Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 3600-35-20201118


VýborKontrolní výbor
Datum jednání18. listopadu 2020
Číslo jednání35
Zápis z jednání
        
Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2020 8. volební období ZÁPIS z 35. schůze Kontrolního výboru, která se konala dne 18. listopadu 2020 v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 3, 118 26 Praha 1, místnost č. 206 Středa 18. listopadu 2020 Přítomni: posl. L. Černohorský, posl. J. Foldyna, posl. I. Kalátová, posl. J. Kott, posl. R. Kubíček, posl. K. Matušovská, posl. V. Munzar, posl. J. Pošvář, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk Omluveni: posl. P. Bělobrádek, posl. J. Bláha, posl. M. Kalousek, posl. M. Kupka, posl. P. Mališ, posl. R. Sklenák Hosté: dle prezenční listiny Tuto schůzi řídil předseda výboru posl. R. Kubíček. Předseda výboru posl. R. Kubíček zahájil schůzi výboru ve 14.00 hodin a přivítal přítomné poslance a hosty. Navrhl, aby z důvodu opatření k zamezení šíření koronaviru „Covid19“ bylo jednání výboru veřejnosti nepřístupné s výjimkou osob a předkladatelů uvedených v pozvánce. S tímto návrhem byl vysloven souhlas (9 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. J. Foldyna, posl. J. Kott, posl. R. Kubíček, posl. K. Matušovská, posl. V. Munzar, posl. J. Pošvář, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral /viz příloha zápisu č. 1, str. 1/. Dále předseda výboru posl. R. Kubíček navrhl program jednání 35. schůze Kontrolního výboru dle pozvánky: 1. Návrh rozpočtu kapitoly 371 – Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí na rok 2021 2. Návrh rozpočtu kapitoly 381 – Nejvyšší kontrolní úřad na rok 2021 3. Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 18/09 – Peněžní prostředky určené na podporu sociálních služeb 4. Sdělení předsedy, různé 5. Návrh termínu a programu příští schůze výboru. Nikdo z přítomných poslanců nevznesl návrh na změnu, doplnění nebo vypuštění některého z bodů. Všichni přítomní poslanci souhlasili s navrženým programem (9 pro;  0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. J. Foldyna, posl. J. Kott, posl. R. Kubíček, posl. K. Matušovská, posl. V. Munzar, posl. J. Pošvář, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral /viz příloha zápisu č. 1, str. 2/. 1. Návrh rozpočtu kapitoly 371 – Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí na rok 2021 S úvodním slovem k tomuto bodu vystoupil předseda ÚDHPSH V. Weis. Uvedl, že vzhledem k tomu, že kapitola úřadu není nijak rozsáhlá, je kapitolní sešit zpracován poměrně přehledně. Návrh rozpočtu na rok 2021 je oproti schválenému rozpočtu na rok 2020 nižší o 1 923 000 Kč, což je cca 6 % výdajů kapitoly ÚDHPSH. Úspory, které úřad učinil, se týkají částkou 0,5 mil. Kč oblasti ostatních osobních výdajů, např. dohody mimo pracovní poměr, dále je úspora cca 3 mil. Kč v rámci běžných výdajů. K příjmové stránce rozpočtu uvedl, že se nepředpokládá žádný příjem, nicméně lze očekávat příjem v řádech do 100 tis. Kč, protože v rámci nákladů správního řízení úřad účtuje 1000 Kč. V rámci všech správních řízení, které úřad vede, budou příjmem státního rozpočtu právě tyto jednotlivé částky. Zcela zásadní položkou jsou samozřejmě platy, které se dělí na 3 položky (platy členů a předsedy úřadu, platy zaměstnanců na služebních místech dle zákona o státní službě a platy zaměstnanců v pracovním poměru). Dále uvedl, že v přechozím roce i v letošním roce úřad řešil problém, kdy v položce 5013 měl úřad nedostatek platových prostředků. V loňském roce žádal o rozpočtové opatření, které schváleno nebylo. S ohledem na to, že funguje úřad v rámci střednědobého výhledu, tak se tentýž problém vyskytl i v letošním roce. Tento problém byl od února letošního roku řešen s Ministerstvem financí. Bylo dosaženo určitého konsensu tak, aby i ta dvě služební místa byla finančně pokryta. Poděkoval zástupcům MF za jejich přístup. K systemizaci uvedl, že od roku 2018, kdy MF a MV vyslovilo souhlas s navýšením zaměstnanců, má úřad 19 zaměstnanců. Dále konstatoval, že momentálně je ve hře návrh zákona o regulaci lobbingu, což úřad určitým způsobem ovlivňuje a limituje, vzhledem k tomu, že se úřad snaží pořídit vlastní sídlo, aby nemusel nadále fungovat v nájmu. V mezičase úřad komunikoval s městem Brnem i s krajem a ÚZSVM. Bylo provedeno poptávkové řízení u cca dvaceti realitních kanceláří, ale zatím se nerýsuje žádná konkrétní budova, kterou by mohl úřad zakoupit nebo se podílet na jejím vlastnictví. Se stanoviskem za Ministerstvo financí vystoupila ředitelka odboru Rozpočtová politika společensky významných odvětví MF H. Doktorová. Uvedla, že souhlasí se vším, co bylo řečeno předsedou ÚDHPSH. Návrh rozpočtu této kapitoly je vypracován na základě diskusí, spolupráce a dohod s MF. V této podobě s ním MF souhlasí. Dále uvedla, že MF oceňuje, že se úřadu podařilo najít nějaké úspory a v poměru k výši jeho rozpočtu je to odpovídající částka. Se zpravodajskou zprávou vystoupila zpravodajka výboru posl. K. Matušovská. V úvodu zmínila, že chválí úřad za to, že si vzal výtky KV k srdci, a poděkovala za přehlednost předloženého kapitolního sešitu. Dále uvedla, že stále přetrvává problém se stávajícími nevyhovujícími prostory sídla, tím pádem i s nezabezpečenými prvky ochrany proti úniku citlivých dat. Uvedla, že v roce 2021 dochází ke snížení částky kapitálových výdajů o 5 mil. Kč. Například v položce Nájemné, kdy v roce 2020 byl schválený rozpočet částkou 320 tis. Kč a nyní je uvedena částka 1 170 000 Kč a další položky. Dle informací od vlastníka budovy (SŽDC) je aktuální nájemné ve výši 820 192 Kč a nájem jednoho parkovacího stání je ve výši 26 239 Kč. Roční nájemné pro rok 2021 bude navýšeno podle míry inflace o 3,5 % až o 4 %. Dotázala se, zda se stala chyba nebo z jakého důvodu je v návrhu rozpočtu uvedena částka 320 tis. Kč. Konstatovala, že na jedné straně sice úřad na příští rok celkově ušetřil 1 922 919 Kč, na druhé straně v některých položkách došlo k navýšení oproti roku 2020 (např. náklady na teplo, pohonné hmoty, nákup služeb, na konzultační a poradenské služby atd.). Dotázala se, z jakého důvodu to tak je. V obecné rozpravě vystoupili: posl. R. Kubíček (Uvedl, že je vidět pokrok ve zpracování návrhu rozpočtu ÚDHPSH na rok 2021. Zajímal se o to, jak v návrhu vznikla položka kurzové rozdíly. Dotázal se, zda úřad spolupracuje také s absolventy vysokých škol.), posl. V. Munzar (Dotázal se, proč dochází k nárůstům u některých položek, např. u tepla. K položce nákup ostatních služeb uvedl, že skutečnost z roku 2019 byla 846 tis. Kč, úřad navrhuje 700 tis. Kč na rok 2021. Dotázal se, co se zde skrývá za největší položky v této položce - nákup ostatních služeb.), posl. M. Pour (Uvedl, že celková úspora po jednáních s MF bude v této kapitole v roce 2021 1,9 mil. Kč. Dotázal se, jaké je plnění rozpočtu v letošním roce, když nedošlo k nákupu budovy pro sídlo úřadu.), předseda ÚDHPSH V. Weis (Uvedl, že úřad jako organizace vychází vstříc jednak tomu, co říká MF, i tomu, co říká KV, a to je, že by úřad měl primárně využívat nároky z nespotřebovaných výdajů. Letos úřad do nájemného převedl několik set tisíc korun z nároků z nespotřebovaných výdajů (cca 700 tis. Kč). Cílem je, aby úřad neměl žádné nároky z nespotřebovaných výdajů. Uvedl, že rád poskytne KV analýzu, aby bylo vidět, kolik bylo zapojeno nároků z nespotřebovaných výdajů v jednotlivých položkách (nájemné, elektrické energie). Ke kurzovým rozdílům uvedl, že tato položka je zcela marginální, jedná se o nákup softwaru pro zaměstnance na dohodu, který pro úřad dělá monitoring sociálních sítí. Software byl zahraniční, takže se nakupoval v eurech. Dále uvedl, že úřad předpokládá, že pokud zákon o lobbingu bude schválen, měl by se počet jeho zaměstnanců navýšit minimálně o tři zaměstnance a jednoho IT specialistu, aby mohlo vzniknout samostatné oddělení, protože není možné tuto agendu podřadit pod oddělení kontroly a správního řízení v rámci kontroly politických stran a hnutí. Dále se krátce zmínil o problematice plánovaného nákupu budovy pro sídlo úřadu.), posl. V. Munzar (Dotázal se, jaký je finančně nejnáročnější nákup služeb. Uvedl, že zcela souhlasí s předsedou ÚDHPSH, aby byl rozpočet co nejvíce odrazem skutečnosti. Dotázal se, proč je nájemné pro příští rok rozpočtováno s tak velkým navýšením.), předseda ÚDHPSH V. Weis (Ke smlouvě o nájemném uvedl, že je možné dodatečně KV poskytnout kopii nájemní smlouvy, aby bylo jasné, v jaké výši bude nájemné kalkulováno. K nákupu ostatních služeb uvedl, že pod tím se skrývá celá řada věcí, například technický servis vozidel, požární ochrana, služby České pošty za certifikační záležitosti atd. Jde také o důležitou položku, a to o smlouvu s firmou BluePool s.r.o., která úřadu poskytuje servis softwaru. A další položka je podpora EKISu, pod čímž se skrývá ekonomický systém, spisová služba od firmy Gordig.), posl. R. Kubíček (Požádal o podrobnější popis u položky nákup služeb v příštích návrzích rozpočtu.), posl. L. Černohorský (Dotázal se na smlouvu s firmou BluePool s.r.o. Uvedl, že se mu nepodařilo tuto smlouvu najít v registru smluv.) a předseda ÚDHPSH V. Weis (Uvedl, že se ujišťoval u právničky, že všechny smlouvy úřadu v Registru smluv jsou. Přislíbil, že toto nechá prověřit.). V podrobné rozpravě zpravodajka výboru posl. K. Matušovská navrhla usnesení následujícího znění: Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním výkladu předsedy Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Vojtěcha Weise, zpravodajské zprávě poslankyně Květy Matušovské, stanovisku ředitelky odboru 14 Rozpočtová politika společensky významných odvětví Ministerstva financí Heleny Doktorové a po rozpravě I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby návrh rozpočtu kapitoly 371 – Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí na rok 2021 schválila ve výši příjmů 0 Kč a ve výši výdajů 32 521 772 Kč; II. zmocňuje zpravodajku výboru, aby s tímto usnesením seznámil schůzku zpravodajů výborů na jednání Rozpočtového výboru; III. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil předsedu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. S takto navrženým usnesením byl vysloven souhlas a bylo přijato usnesení č. 198 (11 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. J. Foldyna, posl. I. Kalátová, posl. J. Kott, posl. R. Kubíček, posl. K. Matušovská, posl. V. Munzar, posl. J. Pošvář, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk /viz příloha zápisu č. 1, str. 3/. 2. Návrh rozpočtu kapitoly 381 – Nejvyšší kontrolní úřad na rok 2021 S úvodním slovem k tomuto bodu vystoupil prezident NKÚ M. Kala. Uvedl, že nejpozitivnější zprávou je, že v letošním roce se podařila shoda NKÚ s MF jak na celkových příjmech, tak na celkových výdajích s tím, že co se týká hospodaření úřadu, rozpočet se nijak nenavyšoval. V letošním roce započalo zahájení výstavby nového sídla NKÚ, a to se promítá v souladu s usneseními KV a RV do celkového návrhu rozpočtu kapitoly. Celkové příjmy činí 625 517 Kč. Ty tvoří především příjmy ve školicím středisku. Celkové výdaje činí 853 603 711 Kč. Návrh celkových výdajů i příjmů odpovídá výši vládního návrhu a je v souladu s návrhem MF. Návrh celkových příjmů je oproti uvedenému střednědobému výhledu vyšší asi o 226 000 Kč. Návrh celkových výdajů je oproti uvedenému střednědobému výhledu vyšší o téměř 265 mil. Kč, což je způsobeno především změnou výdajů určených na realizaci výstavby sídla NKÚ. Výstavba sídla zatím běží dle harmonogramu. Pozval členy KV na prohlídku stavby v průběhu jara 2021. Dále uvedl, že z hlediska třídění příjmů a výdajů jsou největší položkou platy. Poděkoval za novelu zákona o NKÚ č. 40/2020 Sb., kterou bylo stanoveno, že od 1. 1. 2021 se poskytovaní platů a odměn bude řídit zákoníkem práce a platovým řádem NKÚ. Dalšími významnými položkami jsou také výdaje za pořízení dlouhodobého hmotného majetku, které v tomto roce 2021 budou činit 22,5 %, nákup služeb asi 11 %, nákup materiálu 6 % a ostatní nákupy okolo 1 %. Ve vztahu k celkovým výdajům pak běžné výdaje tvoří asi 77 % a kapitálové výdaje zbytek. Vzhledem k epidemické situaci se neuskutečnil v letošním roce kongres EUROSAI a bylo schváleno, že se přesouvá na rok 2021. Bylo rozhodnuto, že kongres EUROSAI v Praze proběhne 14. a 15. dubna 2021 online s tím, že tento kongres bude řešit pouze schválení rozpočtu a všech zpráv a volbu nového prezidenta a členů Řídicí rady. Se stanoviskem za Ministerstvo financí vystoupila ředitelka odboru Rozpočtová politika společensky významných odvětví MF H. Doktorová. Uvedla, že tento návrh je v souladu s MF a byl konzultován a dohodnut na jednáních s vedením MF. Částka, která je zde navýšena, se opravdu týká výstavby nového sídla NKÚ a tento požadavek je zcela adekvátní. Se zpravodajskou zprávou vystoupil předseda - zpravodaj výboru posl. R. Kubíček. Uvedl, že KV návrhy rozpočtu NKÚ dává jako vzor jiným rozpočtovým kapitolám. Dotázal se, zda je reálné proinvestovat v příštím roce celou částku rozpočtovanou na výstavbu sídla. Konstatoval, že KV byl připraven navštívit NKÚ, jako každoročně, ale učiní tak až bude vhodná epidemická situace. Tuto návštěvu lze spojit i s prohlídkou místa výstavby nového sídla. V obecné rozpravě vystoupil prezident NKÚ M. Kala (Uvedl, že NKÚ je nyní v situaci, kdy staví, a v tuto chvíli firma Porr a.s. nesignalizuje, že by mělo dojít k jakémukoliv zdržení. Harmonogram je dodržován a NKÚ jeho plnění pravidelně kontroluje. Uvedl, že se těší na návštěvu členů KV. NKÚ se v současnosti již také zabývá následujícím kontraktem, to znamená vybavením budovy a ostatními věcmi. Více než čtvrtina budovy sídla NKÚ bude určena pro knihovnu a archiv Poslanecké sněmovny. V podrobné rozpravě předseda - zpravodaj výboru posl. R. Kubíček navrhl usnesení následujícího znění: Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním výkladu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslava Kaly, zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka, stanovisku ředitelky odboru 14 Rozpočtová politika společensky významných odvětví Ministerstva financí Heleny Doktorové a po rozpravě I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby návrh rozpočtu kapitoly 381 – Nejvyšší kontrolní úřad na rok 2021 schválila ve výši příjmů 625 517 Kč a ve výši výdajů 853 603 711 Kč; II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil schůzku zpravodajů výborů na jednání Rozpočtového výboru; III. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu. S takto navrženým usnesením byl vysloven souhlas a bylo přijato usnesení č. 199 (10 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. J. Foldyna, posl. I. Kalátová, posl. J. Kott, posl. R. Kubíček, posl. V. Munzar, posl. J. Pošvář, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk /viz příloha zápisu č. 1, str. 4/. 3. Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 18/09 – Peněžní prostředky určené na podporu sociálních služeb S úvodním slovem k tomuto bodu vystoupil prezident NKÚ M. Kala. Uvedl, že NKÚ se zaměřil na to, jak MPSV v letech 2015 až 2017 rozdělovalo peníze na sociální služby a jak se resortu dařilo plnit cíle, které si v sociálních službách stanovil. Kontroloři porovnali také dotace u čtyř druhů pobytových sociálních služeb. Kontrola ukázala, že se MPSV nedaří plnit cíle, na čemž se do velké míry podepisovala dosud nepřijatá novela zákona o sociálních službách. V kontrolovaném období si MPSV pro oblast sociálních služeb stanovilo své dlouhodobé cíle a opatření v tzv. Národní strategii rozvoje sociálních služeb 2016 až 2025. Podle tohoto dokumentu mělo být v roce 2017 splněno 17 opatření, např. zvýšení podpory neformálním pečovatelům, legislativní vymezení kvality sociálních služeb, stanovení odborné způsobilosti zaměstnanců v sociálních službách a další. V době kontroly se resortu nepodařilo 14 z těchto cílů dosáhnout. Klíčových důvodem byl fakt, že nebyla přijata připravovaná novela zákona o sociálních službách, která měla nabýt účinnosti původně již v dubnu 2017. Novela měla sladit právní úpravu s dosavadní praxí, stabilizovat financování sociálních služeb a podobně. V případě rozdělování dotací ze strany MPSV se ukázalo, že resort nezavázal kraje k tomu, aby nevyužité dotace vracely. Ty se v dalším roce staly součástí jejich rozpočtů, a MPSV tak nemohlo zkontrolovat, na co je příjemci ve skutečnosti použili. V součtu se jednalo o více než 90 mil. Kč. Kontroloři také analyzovali poskytnuté dotace u čtyř vybraných druhů pobytových služeb. U dotací pro domovy pro seniory se rozdělené peníze v krajích na lůžko průměrně v roce 2017 pohybovaly od 57 tis. Kč do 106 tis. Kč, pro domovy pro osoby se zdravotním postižením pak od 89 tis. Kč do 256 tis. Kč. Dotace na lůžko v rámci chráněného bydlení byly v jednotlivých krajích v rozsahu od 66 tis. Kč do 205 tis. Kč. Výše dotace MPSV na lůžko ovlivňuje řada faktorů – například výše nákladů na správu a provoz objektů či rozličná struktura klientů. Přetrvávajícím problémem zůstává nedostatek sociálních pracovníků. K řešení situace měl přispět zákon o sociálních pracovnících. Ani ten však dosud nebyl přijat. V letech 2015 až 2017 rozdělilo MPSV mezi jednotlivé sociální služby ze svého rozpočtu 28 mld. Kč. Celková výše dotací je dána zákonem, stejně jako výše podílu pro jednotlivé kraje. Celý proces dotačního řízení u MPSV má v praxi minimální vliv na to, kolik peněz kraje získají. V ČR působí přibližně 2000 poskytovatelů sociálních služeb, kteří se starají přibližně o 76 tisíc klientů. S ohledem především na stárnutí obyvatelstva budou nároky na financování sociálních služeb i jejich kvalitu do budoucna stoupat. Tento kontrolní závěr projednala vláda na dvou zasedáních, a to v září 2019 a v červenci 2020. NKÚ šel do jednání na vládě bez rozporu. Bylo to způsobeno především tím, že MPSV zjištění uvedená v kontrolním závěru akceptovalo a nerozporovalo. Informace o plnění opatření NKÚ považuje za dostatečné s výjimkou neplnění přijatých opatření, které se vztahují k přijetí novely zákona o sociálních službách. Se stanoviskem za Ministerstvo financí vystoupila náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí M. Štěpánková. Uvedla, že MPSV doporučení vznesená NKÚ akceptovalo. Systém je určován primárně zákonem o sociálních službách, který by měl být novelizován. Novela byla připravována již v minulém období, kdy se v PS dostala do prvního čtení, ale dále projednána nebyla. V současné době je zpracována další novela. Výdaje na sociální služby nepředstavují mandatorní výdaje, nejsou závazným výdajem ze strany státu. V tomto směru existuje velká debata s MF. Novela je po meziresortním připomínkovém řízení a nyní probíhají jednání vzhledem k vypořádání připomínek. MPSV doufá, že se novela brzy dostane na projednání vlády tak, aby byla schválena ještě v tomto volebním období PS. V minulosti byl zpracován také návrh věcného záměru zákona o sociálních pracovnících, nicméně nebyla na něm nalezena shoda. Nový návrh by měl být hotov v průběhu příštího roku, kdy je zařazen do legislativního plánu vlády. Ředitel Odboru sociálních služeb a sociální práce MPSV D. Pospíšil uvedl, že novela má předpokládanou účinnost od 1. 1. 2022 s tím, že ta nejzásadnější změna financování by měla dopadnout až od roku 2023. Největší změnou v oblasti financování je to, že se přechází na centralizovaný systém. Dojde tedy k odklonu od systému rozhodování jednotlivých samospráv na úrovni krajů. Nový systém bude stanoven na základě jednotkových intervalů, které bude MPSV poskytovat na jednotlivé služby. Tímto by se měl systém narovnat a současně se stanovuje povinnost finanční spoluúčasti ze strany samospráv krajů a obcí. Se zpravodajskou zprávou vystoupil zpravodaj výboru posl. M. Pour. Uvedl, že se v nápravných opatřeních vše točí kolem novely o sociálních službách, která do PS v tomto volebním období ještě nedorazila. Dne 19. 12. 2019 proběhla výzva k předložení připomínek. Od 23. 1. 2020 probíhá připomínkové řízení a v současné době stále nebyly vypořádány všechny připomínky. Celkem jich bylo předloženo cca 2500. Dotázal se, kdy je reálné vypořádání všech připomínek a uzavření připomínkového řízení. Dále se dotázal, jak je možné, že jsou tak velké rozdíly mezi kraji ve výši poskytované dotace na jedno lůžko. Dále se dotázal, zda se v budoucnu počítá s chybějícím standardem sociálních služeb. Dále se zajímal o kolísání průměrné hrubé mzdy u řídících pracovníků v oblasti péče o seniory (viz tabulka na str. 7 v materiálu MPSV o plnění nápravných opatření). Vznesl dotaz na dvojnásobný nárůst celkových dotací MPSV na sociální služby v letech 2016 až 2020 (v roce 2016 to bylo 9,2 mld. Kč, ale v roce 2020 to bylo již 18,5 mld. Kč – viz tabulka na str. 8 v materiálu MPSV o plnění nápravných opatření). V obecné rozpravě vystoupili: náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí M. Štěpánková (Uvedla, že se dosud na novele nepodařilo najít úplnou shodu. K vypořádání připomínek by mělo dojít do konce roku, ale řada připomínek směřuje vzájemně proti sobě, to znamená, že zdaleka nemohou být připomínky akceptovány všechny. Předpokládá se tedy, že materiál půjde do vlády s určitým rozporem a bude na vládě, aby rozhodla a zvolila případnou variantu. K úpravě standardu sociálních služeb uvedla, že účinné znění zákona některé standardy již obsahuje, ať už jsou to standardy personální, materiální či technické, které musí mít každý poskytovatel sociální služby zpracovány, a jsou předkládány registrujícímu subjektu. Počítá se, že vzhledem k nákladům, které mají být spojeny s financováním sociálních služeb, by tyto standardy byly upraveny mnohem podrobněji, než jsou doposud. Tím, že novela nebyla dosud přijata, je nutné toto vyřešit. Ukazuje se, že bude třeba, aby standardy byly v návaznosti na financování mnohem detailnější a mnohem jasnější z hlediska textu zákona. Nárůsty navyšování částek na sociální služby jsou ovlivňovány dvěma zásadními věcmi, a to jednak růstem platů v sociálních službách a také určitým rozšiřováním sítě poskytovaných sociálních služeb.), ředitel Odboru sociálních služeb a sociální práce MPSV D. Pospíšil (K rozdílům ve výších dotací uvedl, že MPSV částku, kterou získá ze státního rozpočtu, rozděluje tzv. směrným číslem, což je příloha k zákonu o sociálních službách, kde je uvedeno procentuální vyjádření, kolik jednotlivý kraj z hlediska zákona může získat. Samotné rozdělení na konkrétní lůžko je již v kompetenci jednotlivých krajů. K meziročnímu nárůstu uvedl, že nejvíc je ovlivněn růstem platů – nařízením vlády o platových poměrech. Největší skokový nárůst byl v roce 2017, kdy došlo k dvojnásobnému navýšení platů, a MPSV na toto reagovalo tak, že spočítalo předpokládaný objem, kolik by toto navýšení pro sektor sociálních služeb mělo tvořit.), posl. L. Černohorský (Uvedl, že MPSV by nyní mělo připravovat zákon o sociální práci. Mělo by to být v legislativním plánu na tento rok. Dotázal se, v jakém stavu tento zákon je.), náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí M. Štěpánková (Uvedla, že tento zákon, který by měl upravovat postavení sociálních pracovníků, byl odsunut na příští rok. Zatím nebyla shoda na tom, co vše by měl zákon obsahovat a jak by měl vypadat.), posl. V. Munzar (Mimo jiné uvedl, že systém rozdělování dotací jednotlivým krajů mu přijde demotivační.), náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí M. Štěpánková (Uvedla, že toho si je MPSV vědomo a připravovaná novela by na toto měla reagovat, ale je velice obtížné najít politickou shodu.), posl. I. Kalátová (Dotázala se, jak se v dnešní době může stát, že se nevrací do rozpočtu státu nepoužitá poskytnutá dotace a je nutné zvláštní nařízení ministryně.), ředitel Odboru sociálních služeb a sociální práce MPSV D. Pospíšil (Krátce reagoval na vznesený dotaz. Mimo jiné uvedl, že všechny kraje částku vypořádávají. Ale neznamená to, že musely vracet finanční prostředky z této dotace. Zákon o rozpočtových pravidlech umožňuje se rozhodnout, jak se bude finančně vypořádávat. MPSV krajům částku nechávalo v rozpočtu, aby ji v dalším roce mohly opět použít v oblasti sociálních služeb. NKÚ konstatoval, že to je v souladu se zákonem, ale doporučil, aby toto MPSV změnilo. Na základě tohoto doporučení tento postup MPSV změnilo a nově se nevyužité finanční prostředky z dotace vracejí.), posl. R. Kubíček (Uvedl, že dle jeho názoru doporučení NKÚ mělo za cíl, aby bylo možno překontrolovat účel použití prostředků.) a ředitel Odboru sociálních služeb a sociální práce MPSV D. Pospíšil (Krátce reagoval na rozpravu.). V podrobné rozpravě zpravodaj výboru posl. M. Pour navrhl usnesení následujícího znění: Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním výkladu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslava Kaly, zpravodajské zprávě poslance Milana Poura, stanovisku náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí Martiny Štěpánkové a po rozpravě I. bere na vědomí a) Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu z kontrolní akce č. 18/09 - Peněžní prostředky určené na podporu sociálních služeb (dále jen „Kontrolní závěr č. 18/09“), b) Stanovisko Ministerstva práce a sociálních věcí ke Kontrolnímu závěru č. 18/09, obsažené v části IV materiálu vlády č. j. 451/19, c) Usnesení vlády č. 682 ze dne 30. 9. 2019, d) Informaci Ministerstva práce a sociálních věcí o plnění opatření obsažených ve stanovisku Ministerstva práce a sociálních věcí ke Kontrolnímu závěru č. 18/09, obsaženou v části II materiálu vlády č. j. 728/20; II. žádá ministryni práce a sociálních věcí, aby do 31. 12. 2020 předložila Kontrolnímu výboru zprávu o stavu projednávání a vypořádání uplatněných připomínek k návrhu novely zákona o sociálních službách; III. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a ministryni práce a sociálních věcí. S takto navrženým usnesením byl vysloven souhlas a bylo přijato usnesení č. 200 (10 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. J. Foldyna, posl. I. Kalátová, posl. J. Kott, posl. R. Kubíček, posl. V. Munzar, posl. J. Pošvář, posl. M. Pour, posl. R.  Rozvoral, posl. P. Staněk /viz příloha zápisu č. 1, str. 5/. 4. Sdělení předsedy, různé V rámci tohoto bodu nikdo z přítomných poslanců nevystoupil. 5. Návrh termínu a programu příští schůze výboru Po úvodním vystoupení předsedy výboru posl. R. Kubíčka a po rozpravě Kontrolní výbor stanovil, že se příští schůze výboru bude konat dne 10. 12. 2020 od 9.00 hodin v Poslanecké sněmovně, a zmocnil předsedu výboru, aby stanovil program 36. schůze výboru, viz přijaté usnesení č. 201 (10 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. L. Černohorský, posl. J. Foldyna, posl. I. Kalátová, posl. J. Kott, posl. R. Kubíček, posl. V. Munzar, posl. J. Pošvář, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. P. Staněk /viz příloha zápisu č. 1, str. 6/. Předseda výboru posl. R. Kubíček poděkoval všem přítomným za spolupráci a ukončil třicátou pátou schůzi Kontrolního výboru. Schůze výboru byla ukončena v 15.50 hodin. Zapsala: M. Hálková – tajemnice výboru Radek ROZVORAL v. r. Roman KUBÍČEK v. r. ověřovatel Kontrolního výboru předseda Kontrolního výboru Příloha č. 1 str. 1 Kontrolní výbor PS PČR 35. schůze 18. 11. 2020 - 14:01:47 1. hlasování, návrh Přístup veřejnosti na jednání KV Aktivně hlasovalo: 9 Pro: 9 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: Nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: Nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Jaroslav Foldyna, SPD: Pro Iva Kalátová, ANO: Nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: Nepřihlášen Josef Kott, ANO: Pro Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Nepřihlášen Přemysl Mališ, ANO: Nepřihlášen Květa Matušovská, KSČM: Pro Vojtěch Munzar, ODS: Pro Jan Pošvář, Piráti: Pro Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: Nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Nepřihlášen ID hlasování: 1, schůze č. 35, čas 14:01:47 Příloha č. 1 str. 2 Kontrolní výbor PS PČR 35. schůze 18. 11. 2020 - 14:02:19 2. hlasování, návrh Schválení programu Aktivně hlasovalo: 9 Pro: 9 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: Nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: Nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Jaroslav Foldyna, SPD: Pro Iva Kalátová, ANO: Nepřihlášen Miroslav Kalousek, TOP09: Nepřihlášen Josef Kott, ANO: Pro Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Nepřihlášen Přemysl Mališ, ANO: Nepřihlášen Květa Matušovská, KSČM: Pro Vojtěch Munzar, ODS: Pro Jan Pošvář, Piráti: Pro Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: Nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Nepřihlášen ID hlasování: 2, schůze č. 35, čas 14:02:19 Příloha č. 1 str. 3 Usnesení č. 198 Kontrolní výbor PS PČR 35. schůze 18.11.2020 - 14:44:06 3. hlasování, návrh Návrh rozpočtu kapitoly 371 - ÚDHPSH na rok 2021 - usnesení Aktivně hlasovalo: 11 Pro: 11 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: Nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: Nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Jaroslav Foldyna, SPD: Pro Iva Kalátová, ANO: Pro Miroslav Kalousek, TOP09: Nepřihlášen Josef Kott, ANO: Pro Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Nepřihlášen Přemysl Mališ, ANO: Nepřihlášen Květa Matušovská, KSČM: Pro Vojtěch Munzar, ODS: Pro Jan Pošvář, Piráti: Pro Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: Nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro ID hlasování: 3, schůze č. 35, čas 14:44:06 Příloha č. 1 str. 4 Usnesení č. 199 Kontrolní výbor PS PČR 35. schůze 18. 11. 2020 - 14:59:55 4. hlasování, návrh Návrh rozpočtu kapitoly 381 - NKÚ na rok 2021 - usnesení Aktivně hlasovalo: 10 Pro: 10 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: Nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: Nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Jaroslav Foldyna, SPD: Pro Iva Kalátová, ANO: Pro Miroslav Kalousek, TOP09: Nepřihlášen Josef Kott, ANO: Pro Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Nepřihlášen Přemysl Mališ, ANO: Nepřihlášen Květa Matušovská, KSČM: Nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: Pro Jan Pošvář, Piráti: Pro Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: Nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro ID hlasování: 4, schůze č. 35, čas 14:59:56 Příloha č. 1 str. 5 Usnesení č. 200 Kontrolní výbor PS PČR 35. schůze 18. 11. 2020 - 15:39:20 5. hlasování, návrh KZ NKÚ z KA č. 18/09 - Peněžní prostředky určené na podporu sociálních služeb - usnesení Aktivně hlasovalo: 10 Pro: 10 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: Nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: Nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Jaroslav Foldyna, SPD: Pro Iva Kalátová, ANO: Pro Miroslav Kalousek, TOP09: Nepřihlášen Josef Kott, ANO: Pro Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Nepřihlášen Přemysl Mališ, ANO: Nepřihlášen Květa Matušovská, KSČM: Nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: Pro Jan Pošvář, Piráti: Pro Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: Nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro ID hlasování: 5, schůze č. 35, čas 15:39:20 Příloha č. 1 str. 6 Usnesení č. 201 Kontrolní výbor PS PČR 35. schůze 18. 11. 2020 - 15:47:07 6. hlasování, návrh Návrh termínu a programu příští schůze výboru - usnesení Aktivně hlasovalo: 10 Pro: 10 Proti: 0 Zdržel se: 0 Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL: Nepřihlášen Jiří Bláha, ANO: Nepřihlášen Lukáš Černohorský, Piráti: Pro Jaroslav Foldyna, SPD: Pro Iva Kalátová, ANO: Pro Miroslav Kalousek, TOP09: Nepřihlášen Josef Kott, ANO: Pro Roman Kubíček, ANO: Pro Martin Kupka, ODS: Nepřihlášen Přemysl Mališ, ANO: Nepřihlášen Květa Matušovská, KSČM: Nepřihlášen Vojtěch Munzar, ODS: Pro Jan Pošvář, Piráti: Pro Milan Pour, ANO: Pro Radek Rozvoral, SPD: Pro Roman Sklenák, ČSSD: Nepřihlášen Pavel Staněk, ANO: Pro ID hlasování: 6, schůze č. 35, čas 15:47:07 - 13 -
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/3600-35-20201118
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.