PS190017367
Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
2019
8. volební období
ZÁPIS
ze 16. schůze
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj,
která se konala dne 10. ledna 2019
v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1
místnost č. B 211.
Schůzi řídil: PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D.,
Přítomni: p. posl. Bartoš, Dolejš, Fialová, Janda, Jelínek, Juránek, Kalous, Kohoutek, Kořanová, Kupka, Profant, Schiller, Štolpa.
09,00 hodin
Bartoš: Zahájení jednání. Uvítání hostů. Hlasování o programu, hlasování č. 1:
Hlasování: ANO 10 NE 0 zdržel 0 přítomno 10 přijato
09,00 hod.
Vládní návrh zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 170. (Jednání garančního výboru).
Předkladatel: Ministerstvo vnitra
Zpravodaj: Ondřej Profant, poslanec PSP ČR
Profant: Zpravodajská zpráva. Tento návrh jsme již podrobně na výboru projednali. Návrh by měl zavést standardy přístupnosti webových stránek, které mají být celoevropské. Informace o doprovodném usnesení týkající se technických norem. Informace o předložených PN.
Mlsna: Stanoviska sdělíme během projednávání.
Bartoš: Otevírám obecnou rozpravu. PN máte k dispozici v tištěné podobě.
Profant: Návrh usnesení a hlasovací procedury:
1. hlasovat o případných návrzích legislativně technických úprav podaných podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, budou-li v rozpravě ve třetím čtení předneseny,
2. hlasovat o pozměňovacím návrhu A1
3. hlasovat o pozměňovacím návrhu A2
(pozměňovací návrhy A2 a C jsou totožné)
4. hlasovat společně jedním hlasováním o pozměňovacích návrzích B1 – B5
(pozměňovací návrhy B1 – B5 tvoří věcný a logický celek)
5. hlasovat společně jedním hlasováním o pozměňovacích návrzích B6 a B7
(pozměňovací návrhy B6 a B7 tvoří logický celek)
6. hlasovat o pozměňovacím návrhu B8
7. hlasovat o zákonu jako o celku
8. hlasovat o návrhu doprovodného usnesení
Bartoš: Hlasování o proceduře, hlasování č. 2:
Hlasování: ANO 12 NE 0 zdržel 0 přítomno 12 přijato
Profant: První hlasování o PN A1 – doporučující stanovisko.
Bartoš: Hlasování o doporučujícím stanovisku k A1, MV – souhlas, hlasování č. 3:
Hlasování: ANO 12 NE 0 zdržel 0 přítomno 12 přijato
Profant: PN A2 – účinnost týkající se škol – doporučující stanovisko
Bartoš: Hlasování o doporučujícím stanovisku k A2, MV – neutrální, hlasování č. 4:
Hlasování: ANO 8 NE 2 zdržel 3 přítomno 13 přijato
Profant: Blok PN B1 – B5 – moje PN, „technikálie“ kolem účinnosti – doporučující stanovisko.
Bartoš: Hlasování o doporučujícím stanovisku k B1 – B5, MV – souhlas, hlasování č. 5:
Hlasování: ANO 13 NE 0 zdržel 0 přítomno 13 přijato
Profant: PN B6 a B7 – doporučující stanovisko.
Bartoš: Hlasování o doporučujícím stanovisku k B6 a B7, MV – nesouhlas, hlasování č. 6:
Hlasování: ANO 5 NE 2 zdržel 5 přítomno 12 nepřijato
Profant: B8 – úprava §7 – doporučující stanovisko.
Bartoš: Hlasování o doporučujícím stanovisku k B8, MV – nesouhlas, hlasování č. 7:
Hlasování: ANO 2 NE 5 zdržel 6 přítomno 13 nepřijato
Hlasování o nedoporučujícím stanovisku k B8, hlasování č. 8 – zmatečné, hlasování č. 9:
Hlasování: ANO 8 NE 2 zdržel 3 přítomno 13 přijato
Hlasování o nedoporučujícím stanovisku k B5 – B7, hlasování č. 10:
Hlasování: ANO 9 NE 2 zdržel 2 přítomno 13 přijato
Profant: O návrhu jako o celku – doporučující stanovisko.
Bartoš: Hlasování o doporučujícím stanovisku k návrhu jako celku, MV – souhlas.
Hlasování č. 11:
Hlasování: ANO 13 NE 0 zdržel 0 přítomno 13 přijato
Profant: Doprovodné usnesení – doporučující stanovisko.
Bartoš: Hlasování o doporučujícím stanovisku k doprovodnému usnesení, hlasování č. 12:
Hlasování: ANO 7 NE 0 zdržel 6 přítomno 13 přijato
Profant: Návrh usnesení č. 74.
Bartoš: Hlasování o návrhu usnesení č. 74, hlasování č. 13 – prohlášeno za zmatečné.
Hlasování č. 14: Příloha č. 1
Hlasování: ANO 13 NE 0 zdržel 0 přítomno 13 přijato
10,00 hod.
Informace Ministerstva vnitra o průběhu a výsledcích voleb do obecních zastupitelstev v roce 2018, případné návrhy na nutné změny ve volebních a jiných zákonech.
Předkladatel: Ministerstvo vnitra
Mlsna: Informace o průběhu voleb v obcích a o zveřejnění výsledků. Celkem se volilo v 6377 obcích. Volební účast 47,34%. MV po každých volbách žádá krajské úřady, Magistrát hl. města Prahy, ústředí orgány státní správy, státní volební komisi a Kancelář prezidenta republiky, aby zaslali své poznatky z průběhu voleb. Závěrečná zpráva bude v prvním čtvrtletí tohoto roku a bude jí projednávat státní volební komise. Poté bude dostupná na internetových stránkách. V 17 obcí před volbami nedosahoval souhrnný počet kandidátů na registrovaných kandidátních listinách nadpoloviční většině počtu členů zastupitelstva obcí, případně byl menší než 5, proto se tam volby nekonaly - 26. ledna 2019 náhradní termín. Tyto obce již kandidátní listiny předložily. Druhý aspekt jsou opakovaná hlasování – Chlístovice (manipulace s hlasovacími lístky), druhý případ obec Bořetín (nezabezpečená volební urna přes noc) – opakovat se bude pouze hlasování. U obou obcí se volby budou opakovat 26. ledna. Volby mediálně propírané – Strakonice - opakování voleb, včetně registrace listin. Informace o důvodu zrušení voleb - informace o Ústavní stížnosti (ke konci ledna rozhodnutí). Dalším problémem je rezignace zastupitelů – 36 obcí – vyhlášeny nové volby na termín 16. března a 30. března.
Bartoš: Otevírám obecnou rozpravu.
Profant: K hl. městu Praze – obrovské plachty – je nějaké řešení do budoucna?
Mlsna: Svoláno jednání zástupců všech politických stran na MV, kde se změny diskutovaly – informace o jednání. K plachtám – pokud se přejde k volbě stran, tak pak nemusím vymýšlet plachty, ale volič si vybere jen jeden lístek. Otázka zveřejňování všech volebních lístků kandidujících subjektů na internetových stránkách ČSÚ nebo MV (vize 5+). Chceme předložit do PSP v nejbližší době dvě změny, na kterých byla dohoda – fixace termínů voleb do senátu a do zastupitelstev ÚSC - v nejbližší době do MPŘ – návrh na první celý týden v říjnu. Další návrh - fixování senátních obvodů ústavním zákonem. MV chystá novelu na druhou polovinu roku – zřízení informačního systému správy voleb, zrušení místní příslušnosti pro vydávání voličského průkazu, zřídil-li by se centrální systém voleb. Návrh na korespondenční hlasování pro voliče s ciziny. Jednostranné volební lístky už pro volby do evropského parlamentu.
Kupka: Chtěl jsem se zeptat na nové věci, které se připravují, o některých zde již pan náměstek informoval. Ve velkých městech by se měl změnit systém voleb tak, aby se voliči nepotkávali s nesrozumitelnými plachtami. K výsledkům voleb – např. Vilémovice 104% - matematicky problematické. Jak zajistit, aby se neobjevovaly chyby?
Mlsna: Vysvětlení 104% - problém s kvalitou papíru, přilepení dvou lístků a komise si toho nevšimne, tím vznikne více procent - informace. Do budoucna – zvýšení gramáže a ochranné prvky. Cena za výtisk volebních lístků za čtyři roky stojí půl miliardy. Stojí za úvahu, jestli nezavést volební lístky s ochranným prvkem tak, aby se zamezilo tomu kupčení. Lístky by občané obdržely až ve volební místnosti. Předem by byli informování o volebních lístkách např. na internetových stránkách MV nebo ČSÚ.
Kupka: Existuje možnost, kde komise např. udělá nápadnou systémovou chybu, která je zásadní, např. zvolí jinou metodiku počítání hlasů. Pracujete na systému, který by umožnil okamžitě provést korekturu a nenechat doputovat vadný výsledek až k ČSÚ?
Mlsna: To jsme se snažili udělat již nyní. S ČSÚ jsme domluveni, že se sníží počet sběrných míst, kam se doručují výsledky voleb tak, aby zde seděli statistici a nepravděpodobnost a zjevné chyby by se přes kontrolní data jasně objevily. Vyzvat znovu komisi k přepočítání - k tomu již několikrát došlo. Největší problém toto činí u volebních okrsků nad tisíc voličů. Největší problém je samozřejmě v Praze u komunálních voleb. K novele, která se vrací ze Senátu – chceme, aby členem komise byl i zapisovatel, aby mohl učinit i záznam v případě např. pochybení. Zapisovatel má dohlížet na zákonnost.
Juránek: K plachtám – Praha by mohla mít stejné volby, jako do krajů. Je to možné?
Mlsna: Problém se zkrácením volebního období. Systémovější – u velkých měst se voliči chovají spíše stranicky – rozdělit volební systém např. od úrovně statutárních měst, volby jako do krajů a u ostatních měst se ponechá kombinace stranická a preferenčních hlasů – rozdělení velkých a malých měst. Bude ale potřeba rozhodnout, kde je ta hranice. Pro další komunální volby by se měl volební systém upravit.
Juránek: Narazíme na hodně problémů. U Prahy není nutné měnit datum voleb, ale mohl by se změnit pouze systém.
Mlsna: Je to proveditelné – informace – bude nutné vysvětlení rozdílného systému. U velkých městských částí byly také plachty velké. Provést to samozřejmě lze.
Profant: ČSÚ zveřejňuje výsledky a kandidáty na volby.cz – kandidáti nejsou jednoznačně ztotožněni se spolu samými v minulých volbách, např. změna jména. Jsou těžko dohledatelné informace o kandidátech. Z veřejných dat to není patrné.
Mlsna: To souvisí s vytvořením registru voleb – zavedení registru voličů a registru kandidátů – informace (prolink).
Kupka: Dotaz k nejmenším obcím – jakmile je méně zastupitelů než 5, tak dochází ke svolání nových voleb – přichází dotaz z malých obcí, proč pro ně také neplatí poloviční hranice? U sedmičlenných zastupitelstev je to menší problém. Uvažovali jste o změně, že by se ta hranice posunula na polovičku, nikoliv na pevné číslo 5 členů?
Mlsna: Polovina jsou 3, z nichž jeden je starosta – jde o to, jestli to ještě naplňuje ten model zastupitelské demokracie. Je to jednoduchá legislativní úprava – informace. Je to na úvahu.
Juránek: K sedmičlenným zastupitelstvům – může dojít i k zablokování zastupitelstva – informace z praxe.
Kupka: Proto, aby zastupitelstvo pětičlenné přijalo jakékoliv usnesení, stejně potřebuje tři zastupitele ke schválení. Argument neodpovídá logice věci. Jde často pouze o politický boj.
Mlsna: Informace k sedmičlenným zastupitelstvům.
Kupka: Vždy tam musí být tři hlasy – musí být nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva.
Mlsna: Vycházíme tedy z fiktivního čísla 5. K p. Juránkovi – změna na 5:2.
Jelínek: Nezazněla nějaká možnost postupné elektronizace voleb? Máme elektronické OP.
Mlsna: Chceme udělat elektronizaci celého administrativního procesu voleb. Informace o obsazování komisí. Administrace voleb by se měla posunout do elektronické podoby. Bude nutná novela zákona. Elektronické volby – diskuse o tom proběhla na schůzce zástupců politických stran. Jsou tam obrovská rizika – informace. Informace o volbách v jiných státech.
Jelínek: Absolutní elektronizace je náročná. Líbí se mi systém americký.
Profant: K elektronickým volbám – je to velmi náročné, souhlasím s panem náměstkem.
Bartoš: Končím rozpravu. Návrh usnesení č. 75 – bere na vědomí informaci Ministerstva vnitra o průběhu a výsledcích voleb do obecních zastupitelstev v roce 2018.
Hlasování č. 15: Příloha č. 2
Hlasování: ANO 13 NE 0 zdržel 0 přítomno 13 přijato
Děkuji panu náměstkovi za informace.
Různé.
Bartoš: Příští jednání by se konalo ve středu 6. února a to z důvodu účasti p. ministryně Dostálové na jednání našeho výboru – vystoupí zde s informací ohledně situace kolem MMR. Informace o ISSS 31.3 – 2.2 - do 15. ledna nahlásit účast. Přiřazování tisků zpravodajům – vytvořena tabulka zpravodajů, nejvíce p. posl. Kupka. Děkuji a končím dnešní jednání
Ukončení jednání v 10,35 hodin.
Zapsala: Bc. Petra Čížkovská
Odpovídá: Mgr. Miroslav Wolf, tajemník výboru
Ondřej P ro f a n t v.r. PhDr. Ivan B a r t o š, Ph.D. v.r.
ověřovatel předseda výboru
Příloha č. 1
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP
16. schůze
10.01.2019 - 9:25:13
Hlasování č. 14
Vl.n.z.o přístupnosti internetových stránek usnesení
Přítomno: 13
Pro: 13
Proti: 0
Zdržel se: 0
ANO
(Pro: 5, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Lenka Dražilová:
Eva Fialová:
Pro
Adam Kalous:
Pro
Barbora Kořanová:
Pro
Jan Kubík:
Jaroslav Kytýr:
Milan Pour:
Jan Schiller:
Pro
David Štolpa:
Pro
Jana Vildumetzová:
ČSSD
(Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Ondřej Veselý:
KDU-ČSL
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Stanislav Juránek:
Pro
KSČM
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Jiří Dolejš:
Pro
Ivo Pojezný:
ODS
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Martin Baxa:
Jakub Janda:
Pro
Martin Kupka:
Pro
Piráti
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Ivan Bartoš:
Pro
Ondřej Profant:
Pro
SPD
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Pavel Jelínek:
Pro
Jiří Kohoutek:
Pro
STAN
(Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Věra Kovářová:
TOP09
(Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Dominik Feri:
ID hlasování: 14, schůze č. 16, čas 9:25:14
Příloha č. 2
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP
16. schůze
10.01.2019 - 10:27:05
Hlasování č. 15
Informace MV o průběhu a výsledcích voleb v r. 2018 bere na vědomí
Přítomno: 13
Pro: 13
Proti: 0
Zdržel se: 0
ANO
(Pro: 5, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Lenka Dražilová:
Eva Fialová:
Pro
Adam Kalous:
Pro
Barbora Kořanová:
Pro
Jan Kubík:
Jaroslav Kytýr:
Milan Pour:
Jan Schiller:
Pro
David Štolpa:
Pro
Jana Vildumetzová:
ČSSD
(Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Ondřej Veselý:
KDU-ČSL
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Stanislav Juránek:
Pro
KSČM
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Jiří Dolejš:
Pro
Ivo Pojezný:
ODS
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Martin Baxa:
Jakub Janda:
Pro
Martin Kupka:
Pro
Piráti
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Ivan Bartoš:
Pro
Ondřej Profant:
Pro
SPD
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Pavel Jelínek:
Pro
Jiří Kohoutek:
Pro
STAN
(Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Věra Kovářová:
TOP09
(Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Dominik Feri:
ID hlasování: 15, schůze č. 16, čas 10:27:07
7