Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 3600-23-20191031


VýborKontrolní výbor
Datum jednání31. října 2019
Číslo jednání23
Zápis z jednání
        
Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2019 8. volební období ZÁPIS z 23. schůze Kontrolního výboru, která se konala dne 31. října 2019 v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 3, 118 26 Praha 1, místnost č. 206 Čtvrtek 31. října 2019 Přítomni: posl. P. Bělobrádek, posl. L. Černohorský, posl. R. Kubíček, posl. M. Kupka, posl. P. Mališ, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk, posl. L. Šafránková Omluveni: posl. J. Bláha, posl. I. Kalátová, M. Kalousek, posl. K. Matušovská, posl. V. Munzar, posl. J. Pošvář, posl. R. Sklenák, posl. R. Zlesák Hosté: dle prezenční listiny Tuto schůzi řídil předseda výboru posl. R. Kubíček. Předseda výboru posl. R. Kubíček zahájil schůzi výboru v 8.00 hodin a přivítal přítomné poslance a hosty. Navrhl program jednání 23. schůze Kontrolního výboru dle pozvánky: 1. Informace ministra dopravy o aktuálním stavu mýtného systému 2. Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 16/05 – Peněžní prostředky určené na pořizování vybrané techniky Armády České republiky 3. Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 18/02 – Nemovitý majetek a peněžní prostředky státu související s tímto majetkem určené na zabezpečení úkolů Armády České republiky 4. Prezentace Výroční zprávy Evropského účetního dvora o plnění rozpočtu za rozpočtový rok 2018 5. Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 15/32 – Účetní závěrka Ministerstva vnitra k 31. 12. 2014 6. Sdělení předsedy, různé 7. Návrh termínu a programu 24. schůze výboru. Nikdo z přítomných poslanců nevznesl návrh na změnu, doplnění nebo vypuštění některého z bodů. Všichni přítomní poslanci souhlasili s navrženým programem (6 pro;  0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. R. Kubíček, posl. P. Mališ, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. L. Šafránková /viz příloha zápisu č. 1, str. 1/. 1. Informace ministra dopravy o aktuálním stavu mýtného systému S úvodním slovem vystoupil ministr dopravy V. Kremlík. Uvedl, že 10. 10. 2019 MD podalo rozklad proti prvostupňovému rozhodnutí ÚOHS. V tomto rozkladu MD namítá nesprávnost rozhodnutí a má za to, že existují důvody pro to, aby mýtná smlouva, která byla podepsána v roce 2018, byla ponechána v platnosti. Podání tohoto rozkladu znamená, že rozhodnutí nenabylo právní moci a bude rozhodovat předseda ÚOHS. MD se domnívá, že by předseda ÚOHS mohl rozhodnout do konce roku, nejdéle začátkem měsíce ledna. Dne 18. 10. 2018 se MD obrátilo dopisem na ministryni pro místní rozvoj, aby vyhodnotila s ohledem na aktuální situaci možnosti postupů pro případné zvolené metody zadávacího řízení pro řešení zadávacího řízení na služby provozovatele mýtného systému. Současně v rámci resortu MD řeší, kdo a jak bude zabezpečovat konkrétní přípravu na případnou veřejnou zakázku na služby provozu mýtného systému, který MD přebírá k 1. 12. 2019. Dále nastala skutečnost, že předseda ÚOHS v návaznosti na zmiňované rozhodnutí NSS ze dne 18. 9. 2019 zahájil přezkumné řízení, ve kterém bude přezkoumávat druhé rozhodnutí, které bylo vydáno ÚOHS. Vzhledem k tomu, že bylo zrušeno rozhodnutí Krajského soudu, je důvod se domnívat, že toto druhé rozhodnutí nepříznivé pro stát bude v rámci přezkumu zrušeno a neobstojí, protože bylo vydáno jako následné. Dále se vyjádřil k aktuálnímu stavu pořízení elektronického mýtného systému. Členům KV poskytl grafické schéma, které popisuje to, co stát obdrží a kolik zaplatí (viz příloha zápisu č. 2). V majetku ČR bude po 1. 12. 2019 projektová technická a provozní dokumentace systému elektronického mýta, centrální část elektronického mýta, zejména veškeré prvky infrastruktury, informačních a komunikačních technologií instalované v datových centrech a na dohledových pracovištích, zahrnující především hardware, kabeláž a databázový software. Dále pak kompletní software, veškeré aplikační programové vybavení a databáze včetně licencí a zdrojových kódů k softwaru a dokumentace. Dále to budou kontrolní stanice pevné, přenosné i mobilní, včetně souvisejících staveb, hlídková vozidla kontroly vybavená technologickým zařízením kontrolního systému a elektronická zařízení, tzv. palubní jednotky. Ostatní části systému nebudou převáděny do majetku ČR, např. bankovní systém, zákaznický systém, distribuční systém atd., neboť toto je zabezpečováno formou služby. Očekávaný termín převodu do majetku ČR je 21. 11. 2019. Celková cena majetku činí 2,3 mld. Kč s DPH. Částka bude uhrazena ve dvanácti splátkách po dobu tří let od vydání pokynu k zahájení druhé etapy. Dále uvedl, že je znepokojen tím, kolik dopravců je registrováno do systému elektronického mýta. Podle aktuálních informací je k 31. 10. 2019 registrováno pouze 27 % dopravců, na které se vztahuje povinnost registrovat se a pořídit si novou palubní jednotku. Probíhá intenzívní informační kampaň jak v ČR, tak v Polsku. Uvedl, že se obrátil na ministry dopravy z Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska atd., a požádal je, aby i oni seznámili své dopravce s nezbytností přeregistrovat se. Se zpravodajskou zprávou vystoupil předseda – zpravodaj výboru posl. R. Kubíček. Uvedl, že z aktuálních informací MD vyplývá, že převzetí a funkcionalita mýtného systému není v současné době ohrožena. Dotázal se, zda se na krizovém scénáři, který by nastal v případě, že rozklad by nedopadl dobře, zahájily již některé práce, a kdo to bude mít na starosti, zda MD nebo ŘSD. Dále uvedl, že by se měla zintenzivnit informační kampaň k nutnosti přeregistrace dopravců. Dotázal se, zda bude nějaké přechodné bezsankční období a kdo je konkrétní osobou, která se plně věnuje mýtnému systému. V obecné rozpravě vystoupili: ministr dopravy V. Kremlík (Uvedl, že pokud by stát v rozkladu nebyl úspěšný, tak v souladu se zřizovací listinou a s tím, že do majetku ČR tento systém bude přebírat k 1. 12. 2019 ŘSD, rozhodl, že kompletní služby provozu mýtného systému bude zabezpečovat ŘSD. Dále uvedl, že informační kampaň je nutné posílit. Zástupci MD intenzívně jednají s CzechTollem a SkyTollem. Celou soutěž na mýtný systém zabezpečovalo MD. Vzhledem k tomu, že MD mýtnou smlouvu a práva a povinnosti k ní postoupilo ŘSD, tak bude služby provozu zabezpečovat tým ŘSD.), náměstek ministra dopravy J. Kopřiva (Uvedl, že žádné toleranční období nebude. V ČR zpoplatněnou komunikaci může použít pouze ten dopravce, který zaplatí. MD nemá pravomoc přiznávat jakékoliv výjimky.), posl. R. Kubíček (Dotázal se, jaká je nyní situace v registraci dle jednotlivých zemí.), ministr dopravy V. Kremlík (Uvedl, že v Polsku je 94 tisíc vozidel, u kterých je nutné provést registraci. Počet registrovaných automobilů je 24 tisíc. Procentní podíl již zaregistrovaných vozidel z celkového očekávaného počtu je pouze 20 %. Špatná je situace také v Německu, kde je 26 tisíc vozidel, u kterých je nutné provést registraci, počet registrovaných je 2 tisíce, což je procentuálně 8 %. V Bělorusku je 23 % zaregistrovaných vozidel, celkový počet je 10 tisíc a registrovaných jsou pouze 3 tisíce vozidel. V Litvě je počet zbývajících vozidel, u kterých je nutná registrace, 13 tisíc, počet registrovaných jsou 3 tisíce, což je 18 %. Zbývající počet vozidel, u kterých je nutné provést registraci na Slovensku, je 15 tisíc, registrovaných je 11 tisíc, procentní podíl je 42 % z celkového počtu. V České republice je zaregistrováno 45 % vozidel. Dále uvedl, že se dopisem obrátil na ministry dopravy dotčených zemí.), posl. M. Pour (Dotázal se, v jaké výši budou případné sankce.), posl. M. Kupka (Dotázal se, jakým způsobem MD plánuje posílit informační kampaň a zda registrační místa budou připravena na to, že v posledních týdnech a dnech bude výraznější zájem o registraci. Dále se dotázal, jak se právně vyvíjí práce na rozkladu a vyřešení právní otázky sporu s ÚOHS.), ministr dopravy V. Kremlík (Krátce reagoval na vznesené dotazy. Mimo jiné uvedl, že MD očekává, že by rozhodnutí o rozkladu mohlo padnout do konce letošního roku. Nepadlo zatím rozhodnutí NSS, které bude v dané věci klíčové. MD podalo rozklad k ÚOHS a chce, aby prvostupňové rozhodnutí bylo zrušeno a aby smlouva zůstala v platnosti po celou předpokládanou dobu deseti let, protože je to pro stát ekonomicky výhodné. Náklady zaplacené předchozímu provozovateli mýtného systému se pohybují kolem 29 mld. Kč. Nyní je pro provozovatele předpokládaná částka 10,75 mld. Kč, proto MD chce, aby smlouva zůstala v platnosti po celou předpokládanou dobu deseti let. K informační kampani uvedl, že CzechToll je v tomto směru velmi aktivní. Bylo distribuováno celkem 230 informačních letáků, bylo odesláno 110 tisíc informačních dopisů poštou a 60 tisíc dopisů formou emailu. Informace jsou distribuovány i prostřednictvím organizací, především organizací ČESMAD BOHEMIA. Byla zvolena i forma online inzerce na internetu, kterou zhlédlo více než 7 milionů uživatelů internetu.), náměstek ministra dopravy J. Kopřiva (Uvedl, že v listopadu spouští dodavatel i informační mediální kampaň v okolních zemích. K sankcím uvedl, že jsou značné. Pro řidiče v blokovém řízení činí až 5 tis. Kč, ve správním řízení až 100 tis. Kč, pro dopravce pak až 100 tis. Kč ve správním řízení.), ministr dopravy V. Kremlík (Krátce doplnil odpověď náměstka ministra dopravy J. Kopřivy.), posl. R. Kubíček (Dotázal se, zda bude vzhledem k blížícímu se termínu registrace přizpůsobena otevírací doba atd.), náměstek ministra dopravy J. Kopřiva (Uvedl, že je s tímto počítáno. MD o toto požádalo dodavatele.), ministr dopravy V. Kremlík (Uvedl, že dle jeho zkušenosti trvá registrace jednoho vozidla cca 4 minuty.), posl. J. Černohorský (Dotázal se na stav testovacího provozu a jeho ukončení.) a ředitel Odboru pozemních komunikací MD V. Krumphanzl (Krátce reagoval na vznesený dotaz. Mimo jiné uvedl, že před zahájením testovacího – zkušebního provozu bylo potvrzeno, že veškeré komponenty jsou stoprocentně funkční. Zkušební provoz bude ukončen k 20. 11. 2019. Plný provoz bude od 21. 11. 2019 a bude tedy ještě 9 dní na odstranění případných nedostatků.). V podrobné rozpravě předseda – zpravodaj výboru posl. R. Kubíček navrhl usnesení následujícího znění: Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním výkladu ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka a po rozpravě I. bere na vědomí informaci ministra dopravy o aktuálním stavu mýtného systému; II. žádá ministra dopravy, aby do 8. 11. 2019 předložil Kontrolnímu výboru informaci o aktuálním stavu mýtného systému; III. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil ministra dopravy. S takto navrženým usnesením byl vysloven souhlas a bylo přijato usnesení č. 128 (8 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. R. Kubíček, posl. M. Kupka, posl. P. Mališ, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk, posl. L. Šafránková /viz příloha zápisu č. 1, str. 2/. Z důvodu dostatečného časového prostoru navrhl předseda výboru posl. R. Kubíček předřadit body č. 5, č. 6 a č. 7. S tím vyslovili souhlas všichni přítomní poslanci (7 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. R. Kubíček, posl. M. Kupka, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk, posl. L. Šafránková /viz příloha zápisu č. 1, str. 3/. Poznámka: Dále jsou body schůze zapsány v nově schváleném pořadí. 5. Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 15/32 – Účetní závěrka Ministerstva vnitra k 31. 12. 2014 Se zpravodajskou zprávou vystoupil místopředseda – zpravodaj výboru posl. L. Černohorský. Uvedl, že cílem kontroly bylo prověřit, zda MV při vedení účetnictví a sestavení účetní závěrky postupovalo v souladu s příslušnými právními předpisy. Kontrola byla prováděna u kontrolované osoby v době od září 2015 do března 2016. Kontrola byla prováděna na vzorku vybraných účetních případů s cílem ověřit systém účtování a vykazování informací o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví. Ke kontrole byly vybrány majetkové položky a účetní zápisy v celkové hodnotě zhruba 3,18 mld. Kč. Účetní závěrku k 31. 12. 2014 sestavilo MV v rozsahu stanoveném v ustanovení zákona č. 563/1991 Sb. Při kontrole bylo zjištěno, že účetní závěrka MV neobsahovala všechny povinné součásti uvedené v tomto zákoně, což zákon kvalifikuje jako správní delikt. NKÚ dále zjistil porušení rozpočtové kázně spočívající v pozdním odvodu inkasovaných finančních prostředků, představující vrácenou spotřební daň. Jednalo se o částku 401 tis. Kč. Nejvýznamnější zjištěný nedostatek se týkal vykazování budoucích dlouhodobých závazků z uzavřených smluv (97 % finančního objemu všech nesprávností). Na podrozvahovém účtu se mají vykazovat budoucí závazky v úhrnu za následující tři účetní období s tím, že na tomto účtu nebyly uvedeny dvě smlouvy v úhrnné výši 4,8 mld. Kč. V roce 2014 měl být údaj vykázán, ale došlo k chybě v komunikaci uvnitř MV (podklady nebyly účtárně předány). Na základě upozornění byla na MV učiněna opatření, aby docházelo k plynulejšímu předávání těchto dokumentů. Ostatní zjištění se týkala převážně způsobu vykázání skutečností v účetní závěrce s tím, že žádné finanční prostředky ani majetek MV nechyběl. Proti kontrolnímu protokolu MV podalo 10 námitek, z toho NKÚ označilo 3 jako důvodné a 7 jako nedůvodné. MV poté podalo odvolání ke Kolegiu NKÚ, které svým usnesením v celém rozsahu odvolání zamítlo a napadené rozhodnutí potvrdilo. NKÚ upozornil na to, že v případě nepřijetí opatření k nápravě ze strany MV by hrozilo, že nesprávnosti ovlivní účetní výkazy za ČR za rok 2015. Po obdržení kontrolního závěru proto MV okamžitě informace poskytlo MF náhradním způsobem. Ke zkreslení údajů v účetním výkaze za ČR za rok 2015 tedy nedošlo. Následně MV napravilo všechny zjištěné nedostatky. V obecné rozpravě nikdo z přítomných poslanců nevystoupil. V podrobné rozpravě místopředseda – zpravodaj výboru posl. L. Černohorský navrhl usnesení následujícího znění: Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po zpravodajské zprávě poslance Lukáše Černohorského a po rozpravě I. bere na vědomí a) Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 15/32 – Účetní závěrka Ministerstva vnitra k 31. 12. 2014 (dále jen „Kontrolní závěr č. 15/32“), b) Stanovisko Ministerstva vnitra ke Kontrolnímu závěru č. 15/32 obsažené v části IV materiálu vlády č. j. 1301/16, c) Usnesení vlády č. 1080 ze dne 5. 12. 2016; II. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a ministra vnitra. S takto navrženým usnesením byl vysloven souhlas a bylo přijato usnesení č. 129 (8 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. R. Kubíček, posl. M. Kupka, posl. P. Mališ, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk, posl. L. Šafránková /viz příloha zápisu č. 1, str. 4/. 6. Sdělení předsedy, různé V rámci tohoto bodu nikdo z přítomných poslanců nevystoupil. 7. Návrh termínu a programu 24. schůze výboru Po úvodním vystoupení předsedy výboru posl. R. Kubíčka a po rozpravě Kontrolní výbor stanovil, že se 24. schůze výboru bude konat dne 14. 11. 2019 od 8.30 hodin v Poslanecké sněmovně, a zmocnil předsedu výboru, aby stanovil program 24. schůze výboru, viz přijaté usnesení č. 130 (8 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. R. Kubíček, posl. M. Kupka, posl. P. Mališ, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk, posl. L. Šafránková /viz příloha zápisu č. 1, str. 5/. 2. Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 16/05 – Peněžní prostředky určené na pořizování vybrané techniky Armády České republiky S úvodním slovem vystoupil prezident NKÚ M. Kala. Uvedl, že kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ P. Neuvirt. NKÚ prověřil poskytování, čerpání a použití peněz určených na nákup techniky pro Armádu ČR v letech 2011 až 2015. NKÚ zkontroloval 17 projektů, které měly pomoci zvýšit akceschopnost AČR. MO tyto projekty stály, respektive budou stát téměř 3,3 mld. Kč ze státního rozpočtu. Většinou nákupů techniky se sice podařilo zvýšit akceschopnost armády, kvůli nedostatkům v koncepci, plánování a nákupech se ale zpožďuje dosažení požadovaných schopností armády. Podle kontrolorů se také již řadu let nedaří dokončit reorganizaci a transformaci AČR a zabezpečit pro resort obrany dostatečný rozpočet. Až do konce roku 2015, kdy vláda schválila koncepci výstavby AČR, neexistoval dokument, který by uceleně řešil budoucí schopnosti české armády. V době ukončení kontroly stále chyběla například aktualizace obranné strategie i koncepce, která by komplexně řešila oblast vyzbrojování. Stejně tak se nedaří plnit cíle Bílé knihy o obraně z roku 2011, a to ani v kontrolované oblasti armádních nákupů. Střednědobé plánování, kromě chybějících koncepcí a nedokončené restrukturalizace, komplikovaly podle kontrolorů i opakované organizační změny na ministerstvu. To vše ve výsledku negativně ovlivňovalo jak plánování investic, tak jejich praktické provedení. Kontroloři prověřili celkem pět programů, z nichž MO financuje armádní nákupy, a konstatovali, že všechny jsou kvůli problémům s výběrem dodavatelů prodlužovány a problémy jsou i s čerpáním peněz, které jsou v programech soustředěny. Například v rámci programu Zvyšování schopností vojáka 21. století, který vznikl v roce 2009 s rozpočtem do konce roku 2015 přes 2,3 mld. Kč, se ze tří podprogramů uskutečnil jen jeden. U jednoho z programů, který běží od roku 2013 do roku 2017, se z plánovaného rozpočtu přes 2,3 mld. Kč na konci roku 2015 vyčerpalo jen 29 %. Problémy provázejí také samotné nákupy pro armádu. Příkladem může být nákup útočných pušek, který probíhá již od roku 2009. Celkem mělo MO nakoupit 20 278 pušek ve čtyřech etapách a celý nákup měl stát více než 2,7 mld. Kč. Nové pušky měly nahradit zastaralé samopaly. Při výběru dodavatele I. etapy, do kterého se přihlásili jen dva uchazeči, zvítězila firma s nabídkou jedné pušky za 77 tis. Kč. Ministerstvo mohlo podle svých interních předpisů provést testy zbraně až po podepsání smlouvy s dodavatelem. Při testování zbraně se ale objevila řada problémů, některé testy se musely opakovat a dodavatel musel pušky ještě před první dodávkou, která proběhla s více než půlročním zpožděním, upravit. Po dodání pušek se ukázalo, že stále trpí problémy, především se spolehlivostí. MO zbraně nevrátilo a od smlouvy neodstoupilo. Místo toho vytvořilo tým odborníků, který jednotlivé problémy řešil a pušku postupně upravoval s dodavatelem ještě několik let po zavedení zbraně do užívání. V praxi tak armáda nakoupila tři různé modely těchto pušek. Ke zlepšení procesu nákupů měla přispět reforma, která měla stanovit jasnou odpovědnost a nastavit transparentní rozpočtování zaměřené na konkrétní cíle. Pro nákup vojenského materiálu vznikl v roce 2012 Národní úřad pro vyzbrojování, který měl být nezávislý, měl se řídit vlastním zákonem a měl postupně centralizovat nákupy státu v oblasti obrany a bezpečnosti. Takto specializovaný úřad má řada zemí Evropy. V roce 2014 ale ministerstvo převedlo Národní úřad pro vyzbrojování mezi přímo podřízené útvary MO a od ledna 2015 se z něj stala sekce podřízená přímo ministrovi obrany. Dalším z problémů, který brzdí zlepšení schopností armády, je také nedostatečný rozpočet na obranu a změny struktury v rozpočtu. Výdaje se přesouvaly více na stranu mandatorních výdajů MO než na investice do nutné obnovy a modernizace. Výdaje na obranu od roku 2005 klesaly a jsou tak v současné době hluboko pod závazky, které má ČR vůči NATO. Mezi lety 2005 až 2015 klesly výdaje z požadovaných 2 % HDP na necelé 1 %. Podíl peněz na obranu je nedostatečný i ve srovnání s průměrem dalších evropských zemí, které jsou členy NATO. Tento kontrolní závěr projednala vláda na svém zasedání 29. 3. 2017, bylo přijato usnesení č. 235, které kontrolní závěr a stanovisko MO vzalo na vědomí a uložilo MO realizovat opatření k odstranění nedostatků a informovat vládu o plnění těchto opatření do 31. 3. 2018. Se zpravodajskou zprávou vystoupil zpravodaj výboru posl. P. Staněk. Uvedl, že kontrola se zabývala sedmnácti konkrétními investičními akcemi. Celkový objem těchto akcí byl přes 3,3 mld. Kč. Kontrolní závěr byl jednoznačně ovlivněn tím, že v kontrolovaném období byla přijímána řada úsporných opatření, což se i projevilo. NKÚ nezjistil žádné porušení právních norem ani vnitřních předpisů MO, ale odhalil a popsal kritická místa. Vyhodnocení nápravných opatření předložilo MO v dubnu 2018 vládě. Se stanoviskem za MO vystoupil náměstek ministra obrany A. Rada. Uvedl, že nedostatky zjištěné NKÚ pocházejí z období let 2011 až 2015. K jejich odstranění přijalo MO řadu nápravných opatření. MO aktualizovalo obrannou strategii, kterou schválila vláda v roce 2017, zpracovalo strategii vyzbrojování, kterou schválila vláda v roce 2016, zavedlo a zavádí metodiky pro nástroje ekonomického řízení. MO dále zaměřilo svou pozornost na zakázky ke zvýšení schopnosti AČR v návaznosti na zvýšený rozpočet a nadále usiluje o navyšování rozpočtu s cílovým stavem k blízkým závazkům vstupu do NATO. MO se nevypořádalo se závazkem zavést rodný list k veřejným zakázkám, který předpokládalo spustit v návaznosti na Národní ekonomický nástroj, a tím dosáhnout větší transparentnosti zakázek. Z tohoto záměru MO ustoupilo a další rozhodnutí bude možné přijmout až v závislosti na budoucí funkcionalitě NEN v oblasti komunikace. V závěru uvedl, že všechna krátkodobá opatření jsou splněna, dlouhodobá opatření jsou naplánována a jsou plněna průběžně. V obecné rozpravě vystoupili: pracovník Oddělení metodiky kontroly MO J. Kučera (Uvedl, že Odbor kontroly, obrany a bezpečnosti MO, který vznikl v rámci kontroly NKÚ, je úzce specializován na obranu a bezpečnost a jeho pracovníci velice dobře rozumí problematice. Nyní na MO proběhla kontrola vzdušných sil, která byla ukončena kontrolním závěrem. Dále proběhla kontrola výstroje příslušníků armády, momentálně je prověřováno zabezpečení pozemních sil obrněnou technikou a v rámci kontrolní akce č. 19/20 systém vysokoškolské přípravy profesionálů. Vláda schválila dne 30. 10. 2019 v rámci strategických dokumentů Koncepci vyzbrojování Armády ČR do roku 2030, která je zaměřena především na oblast tvoření dalších velitelství a na přechod na systém stupně strategického, operačního a taktického. Dále uvedl, že v rámci veřejných zakázek zadávaných prostřednictvím agentury NSPA, což je agentura severoatlantické aliance, kterou MO využívá pro nákupy výzbroje a hlavně munice, se dle nálezu NKÚ jednalo o zpoždění dodávek apod. MO se musí řídit směrnicemi, které tato agentura nastavila. Dále uvedl, že v současné době je AČR přezbrojována nejnovějším typem útočné pušky Bren 2. Tato zbraň je zavedena do užívání a předchozí problémy, které byly u původního typu, byly úspěšně eliminovány.), posl. P. Staněk (Dotázal se, jak proběhlo přezbrojování na novou útočnou pušku.), pracovník Sekce vyzbrojování a akvizic MO P. Morong (Krátce reagoval na dotaz vznesený v rozpravě. Mimo jiné uvedl, že MO souhlasí se závěry NKÚ v kontrolním závěru. Postupné kroky, které MO přijímalo v průběhu akvizice, vedly k tomu, že MO má moderní zbraň. Další postup ve vyzbrojování útočnými puškami je nastaven tak, že dnes armáda dostává nejmodernější zbraň, která je bez problémů a na straně armády je jednoznačná spokojenost.), posl. P. Staněk (Dotázal se, zda jednotlivé typy pušek nejsou mezi sebou úplně kompatibilní a zda musí dostávat jiné náhradní díly. Dále se dotázal, zda nedošlo k postupné unifikaci.), pracovník Sekce vyzbrojování a akvizic MO P. Morong (Uvedl, že by to znamenalo další vícenáklady na rekonstrukce již dříve dodaných zbraní, proto se k tomu nepřistoupilo. Jedná se o dílčí náhradní díly, které mohou být rozdílné, ale není to zásadní věc.), posl. R. Kubíček (Dotázal se, jaké je poučení pro armádu z nákupu útočných pušek Bren 1 a Bren 2 při nákupech další techniky pro armádu. Není příliš standardní, že při vojskových zkouškách nejsou odhaleny zásadní chyby, které by měly vést k tomu, že zbraň je dodána tak, jak si ji armáda objednala. Jaká opatření přijalo MO k tomu, aby věc, která je objednána, splňovala veškeré požadavky armády.), pracovník Sekce vyzbrojování a akvizic MO P. Morong (Krátce reagoval na rozpravu. Mimo jiné uvedl, že u této útočné pušky nešlo úplně do detailů specifikovat detaily z hlediska konstrukce. Mohlo tedy až v průběhu prověřování dojít k odhalení možných nedostatků. Je nutné specifikaci z hlediska uživatele definovat precizně tak, aby v procesu dodávek a zavádění se neobjevily zásadní nedostatky, které by vedly k tomu, aby se překonstruoval celý objekt.), posl. P. Staněk (Uvedl, že existují v zásadě tři typy akvizičních postupů. Jeden je na úrovni vlády, potom nákup přes agenturu a třetí typ je standardní veřejná zakázka. Dotázal se, jak je metodika koncipována. Zda je jasně definována nebo je to věc, která se vyvíjí.), pracovník Oddělení metodiky kontroly MO J. Kučera (Krátce reagoval na vznesené dotazy. Mimo jiné uvedl, že systém NATO je využíván především pro nákup munice. Další je oblast vertikální spolupráce, kde jsou naše státní podniky a republikový obranný průmysl. Ostatní zakázky se řeší v souladu s právními předpisy jako podlimitní nebo nadlimitní veřejná zakázka.), posl. P. Staněk (Dotázal se, zda existuje v resortu MO jasně definovaná metodika, která by dopředu identifikovala, jak bude postupovat výběr či nákup. Jak MO řešilo tuto problematiku.) a pracovník Oddělení metodiky kontroly MO J. Kučera (Uvedl, že metodika je na MO dána rozkazem ministra obrany, který konkretizuje zadávání veřejných zakázek v resortu v souladu se zákonem. MO se nedopustilo při kontrolní akci porušení tohoto zákona.). V podrobné rozpravě zpravodaj výboru posl. P. Staněk navrhl usnesení následujícího znění: Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním výkladu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslava Kaly, zpravodajské zprávě poslance Pavla Staňka, stanovisku náměstka ministra obrany Antonína Rady a po rozpravě I. bere na vědomí a) Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 16/05 – Peněžní prostředky určené na pořizování vybrané techniky Armády České republiky (dále jen „Kontrolní závěr č. 16/05“), b) Stanovisko Ministerstva obrany ke Kontrolnímu závěru č. 16/05 obsažené v části IV materiálu vlády č. j. 238/17, c) Usnesení vlády č. 235 ze dne 29. 3. 2017, d) Vyhodnocení opatření Ministerstva obrany přijatých ke Kontrolnímu závěru č. 16/05, obsažené v části II materiálu vlády č. j. 343/18; II. žádá ministra obrany, aby do 30. 6. 2020 předložil Kontrolnímu výboru metodiku řešení sledování veřejných zakázek (náhrada za nedokončený projekt „rodných listů veřejných zakázek“); III. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a ministra obrany. S takto navrženým usnesením byl vysloven souhlas a bylo přijato usnesení č. 131 (7 pro; 0 proti; 1 se zdržel). Hlasování se zúčastnili: posl. P. Bělobrádek, posl. L. Černohorský, posl. R. Kubíček, posl. P. Mališ, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk, posl. L. Šafránková /viz příloha zápisu č. 1, str. 6/. 3. Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 18/02 – Nemovitý majetek a peněžní prostředky státu související s tímto majetkem určené na zabezpečení úkolů Armády České republiky S úvodním slovem vystoupil prezident NKÚ M. Kala. Uvedl, že tento kontrolní závěr se věnoval nemovitému majetku souvisejícímu se zabezpečením úkolů Armády ČR. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ P. Hrnčíř. Kontrola byla zaměřena na období let 2015 až 2017 s tím, že přímo u kontrolovaných osob to bylo období od ledna do července 2018. Kontrola byla zaměřena na to, jak MO a Armádní Servisní, p. o., hospodařily v letech 2015 až 2017 s nemovitým majetkem a souvisejícími penězi určenými k zabezpečení úkolů AČR. Kontroloři se konkrétně zaměřili na to, jak resort nemovitosti spravoval – jak je využíval, opravoval nebo prodával, a především na to, zda objem tohoto majetku odpovídá potřebám současné armády. Kontrola ukázala, že objem nemovitostí neodpovídá potřebám armády a nadbytečně zatěžuje státní rozpočet. Ministerstvo nevyužívá nemovitosti v hodnotě 6,5 mld. Kč, jejichž správa jen v roce 2017 stála 32 mil. Kč. Jde přitom o majetek, který obrana přestala užívat často už před rokem 2010 v souvislosti již s dřívějším zavedením profesionální armády. S ohledem na to, že nemovitosti nejsou využívány, řada z nich postupně chátrá. Stavební zanedbanost objektů odhadlo samo MO na 13,4 mld. Kč. Pokud by MO důsledně plnilo postupy a úkoly, které si samo stanovilo v tzv. Bílé knize, jediné koncepci od roku 2002, která se zabývá nemovitostmi resortu obrany, mohlo by získat peníze na obnovování využívaných nemovitostí. Bílá kniha přímo počítá s tím, že s obnovou armádních budov měly MO pomoci peníze získané z prodeje nevyužívaných nemovitostí. Z jejich prodeje resort získal za roky 2004 až 2015 celkem 4,2 mld. Kč, ale na obnovu nemovitostí použil jen necelých 800 mil. Kč. MO mělo podle této koncepce také zefektivnit využívání svých ubytovacích zařízení, čímž by získalo další prostředky na obnovu svých nemovitostí. V roce 2014 resort navrhl ukončit provoz 37 ubytoven s nízkým využitím nebo ztrátovým provozem a 31 z toho následně prodat. Armádní Servisní by tím ušetřila více než 20 mil. Kč ročně. Armáda nakonec odsouhlasila prodej jen sedmi ubytoven. Kontroloři se zaměřili i na využití armádních ubytoven a zjistili, že ubytovny, které spravuje Armádní Servisní, nebyly v kontrolovaných letech průměrně obsazeny ani z 50 procent. Zároveň jsou provozována i taková zařízení, která nejsou využívána vůbec – například ubytovna ve Slaném či Lázních Bohdaneč. MO a Armádní Servisní evidují 32 tisíc nemovitostí v hodnotě dosahující 62 mld. Kč. MO spravuje také vojenské areály o celkové rozloze 400 kilometrů čtverečních. Kontrolní závěr a opatření resortu MO k nápravě byly projednány vládou dne 8. 4. 2019, bylo přijato usnesení vlády č. 234 a bylo uloženo ministru obrany realizovat a vyhodnotit opatření obsažená ve stanovisku a informovat vládu do 30. 4. 2020. Se zpravodajskou zprávou vystoupil zpravodaj výboru posl. P. Staněk. Zdůraznil, že NKÚ zjišťoval zejména, zda objem majetku odpovídá potřebám současné AČR a zda MO zajistilo dostatečné podmínky pro jeho optimalizaci, což se bohužel nestalo. Podstatné je, že hospodaření s kontrolovaným vzorkem nemovitostí a souvisejících prostředků probíhalo až na drobné výjimky v souladu s vybranými právními předpisy a MO ani příspěvková organizace Armádní Servisní se neodchýlily od zákonů. Závěrem uvedl, že NKÚ při kontrolní akci nezjistil porušení právních norem a ani porušení rozpočtové kázně. Kontrolní zjištění NKÚ ke stavu nemovitého majetku vystihují skutečnost, jako je například zmíněná vysoká zanedbanost, nedostatečné finanční prostředky a nedostatečná reinvestice. MO přijalo ke všem zjištěním a doporučením NKÚ nápravná opatření. Se stanoviskem za MO vystoupil náměstek ministra obrany A. Rada. Uvedl, že ministr obrany ke splnění usnesení vlády vydal úkolový list, kterým zadal úkoly náčelníkovi generálního štábu Armády ČR, náměstkyni odpovědné za nakládání s nemovitým majetkem, náměstkyni odpovědné za řízení příspěvkové organizace Armádní Servisní, která má příslušnost hospodařit např. s ubytovnami, energetickými zdroji, realizovat veškerá opatření vyplývající ze zjištění a doporučení NKÚ. Jejich výsledek musí doložit ministru obrany do 15. 3. 2020. Pracovník Oddělení metodiky kontroly MO J. Kučera uvedl, že MO pří řešení této problematiky nemovité infrastruktury bere v potaz i vývoj bezpečnostní situace, na kterou musí pružně reagovat. V návaznosti na potřebu rozvojeschopnosti armády, modernizaci zbraňových systémů, v souladu s koncepcemi výstavby armády, druhů vojsk a služeb stanovuje velení AČR další areály a objekty předpokládané k využití. Tento záměr bude zapracován do 31. 12. 2019 do koncepce optimalizace nemovité infrastruktury MO a následně s ohledem na předchozí projektové zkušenosti i do studií objemového a prostorového řešení těchto objektů. K neúspěšné optimalizaci počtu ubytoven a neefektivnímu hospodaření s ubytovnami uvedl, že v souladu s Koncepcí výstavby AČR do roku 2030 provádí MO optimalizaci systému velení a řízení Armády ČR, probíhá výstavba nových prvků velení. Dochází také k navyšování počtu vojáků. Jedním z aspektů pro zachování ubytoven jsou různé výlukové projekty vojenských letišť v Čáslavi a v Náměšti nad Oslavou, které budou probíhat od roku 2023. Velení armády od prosince 2019 bude každoročně předkládat příspěvkové organizaci Armádní Servisní cestou MO předpokládaný požadavek na využití ubytoven v roce následujícím a při změně požadavku v průběhu roku bude toto následně neprodleně řešeno. K neúčinné nabídce prodávaných nemovitostí uvedl, že změnu propagace nabídek nepotřebného nemovitého majetku provádí MO postupně již od roku 2018, přičemž byla upravena velikost inzerátu na půl stránky alespoň v jednom celostátním deníku. MO využívá neplacené internetové portály, internetové stránky MO a v součinnosti s odborem komunikace MO se při nabídkách zejména nepotřebných nemovitostí daří opakovaně protlačit informaci k nabízenému majetku do hlavních zpráv veřejnoprávní televize. Na základě poznatků a zkušeností jiných organizací a doporučení NKÚ se nadále MO snaží vylepšovat tento způsob nabídek a jejich propagaci. Dále uvedl, že MO v roce 2015 přehodnotilo účel využívání objektu v areálu kasáren Brno – Černá Pole a s jeho opravou se započalo v roce 2017. V obecné rozpravě vystoupili: posl. R. Kubíček (Uvedl, že armáda se pokouší vypořádat s tím, že na některých místech je v pronájmu a na některých místech nevlastní některé formy nemovitostí a snaží se o směnu. Dotázal se, v jaké fázi je tato problematika. Konstatoval, že MO jako jeden z největších vlastníků nemovitostí má určité povinnosti v rámci dodržování Energetické koncepce ČR. Dotázal se, jakým způsobem tuto problematiku MO řeší. Dále se dotázal, zda má MO nějakou zpětnou vazbu a úspěchy při zvyšování zmíněné propagace při prodeji zbytného majetku.), posl. P. Staněk (Uvedl, že bylo konstatováno, že nemovitostí je v resortu MO nadbytek. Dotázal se, zda je dostatečně dimenzována struktura a lidské zdroje příspěvkové organizace Armádní Servisní, aby toto mohla kvalitně zajistit.), ředitel Odboru správy majetku MO J. Tahovský (Krátce reagoval na vznesené dotazy. Mimo jiné uvedl, že zpětnou vazbu o efektivnosti inzerátů MO má. V předchozím období se v prvním kole nabídky dařilo prodat majetek s 66 % úspěšností. Úspěšnost se tedy zvýšila o 93 %. Dále uvedl, že armáda využívá pronajatý majetek, mnohdy je to majetek, který byl vrácen v restitucích původním majitelům. V roce 2016 MO vykoupilo nemovitosti za necelý 1 mil. Kč, v roce 2017 za 5,7 mil. Kč, v roce 2018 to byly nemovitosti již za 26,5 mil. Kč a v roce 2019 zatím za 36,2 mil. Kč. MO se snaží vykupovat majetek, který považuje za potřebný a také se snaží o různé směny nemovitostí. MO jednalo s MPO ohledně různých dotačních programů na zateplování. MO má v současné době rozběhnuto zhruba 220 investičních akcí. Dle dosavadních drobných zkušeností, se prodlužuje doba na výběrové řízení a zabezpečení dotací o cca půl roku. Nová výstavba je již zabezpečována tak, aby MO stavělo energeticky úsporné stavby a aby přispělo k celkovému trendu snížení energetické náročnosti.), zástupkyně ředitele Armádní servisní, příspěvkové organizace J. Polášková (Uvedla, že i v období útlumu ubytoven je potřeba zajistit nějaký způsob správy majetku. Armádní Servisní, příspěvková organizace nemá problém z hlediska lidských zdrojů, co se týká správy a provozu ubytoven. V rámci ekologizace areálů jsou snižovány nároky na obslužnost těchto areálů.), posl. P. Staněk (Dotázal se, jak je řízen proces aktualizace Bílé knihy tak, aby se jednalo o průběžný aktualizační proces.), pracovník Oddělení metodiky kontroly MO J. Kučera (Uvedl, že tento proces je samozřejmě aktualizovaný, především Koncepcí výstavby Armády ČR. Tato koncepce se dotýká nejen výzbroje armády, ale i nemovité infrastruktury resortu MO včetně ubytoven.), náměstek ministra obrany A. Rada (Krátce reagoval na rozpravu. Uvedl, že Bílá kniha je přežitá, plánovat něco deset let dopředu je přežité. Dnes se reaguje aktivněji na konkrétní potřeby.), ředitel Odboru správy majetku MO J. Tahovský (Uvedl, že usnesením vlády byla zrušena platnost Bílé knihy a byl přijat dlouhodobý výhled pro obranu až do roku 2035. V tomto časovém období je také zpracovávána aktualizace Koncepce výstavby Armády ČR do roku 2030, která je v současné době v projednávání v rámci vlády a bude předložena do PS. Již v tomto dlouhodobém výhledu se hovoří o změně a navyšování počtu vojáků o pět tisíc osob, o navyšování počtu aktivních záloh a změně technologií. V souladu s tím byla připravena i koncepce rozvoje a údržby nemovité infrastruktury. Tyto dvě koncepce byly připravovány souběžně a jsou vzájemně provázané.), posl. P. Staněk (Mimo jiné uvedl, že nikde není uvedeno, jak moc byla Bílá kniha aktualizována, a zda vůbec byla aktualizována. Je nutné, aby existovala jasně definovaná metodika, která řekne každé cca 3 roky, že je nutné ve vazbě na doporučení aktualizovat koncepci armády.), ředitel Odboru správy majetku MO J. Tahovský (Uvedl, že Koncepce výstavby Armády ČR a Koncepce rozvoje a údržby nemovité infrastruktury počítají s tím, že bude koncepce aktualizována zhruba ve čtyřletých pravidelných cyklech.) a posl. P. Staněk (Poděkoval za odpovědi zástupcům MO.). V podrobné rozpravě zpravodaj výboru posl. P. Staněk navrhl usnesení následujícího znění: Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním výkladu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslava Kaly, zpravodajské zprávě poslance Pavla Staňka, stanovisku náměstka ministra obrany Antonína Rady, stanovisku zástupkyně ředitele Armádní Servisní, příspěvkové organizace Jiřiny Poláškové a po rozpravě I. bere na vědomí a) Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 18/02 – Nemovitý majetek a peněžní prostředky státu související s tímto majetkem určené na zabezpečení úkolů Armády České republiky (dále jen „Kontrolní závěr č. 18/02“), b) Stanovisko Ministerstva obrany ke Kontrolnímu závěru č. 18/02 obsažené v části IV materiálu vlády č. j. 173/19, c) Usnesení vlády č. 234 ze dne 8. 4. 2019; II. žádá ministra obrany, aby předložil Kontrolnímu výboru výsledky nápravných opatření do tří měsíců po projednání vládou nebo do 30. 9. 2020, pokud vláda tento bod do tohoto termínu nezařadí k projednání; III. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, ministra obrany a ředitele Armádní servisní, příspěvkové organizace. S takto navrženým usnesením byl vysloven souhlas a bylo přijato usnesení č. 132 (7 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. P. Bělobrádek, posl. L. Černohorský, posl. R. Kubíček, posl. P. Mališ, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk, posl. L. Šafránková /viz příloha zápisu č. 1, str. 7/. 4. Prezentace Výroční zprávy Evropského účetního dvora o plnění rozpočtu za rozpočtový rok 2018 Člen Evropského účetního dvora J. Gregor v úvodu svého vystoupení uvedl, že EÚD má od loňského roku českého vedoucího oddělení v IT podpoře. Uvedl, že on sám působí v Senátu č. 5 a má na starosti příjmy EU a zprávu EU. Zároveň působí ve Výboru pro kontrolu kvality auditu. Nově by se měl věnovat řízení finančního rizika v oblasti cel. Jedná se o audit, který by měl být publikován koncem příštího roku. Velké celní nedoplatky po Evropě výrazně snižují příjmy EU. Dále přednesl svou prezentaci k Výroční zprávě Evropského účetního dvora o plnění rozpočtu za rozpočtový rok 2018. Konstatoval, že EÚD vydal čistý výrok o spolehlivosti účetní závěrky a příjmy označil jako neproblematické. Odhadovaná chybovost ve výdajích byla 2,6 %. Jedná se o drobný nárůst oproti loňskému roku, kdy byla chybovost 2,4 %. Evropská komise v zásadě reportuje obdobná čísla s výjimkou oblasti soudržnosti, kde je chybovost nižší. EÚD zároveň globálně upozorňuje na dva centrální problémy. Prvním problémem je budoucí výstup Velké Británie z EU a druhým jsou rostoucí penze. Celková míra chybovosti se pohybuje v intervalu od 1,8 % do 3,4 %. EK celkově reportuje chybovost 1,7 %. Dále uvedl, že mezi nárokové platby, jejichž rizikovost je nízká, patří výzkumná stipendia, podpora zemědělců, důchody a platy zaměstnanců EU. Mezi platby na úhradu nákladů, které jsou rizikovější, patří výzkumné projekty, investice do regionálního rozvoje a rozvoje venkova a projekty rozvojové pomoci Globální Evropa. Dále zmínil některé typy chyb: 39 % byly neuznatelné náklady, chyby v agroenvironmentálních opatřeních, 29 % neuznatelné projekty nebo příjemci, 16 % vážné chyby ve veřejných zakázkách, 11 % vysoký nárůst chyb na straně EK či zprostředkujících subjektů a 5 % chyb jsou chyby v souvislosti s neexistujícími doklady. Dále uvedl, že v oblasti výzkumu došlo ke zlepšení, což pravděpodobně souvisí s tím, že příjemci začali více využívat zjednodušené vykazování výdajů a paušální výdaje. V regionální politice se neprokázalo, že by nová legislativa na nové programovací období zlepšila čerpání, a chybovost nadále přetrvává. Česká republika mírně zpomalila z hlediska čerpání finančních prostředků, ale většina ostatních zemí zpomalila čerpání velmi výrazně. Závislost ČR na evropských penězích není v evropském srovnání dramatická. Existuje celá řada zemí, která má závislost o něco větší. Zároveň EÚD upozornil, že s čerpáním tzv. Junckerova balíčku dramaticky narostly záruky z rozpočtu EU. V současné době již dosahují 93 mld. EUR a EÚD doporučuje, aby EK lépe řídila riziko s tím související. V tomto roce se EÚD zaměřil na kvalitu indikátorů výkonnosti. V zásadě bylo zjištěno, že EK používá 60 % nevhodných indikátorů, které jsou zaměřeny na vstupní a výstupní indikátory, zatímco reálná výkonnost by se měla měřit výsledkem či dopadem, a to činilo pouze 40 % indikátorů. Nastavení indikátorů neumožňuje měřit pokrok z mnoha důvodů. Buď jsou špatně nastaveny výchozí hodnoty nebo cílové hodnoty nebo EK změnila metodiku měření indikátorů v průběhu programovacího období. EÚD dále zjistil, že EK používá metodiku, která umožňuje vykazovat lepší procenta pokroku. Každoročně EÚD posuzuje, zda EK plní jeho doporučení. V roce 2015 EÚD vydal 184 doporučení v rámci 25 zvláštních zpráv, na které EK reaguje nápravnými opatřeními většinou do dvou let. EÚD také upozornil na otevřený problém s Velkou Británií, která dluží EU 2,8 mld. EUR z titulu dlouhodobého podhodnocování hodnoty dovozů přes Velkou Británii. K oblasti vědy a výzkumu uvedl, že v této oblasti vyšla chybovost 2 %. Zdůraznil, že nadále se výzkumné instituce snaží do projektů zahrnovat osobní výdaje, které s těmi projekty přímo nesouvisí. EÚD zkontroloval 220 transakcí, které již auditovaly auditní orgány na národní úrovni, a potvrdil 60 chyb, které národní auditní orgány našly. EÚD našel dalších 36 chyb, z čehož plyne, že se EÚD nemůže plně spolehnout na národní auditní orgány. V ČR kontroloval 8 transakcí a objevil pouze jednu chybu v oblasti veřejných zakázek a chybovost 5 %. V oblasti zemědělství byly v ČR zkontrolovány 4 transakce a nebyla nalezena žádná chyba. Dále krátce pohovořil o spolupráci s OLAF. Za rok 2018 EÚD zjistil celkem 9 případů podezření z podvodu, v roce 2017 jich bylo 13. Podezření z podvodů se týkala zejména umělého vytváření podmínek potřebných pro financování z EU, vykazování neuznatelných nákladů a závažného porušení veřejných zakázek, které naznačovalo, že výběrové řízení bylo zmanipulováno tak, aby vyhrál konkrétní uchazeč. V závěru svého vystoupení upozornil, že byl včera zveřejněn nový auditní program na rok 2020. V obecné rozpravě vystoupili: posl. R. Kubíček (Uvedl, že chybovost se tedy výrazně snížila, nejhorší situace byla v letech 2015 – 2017. Dotázal se, které země jsou na špici z hlediska chybovosti.) a člen EÚD J. Gregor (Uvedl, že EÚD chybovost z hlediska členských států nepublikuje, protože vzorek by musel být mnohonásobně vyšší, aby bylo dosaženo nějaké míry spolehlivosti na každý stát. Česká republika, ale nijak nevybočuje z celkových výsledků.) Předseda výboru posl. R. Kubíček poděkoval J. Gregorovi za vystoupení a přednesené informace a doporučil ukončit tento bod bez usnesení. Nikdo z přítomných poslanců nepřednesl jiný návrh. Předseda výboru posl. R. Kubíček poděkoval všem přítomným za spolupráci a ukončil dvacátou třetí schůzi Kontrolního výboru. Schůze výboru byla ukončena v 10.20 hodin. Zapsala: M. Hálková – tajemnice výboru Lukáš ČERNOHORSKÝ v. r. Roman KUBÍČEK v. r. místopředseda – ověřovatel Kontrolního výboru předseda Kontrolního výboru Příloha č. 1 str. 1 Kontrolní výbor PS PČR 23. schůze 31. 10. 2019 - 8:05:01 1. hlasování, návrh Schválení programu Aktivně hlasovalo: 6 Pro: 6 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Iva Kalátová, ANO: nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: nepřihlášen Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: nepřihlášen Přemysl Mališ, ANO: Pro Květa Matušovská, KSČM: nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: nepřihlášen Jan Pošvář, Piráti: nepřihlášen Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: nepřihlášen Lucie Šafránková, SPD: Pro Radek Zlesák, ANO: nepřihlášen ID hlasování: 1, schůze č. 23, čas 8:05:01 Příloha č. 1 str. 2 Usnesení č. 128 Kontrolní výbor PS PČR 23. schůze 31. 10. 2019 - 8:26:58 2. hlasování, návrh Informace ministra dopravy o aktual. stavu mýtného systému - usnesení Aktivně hlasovalo: 8 Pro: 8 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Iva Kalátová, ANO: nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: nepřihlášen Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Pro Přemysl Mališ, ANO: Pro Květa Matušovská, KSČM: nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: nepřihlášen Jan Pošvář, Piráti: nepřihlášen Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro Lucie Šafránková, SPD: Pro Radek Zlesák, ANO: nepřihlášen ID hlasování: 2, schůze č. 23, čas 8:26:58 Příloha č. 1 str. 3 Kontrolní výbor PS PČR 23. schůze 31. 10. 2019 - 8:28:21 3. hlasování, návrh předřazení bodu č. 5 – KZ NKÚ z KA č. 15/32, č. 6 – Sdělení předsedy, různé a č. 7 – Návrh termínu a programu 24. schůze výboru Aktivně hlasovalo: 7 Pro: 7 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Iva Kalátová, ANO: nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: nepřihlášen Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Pro Přemysl Mališ, ANO: Nehlasoval Květa Matušovská, KSČM: nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: nepřihlášen Jan Pošvář, Piráti: nepřihlášen Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro Lucie Šafránková, SPD: Pro Radek Zlesák, ANO: nepřihlášen ID hlasování: 3, schůze č. 23, čas 8:28:21 Příloha č. 1 str. 4 Usnesení č. 129 Kontrolní výbor PS PČR 23. schůze 31. 10. 2019 - 8:33:27 4. hlasování, návrh KZ NKÚ z KA č. 15/32 - Účetní závěrka Ministerstva vnitra k 31. 12. 2014 - usnesení Aktivně hlasovalo: 8 Pro: 8 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Iva Kalátová, ANO: nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: nepřihlášen Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Pro Přemysl Mališ, ANO: Pro Květa Matušovská, KSČM: nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: nepřihlášen Jan Pošvář, Piráti: nepřihlášen Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro Lucie Šafránková, SPD: Pro Radek Zlesák, ANO: nepřihlášen ID hlasování: 4, schůze č. 23, čas 8:33:27 Příloha č. 1 str. 5 Usnesení č. 130 Kontrolní výbor PS PČR 23. schůze 31. 10. 2019 - 8:34:57 5. hlasování, návrh Návrh termínu a programu 24. schůze výboru - usnesení Aktivně hlasovalo: 8 Pro: 8 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Iva Kalátová, ANO: nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: nepřihlášen Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Pro Přemysl Mališ, ANO: Pro Květa Matušovská, KSČM: nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: nepřihlášen Jan Pošvář, Piráti: nepřihlášen Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro Lucie Šafránková, SPD: Pro Radek Zlesák, ANO: nepřihlášen ID hlasování: 5, schůze č. 23, čas 8:34:57 Příloha č. 1 str. 6 Usnesení č. 131 Kontrolní výbor PS PČR 23. schůze 31. 10. 2019 - 9:22:13 6. hlasování, návrh KZ NKÚ z KA č. 16/05 - Peněž. prostředky určené na pořizování vybrané techniky Armády ČR - usnesení Aktivně hlasovalo: 7 Pro: 7 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: Pro Jiří Bláha, ANO: nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Iva Kalátová, ANO: nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: nepřihlášen Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Nehlasoval Přemysl Mališ, ANO: Pro Květa Matušovská, KSČM: nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: nepřihlášen Jan Pošvář, Piráti: nepřihlášen Milan Pour, ANO: Nehlasoval Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro Lucie Šafránková, SPD: Pro Radek Zlesák, ANO: nepřihlášen ID hlasování: 6, schůze č. 23, čas 9:22:13 Příloha č. 1 str. 7 Usnesení č. 132 Kontrolní výbor PS PČR 23. schůze 31. 10. 2019 - 9:56:01 7. hlasování, návrh KZ NKÚ z KA č. 18/02 - Nemov. majetek a peněž. prostř. státu související s tímto majetkem určené na zabezp. úkolů Armády ČR - usnesení Aktivně hlasovalo: 7 Pro: 7 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: Pro Jiří Bláha, ANO: nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Iva Kalátová, ANO: nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: nepřihlášen Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Nehlasoval Přemysl Mališ, ANO: Pro Květa Matušovská, KSČM: nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: nepřihlášen Jan Pošvář, Piráti: nepřihlášen Milan Pour, ANO: Nehlasoval Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro Lucie Šafránková, SPD: Pro Radek Zlesák, ANO: nepřihlášen ID hlasování: 7, schůze č. 23, čas 9:56:01 Příloha č. 2 str. 1 - 20 -
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/3600-23-20191031
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.