Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4600


Číslo jednací VP/S065/04-160
Instance I.
Věc
MMR - Regionální program podpory rozvoje průmyslových podnikatelských subjektů na území NUTS II
Účastníci Ministerstvo pro místní rozvoj více příjemců nebo program
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 23.04.2004
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4600.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.VP/S 65/04-160 V Brně dne 21. dubna 2004 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 26. 3. 2004 na základě žádosti České republiky - Ministerstva pro místní rozvoj ze dne 24. 3. 2004, č.j. 9485/2004 52, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, takto : Výjimka ze zákazu veřejné podpory poskytované v rámci Regionálního programu podpory rozvoje průmyslových podnikatelských subjektů na území NUTS II Severozápad a Moravskoslezsko a dalších regionech se soustředěnou podporou státu se povoluje za těchto podmínek poskytování: Vhodné náklady pro účely stanovení výše veřejné podpory odpovídající maximální míře veřejné podpory, kterou vymezuje čl. 4 Zásad pro poskytování dotací ze státního rozpočtu v rámci Regionálního programu podpory rozvoje průmyslových podnikatelských subjektů na území NUTS 2 Severozápad a Moravskoslezsko a dalších regionech se soustředěnou podporou státu ve znění Dodatku č. 1 k těmto zásadám, mohou být tvořeny náklady na pořízení budov, pozemků bezprostředně s nimi souvisejících, staveb, strojů a zařízení, a dále na rekonstrukci a modernizaci výše uvedeného hmotného investičního majetku bezprostředně souvisejícího s realizací podnikatelského projektu. Náklady na pořízení nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let. Míra veřejné podpory dle podmínky 1 musí zahrnovat částku veřejné podpory poskytnutou souběžně podle několika regionálních programů a částku veřejné podpory, která je poskytována z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Investice bude zachována v regionu po dobu nejméně pěti let od ukončení projektu. Výše uvedené podmínky musí být zapracovány do znění programu. V případě změny Regionální mapy intenzity veřejné podpory platné pro území České republiky dle usnesení vlády České republiky ze dne 10.12. 2001 č. 1315 musí být míra veřejné podpory dle podmínky 1 upravena v souladu s aktuálním zněním této mapy. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 26. 3. 2004 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podala Česká republika - Ministerstvo pro místní rozvoj. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : Žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Zásad pro poskytování dotací ze státního rozpočtu v rámci Regionálního programu podpory rozvoje průmyslových podnikatelských subjektů na území NUTS 2 Severozápad a Moravskoslezsko a dalších regionech se soustředěnou podporou státu (dále jen "Zásady") Podmínek čerpání účelově určených výdajů státního rozpočtu platných pro Regionální program podpory rozvoje průmyslových podnikatelských subjektů na území NUTS 2 Severozápad a Moravskoslezsko a dalších regionech se soustředěnou podporou státu (dále jen "Program podpory") Dodatku č. 1 k Zásadám. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem podpory je Ministerstvo pro místní rozvoj ministerstvem odpovědným za poskytnutí podpory je Ministerstvo pro místní rozvoj kontaktní osobou je Ing. Jarmila Baláková názvem podpory je "Podpora rozvoje průmyslových podnikatelských subjektů na území NUTS 2 Severozápad a Moravskoslezsko a dalších regionech se soustředěnou podporou státu" právním základem pro poskytování podpory na základě Programu podpory je zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění, vyhláška Ministerstva financí č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů, a Usnesení vlády č. 383 ze dne 19.4.2000 jedná se o existující program podpory, program byl již posuzován v původním znění Úřadem na základě usnesení vlády č. 389 ze dne 19.4.2000, Úřadem navržené požadavky na úpravu programu byly zapracovány a doloženy dopisem Ministerstva pro místní rozvoj č.j. 3176/2001-12 ze dne 28.5.2001 z hlediska druhu programu podpory se jedná o podporu podnikatelských subjektů k zajištění vzniku pracovních míst ve vybraných regionech se soustředěnou podporou státu Program podpory pokrývá regiony Moravskoslezsko, Severozápad, Střední Čechy, Jihozápad, Severovýchod, Jihovýchod, Střední Moravu z hlediska odvětví pokrývá pouze sektory 15, 17 až 37 vymezené Odvětvovou klasifikací ekonomických činností míra podpory činí v oblasti NUTS II Jihozápad 46 %, v oblastech NUTS II Severovýchod a Jihovýchod 48 %, v oblastech NUTS II Severozápad a Střední Morava 49 % a v oblastech NUTS II Moravskoslezsko a Střední Čechy 50 % podpora může činit maximálně 20 mil. Kč, max. 300 tis. na jedno pracovní místo, u inovativních projektů 400 tis. Kč na jedno pracovní místo, min. 15 pracovních míst podpora má formu přímého poskytnutí finančních prostředků přesný popis pravidel a podmínek pro poskytnutí podpory je uveden v Zásadách Program podpory trvá již od roku 2000, očekává se trvání do roku 2006 pro rok 2004 je schválen rozpočet Programu podpory ve výši 144,057 mil. Kč, pro rok 2005 i pro rok 2006 je plánován rozpočet ve shodné výši, a to 110 mil. Kč. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo pro místní rozvoj. IV. Charakteristika Programu podpory Cílem Programu podpory je podpora realizace vybraných projektů k zajištění vzniku nových pracovních míst ve vybraných regionech se soustředěnou podporou státu s dodržením maximální efektivity a hospodárnosti vynaložených finančních prostředků. Prioritami tohoto programu jsou: snižování nezaměstnanosti v regionu, podpora inovativních projektů, zpracovaných na základě spolupráce s vědecko-výzkumnou základnou pro rozvoj progresivních odvětví s růstových potenciálem, podpora zřizování nových pracovních míst zejména ve zpracovatelském průmyslu, zvýšení hospodářské výkonnosti regionu, zvýšení konkurenceschopnosti. Podmínky Programu podpory jsou dále vymezeny a posouzeny v části V. Právní analýza tohoto rozhodnutí. V. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že v případě podpory poskytované v rámci Programu podpory: se jedná o podporu poskytovanou Ministerstvem pro místní rozvoj, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. d) zákona o veřejné podpoře tato podpora může zvýhodnit určité podnikání, neboť umožní příjemci podpory snížit náklady na realizaci projektu, které by musel na tento projekt vynaložit, čímž je příjemci podpory poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory povede k posílení finanční pozice a rozšíří finanční možnosti příjemce podpory, vzhledem k jeho konkurentům, kteří podporu neobdrží, poskytnutím podpory může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie tím, že umožní příjemci podpory uvést či rozšířit nabídku produktů s pozitivním vlivem na zvyšující se poptávku po těchto produktech v podporovaných oblastech, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícími předpisy ES, jimiž jsou: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla"), Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře), tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Dle čl. 2 Pravidel nelze tato ustanovení použít u podpory realizované v uhelném průmyslu, ocelářském průmyslu, průmyslu syntetických vláken, průmyslu stavby lodí a průmyslu výroby motorových vozidel. Vzhledem k tomu, že v čl. 2 Zásad, resp. v příloze 1 Zásad, jsou tyto sektory z okruhu podporovaných odvětví vyňaty, je tato podmínka splněna. Čl. 2 Pravidel dále stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Veřejná podpora poskytnutá v rámci Programu podpory má být uskutečněna v oblastech NUTS II České republiky, které spadají pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, tj. oblasti, kde je životní úroveň mimořádně nízká. Dle regionální mapy na léta 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala na vědomí usnesením ze dne 10.12. 2001 č. 1315, maximální míra regionální veřejné podpory nepřekročí v jednotlivých regionech NUTS II, spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, následující limity: v oblastech Moravskoslezsko a Střední Čechy 50 %, v oblastech Severozápad a Střední Morava 49 %, v oblastech Severovýchod a Jihovýchod 48 % a v oblasti Jihozápad 46 %. Uvedené maximální míry regionální veřejné podpory se shodují s maximálními mírami veřejné podpory stanovenými v čl. 4 Zásad ve znění Dodatku č. 1. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do základního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Dle čl. 4.5 se za oprávněné náklady považují náklady na investici do budov, pozemků, strojů a jiného zařízení. Pokud se jedná o projekty podnikatelských subjektů v odvětví dopravy, nelze do vhodných nákladů zahrnout náklady na pořízení dopravních prostředků. Program podpory stanoví, že podpora může být použita pouze na pořízení hmotného či nehmotného investičního majetku, zejména budov a pozemků bezprostředně s nimi souvisejících, staveb, strojů a zařízení a dále na rekonstrukci a modernizaci hmotného investičního majetku bezprostředně souvisejícího s realizací podnikatelského projektu. Dotaci nelze použít na pořízení dopravních prostředků a na úhradu DPH. Vzhledem k tomu, že v Zásadách je uvedeno, že podpora je účelově vázána na realizaci schváleného projektu, je podmínka dle čl. 4.4 Pravidel splněna. Jelikož však nejsou v Programu podpory vymezeny vhodné náklady pro účely stanovení výše veřejné podpory odpovídající maximální míře veřejné podpory, stanovil Úřad tuto podmínku tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce z vlastních zdrojů na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že dle Zásad musí žadatel předložit čestné prohlášení o zajištění vlastních prostředků, kterými se bude podílet minimálně v rozsahu 50 % na spolufinancování projektu, na který je dotace žádána, je tato podmínka splněna. Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k oprávněným nákladům lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let a pokud budou zakoupena od třetích subjektů, bude tato transakce provedena za tržní cenu. Tato podmínka je zapracována ve výroku rozhodnutí. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. V Podmínkách čerpání účelově určených výdajů státního rozpočtu pro Program podpory je sice uvedeno, že příjemce podpory nesmí majetek, který bude pořízen nebo zhodnocen s podporou státu, po dobu 5 let od ukončení projektu převést na jiného majitele nebo dát za předmět do zástavy, a dále musí příjemce podpory neprodleně informovat Ministerstvo pro místní rozvoj o všech změnách svého majetkoprávního postavení, jakými jsou vznik, spojení či rozdělení společnosti, změna právní formy, snížení základního jmění, vstup do likvidace, prohlášení konkurzu, zánik živnostenského oprávnění, vydání směnek. Tyto povinnosti však neošetřují dostatečně podmínku zachování investice zejména z hlediska lokality, tj. možný převod investice v souvislosti se změnou sídla příjemce podpory. Proto byla tato podmínka zahrnuta do výroku rozhodnutí. Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop míry regionální veřejné podpory, povolené tímto rozhodnutím, zahrnuje částku veřejné podpory poskytnutou souběžně podle několika regionálních programů a částku veřejné podpory, která je poskytována z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Žadatel musí dle Zásad předložit čestné prohlášení, že nečerpá jinou podporu z tuzemského či zahraničního programu. Jelikož není ošetřen souběh s možnou individuální podporou, byla tato podmínka uvedena ve výroku rozhodnutí Úřad posoudil, že veřejná podpora v rámci programu podpory je, za podmínek poskytování vymezených ve výroku tohoto rozhodnutí Úřadu, slučitelná se závazky dle § 1 zákona o veřejné podpoře. Ze všech shora uvedených důvodů Úřad povolil s podmínkami výjimku ze zákazu veřejné podpory pro program podpory. VI. Závěr Dne 13.4.2004 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Poučení o opravném prostředku Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské nám. 6 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4600
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.