Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 535


Číslo jednací VP/S078/02-160
Instance I.
Věc
Investiční pobídky spol. WALMARK, a.s.
Účastníci MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
WALMARK, a.s.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 15.07.2002
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-535.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 78/02-160 V Brně dne 10. července 2002 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 12.6. 2002 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 10.6. 2002, č.j. 24208/02/2040/0885 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost WALMARK, a.s. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek pro společnost WALMARK, a.s., a to: slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve výši 18 mil. Kč, a to 200 000 Kč na jedno pracovní místo hmotnou podporou rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve výši 0,175 mil. Kč se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory formou investičních pobídek, a to slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře při vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek nepřekročí 50% celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti WALMARK, a.s. ze dne 29.5. 2002, č.j. 130/02/GF/1174. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let. Současně nesmí celková výše veřejné podpory formou investičních pobídek (sleva na dani, hmotná podpora vytváření nových pracovních míst) překročit 135,5 mil. Kč. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají. Vytvořená pracovní místa, na která bude poskytnuta veřejná podpora, budou zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však 5 let ode dne účinnosti pracovních smluv. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 12.6. 2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost WALMARK, a.s., kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, popisu investičního projektu, posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o investičních pobídkách"), zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů") a zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o zaměstnanosti"), návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek, tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky a přílohy k tiskopisu, záměru získat investiční pobídky a přílohy k záměru notářského zápisu o změně právní formy ze společnosti s ručením omezeným na akciovou společnost ze dne 29.3. 2001, č.j. Nz 102/2001 výpisu z obchodního rejstříku společnosti WALMARK, a.s., výpisu z obchodního rejstříku společnosti WALMARK, spol. s r.o. nákresu výrobních linek společnosti WALMARK, a.s. výročních zpráv společnosti WALMARK, a.s. za roky 2000, 1999 a 1998 faxové zprávy Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 9.7. 2002, č.j. 24208/02/2040/0885 týkající se změny předpokládané výše investice. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvy odpovědnými za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory průmyslových investic /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost WALMARK, a.s." základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny přímé poskytnutí finančních prostředků a daňové úlevy III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25% nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob. Pokud celková aktiva podniku v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost WALMARK, a.s. Tato společnost byla do obchodního rejstříku zapsána dne 30.7. 1990 jako společnost s ručením omezeným. Dne 29.3. 2001 došlo ke změně právní formy ze společnosti s ručením omezeným na akciovou společnost. Sídlem společnosti WALMARK, a.s. je Třinec, Oldřichovice č. 44, PSČ 739 61. IČO společnosti je 00536016. Předmětem podnikání této společnosti jsou poradenské a konzultační činnosti, koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej, zprostředkovatelská činnost v oblasti obchodu a služeb, výroba jiných nealkoholických nápojů (bez ovocných šťáv), zpracování zemědělských produktů (vyjma živností řemeslných, vázaných a koncesovaných), výroba nápojů a potravinových doplňků (vyjma živností řemeslných, vázaných a koncesovaných), výroba kosmetických přípravků, výroba potravin (vyjma živností řemeslných, vázaných a koncesovaných) a marketingové služby. Společnost WALMARK, a.s. se dělí na dvě na sobě nezávislé divize, a to na divizi farmacie a divizi potravin. (…). Společnost WALMARK, a.s. dosáhla ve finančním roce 2001 obratu ve výši (…). Celková aktiva společnosti dosahují výše (…) Kč. Zaměstnává (…) zaměstnanců (údaj je za rok 2001). Současný podíl společnosti WALMARK, a.s. na trhu výroby a prodeje doplňků stravy a léků resp. nealkoholických nápojů v ČR je (…). Mezi hlavní konkurenty Divize farmacie společnosti WALMARK, a.s. patří nadnárodní společnosti Bayer, American Home Products, Numico, dále tuzemská zastoupení zahraničních společností Pharma Nord, Delpharmea, Swiss Pharma, Ivax CR a české společnosti Léčiva, Orling, Nutrend, SVUS Pharma, Vitar, Green Swan Pharma a další. Mezi hlavní konkurenty Divize potraviny společnosti WALMARK, a.s. patří Santa Nápoje Krnov, Linea Nivnice, Limova Zlín, General Bottlers CR, Coca Cola Beverages, HBSW Praha, Rauch, Pfanner, Fontea. Nepřímou konkurenci tvoří společnosti z oblasti výroby minerálních vod, mezi něž patří Poděbradka, Karlovarské minerální vody a Hanácká kyselka. Mezi plánované odběratele produkce Divize farmacie společnosti WALMARK, a.s. patří (…). Mezi plánované odběratele produkce Divize potraviny společnosti WALMARK, a.s. patří (…). Jelikož společnost WALMARK, a.s., zaměstnává (…) osob, nejedná se v případě příjemce veřejné podpory o malý či střední podnik. VI. Údaje o investici Společnost WALMARK, a.s. má v úmyslu uskutečnit v České republice během následujících tří let investici v částce 284 mil. Kč, z toho do technologií (…), a to do rozšíření závodů na výrobu potravinových doplňků, léků a nealkoholických nápojů. Strojní zařízení, které bude pořízeno v rámci investice je ze 100% uvedeno na vybraném seznamu high-tech technologií (nařízení vlády č. 185/2002 Sb.). Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: pozemky a příprava staveniště (…) budovy (…) instalace, stroje (…) nářadí (…) nehmotná aktiva (…) výzkum a vývoj (…) předvýrobní výdaje (…) Cílem investice je rozšíření existujících závodů na výrobu potravinových doplňků a léků (divize farmacie společnosti WALMARK, a.s.) a nealkoholických nápojů (divize potravin společnosti WALMARK, a.s.). Z celkového objemu investice (284 mil. Kč) je plánováno 179 mil. Kč na divizi farmacie a zbývající část, tj. 105 mil. Kč na divizi potravin. Rozšíření kapacit je důsledkem rostoucí poptávky na předmětných trzích a snahy společnosti expandovat na zahraniční trhy. Celkový plán investic byl původně stanoven na 275 mil. Kč s tím, že do technologií má být investováno (…). V investičním plánu příjemce veřejné podpory vycházel z předběžných cen strojních investic, které dosud nejsou doloženy konkrétními smlouvami. Již nyní se však ukázalo, že investice do technologií budou minimálně o 9 mil. vyšší. V případě výroby nealkoholických nápojů se jedná o dodatečné zařazení rozšíření sirupové kuchyně, které bylo projednáno v souvislosti s nedostatečnou kapacitou stávající sirupové kuchyně pro dvě nové plnící linky. Původní záměr ponechat stávající sirupovou kuchyň nemůže být dále akceptován, její rozšíření v hodnotě minimálně 5 mil. Kč bude základním předpokladem rozšíření výroby nealkoholických nápojů. Na divizi farmacie byl nově do investičního plánu zařazen granulátor v hodnotě 4 mil. Kč, který je nezbytný pro zpracování sypkého materiálu a umožňuje tak zpracovat granule pro snadnější lisování a následnou výrobu tablet. Roční objem produkce v rozšířeném závodě divize farmacie bude činit (…) malospotřebitelských balení doplňků stravy a (…) malospotřebitelských balení léků, přičemž zhruba (…) této produkce (…). Přidaná hodnota vytvořená v České republice bude činit (…). Roční objem produkce v rozšířeném závodě divize potravin bude činit (…) nealkoholických nápojů, orientovaných zejména pro (…) trh. Přidaná hodnota vytvořená v České republice bude činit (…). Rozšíření výroby bude realizováno v závodě společnosti WALMARK, a.s. v Třinci, okres Frýdek-Místek (divize farmacie) a v Českém Těšíně, okres Karviná (divize potravin). Zahájení rozšířené výroby se očekává během roku 2002 a 2003, přičemž maximálního rozsahu výroby by mělo být dosaženo ještě v roce 2003. Technologie a instalace výrobního zařízení bude respektovat platné zákony pro oblast životního prostředí (emise, odpadové hospodářství apod.). Příjemce veřejné podpory hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v okresech Frýdek-Místek a Karviná v období příštích tří let 90 přímých pracovních míst, z toho 20 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 55 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 15 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním. Rozšířením výroby také dojde k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa. VII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů a formou hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců. Z podkladů vyplývá, že jsou splněny všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 ve spojení s § 2 odst. 4 zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů a dle § 5a a § 6b zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti. Předpokládaný hospodářský výsledek (před zdaněním) příjemce veřejné podpory se očekává ve výši: (…). Předpokládaná výše daňové povinnosti příjemce veřejné podpory od předpokládaného zahájení investice po dobu následujících pěti let bude dle předložených podkladů činit: (…) Slevu na dani z příjmů dle § 35b odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, lze uplatňovat po dobu 5 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích období, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu, je zdaňovací období, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí, nebo byl vydán souhlas stavebního úřadu se zahájením zkušebního provozu před vydáním kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají. Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, a hmotné podpory vytváření pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikace zaměstnanců v rámci investičních pobídek, se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které dosahují výše 271 mil. Kč při celkových nákladech ve výši 284 mil. Kč (…): pozemky a příprava staveniště (…) budovy (…) instalace, stroje (…) nehmotná aktiva (…) - nepatentované technické know-how (…) - software (…) Z předložených podkladů vyplývá následující předpokládaná hodnota investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena: nepatentovaným technickým know-how ve výši (…) obchodními známkami ve výši (…) softwarem ve výši (…) Celkový odhad investice do nehmotných aktiv tedy činí (…). Dle bodu 4.6. Pravidel nemohou být ovšem náklady vzniklé nabytím ochranných známek (…) zahrnuty do nákladů vynaložených na nehmotné investice, které mohou být ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory (náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, na pořízení budov a na nákup strojů a jejich instalaci) zahrnuty do celkových nákladů vhodných na poskytnutí podpory. VIII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10), dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory rozšířit výrobní závod, s tím souvisí snížení investičních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory, resp. společnosti, jež příjemce veřejné podpory ovládá, na trhu výroby a prodeje nealkoholických nápojů resp. doplňků stravy a léků ze současných (…) na (…), produkce z rozšířeného závodu bude exportována do (…), přičemž na těchto trzích je příjemce veřejné podpory konkurentem ostatních společností z členských států Evropské unie, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla") Nařízení Evropské komise týkající se aplikace článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES v oblasti školení - publikované v Official Journal L 10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení") Ad I) Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okresech Frýdek-Místek a Karviná, tj. v regionu NUTS II Moravskoslezsko, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 58,7% průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50% investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okresech Frýdek-Místek a Karviná a z vlivu investičního projektu na region. V okresech Frýdek-Místek a Karviná míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v červnu roku 2002 výše 16,3% (Frýdek-Místek 13,6%, Karviná 18,5%), tj. 187,4% průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů relativně nízká, přičemž investice předpokládá vytvoření 90 přímých pracovních míst, z toho 20 pracovních míst s vysokoškolským vzděláním, 55 pracovních míst se středoškolským vzděláním a 15 pracovních míst se základním vzděláním. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož část produkce z rozšířeného výrobního závodu je určena na export. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k vytvoření přímých a nepřímých pracovních míst a pozitivnímu vlivu na obchodní bilanci České republiky, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 50% hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje rozšíření stávajícího závodu na výrobu a prodej doplňků stravy, léků a nealkoholických nápojů, jde tedy o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25%. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 50% celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu (…), je tato podmínka splněna. Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let. Podle uvedeného článku lze hodnotu investice do výše uvedených nehmotných aktiv připočítat do výše maximálně 25 % hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Z předložených podkladů vyplývá, že příjemce veřejné podpory splňuje podmínky stanovené v Pravidlech, aby hodnota nehmotných aktiv mohla být ve shora uvedené výši připočítána k hodnotě investice do nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku. Podle čl. 4.11., poznámka č. 32, Pravidel se předpokládá, že pracovní místo souvisí s prováděním investičního projektu, pokud bylo vytvořeno během tří let od dokončení projektu. Tato podmínka je obsažena v bodě C návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek, podle kterého příjemce veřejné podpory může uvedené prostředky za tímto účelem čerpat, pokud vytvoří minimálně 90 nových pracovních míst v městech Třinec a Český Těšín, okres Frýdek-Místek a Karviná k zajištění provozu podniku, a to nejdéle do 3 let ode dne vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek. Podle předložených podkladů příjemce veřejné podpory vytvoří stanovený počet pracovních míst v letech 2002 až 2004. Je tedy zřejmé, že se bude jednat o pracovní místa související s prováděním investičního projektu. Čl. 4.14. Pravidel stanoví, že vytvořená pracovní místa musí být zachována nejméně po dobu 5 let. Navrhovaná výše investiční pobídky v podobě hmotné podpory vytváření pracovních míst, tj. 18 mil. Kč (200 000 Kč na jednoho zaměstnance), je poskytovaná na základě zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, a splňuje podmínky stanovené v Pravidlech. Ad II) Navrhovaná výše investiční pobídky v podobě hmotné podpory rekvalifikace, tj. 0,175 mil. Kč, je poskytována na základě zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, a splňuje podmínky stanovené v nařízení. V souladu s rozhodnutím Evropské komise č. 2000/424/C ze dne 16.11. 1999, publikovaném v Official Journal dne 6.7. 2000, hmotná podpora rekvalifikace se nezahrnuje do celkové hodnoty veřejné podpory. Tuto veřejnou podporu lze v uvedené výši poskytnout. IX. Závěr Dne 8.7. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva se účastník řízení ve stanovené době vzdal. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/535
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.