tělovýchovných objektů, sportovišť a vybavení škol a školských zařízení na území Olomouckého kraje v provozuschopném stavu, zabránění vynucenému omezení provozu tělovýchovných objektů, sportovišť, zpevněných ploch určených pro volný čas a vybavení škol a školních zařízení z důvodu havarijního stavu, zkvalitnění tělovýchovných objektů a zvýšení počtu sportovišť s vyhovujícími povrchy ve školách a školských zařízeních na území Olomouckého kraje, realizaci tělovýchovné, sportovní, kulturní a jiné volnočasové akce se zaměřením především na děti a mládež. Podpora pro jednotlivý projekt může být v rozmezí od 50 000 Kč do 1 000 000 Kč, maximálně však 49 % z vhodných nákladů. V. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Opatření č. 2, 3, 4, 6, 10, 11, 14 a 20 Operačního programu Olomouckého kraje vymezené výše, představují ve smyslu § 4 odst. 1 písm a) zákona o veřejné podpoře veřejnou podporu malého rozsahu. Nutnost udělení výjimky Úřadem se na veřejné podpory malého rozsahu nevztahuje, neboť uvedené podpory mají nevýznamný účinek na hospodářskou soutěž. Veřejné podpory malého rozsahu mohou být poskytnuty pro libovolný účel. Veřejné podpory udělené podle § 4 odst. 1 písm. a) zákona nesmí překročit částku v Kč odpovídající 100 000 EUR (ke dni 9.7.2003 to bylo cca 3,16 mil. Kč) v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou platným ke dni prvního poskytnutí veřejné podpory po tříleté období počínající datem, kdy je poskytnuta veřejná podpora malého rozsahu, jedná se o tzv. podporu "de minimis." Skutečnost, zda příjemce nepřekročil hranice ekvivalentu 100 000 EUR je nutno ověřit poskytovatelem, protože poskytnutí další podpory, pokud by byla uvedená hranice překročena, musí již být povoleno Úřadem. Vzhledem k tomu, že podpora formou dotace na výše uvedená opatření v rámci Operačního programu Olomouckého kraje spadá svým rozsahem výše podpory do obecných výjimek ze zákazu veřejné podpory podle § 4 odst. 1 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad řízení zastavuje. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Tato veřejná podpora musí splnit znaky veřejné podpory, která je dle § 2 zákona zakázána, mimo jiné zvýhodňovat určité podnikání, to znamená, že musí mít vztah k tržnímu prostředí. Proto poskytování dotace dle Opatření č. 17, 18 a 19 Operačního programu Olomouckého kraje příjemcům podpory, jež nejsou založeni za účelem zisku - jedná se o jednotky územní samosprávy, nepředstavuje veřejnou podporu ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře ani ve smyslu § 3 písm a) zákona o veřejné podpoře. Z výše uvedených důvodu nepředstavuje tedy dotace na Opatření Operačního programu Olomouckého kraje veřejnou podporu ve smyslu zákona o veřejné podpoře a řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory se proto zastavuje. Opatření č. 13 Operačního programu Olomouckého kraje je poskytováno na podporu sportovních a volnočasových aktivit škol a školských zařízení. Tyto subjekty mohou být zřízeny Olomouckým krajem, obcí, církví nebo soukromou osobou. Vzhledem k tomu, že podpora volnočasových a sportovních aktivit škol bez ohledu na statut zřizovatele je určena na rozšíření a zkvalitnění nabídky využití volnočasových aktivit pro veřejnost a mládež v Olomouckém kraji, nenarušuje toto opatření hospodářskou soutěž v míře jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie. Z výše uvedeného důvodu nepředstavuje tedy dotace na Opatření Operačního programu Olomouckého kraje veřejnou podporu ve smyslu zákona o veřejné podpoře a řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory se proto zastavuje. . VI. Závěr Dne 24.11.2003 bylo účastníku řízení doručené vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Poučení o opravném prostředku Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, odboru veřejné podpory, Brno, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Krajský úřad Olomouckého kraje Jeremenkova 40a 779 11 Olomouc

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4291
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.