Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2017_87_01122


Schůze 87/2017 9.03.2021

Téma Informace vlády České republiky o otevření škol

Ing. Zuzana Ožanová (*1970) (Poslankyně ) ( délka 10 minut )

        
Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi představit vám Návrh poslanců Zuzany Ožanové, Heleny Langšádlové, Ondřeje Polanského, Petra Dolínka, Jany Černochové, Květy Matušovské, Mariana Jurečky, Tomia Okamury, Petra Gazdíka a dalších. Navržená novela napravuje nedostatky v zákoně č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Cílem navrhovaného zákona je upravit podmínky pro získávání odborné způsobilosti řidičů k řízení motorového vozidla, zejména pak motocyklů. Dochází tak k úpravě ve způsobu výcviku a následnému provádění zkoušky, stanovení maximálního počtu pokusů, které může žadatel o řidičské oprávnění absolvovat aniž by musel opakovat výuku nebo výcvik a sjednocení úpravy zkoušek u žadatelů o řidičské oprávnění a u řidičů podstupujících přezkoušení z odborné způsobilosti k řízení motorového vozidla. Jedná se pouze o změny technického charakteru, které nejsou nijak kontroverzní a mají za cíl pouze zefektivnění procesu. Původní návrh předpokládal schválení v první polovině roku 2020. Provozovatel autoškoly bude nově povinen zajistit, aby výcvik k řízení vozidla netrval déle než čtyři vyučovací hodiny. Dosud výcvik k řízení vozidla nesměl trvat déle než dvě vyučovací hodiny. Navrhovaná změna umožňuje, aby učitel autoškoly mohl ze vzdálenějších míst od dálnice či jiného místa, které není v blízkosti provozovny, dojet s jedním žadatelem nacvičovat jízdu po dálnici nebo některé specifické jízdní úkony, které nelze provádět v blízkosti provozovny autoškoly. U skupin AM, A1, A2, A, B1 nebo B u základní i rozšiřující výuky a výcviku se uplatní až v závěrečné fázi výcviku, kdy se nacvičuje již zcela samostatná jízda. Změna dále umožní u velkých vozidel, traktory, nákladní auta a autobusy, kdy příprava k jízdě např. natlakování vzduchové soustavy trvá určitou dobu, aby vozidlo bylo při nízkém počtu žadatelů a často při jejich dojíždění do autoškoly z větší vzdálenosti lépe využito a šetřen i čas žadatelů. Autoškol na tyto skupiny je podstatně méně a žadatel musí dojíždět často do míst, kde jsou vozidla odstavena, z větší vzdálenosti. Velká vozidla nemohou parkovat v centrech měst a stejně tak učitel autoškoly musí leckdy kvůli dvěma vyučovacím hodinám dojíždět na odstavnou plochu. Aktuální právní úprava neumožňuje, aby se osoba, která se účastní základního školení pro získávání profesního osvědčení učitele autoškoly, směla legálně účastnit náslechů ve vozidle při praktickém výcviku v jízdě. Proto je navrhováno toto změnit a zkvalitnit tak přípravu nových učitelů autoškoly, aby mohli být přítomni náslechu. V současnosti se rozmohla nebezpečná praxe, kdy učitel autoškoly v rámci efektivity dohlíží na dva žadatele na motocyklu a současně při tom dokonce mnohdy sedí v osobním automobilu na sedadle učitele a provádí současně výcvik s žadatelem o řidičské oprávnění na osobní automobil. Toto není v zákoně explicitně zakázáno a významně to ohrožuje bezpečnost provozu a zdraví a životy žadatelů. Navrhovaná úprava jednoznačně stanoví: jeden učitel - jeden žák. Setkala jsem se s námitkou, že je toto zbytečné a že zbytečně ztěžujeme tímto návrhem autoškolám jejich praxi. Nicméně, dříve to nebylo nutné v zákoně stanovit, jelikož učitel autoškoly seděl na motorce vzadu za žákem a nemohl víc než jednoho žáka vlastně učit. V současnosti opravdu se stává, že si učitel sedne do auta, současně se stará o řidiče osobního auta a současně o řidiče motocyklu. Jak kvalitní pak může být taková výuka? *** Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno ! Navrhuje se zrušení nadbytečné povinnosti, která ukládá provozovateli autoškoly, aby žadatele o řidičské oprávnění musel i ke zkoušce z pravidel provozu na pozemních komunikacích doprovázet učitel autoškoly. Písemné testy zajisté žák zvládne sám i bez dozoru učitele. Další navrhované změny ve vazbě na prodloužení lhůty pro opakované zkoušky mění podmínky pro jejich konání. Navrhované změny budou více motivovat žadatele k odpovědnějšímu přístupu při přípravě na zkoušku. Hrozba opakování výuky nebo výcviku po třetím neúspěšném pokusu a opakování celé výuky a výcviku po dalších třech neúspěšných pokusech zamezí neustálému opakování zkoušek u nedostatečně připravených žadatelů. Tato podmínka nové výuky nebo výcviku pro účast na další opakované zkoušce platila do roku 2000 a je od roku 2001 aplikována u stávající úpravy přezkoušení podle § 45 zákona. Opatření bude z části eliminovat přístup autoškol žadatele nedostatečně připravující se k závěrečné zkoušce a následně inkasující platby za opakované zkoušky. Tento neutěšený stav dnes mimo jiné zahlcuje zkušební systém. Navrhovaná změna dále zpřesňuje povinnost, jaké výuce nebo výcviku se musí žadatel v takovém případě podrobit. Dalším dlouhodobě neřešeným problémem je příliš krátká šestiměsíční lhůta pro opravnou zkoušku u motocyklů. V zimním období se zkoušky motocyklů až na výjimky neprovádí a žadatelé, kteří započali zkoušku v období září, říjen a neprospěli, mají na její dokončení v jarním období nepřiměřeně málo času a mnohdy nestihnou ani jeden pokus opakované zkoušky. Zjednodušeně - na sněhu se s motorkou jezdit nedá. Vzhledem k tomu, že celá řada žadatelů provádí sdružený výcvik motocyklů spolu s další skupinou, je žádoucí, aby se takto prodloužená lhůta vztahovala na všechny skupiny. Změna souvisí s úpravou pod body 7 a 8, které zpřísňují podmínky pro opakované zkoušky, a v souvislosti s těmito změnami zpřesňuje zahájení běhu dvanáctiměsíční lhůty pro opakované zkoušky. Při provádění zkoušek u motocyklů dochází často k situacím, kdy žadatel při provádění zkoušky zvládl takzvané zvláštní úkony první části zkoušky prováděné na zvláštním pozemku, a neprospěl až při provádění druhé části zkoušky. Při opakované zkoušce je potom žadatel nucen opakovat i první samostatnou část, kterou již zvládl u předchozí zkoušky. To zbytečně zatěžuje všechny zúčastněné, zejména časově a žadatele zbytečně i finančně. V souvislosti se změnami se navrhuje sjednocení podmínek pro zkoušky žadatelů a pro přezkoušení řidičů. Není žádný rozumný důvod, proč by při stejném rozsahu a obsahu zkoušky měli mít řidiči odlišné podmínky nežli žadatelé o řidičské oprávnění. Možnost pouze jedné opakované zkoušky působí na přezkušované řidiče stresujícím způsobem. Změna dále zjednoduší agendu elektronického systému ETESTY. Přechodné ustanovení upravuje přechodné období a dává právní jistotu těm žadatelům, kteří započali zkoušky před účinností tohoto zákona s tím, že zkoušky dokončí podle dosavadní právní úpravy. Znění návrhu zákona bylo projednáno s Ministerstvem dopravy. Ministerstvo dopravy s návrhem zákona souhlasí. Vláda dne 26. 5. 2020 vyslovila s návrhem zákona souhlas. K předložení návrhu zákona se připojili zástupci všech politických klubů. A za to bych jim chtěla poděkovat. Chtěla bych také poděkovat doktoru inženýru Ondřeji Horáznému, který se podílel na vzniku tohoto návrhu. Kolega je členem TOP 09, nicméně odbornost nezná hranic, a to ani politických, a při přípravě návrhu tohoto zákona se to tak projevilo tím, že ho podepsaly všechny kluby. Navrhuji, aby Poslanecká sněmovna schválila navrhovaný zákon podle § 90 ustanovení odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, již v prvním čtení. Jenom pro upřesnění bych chtěla říct, že návrh tohoto zákona byl podán již dne 23. 4. 2020.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087166.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2017_87_01122
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.