Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 61


Číslo jednací VP/S023/00-160
Instance I.
Věc
Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. RAKO, a.s.
Účastníci Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR RAKO a.s.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 22.09.2000
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-61.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 23/00-160 V Brně dne 19. září 2000 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 27. 7. 2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 24. 7. 2000 č.j. 30212/00/2040/1315 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost RAKO a.s., a to formou: slevy na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění s e p o v o l u j e za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 24. 7. 2000, č.j. 30212/00/2040 Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Investice bude zachována po dobu 5-ti let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 27. 7. 2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Dne 31. 8. 2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek úředně ověřené kopie tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky úředně ověřené kopie zakladatelské smlouvy společnosti Rakovnické keramické závody, a.s. úředně ověřeného výpisu z obchodního rejstříku společnosti RAKO a.s. úředně ověřené kopie stanov společnosti RAKO a.s. kopie živnostenského listu č.j. 9/10167/97/04 vydaného Okresním úřadem Rakovník dne 11.3.1997 výroční zprávy o hospodaření společnosti RAKO a.s. za rok 1999, 1998 a 1997 II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti RAKO a.s." právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách) jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložené podklady. III. Vymezení účastníka řízení Poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost RAKO a.s. (dále jen RAKO). Jak vyplývá z výpisu z obchodního rejstříku ze dne 6.7.2000, společnost vznikla 20. 3. 1994. Sídlem společnosti je Šamotka 246, Rakovník, PSČ 269 43. Hlavním předmětem podnikání této společnosti je výzkum, vývoj a výroba stavební, užitkové, ozdobné, zdravotní a speciální keramiky průmyslovým způsobem. K dalším činnostem patří např. automatizované zpracování dat, výroba a dodávky tepla a teplé užitkové vody, hornická činnost. V roce 1994 získal ve společnosti RAKO majoritní podíl německý keramický koncern DEUTSCHE STEINZEUG CREMER  BREUER AG (dále jen "DSCB"). Společnost RAKO si udržuje stabilní podíl na českém trhu ve výši asi (…..) %. Klíčovými trhy pro její produkty jsou Německo a Česká republika. Za rok 1999 společnost exportovala svoji produkci do 26 zemí světa. Hlavní produkci společnosti RAKO tvoří pórovité obkládačky, univerzální mrazuvzdorné keramické glazované obkladové prvky a neglazované slinuté dlaždice. Počet zaměstnanců společnosti v roce 1999 činil (…..) osob. Suma celkových aktiv dosáhla výše (…..) mil. Kč, obrat byl (…..) mil. Kč a zisk po zdanění (…..) mil. Kč. V. Údaje o investici Společnost RAKO hodlá investovat v České republice částku 1 184,745 mil. Kč, z toho do technologií 1 070,091 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: do pozemků a přípravy staveniště (1. rok - 16,676 mil. Kč) do budov (1. rok - 31,129 mil. Kč, 2. rok - 62,649 mil. Kč, 3. rok - 4,2 mil. Kč ) do instalace a strojů (1. rok - 416,641 mil. Kč, 2. rok - 239,064 mil. Kč, 3. rok - 305,386 mil. Kč, 4. rok - 54,5 mil. Kč, 5. rok - 54,5 mil. Kč) Celková výše investice - 1 184,745 mil. Kč. Cílem investice, kterou hodlá společnost RAKO realizovat v období od listopadu 2000 do listopadu 2003, je rozšíření výroby, které umožní specializaci jednotlivých závodů na jediný sortiment. Společnost RAKO od tohoto kroku očekává zejména zvýšení efektivity a produktivity vnitropodnikových procesů. Specializací na jednotlivé produkty vzniknou ve společnost tři provozy, a to RAKO 1, který bude zaměřen na výrobu dlaždic, RAKO 2 se zaměřením na dlaždice malých formátů a RAKO 3 s produkcí pórovitých obkladaček. Kroky k dosažení celkové modernizace společnost charakterizuje následovně: zvýšení výrobní kapacity obkladaček v závodě RAKO 3 (1.etapa v roce 2000 a 2. etapa v roce 2003) včetně vybudování nového expedičního skladu v těsném sousedství závodu modernizace výrobního zařízení v RAKO 1 s cílem zvýšit výrobu tzv. PORCELLANATA až na 3,1 mil. m2 dokončení modernizačních akcí v RAKO 2 dokončení instalace fluorových filtrů ke všem dlaždicovým pecím osazení většiny výrobních linek automatickými třídícími stroji FLAWMASTER centralizace výroby vzorkových tabulí pro společnost RAKO a další společnosti ze skupiny DSCB Společnost sleduje uskutečněním investičního záměru specializaci výrobních procesů a zefektivnění toku materiálu a výrobků. Rozšíření výroby umožní zvýšit množství produktů a způsobí nárůst exportu v rámci celé skupiny DSCB, tím dojde k udržení a posílení pozic společnosti na trzích v Polsku, Rusku a zemích bývalého Sovětského svazu. Realizací uvedeného investičního projektu dojde k vytvoření 125 přímých pracovních míst, z toho 8 se středoškolským a 117 se základním vzděláním. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé) a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla"). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání hrozí narušení hospodářské soutěže tím, že poskytnutí podpory umožňuje rozšíření výroby keramických pórovitých obkladaček, univerzálních mrazuvzdorných glazovaných obkladových prvků a neglazovaných slinutých dlaždic, přičemž poskytnutí podpory umožní snížení výrobních nákladů příjemce veřejné podpory a v konečném důsledku může dojít ke zvýšení jeho podílu na domácím a zahraničních trzích, zejména v členských státech Evropské unie, Polsku, Rusku a zemích bývalého Sovětského svazu poskytnutím výhody může dojít ke zvýšení výrobní kapacity příjemce veřejné podpory a část produkce bude směřovat na export, především do členských států Evropské unie (dále do Polska a Ruska), přičemž na těchto trzích je příjemce veřejné podpory konkurentem ostatních společností z členských států Evropské unie a z těchto důvodů může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998. Pravidla pro národní regionální podporu v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5-ti let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1. 1. 1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v okrese Rakovník, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dosáhla v srpnu roku 2000 výše 8,4 %. Investice předpokládá vytvoření 125 přímých pracovních míst. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Společnost RAKO hodlá využívat především služeb dodavatelů surovin a materiálů z České republiky. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Čl. 4.1. Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle čl. 4.4. Pravidel pro národní regionální podporu považuje investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti RAKO jde o rozšíření a modernizaci stávajících výrobních kapacit, změnu výrobního procesu formou specializace výrobního procesu a zefektivnění vnitropodnikových toků materiálu a výrobků. V tomto případě se proto jedná o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel pro národní regionální podporu požaduje, aby výše investice, kterou příjemce veřejné podpory hodlá realizovat činila vůči této podpoře minimálně 25 % její hodnoty. Tato podmínka je požadována v § 2 odst. 2 písm. e) zákona o investičních pobídkách a dle posudku CzechInvestu týkajícího se investičního záměru z hlediska možnosti splnění zákonných podmínek vyplývá, že příjemce veřejné podpory podmínku splňuje. Čl. 4.10. Pravidel pro národní regionální podporu obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5-ti let. VII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost RAKO splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Výše uvedené podpory poskytnuté ve formě slev na daních z příjmů se určí dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Dle podkladů se předpokládaný zisk společnosti RAKO v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice očekává ve výši: 1. rok - 223 mil. Kč, 2. rok - 363 mil. Kč, 3. rok - 477 mil. Kč, 4. rok - 551 mil. Kč, 5. rok - 588 mil. Kč. Dle podkladů, předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti RAKO v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice bude činit: 1. rok - 70 mil. Kč, 2. rok - 113 mil. Kč, 3. rok - 148 mil. Kč, 4. rok - 171 mil. Kč, 5. rok - 182 mil. Kč. Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se počítá jako procento skutečné celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši investičních nákladů): a) výstavba budov - 97,97 mil. Kč b) nákup strojů a jejich instalace - 1070,09 mil. Kč nákup pozemků a příprava staveniště - 16,676 mil. Kč Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 1 184,736 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle čl. 4.8. Pravidel pro národní regionální podporu 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky nesmí přesáhnout tuto hranici. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Ing. Vladimíra Procházky ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/61
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.