Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4400-40-20200611


VýborVýbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj
Datum jednání11. června 2020
Číslo jednání40
Zápis z jednání
        
PS200147329 Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2020 8. volební období ZÁPIS ze 40. schůze Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, která se konala dne 11. června 2020 v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1 místnost č. B 211. Schůzi řídil: PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. Přítomni: p. posl. Babka, Bartoš, Dolejš, Jelínek, Juránek, Kalous, Kohoutek, Kořanová, Kovářová, Kubík, Kupka, Kytýr, Pour, Profant, Schiller, Štolpa. Bartoš: Zahájení schůze. Informace o programu, hlasování č. 1: Hlasování: ANO 12 NE 0 zdržel 0 přítomno 12 přijato Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 2019, kapitola územních rozpočtů Předkladatel: Ministerstvo financí Zpravodaj: posl. Ing. Jiří Dolejš Bartoš: Zahájení projednávání SZÚ – kapitola územních rozpočtů. Tyll: Informace o hospodaření ÚSC za rok 2019. Informace o celkových příjmech – 594 mld. Kč (vyšší oproti roku 2018 o 61 mld. Kč., tj. o 11,5%), vlastních příjmech územních rozpočtů (tj. daňové a kapitálové příjmy), transferech, neinvestičních transferech a investičních transferech. Celkové výdaje úz. rozpočtů dosáhly 562 mld. Kč a vzrostly o 38,6 mld. Kč – informace o výdajích a kapitálových výdajích. Saldo hospodaření – územní rozpočty ukončily hospodaření s přebytkem 31,7 mld. Kč, vyšší než v r. 2018. Informace o stavu fin. prostředků na bankovních účtech (304,9 mld. Kč, vyšší o 40,7 mld. Kč, tj. o 15,4%) - nárůst především u obcí, ale zhruba polovinu z toho představovalo zvýšení prostředků na bankovních účtech hl. města Prahy. Dluh úz. rozpočtů dosáhl výše 90,9 mld. Kč, meziročně se snížil 0,3 mld. Kč. Z dlouhodobějšího hlediska můžeme hovořit o stagnaci zadluženosti úz. rozpočtů. Stav finančních prostředků na bankovních účtech převýšil hodnotu celkového dluhu úz. rozpočtů o 214 mld. Kč. Bartoš: Děkuji za úvodní slovo. Prosím pana posl. Dolejše o zpravodajskou zprávu. Dolejš: Zpravodajská zpráva. Rok 2019, v porovnání co budeme prožívat v následujících letech, byl pozitivní. Tento rok byl bez zásahu do RUD. V přebytku byly úz. samosprávy 8 let, ale rokem 2019 to pravděpodobně skončilo. Stagnace kapitálových výdajů – pomalejší čerpání kapitálových výdajů, zásadní vliv hl. město Praha (přebytek cca 15 mld. Kč). 300 mld. Kč na bankovních účtech vytváří určitý finanční polštář, ale znamená to odložené financování investičních projektů. Pokud zadluženost stagnuje, znamená to také, že se nesnížila a břemeno dluhů se potáhne dál. Informace o úvěrech. Informace o struktuře dluhů v krajích. Ze SFDI přeposlán loni příspěvek na silnice II a III. třídy ve výši 3 mld. Kč. Daň z nemovitostí – příspěvek stabilní, u asi 500 obcí došlo k využití vyššího koeficientu. Pokračuje trend snižování počtu příspěvkových organizací v krajích. Bartoš: Otevírám obecnou rozpravu. Nikdo se nehlásí, končím rozpravu obecnou a otevírám rozpravu podrobnou. Dolejš: Návrh usnesení č. 212. Bartoš: Hlasování o návrhu usnesení č. 212, hlasování č. 2: Příloha č. 1 Hlasování: ANO 12 NE 0 zdržel 1 přítomno 13 přijato Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 2019, kapitola 317 – Ministerstvo pro místní rozvoj Předkladatel: Ministerstvo pro místní rozvoj Zpravodaj: posl. Ing. Adam Kalous Bartoš: Zahájení projednávání SZÚ MMR. Obdrželi jste i brožuru k tomuto bodu. Dostálová: Informace o SZÚ MMR. Mezi základní činnosti MMR patří oblasti regionální politiky, politiky bydlení, územního plánování a stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky cestovního ruchu a pohřebnictví. Do rozpočtu jsou zahrnuty i organizační složky – Ústav úz. rozvoje, a dvou příspěvkových organizací – Centrum pro regionální rozvoj a Czech Tourism. Dále byla financována o.p.s. Horská služba. Činnost MMR byla v roce 2019 rozdělena v rámci výdajové struktury rozpočtování do 4 základních bloků – podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu, podpora bydlení, územní plánování a stavební řád a ostatní činnosti resortu. Nejvyšší podíl rozpočtových prostředků kapitoly ministerstva má podpora regionálního rozvoje a cest. ruchu – obsahuje mj. financování infrastruktury obcí aj. V tomto ukazateli jsou obsaženy všechny spolufinancované programy státního rozpočtu a rozpočtu Evropské unie v kompetenci ministerstva, z nichž největší je IROP. V rámci tohoto ukazatele jsou dále financovány národní programy podpory regionálního rozvoje a cestovního ruchu. Mezi další programy patří program cílený samostatně na investiční akce Horské služby. Tento ukazatel rovněž obsahuje neinvestiční příspěvky pro Centrum pro regionální rozvoj a CzechTourism. Bydlení – zahrnuje zejména podporu investičních výdajů, které cílí na zlepšení bytové situace obyvatelstva, zvyšování objemu nové technické infrastruktury pro vymezené cílové skupiny obyvatel, snížení stáří bytového fondu atd. Dále zahrnuje výstavbu technické infrastruktury v oblastech se strategickou průmyslovou zónou. Územní plánování a stavební řád – zahrnuje mimo jiné výdaje spojené s pořizováním územně plánovacích dokumentací obcí a výdaje pro organizační složku státu Ústav územního rozvoje. Ostatní činnosti resortu - je vyhrazen k financování provozu a vlastních investičních výdajů resortu a dále např. osobních výdajů. Schváleny byly celkové příjmy ministerstva ve výši 6,6 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 11,5 mld. Kč. Celkové příjmy činily 22,7 mld. Kč. Pozitivním faktorem bylo celkové překročení plnění daňových příjmů, nedaňových příjmů a ostatních přijatých transferů kapitoly ministerstva o 30,8 mil. Kč. Rozhodující část plnění příjmů kapitoly ministerstva za rok 2019 představovaly příjmy z Národního fondu na společné programy státního rozpočtu a rozpočtu Evropské unie. Dovolím si dále zmínit, že vlastní příjmy ministerstva byly překročeny o cca 12 % především vlivem příjmů z pronájmu ostatních nemovitostí, pozemků a přijatých nekapitálových příspěvků a náhrad a o cca 26 % vyšším výběrem správních poplatků. Celkové výdaje kapitoly ministerstva byly čerpány ve výši 27,5 mld. Kč. Rozhodující část výdajů rozpočtu kapitoly ministerstva za rok 2019 byla realizována v programech, které cílí vně resortu na kraje, obce, podnikatele a neziskové organizace. Nároky z nespotřebovaných výdajů kapitoly ministerstva byly na počátku roku 2019 evidovány ve výši  15 mld. Kč, k 31. 12. 2019 pak ve výši 12,2 mld. Kč. Během roku došlo tedy ke snížení o 2,8 mld. Kč. Závěrem lze shrnout, že kapitola MMR vykázala k 31. 12. 2019 záporné saldo příjmů a výdajů ve výši 4,7 mld. Kč. Brožura, kterou máte k dispozici, shrnuje hospodaření MMR prostřednictvím vybraných tabulek a grafů ze závěrečného účtu. Bartoš: Děkuji za úvodní slovo a prosím p. posl. Kalouse o zpravodajskou zprávu. Kalous: Zpravodajská zpráva. Informace o příjmech – na rok 2019 byly v kapitole ministerstva schváleny příjmy 6,6 mld. Kč, v průběhu roku došlo k navýšení o 13 mld. Kč. Skutečné příjmy dosáhly výše 22,7 mld. Kč. Schválené výdaje ve výši 11,5 mld. Kč byly navýšeny v průběhu roku o 13 mld. Kč a to v rámci financování IROP. Navýšení výdajů dalším rozpočtovým opatřením – příspěvky pro CzechTourism, Moto GP Brno, atd. Skutečné čerpané výdaje tedy byly 27,5 mld. Kč. Informace o národních programech – podpora bydlení, podpora bydlení Solnice-Kvasiny, podpora rozvoje regionů, podpora revitalizace území, bezbariérové obce, národní program podpory cestovního ruchu v regionech, atd. V rámci programů spolufinancovaných ze státního rozpočtu a rozpočtu EU bylo skutečně čerpáno 24,4 mld. Kč, z toho 22,8 mld. Kč činil podíl EU a 1,6 mld. Kč podíl ze státního rozpočtu – informace o operačních programech. Kromě výdajů programového financování MMR podpořilo nestátní neziskové organizace. Informace o výdajích na činnost příspěvkových organizací a organizačních složek státu zřízených MMR a o dotacích pro Horskou službu. Výdaje MMR jsou směrovány velkou měrou na podporu rozvoje území. MMR zde plní i koordinační roli ve vztahu k ostatním resortům. MMR je zastřešujícím orgánem pro všechny programy financované z Evropských strukturálních a investičních fondů. Bartoš: Otevírám obecnou rozpravu. Dolejš: Poznámka k číslům – položka bydlení a její neplnění. Nečerpalo se. Nyní budou chybět peníze skoro na vše. Musí se udělat něco s nastavením těch nástrojů. Dostálová: Byli jsme si vědomi toho, že obce vysílaly signály ohledně úpravy programu výstavba. Na podzim došlo k úpravě podmínek. Obce začaly více žádat o tyto prostředky, proto máme v úterý na Poslanecké sněmovně návrh na změnu rozpočtu SFRB – informace. Naše představa byla větší, problém je v delší době udržitelnosti (sociální bydlení – 100% dotace, ale 20 let udržitelnost). Bartoš: Důležitost vzniku zákona o sociálním bydlení, který by definoval nakládání s takto postavenými domy. Okruh otázek jste ode mne obdržela dopředu. Dotaz – na str. 21 uvedeno, že celkově bylo na podporu bydlení z rozpočtu MMR vyčleněno 630 mil. Kč, ale čerpáno bylo pouze 395 mil. Kč - nejméně za 5 let. Str. 26 a 76 - hlavní důvod nečerpání není nízký zájem žadatelů, ale vysoká, až 60%, chybovost u žádostí o dotace. Není tam stále chyba ze strany MMR? Není způsob administrace příliš složitý? Proč nemají obce metodologickou podporu? Existuje nějaká analýza nejčastějších chyb? Plánuje se na základě ní nějaký návod pro obce? Ten program nefunguje. Dostálová: K bytové politice – MMR má investiční programy, obce to chtěly na 2-3 roky. MMR vyhlašuje programy vždy v říjnu na následující rok. V daném roce se tedy nevyčerpá skoro nic. K chybovosti – posílali jsme dopisy starostům. Největší problém je s bezbariérovostí. Upozorňujeme na to všude, problém je s projektanty. Bartoš: Solnice-Kvasiny – nečerpá se v něm. Říkala jste, že to je na 3 roky. Dotaz - rozpočtována částka 175 mil. Kč na r. 2019 ne na 3 roky. Čerpáno bylo 38 mil. Kč – kapitola se tedy jeví jako nepravdivá, rozkládá se to do více let. Ví se, že se to nevyčerpá. Dostálová: Tuto polemiku vždy vedeme s MF – informace o nastavení rozpočtových pravidel. Solnice-Kvasiny – informace o alokaci, o dofinancování. Čerpání bude nabíhat v následujících letech. Bartoš: Čerpání pro ten daný rok, ačkoliv víte, že v daném roce ta realizace tedy nebude. Celkový objem Solnice-Kvasiny - sečet bych rozpočty za 3 roky, tak by mi to mělo dát celkový plán investic. Dostálová: Informace o jednotlivých částkách - požadavek byl 153,9 mil. Kč a ty budou dofinancovány teď. Bartoš: Kapacity tedy jsou. Posíláme peníze do projektů, které vykazují nízkou míru realizovatelnosti. Dostálová: My máme projekty kvalitní, které skončily tzv. pod čarou, nebyla na ně alokace v rozpočtu MMR. Ty převisy, jsou ze zásobníků 2019 a 2020 – 3 mld. 779 mil. Kč. Oslovili jsme starosty ze zásobníku – starostové jen čekají, až dostanou rozhodnutí, aby oni mohli realizovat. Mají na to do konce roku 2021 (u r. 2019) a do r. 2022 (u r. 2020). Bartoš: Dotaz k dostupnému bydlení str. 26 – smlouvy, které se budou uzavírat, proč do toho ty obce jdou? Dovídají se o podmínkách až v poslední fázi toho podpisu. Dostálová: Informace z praxe - oni předloží x bytových jednotek, při kontrole se zjistí, že jen některé byt. jednotky splňují bezbariérovost. Obec ustoupí od projektu a následně ho podají znovu. Doba udržitelnosti je dalším problémem. Bartoš: Bydlení by mělo být vlajkovou lodí ministerstva. Dotaz na rozvoj regionů – globální pohled EK na vývoj České republiky z pohledu vyrovnanosti regionů – str. 5 – ekonomické rozdíly se stále prohlubují. Severozápad – pokles reálného HDP na obyvatele - program na rozvoj regionů. Daří se nám v těchto programech? K revitalizaci – reálné čerpání v roce 2019, čerpání na bourání budov – čísla vypadají jinak i z pohledu zvenčí z EK v této správě. Dostálová: Je nachystaná nová strategie regionálního rozvoje 21+, kde jsme reflektovali všechny věci, které byly potřeba – informace o jednotlivých členěních. Členíme to podle jednotlivých oblastí, do této doby jsme pracovali pouze se Strategií Restart (pouze 3 kraje). Informace o Country Reportu. Informace o žádostech – velký převis, projektů nachystáno více, máme ale velký počet obcí. Problematika koronakrize a kofinancování. Program brownfield vznikl v r. 2019 na základě Strategie Restart – nejde jen o zbourání, ale i o výstavbu něčeho nového. Řešíme i možnost využití na výstavbu nových bytů – problematika režimu veřejné podpory. Kombinace brownfieldu – část pro podnikání (MPO) a část pro veřejné využití – probíhá debata. Bartoš: Ve vztahu ke zprávě za rok 2019 - ekonomika rostla, i přesto v těchto regionech docházelo k poklesu reálného HDP na obyvatele. V případě, že očekáváme zhruba 8 % propad ekonomiky, tak ten propad v regionech bude daleko větší. Podpora chudších regionů bude potřeba daleko více. Problematika Karlovarského kraje – dopad i z hlediska lázeňství. Dostálová: Máme speciálně cílené výzvy pro regiony Restart - informace. Problematika Karlovarského kraje - když není region připraven, tak jakákoliv cílená výzva se míjí účinkem. Karlovarský kraj – zásadní je dostavba dálnice. Bez dostavění dálnice nedojde ke zlepšení situace. Bartoš: Končím obecnou rozpravu a otevírám rozpravu podrobnou. Prosím pana zpravodaje Kalouse o návrh usnesení. Kalous: Návrh usnesení č. 213. Bartoš: Hlasování o návrhu usnesení č. 213, hlasování č. 3: Příloha č. 2 Hlasování: ANO 12 NE 1 zdržel 3 přítomno 16 přijato Informace Ministerstva pro místní rozvoj o průběhu přípravy digitalizace stavebního řízení Odůvodní: zástupce Ministerstva pro místní rozvoj Bartoš: Tento bod byl zařazen na základě žádosti p. posl. Kupky. Kupka: Prosím o informace, jak se pracuje na veškeré legislativě, která je nezbytně nutná pro to, aby se od poloviny roku 2023 mohla spustit digitalizace v plné podobě, bez ohledu na to, jak dopadne rekodifikace. Iniciativa k tomu bodu byla i na straně p. posl. Jelínka. Jak se to daří realizovat? V čem bychom mohli případně jako výbor pomoci? Dostálová: Je zde pan náměstek Kryński, který má tuto problematiku na starosti. Kryński: Informaci rozdělím do tří pasáží. Legislativní charakter – rekodifikace zákona, byly dokončeny teze vyhlášek k jednotlivým IT systémům, tyto teze budou rozpracovány v prac. skupinách, které jsou pod RVIS. Technické hledisko – připravena studie proveditelnosti k jednotlivým IT systémům a k velkému agendovému systému, kterým bude nová soustava stavebních úřadů. K technické stránce připravujeme 3 veřejné zakázky, aby ještě před rokem 2023 byly spuštěny tři služby – komunikace s vlastníky sítí, zpřístupnění webové formulářové platformy a zakázka na „hlídacího psa“ (lhůty, notifikace). K finanční stránce – schválena vnitřní realokace v rámci IROPu, finance na to budou připraveny. Profant: Prosím o zaslání tezí vyhlášek. Kryński: Teze pošleme. Kupka: Máte nějaké zprávy ohledně přípravy v krajích? Informace, jak je to napříč celou republikou s ohledem na přípravu dat pro digitální technickou mapu? Kryński: Ano, máme zprávy. Byla vytvořena pátá prac. skupina, která koordinuje ten postup. Spadá to pod MPO. Jelínek: Dotaz k systému a informování stavebníka ohledně průběhu stavebního řízení – tlačil jsem na to, aby tam bylo procesní řízení, aby tam byla zajištěna vysoká informovanost občana o průběhu stavebním řízením a zaznamenán „životopis“ stavebního řízení. Má to již nějakou formu zadání? Kryński: Postup, jaký jste popsal, je mixem dvou IT systémů. Portál stavebníka, který je frontem, bude pro občana - to již je popsáno a bude to popsáno ve studiích proveditelnosti. Druhá část, týkající se úředníků, tak to bude řešit agendový systém. Agendový systém nyní není tolik rozpracován. Jeho vývoj bude ovlivněn novým stavebním zákonem. Jelínek: Portál stavebníka je vystaven na občanovi, ale bude muset čerpat data i z agendového systému. Na druhou stranu, ale již nějaká data musí existovat. Představa hrubá o tomto systému by měla být. Bude k tomu nějaký materiál? Velice mě bude zajímat možnost občana podívat se na stav. Kryński: Bude to detailněji popsané ve studiích proveditelnosti. Na 4 IT systémy budou studie hotové koncem července a pátý, agendový, na konci srpna – popíše se, jak systémy budou komunikovat, jak to zlepší proces stavebního řízení, apod. Bartoš: Děkuji za informace a končím tento bod. Informace Ministerstva pro místní rozvoj ohledně stížnosti pana Antonína Koláře na nečinnosti státních úřadů při projednávání „černých“ staveb na území obce Ostrožská Nová Ves (v souvislosti s 27. schůzí výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj – výjezdní zasedání v Jihomoravském kraji ve dnech 1. – 3. října 2019) Odůvodní: zástupce Ministerstva pro místní rozvoj Bartoš: Informace o stížnosti. Zabývali jsme se touto problematikou již na výjezdním zasedání v Kyjově. Řeší to i členové výboru pro životní prostředí. Celá problematika se řeší od r. 2013, kdy v blízkosti Ostrožské Nové Vsi vznikaly po těžbě štěrku vodní jezera (zdroj pitné vody). V oblasti, kde je ochranné pásmo, vznikají dlouhodobě černé stavby – řízení nejsou po čtyřech letech ukončena. Proběhlo několikrát jednání, řešilo se to v Kyjově na výjezdním zasedání. Stále není sjednána náprava. Máme další materiály (př. umístění dvou kontejnerů) – žádná náprava. Existují fotky dvoupatrových staveb, které jsou stále evidovány jako rybářské chaty. Proces dovolání by měl vést přes jednotlivé úrovně a to od obecního stavebního úřadu, přes krajský stavební úřad a nejvyšší instancí je MMR. K odstraňování staveb nedochází. Zejména nečinnost v řešení se mi jeví jako účelové zdržování. Mělo by dojít k jasnému vyjádření k odstranění staveb. Dostálová: Zde musí zaznít kompetence na úseku stavebního řádu – kompetentní úřad je stavební úřad v obci, jeho kontrolovat může krajský úřad. MMR vůči stav. úřadu na obci nemá žádné kompetence. Přezkoumáváme jen činnost krajských úřadů. Kdo má v kompetenci odstranění staveb? Je to ORP. Vydali jsme i dotační titul na výkon rozhodnutí. V rámci rekodifikace stav. zákona bude řešit odstranění černých staveb stát. V dotačním titulu na odstranění staveb bylo 60 mil. Kč – využila to pouze jedna obec. MMR nemá žádnou páku na to, aby ORP donutilo na vlastní náklad odstranění staveb. Bartoš: Chápu fyzické odstranění. Ale pokud se vede řízení 4 roky, když je na to daný termín, je to úřední rozhodnutí. Z pohledu celé záležitosti mi to přijde dramatické. Adresuji spíše na nečinnosti v úřednických strukturách. Kovářová: „Identifikuji“ se s takovými případy, sama jsem se setkala s tím, že stavební úřady vydaly špatná rozhodnutí – př. Chrášťanské skládky – případy se neřešily a končí to u soudu a končí to odsouzením vedoucích stavebních úřadů. Tento případ není ojedinělý. Metodicky stavební úřady vedete nebo ne? Stavební úřady nekonají, krajské úřady jsou taky problematické, kam se mají občané odvolávat? Je možné metodicky ovlivňovat stavební úřady? Starostové s tím mají velké problémy (př. problematika rybářů). Spíše prosba z mé strany. Dostálová: Je to nešťastným nastavením hierarchie v ČR. MMR dělá metodické výklady vůči krajským úřadům a krajské úřady vůči obecním stavebním úřadům. Máme pravidelné porady s krajskými úřady. Bahunská: K Ostrožské Nové Vsi - máme poznatky z úřední činnosti, že tam byla vydána rozhodnutí o odstranění staveb, ale stavebníci využívají možnosti ke své ochraně, podávají opravné prostředky a věc byla řešena i správními soudy – informace. Většinou jsou potvrzována rozhodnutí o odstranění staveb. Obrana stavebníků je, že poukazují na předchozí úvahy, že by ta oblast mohla být případně využívána jako rekreační oblast. Schiller: Dotaz - řízení jsou ukončena nebo běží? Pokud jsou v běhu, tak bychom se k tomu neměli vůbec vyjadřovat. Měli bychom nazvat bod obecně – jak metodicky vést stavební úřady - tak ho pojďme otevřít. Téma ke konkrétní věci bychom vůbec řešit neměli. Měli bychom to nazvat obecně, ale pokud ta řízení běží, tak ani MMR by se k tomu nemělo vyjadřovat. Bartoš: Tato debata byla vedena několikrát a to i na výboru pro životní prostředí. Jde mi o proces. Bylo jasně dáno, že tato oblast není určena pro objekty k rekreaci. Vyrostlo zde město. Pokud to ten občan řeší od r. 2013, tak cosi je „shnilého“ ve struktuře od obecního po krajský úřad. Tato problematika patří na tento výbor. Dostálová: My se musíme držet kompetencí, které MMR má – informace. Stavbu musí odstranit ORP. Obce to nechtějí řešit. Černých staveb je velké množství (každá desátá stavba). Bahunská: Řízení jsou stále otevřená. P. Kolář není účastníkem žádného řízení. Správní řízení je neveřejné. Nikdy nebude shodný zájem všech. Kupka: Ve výsledku je to souboj právníků – některé stavby jsou v souladu se zákonem, některé nikoliv. My chceme pouze uplatnit tlak na MMR, aby metodicky vedlo kraje a kraje aby vedly metodicky obecné stavební úřady. To je naprosto legitimní. Jak zvládat černé stavby – tohle jsou věci, které by se mohly legislativně upravit. Ptát se na to, jakým způsobem to stát metodicky vede, si zakázat nemůžeme. Otázka lhůt – došlo o promeškání lhůt o měsíce. To se bude skloňovat i u projednávání zákona o liniových stavbách – problematika fikce souhlasu. Na straně státu jasný bič na to, že se bude rozhodovat včas a ne jen, že bude mít občan povinnosti. Zrychlení stavebního řízení v podobě jasných lhůt a postupu, tak to je to, co máme řešit. Dostálová: Souhlasím s koncem p. posl. Kupky. Několikrát do roka probíhají porady s krajskými úřady. Musíme dodržet hierarchii, která v tom je. Nemůžeme přeskakovat instituce. V ochranném pásmu vod je vydáváno závazné stanovisko. Pokud tam stavební úřad povolil stavbu, tak na základně závazného stanoviska, který mu vydal dotčený orgán, že to tam být může. Stavební úřad je vázán určitými principy. Kovářová: Zde nešlo o zasahování do řízení. Je nutné se těmito případy ale zabývat. Vzniká to i např. v zahrádkářských koloniích, skládky zeminy, atd. Jde o to, prostřednictvím tohoto případu, upozornit na tento problém. Prosba na MMR, aby na tyto případy krajské úřady upozorňovali. Schiller: Výbor pro životní prostředí se to snažil projednat, ale ministerstvo se striktně odmítlo zúčastnit, jelikož stále probíhá řízení. Měli bychom se tímto zabývat, ale jako problematikou. Nemáme žádnou pravomoc, nemůžeme nic. Můžeme to vzít obecně jako problematiku černých staveb. MMR může ovlivnit metodiku, ale tento případ dále běží. Holomčík: Děkuji za možnost zde vystoupit. Souhlasím s p. posl, Schillerem ohledně zasahování do probíhajících správních řízení. Jak se mám bavit s občanem, který poukazuje na to, kdy ta lhůta je 90 dnů a trvá přes 4 roky? Debata na půdě parlamentu je regulérní. Cílem je říci, co s tím. Jak řešit tyto věci systematicky? Prosím, abychom se zaměřili na toto téma. Není to ojedinělý případ. Jsou to stovky případů, kde se nedodržují lhůty. Otázka veřejného zájmu – zdroj pitné vody je veřejným zájmem. Ve vztahu ke krajskému úřadu vy můžete něco dělat. P. Kolářovi nebylo ani z krajského úřadu vyhověno. Podívat se na celou věc z pohledu kompetence, jakou MMR vůči kraji má. Jestli není nějaký způsob, jak zajistit plnění zákonných požadavků. Dostálová: Pokud to řešil vodoprávní úřad, tak je to speciální stavební úřad, a spadá pod MŽP – roztříštěnost úřadů je obrovská. Informace o postupu ohledně odstranění stavby – výkon rozhodnutí je na ORP. Musíme udělat něco s těmi lhůtami. Odvolací strany využívají maximálně všech opravných prostředků. Bartoš: Děkuji za informace. Končím tento bod. Informace z jednání Podvýboru pro cestovní ruch Kubík: Informace z 11. schůze podvýboru pro cest. ruch. Hlavní bodem byla zpráva ministryně pro místní rozvoj o záchranném plánu pro cestovní ruch – informace. Jednání se zúčastnili pomocí videokonference i zástupci asociací cestovního ruchu. Představen plán na rozvolňování cestování do zahraničí. Dotaz na vouchery týkající se lázeňství. Bartoš: Otevírám obecnou rozpravu. Dostálová: Informace o krizovém plánu pro cestovní ruch. Jedním z bodů je i projekt Dovolená v Česku. Do tohoto projektu bude alokována 1 mld. Kč na segment lázeňství. Jednáme se zdravotními pojišťovnami a s ministerstvem zdravotnictví. Systém voucherů se spustí v červenci. Kalous: Rozjede se i ten systém voucherů na tuzemskou dovolenou? Diskuse byly o 10 mld. Kč. Teď se ukázalo, jak je cestovní ruch důležitý pro hospodářství. Dostálová: Bereme to jako pilotní projekt, podrobně jsme to diskutovali na Vládě ČR. Budeme reagovat na segmenty, plošně je to vyhazování peněz. Prosím o podporu materiálu, který půjde na jednání Poslanecké sněmovny, kde se snažíme průvodcům ulehčit život – informace o návrhu zákona, který je ve sněmovně pod ST 880. Na vládě bylo zároveň domluveno, že kompenzační bonusy skončily k 8. 6. 2020, ale jsou odvětví, která budou mít problémy, jako např. průvodci. Zvažujeme tedy možnost dotačního titulu do konce srpna. Na vládě se debatovalo, že se počká na vyhodnocení žádostí v Covid 3. Pokud by se ukázalo, že bankovní sektor vyhodnocuje cestovní ruch jako vysoce rizikový, tak jsme připraveni projednávat tzv. Covid cestovní ruch. Kalous: Samosprávy by se měly podílet na dopadech. Některé kraje již rozjely pomoc. Hl. město Praha by mělo spustit program na podporu cestovního ruchu. Bartoš: Apel panu primátorovi vyřídím. Končím obecnou rozpravu a otevírám rozpravu podrobnou. Hlasování o návrhu usnesení č. 214, hlasování č. 4: Příloha č. 3 Hlasování: ANO 14 NE 0 zdržel 0 přítomno 14 přijato Vládní návrh Státního závěrečného účtu za rok 2019, kapitola 314 – Ministerstvo vnitra Předkladatel: Ministerstvo vnitra Zpravodaj: posl. Ondřej Profant Bartoš: Zahájení projednávání SZÚ MV. Knob: Omlouvám pana ministra Hamáčka. Představení návrhu SZÚ MV 2019 – schválené příjmy MV 10,5 mld. Kč, během roku došlo k navýšení na 11, 25 mld. Kč. Schválené výdaje 77,5 mld. Kč, během roku 2019 došlo k navýšení o cca 2,5 mld. Kč. Přibližně 60% výdajů jde do mzdových a souvisejících výdajů, 13% na dávky důchodového pojištění a ostatní sociální dávky, 26% do investičních výdajů a 1% na vědu a výzkum. Informace o využívání prostředků v rámci Evropského společenství a v rámci finančních mechanismů EHP a Norska – využívání především OPŽP. S MF bojujeme ohledně finančních prostředků na kofinancování těchto projektů. Snažíme se dělat maximum. Máte před sebou i powerpointovou prezentaci. Bartoš: Prosím pana zpravodaje o zpravodajskou zprávu. Profant: Zpravodajská zpráva. Pod kapitolu MV spadá i Policie ČR a HZS. Informace o výdajích a příjmech. Náš výbor je primárně příslušný veřejné správě. Zajímá nás otázka digitalizace. Oblasti e-Governmentu jsou v celém dokumentu věnovány pouze dva odstavce a jedno kontrolní zjištění. Digitalizace je vlajkovou lodí této vlády. Čekali jsme, že tomu bude věnována větší pozornost. Zpráva o plnění programu Digitální Česko – ani zde informace o reálném plnění nejsou. V rozpočtu na rok 2019 nebyly na digitalizaci vyčleněny žádné prostředky nad rámec rozpočtů ministerstev. Tento stav by se měl letos změnit – informace o nových záměrech pro rok 2020. Nevidíme zde věci, které zajímají náš výbor. Bartoš: Otevírám obecnou rozpravu. Profant: Dotazy – NKÚ kontroloval výdaje MV na prevenci kriminality a zjistil, že nebyly stanoveny konkrétní měřitelné cíle. Pomoc nesměřovala do nejvíce rizikových regionů. Budete se tím více zabývat? Čím je to způsobeno? Knob: Tento nález a závěry NKÚ, tak to je ten bod, který mám dnes na kontrolním výboru. Tři konkrétní zjištění – MV, Ministerstvo obrany a Ministerstvo spravedlnosti nevymezili konkrétní měřitelné cíle a očekáváné přínosy podpory. Druhé zjištění - MV a Ministerstvo spravedlnost u rozhodnutí o poskytnutí dotace nevymezili parametry a indikátory. Třetí zjištění - MV, Ministerstvo obrany a Ministerstvo spravedlnosti nevyhodnocovali přínosy poskytnuté podpory - zdůvodnění pro kontrolní výbor – informace o opravných opatřeních. Tuto zprávu jsem zdědil, kontrola probíhala v letech 2015 – 2017. Mohu vám tuto zprávu předložit. Profant: Dotaz - Finanční správa našla pochybení na odboru e-governmentu, při projektu Personálního portálu pro veřejnou správu byly vykázány činnosti, které neodpovídaly skutečnému rozsahu realizace projektu. Prosím o informace, o co šlo. Strouhal: Projekt začal již v roce 2010. Nyní nemám detail, kontrola skončila v roce 2018. Na začátku projekt nebyl dobře nastartován. Bližší informace bych případně zaslal. Profant: Prosím tedy o zaslání. Bartoš: Končím obecnou rozpravu a otevírám rozpravu podrobnou. Profant: Návrh usnesení č. 215 Bartoš: Hlasování o návrhu usnesení č. 215, hlasování č. 5: Příloha č. 4 Hlasování: ANO 11 NE zdržel 3 přítomno 14 přijato Různé Bartoš: Žádost obce Radostín nad Oslavou o navrácení statutu městyse. Prosím pana tajemníka o informace ohledně žádosti. Caletka: Informace o žádosti obce Radostín nad Oslavou. Náš výbor dává doporučující usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny. K dispozici máme dokumenty dokládající titul městyse. Bartoš: Otevírám obecnou rozpravu, nikdo se nehlásí, končím rozpravu obecnou a otevírám rozpravu podrobnou. Hlasování o návrhu usnesení č. 216, hlasování č. 6: Příloha č. 5 Hlasování: ANO 14 NE 0 zdržel 0 přítomno 14 přijato ISSS – informace o novém termínu - 18. – 19. října 2020. Revokace usnesení č. 175 a schválení nového termínu. Caletka: Informace o programu konference ISSS. Bartoš: Otevírám obecnou rozpravu, nikdo se nehlásí, končím rozpravu obecnou a otevírám rozpravu podrobnou. Hlasování o návrhu usnesení č. 217, hlasování č. 7: Příloha č. 6 Hlasování: ANO 14 NE 0 zdržel 0 přítomno 14 přijato Informace o nominaci na konferenci v Mikulově v září 2020 - účast dalších poslanců. Jelínek: Prosím o přihlášení i p. posl. Kohoutka. Bartoš: Prosím tedy o písemné přihlášení dalších zájemců o účast na konferenci v Mikulově. Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru – zatím máme pouze zákon o hmotné nouzi. Schůzi svolám dle možností. V případě, že nám nebude přikázán žádný další ST, tak bychom se tímto tiskem zabývali ad hoc svolanou schůzí při červencové schůzi Poslanecké sněmovny. Caletka: Informace ohledně ST. Je možné, že budeme muset projednat i tisky po druhém čtení, ale je těžké to nyní předjímat. Bartoš: Děkuji a končím dnešní jednání výboru. Ukončení jednání ve 12,00 hodin. Zapsala: Bc. Petra Čížkovská Odpovídá: Mgr. Stanislav Caletka, Ph.D., tajemník výboru Ing. Věra Kovářová v.r. PhDr. Ivan B a r t o š, Ph.D. v.r. ověřovatelka předseda výboru Příloha č. 1 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP 40. schůze 11.06.2020 - 9:16:25 Hlasování č. 2 SZÚ za rok 2019 – kapitola územních rozpočtů Přítomno: 13 Pro: 12 Proti: 0 Zdržel se: 1 ANO (Pro: 7, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ondřej Babka: Pro Lenka Dražilová: Adam Kalous: Pro Barbora Kořanová: Pro Jan Kubík: Pro Jaroslav Kytýr: Pro Milan Pour: Pro Jan Schiller: David Štolpa: Pro Jana Mračková:         ČSSD (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Václav Votava:         KDU-ČSL (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Stanislav Juránek: Pro         KSČM (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Jiří Dolejš: Pro Ivo Pojezný:     ODS (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Martin Baxa: Jakub Janda: Martin Kupka: Piráti (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 1) Ivan Bartoš: Zdržel se Ondřej Profant: Pro     SPD (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Pavel Jelínek: Pro Jiří Kohoutek: Pro     STAN (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Věra Kovářová:         TOP09 (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Dominik Feri:         ID hlasování: 2, schůze č. 40, čas 9:16:27 Příloha č. 2 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP 40. schůze 11.06.2020 - 10:13:47 Hlasování č. 3 SZÚ za rok 2019 – kapitola 317 - MMR Přítomno: 16 Pro: 12 Proti: 1 Zdržel se: 3 ANO (Pro: 8, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ondřej Babka: Pro Lenka Dražilová: Adam Kalous: Pro Barbora Kořanová: Pro Jan Kubík: Pro Jaroslav Kytýr: Pro Milan Pour: Pro Jan Schiller: Pro David Štolpa: Pro Jana Mračková:         ČSSD (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Václav Votava:         KDU-ČSL (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Stanislav Juránek: Pro         KSČM (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Jiří Dolejš: Pro Ivo Pojezný:     ODS (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 1) Martin Baxa: Jakub Janda: Martin Kupka: Zdržel se Piráti (Pro: 0, Proti: 1, Zdržel se: 1) Ivan Bartoš: Proti Ondřej Profant: Zdržel se     SPD (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Pavel Jelínek: Pro Jiří Kohoutek: Pro     STAN (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 1) Věra Kovářová: Zdržel se         TOP09 (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Dominik Feri:         ID hlasování: 3, schůze č. 40, čas 10:13:48 Příloha č. 3 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP 40. schůze 11.06.2020 - 11:15:45 Hlasování č. 4 Informace z jednání podvýboru pro cestovní ruch Přítomno: 15 Pro: 14 Proti: 0 Zdržel se: 0 ANO (Pro: 7, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ondřej Babka: Pro Lenka Dražilová: Adam Kalous: Pro Barbora Kořanová: Pro Jan Kubík: Pro Jaroslav Kytýr: Pro Milan Pour: Jan Schiller: Pro David Štolpa: Pro Jana Mračková:         ČSSD (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Václav Votava:         KDU-ČSL (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Stanislav Juránek: Pro         KSČM (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Jiří Dolejš: Pro Ivo Pojezný:     ODS (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Martin Baxa: Jakub Janda: Martin Kupka: Pro Piráti (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ivan Bartoš: Pro Ondřej Profant: Pro     SPD (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Pavel Jelínek: Pro Jiří Kohoutek: Pro     STAN (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Věra Kovářová: Nehlasoval         TOP09 (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Dominik Feri:         ID hlasování: 4, schůze č. 40, čas 11:15:47 Příloha č. 4 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP 40. schůze 11.06.2020 - 11:43:54 Hlasování č. 5 SZÚ za rok 2019 – kapitola 314 – MV Přítomno: 14 Pro: 11 Proti: 0 Zdržel se: 3 ANO (Pro: 7, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ondřej Babka: Pro Lenka Dražilová: Adam Kalous: Pro Barbora Kořanová: Pro Jan Kubík: Pro Jaroslav Kytýr: Pro Milan Pour: Jan Schiller: Pro David Štolpa: Pro Jana Mračková:         ČSSD (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Václav Votava:         KDU-ČSL (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Stanislav Juránek: Pro         KSČM (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Jiří Dolejš: Pro Ivo Pojezný:     ODS (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Martin Baxa: Jakub Janda: Martin Kupka: Piráti (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 2) Ivan Bartoš: Zdržel se Ondřej Profant: Zdržel se     SPD (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Pavel Jelínek: Pro Jiří Kohoutek: Pro     STAN (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 1) Věra Kovářová: Zdržel se         TOP09 (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Dominik Feri:         ID hlasování: 5, schůze č. 40, čas 11:43:55 Příloha č. 5 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP 40. schůze 11.06.2020 - 11:48:18 Hlasování č. 6 Různé – žádost o navrácení titulu městys Radostín nad Oslavou Přítomno: 14 Pro: 14 Proti: 0 Zdržel se: 0 ANO (Pro: 7, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ondřej Babka: Pro Lenka Dražilová: Adam Kalous: Pro Barbora Kořanová: Pro Jan Kubík: Pro Jaroslav Kytýr: Pro Milan Pour: Jan Schiller: Pro David Štolpa: Pro Jana Mračková:         ČSSD (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Václav Votava:         KDU-ČSL (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Stanislav Juránek: Pro         KSČM (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Jiří Dolejš: Pro Ivo Pojezný:     ODS (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Martin Baxa: Jakub Janda: Martin Kupka: Piráti (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ivan Bartoš: Pro Ondřej Profant: Pro     SPD (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Pavel Jelínek: Pro Jiří Kohoutek: Pro     STAN (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Věra Kovářová: Pro         TOP09 (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Dominik Feri:         ID hlasování: 6, schůze č. 40, čas 11:48:19 Příloha č. 6 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP 40. schůze 11.06.2020 - 11:50:49 Hlasování č. 7 Různé - ISSS Hradec Králové Přítomno: 14 Pro: 14 Proti: 0 Zdržel se: 0 ANO (Pro: 7, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ondřej Babka: Pro Lenka Dražilová: Adam Kalous: Pro Barbora Kořanová: Pro Jan Kubík: Pro Jaroslav Kytýr: Pro Milan Pour: Jan Schiller: Pro David Štolpa: Pro Jana Mračková:         ČSSD (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Václav Votava:         KDU-ČSL (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Stanislav Juránek: Pro         KSČM (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Jiří Dolejš: Pro Ivo Pojezný:     ODS (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Martin Baxa: Jakub Janda: Martin Kupka: Piráti (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Ivan Bartoš: Pro Ondřej Profant: Pro     SPD (Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0) Pavel Jelínek: Pro Jiří Kohoutek: Pro     STAN (Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0) Věra Kovářová: Pro         TOP09 (Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0) Dominik Feri:         ID hlasování: 7, schůze č. 40, čas 11:50:50 17
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4400-40-20200611
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.