Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 49


Číslo jednací VP/S049/00-160
Instance I.
Věc
Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. DURA Automotive CZ, s.r.o.
Účastníci DURA Automotive CZ, s.r.o.
MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 28.11.2000
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-49.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 49/00-160 V Brně dne 22. listopadu 2000 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 22. 9. 2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 19. 9. 2000 č.j. 40192/00/2040/1694 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost DURA Automotive CZ, s.r.o. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investiční pobídky pro společnost DURA Automotive CZ, s.r.o., a to: slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o. ze dne 19. 9. 2000, č.j. 40192/00/2040 a současně nesmí přesáhnout výši 305,5 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 22. 9. 2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), pro společnost DURA Automotive CZ, s.r.o., kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek úředně ověřené kopie tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky úředně ověřené kopie zakladatelské listiny společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o. úředně ověřené kopie výpisu z obchodního rejstříku DURA Automotive CZ, s.r.o. kopie zprávy auditora a ověřené účetní závěrky společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o., za rok 1999, a zprávy auditora a účetních závěrek společnosti Schade s.r.o. (v roce 1999 přejmenována na DURA Automotive CZ, s.r.o.) za rok 1999, 1998 a 1997. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o." právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedených investičních pobídek je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách) jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25% nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost DURA Automotive CZ, s.r.o., která vznikla 10. 8. 1994. Jediným vlastníkem je DURA Automotive GmbH Projektgesellschaft se sídlem v Plettenbergu, Spolková republika Německo. Původně společnost, z níž DURA Automotive CZ, s.r.o. později vznikla, nesla název S - G. Ges., s.r.o. a byla založená společností Schade, s.r.o. V roce 1996 proběhlo sloučení společností S - G. Ges., s.r.o. a Schade, s.r.o. a vznikla společnost Schade CZ, s.r.o. Po vstupu americké společnosti DURA Automotive Systems do německé skupiny Schade v roce 1999 došlo k přejmenování společnosti Schade CZ, s.r.o. na současnou DURA Automotive CZ, s.r.o. Společnost DURA Automotive CZ, s.r.o. se zabývá výrobou a vývojem dílů pro vnitřní dekorace automobilů a automobilových dílů. Dle výpisu z obchodního rejstříku patří k předmětu podnikání této společnosti také koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej. VI. Údaje o investici a jejím dopadu na trh Společnost DURA Automotive CZ, s.r.o. hodlá investovat v České republice částku 613 mil. Kč, z toho do technologií 576 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: do budov (1. rok - 10 mil. Kč, 2. rok - 25 mil. Kč) do instalace a strojů (1. rok - 14 mil. Kč, 2. rok - 233 mil. Kč, 3. rok - 138 mil. Kč, 4. rok - 132 mil. Kč, 5. rok - 59 mil. Kč) do nehmotných aktiv (2.rok - (…..) Kč) Předmětem investičního záměru společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o. je rozšíření a modernizace stávající výroby dílů pro vnitřní dekorace automobilů a automobilových dílů. V roce 1999, kdy americká skupina DURA Automotive Systems získala majoritní podíl ve skupině Schade, došlo k postupné rekonstrukci stavebních objektů a likvidaci starých ekologických zátěží. Kapacita výrobních prostorů je však omezena a již zcela využita. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto o výstavbě nového areálu. Stavba nových hal byla zahájena již na podzim roku 1999, přičemž tři z uvedených hal jsou rozestavěné (netvoří součást předloženého investičního záměru) a stavba dalších dvou je plánována v nejbližší době. Ve výrobních halách by mělo dojít k zahájení výroby v únoru 2001. Bude se jednat převážně o výrobu přístrojových desek a dalších komponentů pro společnosti Ford, Audi a další renomované automobilové společnosti. Podstatou výroby je tvarování a sváření plechu. Ve výrobních halách bude umístěna válcovací a svařovací technika o celkové hodnotě cca 576 mil. Kč, přičemž převážná část operací bude robotizovaná. Jedná se o špičkovou technologii na světové úrovni. Nový projekt zajistí práci pro zhruba 200 nových pracovníků, z toho 10 s vysokoškolským vzděláním, 20 se středoškolským vzděláním a 170 se základním vzděláním. Všechna stávající pracovní místa budou zachována. V rámci trhu České republiky je společnost DURA Automotive CZ, s.r.o. z hlediska charakteru produkce monopolním dodavatelem automobilovým firmám. V České republice dodávané výrobky jiná firma nevyrábí. Nová produkce má nahradit stávající za modely nové, na technologicky vyšší úrovni v závislosti na vývoji automobilových modelů. Konkrétně se jedná o nosník modulu přístrojové desky, dveřní rámy, lišty a sloupky. Odbyt pro novou výrobu je z větší části zajištěn ((…..) %). Očekává se, že vývoj trhu bude sledovat stoupající tendenci. Automobilový průmysl, na který je společnost DURA Automotive CZ, s.r.o. jako jeden z nejvýznamnějších dodavatelů produkčně vázána, v současné době představuje a v budoucnu stále má zůstat růstovým hospodářským sektorem. Poptávka po osobních automobilech stále vykazuje vzestupný trend. Je dobrý předpoklad udržení stávajícího objemu výroby a dynamiky jeho dalšího rozvoje. Z hlediska trhu by nemělo dojít k ovlivnění struktury poptávky. Podle informací příjemce získaných z tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky, míra využití výrobních kapacit na relevantních zeměpisných trzích pro danou oblast výrobků za posledních pět let představovala přibližně (…..) %. Míra pokrytí této kapacity výrobou společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o. je obdobná. V nejbližších třech letech se na světovém trhu očekává zvýšení poptávky po vyráběných produktech o 5 %. K podstatné změně podílu na trhu by nemělo dojít, neboť nová produkce převážně nahrazuje stávající modely, které již méně odpovídají nárokům ze strany zákaznických firem. VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, hrozí narušení hospodářské soutěže v oblasti, neboť poskytnutí podpory umožňuje rozšíření a modernizaci stávajícího výrobního závodu na výrobu dílů pro vnitřní dekorace automobilů a automobilových dílů, s tím souvisí zvýšení kvality produkce, snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku zvýšení podílu příjemce veřejné podpory na domácím a evropském trhu, poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, a to tím, že provedením zamýšlené investice se zvýší výrobní kapacita daného subjektu, přičemž velká část produkce bude exportována především do zemí Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušným předpisem ES, jímž jsou: Pravidla pro národní regionální podporu (dále jen "Pravidla") - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998. Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1. 1. 1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v okrese Strakonice, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dosáhla v září roku 2000 výše 6,6 %. Investice předpokládá vytvoření 200 přímých pracovních míst a zachování 543 pracovních míst. Realizace investice bude mít za následek přísun technologií a výrobních postupů, které dosahují prvotřídní světové úrovně. S jejich pomocí bude možné realizovat produkci, která vyhovuje nárokům na technologicky vyspělé komponenty, a současně umožní zkvalitnění produkce a zvýšení efektivnosti výroby. K podobnému cíli směřovala investice společnosti Brilén SA, působící v textilním odvětví a zabývající se zpracováním polyesteru, v jejíž prospěch Evropská komise schválila regionální podporu, a to Rozhodnutím Evropské komise č. 1999/672/EC ze dne 1.7. 1999, publikovaném v Official Journal L 268. Jednalo se o investici do pořízení nového strojního zařízení, jejímž cílem bylo zavedení nové technologie vedoucí ke zlepšení výkonnosti a účinnosti v rámci dané výroby. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o. se jedná o rozšíření a modernizaci stávajících výrobních kapacit. Jde tedy o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani z příjmů) nepřekročí 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že v předložených podkladech je uvedeno, že příjemce veřejné podpory - společnost DURA Automotive CZ, s.r.o., použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky a půjčky, je tato podmínka splněna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. VIII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost DURA Automotive CZ, s.r.o. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Výše uvedené podpory poskytnuté ve formě slev na daních z příjmů se určí dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Dle podkladů se předpokládaný hospodářský výsledek před zdaněním společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o. v prvních pěti letech od roku 2000 očekává ve výši: rok 2000 - (…..) mil. Kč, rok 2001 - (…..)mil. Kč, rok 2002 - (…..)mil. Kč, rok 2003 - (…..)mil. Kč, rok 2004 - (…..)mil. Kč. Dle podkladů, předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti DURA Automotive CZ, s.r.o. bude činit: rok 2000 - (…..)Kč, rok 2001 - (…..)Kč, rok 2002 - (…..)Kč, rok 2003 - (…..)Kč, rok 2004 - (…..)Kč. Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši investičních nákladů): a) výstavba budov - 35 mil. Kč b) nákup strojů a jejich instalace - 576 mil. Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 611 mil. Kč. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena softwarem, licencemi a patenty. Dopisem č.j. 40192/00/2040/2043 ze dne 27. 9. 2000 se příjemce zřekl této možnosti navýšit základ pro výpočet veřejné podpory o náklady na nákup výše uvedeného nehmotného investičního majetku. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. Pravidel 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky současně nesmí přesáhnout hranici 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory uvedených v tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky, což je částka ve výši 305,5 mil. Kč. IX. Závěr Dne 2.11. 2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Ing. Vladimíra Procházky ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/49
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.