Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4617


Číslo jednací VP/S055/04-160
Instance I.
Věc
SLÉVÁRNA VSETÍN, s.r.o.
Účastníci Ministerstvo zemědělství SLÉVÁRNA VSETÍN spol. s r.o.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 27.04.2004
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4617.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 55/04-160 V Brně dne 23. dubna 2004 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 16. 3. 2004 na základě žádosti České republiky - Ministerstva financí ČR ze dne 12. 3. 2004 č.j. 543/45 305/2003 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve prospěch společnosti SLÉVÁRNA VSETÍN, spol. s r.o. ve formě prominutí úroku z odložené částky odvodu z objemu mezd podle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění, kde výše těchto úroků činí 13 278 409,- Kč, se ve výši přesahující částku 3 320 500 Kč vypočítanou započtením veškerých podpor malého rozsahu dle § 4 odst. 1 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, které společnost SLÉVÁRNA VSETÍN, spol. s r.o. čerpala v předchozím tříletém období, tj. ve výši 9 957 909,- Kč nepovoluje. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 16. 3. 2004 žádost o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost SLÉVÁRNA VSETÍN, spol. s r.o. (dále jen "Slévárna Vsetín"), kterou podala Česká republika - Ministerstvo financí ČR. I. Podklady pro rozhodnutí žádost o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře dopis Ministerstva financí ze dne 12.3.2004 k žádosti o výjimku kopie dopisu Finančního ředitelství v Brně ze dne 16.5.2003 Ministerstvu financí - stanovisko k žádosti společnosti Slévárna Vsetín o prominutí úroku z odložené částky z objemu mezd kopie dopisu Finančního úřadu ve Vsetíně ze dne 11.4.2003 Ministerstvu financí - stanovisko k žádosti společnosti Slévárna Vsetín o prominutí úroku z odložené částky z objemu mezd kopie dopisu společnosti Slévárna Vsetín ze dne 25.3.2003 Ministerstvu financí - žádost o prominutí úroku z prodlení kopie platebního výměru č.j. 22606/03/403913/0109 Finančního úřadu ve Vsetíně kopie platebního výměru č.j. 24874/03/403913/0109 Finančního úřadu ve Vsetíně přiznání k dani z příjmů právnických osob společnosti Slévárna Vsetín za rok 2001 hospodářské výsledky společnosti Slévárna Vsetín za rok 2001 výpis z obchodního rejstříku společnosti Slévárna Vsetín přehled osobních daňových účtů společnosti Slévárna Vsetín výpis z evidence spisů Finančního úřadu ve Vsetíně podklady správního řízení Úřadu č.j. VP/S 66/02-160 II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo financí ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Marie Havlíčková, odbor 54 Ministerstva financí název veřejné podpory je "daňová úleva pro společnost Slévárna Vsetín, Jiráskova 1327, 755 01 Vsetín" základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě daňové úlevy je § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo financí ČR. IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost Slévárna Vsetín. Dle výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Krajským soudem v Ostravě, oddíl C., vložka 6755, má společnost sídlo ve Vsetíně, ul. Jiráskova č. 1327, její identifikační číslo je 60776439. Předmětem podnikání společnosti Slévárna Vsetín je slévání železných a neželezných obecných kovů, kovoobrábění, výroba modelových zařízení, výroba výrobků z polystyrénu, provádění chemických rozborů a obchodní činnost - koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej. Slévárna Vsetín vyrábí odlitky ze šedé a tvárné litiny, a to převážně pro silnoproudou elektrotechniku. Jedná se o tenkostěnné odlitky koster statorů, vík statorů, svorkovnice apod. Mezi zahraniční odběratele patří přední evropské elektrotechnické firmy, např. (……). Tuzemskými odběrateli jsou (……). Mezi hlavní konkurenty společnosti patří (……). V. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou prominutí úroku z odložené části odvodu z objemu mezd za období let 1991 a 1992. Jedná se o závazek převzatý při privatizaci s.p. MEZ Vsetín. Slévárna Vsetín část tohoto podniku koupila k 1.1.1996 s podmínkou, mimo jiné, úhrady dlužné částky odvodu z objemu mezd ve výši 57 350 140,- Kč. Ministerstvo financí svým rozhodnutím č.j. 27 508/1996 ze dne 29.7.1996 povolilo úhradu dlužné částky formou splátek v letech 1996 - 2003 podle splátkového kalendáře a rozhodnutím č.j. 35 461/1996 ze stejného dne prominulo penále z dlužné částky. Společnost Slévárna Vsetín doposud splatila (……) Kč. Vzhledem k nedostatku finančních prostředků požádala o prominutí zbývající části dluhu ve výši 24 890 140,- Kč. Ministerstvo financí v této souvislosti podalo v r. 2002 žádost o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle zákona o veřejné podpoře. Rozhodnutím č.j. VP/S 66/02-160 ze dne 11. 11. 2002 Úřad výjimku povolil. Na základě tohoto rozhodnutí Ministerstvo financí svým rozhodnutím ze dne 23.1.2003 prominulo společnosti Slévárna Vsetín zbývající část odvodu. Finanční úřad ve Vsetíně poté přistoupil k předepsání úroku za dobu splácení odvodu z objemu mezd za období od 2.1.1996 do 14.12.2001 (kdy byla splacena částka (……) Kč). Předmětem tohoto správního řízení je žádost o prominutí tohoto úroku v souladu s § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, v celkové výši 13 278 409 Kč. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Podle § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře patří mezi veřejné prostředky také prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených. Ustanovení § 4 zákona o veřejné podpoře upravuje obecné výjimky ze zákazu veřejné podpory. § 4 odst. 1 písm a) zákona o veřejné podpoře vymezuje tzv. veřejné podpory malého rozsahu, které jsou automaticky vyňaty ze zákazu veřejné podpory dle zákona o veřejné podpoře, neboť mají nevýznamný účinek na hospodářskou soutěž. Veřejné podpory malého rozsahu mohou být poskytnuty na libovolný účel, jejich výše ovšem nesmí překročit pro jednoho příjemce částku v Kč odpovídající 100 000 EUR (ke dni 16.3.2004 to bylo 3 320 500 Kč) v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou platným ke dni prvního poskytnutí veřejné podpory po tříleté období počínající datem, kdy je poskytnuta veřejná podpora malého rozsahu. Skutečnost, zda příjemce nepřekročil hranici ekvivalentu 100 000 EUR, je nutno ověřit poskytovatelem, protože poskytnutí další podpory, pokud by byla uvedená hranice překročena, již nespadá pod obecnou výjimku a musí být posouzeno Úřadem. Část navrhované podpory ve formě výše specifikovaného prominutí úroku z odložené části odvodu z objemu mezd za období let 1991 a 1992 lze při splnění podmínek uvedených v § 4 odst. 1 písm. a) zákona o veřejné podpoře poskytnout. Vzhledem k tomu, že v případě části navrhované podpory pro společnost Slévárna Vsetín (formou prominutí úroku z odložené části odvodu z objemu mezd za období let 1991 a 1992) přesahující tzv. podporu malého rozsahu dle § 4 odst. 1 písm. a) zákona o veřejné podpoře: se jedná o podporu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem financí ČR, které je poskytovatelem podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, neboť rozhoduje o poskytnutí podpory, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutím podpory zůstanou příjemci k dispozici finanční prostředky, které mohou být uvolněny do komerční činnosti, což může ve svém důsledku vést k udržení či zvýšení stávajícího podílu na trhu odlitků ze šedé a tvárné litiny, tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť při rozhodování o poskytnutí podpory má správní orgán prostor pro uvážení, zda dané žádosti o prominutí příslušenství daně vyhovět či ji zamítnout, tím může dojít ke zvýhodnění subjektů, v jejichž případě je žádosti vyhověno, vůči těm, kterým je žádost zamítnuta; poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jelikož příjemce podpory konkuruje podnikatelským subjektům z členských států Evropské unie (k tomuto závěru dospěla Evropská komise rovněž ve svém rozhodnutí č. 2002/14/EC ze dne 12.7. 2000 týkajícím se veřejné podpory poskytnuté Francií společnosti Scott Paper SA Kimberly-Clark), jedná se o veřejnou podporu podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Zákon o veřejné podpoře v § 5 stanoví, pro jaké veřejné podpory může Úřad povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory. V posuzovaném případě veřejná podpora nenaplňuje charakter žádné ze zde vymezených veřejných podpor. V souladu s Oznámením Komise o aplikaci pravidel veřejné podpory na opatření související s přímým zdaněním podnikatelských subjektů, publikovaným v Official Journal C 384, 10.12.1998, s. 3-9 (dále jen "Oznámení"), které se v zásadě vztahuje k přímému zdanění, ale lze je použít rovněž při posouzení případů týkajících se nepřímého zdanění (viz s. 18 Zprávy o implementaci Oznámení, přijaté Komisí dne 26.11.2003), jedná se v posuzovaném případě o tzv. provozní podporu, která je zakázána. Výjimka pro provozní podporu je možná pouze v návaznosti na účel, který sleduje, a to zejména regionální rozvoj (v rámci České republiky pouze pro oblasti s výjimkou NUTS II Praha - viz čl. 4.15 až 4.17 Pravidel pro národní regionální podporu, publikovaných v Official Journal C 74, 10.3.1998) a ochranu životního prostředí (viz čl. E.3 Obecných zásad Společenství o státní podpoře na ochranu životního prostředí). Prominutí daňového příslušenství v daném případě není účelovou podporou, tj. neexistuje přímá vazba mezi podporou a financovanou činností, jako je tomu např. u regionální investiční podpory či podpory na ochranu životního prostředí. Vzhledem k tomu, že podpora formou prominutí úroku z odložené části odvodu z objemu mezd za období let 1991 a 1992, nemá charakter žádné z podpor, na něž se vztahuje výjimka ze zákazu veřejné podpory, nepovolil Úřad tuto podporu s výjimkou částky 3 320 500 Kč představující podporu malého rozsahu. VII. Závěr Dne 23.4.2004 byl Úřadu doručen dokument účastníka řízení č.j. 54/61 570/2004-543 ve věci seznámení s podklady rozhodnutí, případně navržení jejich doplnění. Tohoto práva se účastník řízení vzdal. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Ministerstvo financí Letenská 15 118 10 Praha 1

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4617
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.