Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-34-20200407


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání7. dubna 2020
Číslo jednání34
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2020 8. volební období Z Á P I S z 34. mimořádné schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 7. dubna 2020 od 7:30 hodin v budově A Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1, v místnosti č. A 106/1. patro Z jednání omluveni: posl. Martin Baxa, posl. Stanislav Fridrich, posl. Miroslav Grebeníček, posl. Ivan Jáč, posl. Lenka Kozlová, posl. Zdeněk Podal, posl. Ivo Pojezný, posl. Věra Procházková, posl. Bohuslav Svoboda, posl. Julius Špičák, posl. Ivo Vondrák Přítomni: posl. Lukáš Bartoň, posl. Petr Gazdík, posl. Milan Hnilička, posl. Tereza Hyťhová, posl. Karel Krejza, posl. Marcela Melková, posl. Jiří Mihola, posl. Karel Rais, posl. Jan Richter, posl. Miloslava Rutová, posl. Kateřina Valachová, posl. František Vácha. Jednání řídil místopředseda výboru posl. Karel Rais. Hlasováno aklamací. Místopředseda Rais - přivítal přítomné poslankyně a poslance výboru a dále zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy - pana ministra Roberta Plagu, paní náměstkyni Danu Prudíkovou a pana náměstka Pavla Dolečka. Předs. Rais informoval o programu mimořádné schůze, jednání se řídí § 99 odst. 3 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, který přesně stanoví, která doporučení má výbor Sněmovně navrhnout. Jednání výboru musí být ukončeno do 8.20 hodin tak, aby mohlo být do 9.00 hodin předáno usnesení výboru Poslanecké sněmovně. Jediným bodem jednání byl sněmovní tisk č. 803 – vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů. Nebyl podán žádný návrh na změnu programu schůze a program byl tedy projednán beze změn. Vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů. Místopředseda Rais předal slovo ministru školství, mládeže a tělovýchovy Robertu Plagovi. Ministr Plaga - Na minulé schůzi výboru bylo avizováno, že bude nutno upravit rovněž Vysokoškolský zákon – proto dnes speciální úprava zákona. Dopad zákona by se vztahoval na školy veřejné a přiměřeně na školy soukromé a státní. Návrh obsahuje pouze nutné změny. Zavádí klíčový termín „doba narušeného studia“, vztahuje se na termín od 1. března do 31. srpna 2020 - tato doba se nebude započítávat do doby studia, tzn. nebudou se platit poplatky za studium, nebude započítána do délky studia atd.). Uvedl, že řada vysokých škol je v dobrovolnické činnosti velmi aktivní. Další oblastí, která je upravovaná jsou přijímací zkoušky a přijímání ke studiu na vysoké škole, a to v souvislosti s úpravami přijímacích zkoušek na středních školách a maturit. V tuto chvíli přesně podle zákona, musí být podmínky vyhlášeny 4 měsíce dopředu - opět se ocitáme v období, že některé fakulty, do doby než bude tato změna schválena, se pohybují v šedém prostoru. Lhůta byla stanovena nejdříve 15 dní po obnovení osobní přítomnosti žáků ve škole. Zároveň je vysokým školám povoleno upravit podmínky přijetí ke studiu. Tato úprava by neměla být k tíži uchazečů a tak navrhují, aby ke státní závěrečné zkoušce a obhajobě dizertačních prací šly využít distanční způsoby, je-li to možné. Jedna část směřuje i do toho, co striktně upravuje zákon vysokoškolský a je vhodné to nyní rozvolnit, a to je rozhodování akademických orgánů a funkční období, jelikož to může být v době nouze narušeno. Místopředseda Rais - shrnul svou zpravodajskou zprávu, která se shoduje s již vyslovenými tezemi, se kterými přítomné seznámil pana ministr. Otevřel obecnou rozpravu. Místopředseda Bartoň – vítá novelu od MŠMT, proti lhůtám nelze nic říci. Avizoval předložení tří pozměňovacích návrhů (pozměňovací návrhy jsou přílohou tomuto zápisu). Jeden z návrhů v § 4 odst. 2 a § 8 odst. 2 číslo „30“ nahrazuje číslem „45“. Znamená to, že se o 15 dní se prodlouží termín, aby i studenti, kteří budou konat zkoušku v podzimním termínu, mohli být přijati na školu. Mají obtížnější studium a přípravu na maturitu nyní a pokud neuspějí u prvního termínu, bude zachována šance dostat se na vysokou školu. Odůvodnění pozměňovacího návrhu: Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je prodloužení termínu k předložení dokladů prokazujících splnění podmínek pro přijetí ke studiu zvoleného studijního programu na VŠ tak, aby měli k doložení požadovaných dokladů dostatečný prostor i absolventi maturitních oborů, kteří úspěšně vykonají maturitní zkoušku v podzimním termínu. Na některých VŠ připadá začátek akademického roku 2020/2021 již na 1. září. Návrh tedy zohledňuje absolventy maturitních oborů, kteří obdrží maturitní vysvědčení až ke konci září a budou mít více času na obstarání např. úředně ověřené kopie maturitního vysvědčení. Další pozměňující návrh zavádí možnost distančních přijímacích zkoušek. Studenti ze sociálně znevýhodněného prostřední však často nevlastní internet a nyní nemají přístup do knihoven a ani studoven, aj. – nemají stejnou možnost distančního studia. Navrhuje nenechávat vše pouze na studentech a posílit zodpovědnost u vysoké školy. V § 3 se doplňuje nový odstavec 4, který zní: „(4) Navrhne-li vysoká škola uchazeči možnost ověřování distanční formou, sdělí mu současně též způsob jeho vykonání a technické či materiální požadavky. Nelze-li jej vykonat distanční formou, umožní vysoká škola uchazeči vykonat ověření prezenčně po obnovení možnosti osobní přítomnosti studentů při výuce a zkouškách při studiu na vysoké škole.“. Odůvodnění pozměňovacího návrhu: Rozhodne-li se škola pro distanční formu ověření a nelze-li jej z objektivních důvodů (ať už na straně studenta nebo školy) touto formou vykonat, navrhuje se umožnit studentovi vykonat jej prezenčně po obnovení možnosti osobní přítomnosti studentů při výuce a zkouškách při studiu na vysoké škole. Není-li na straně studenta jiná překážka než technické povahy, vysoká škola může pomoci zajistit studentovi technické zázemí např. formou zprostředkování technického vybavení. Pozměňovací návrh cílí především na zájemce o studium na vysoké škole ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí. Ti jsou odkázáni na své rodinné zázemí a nemusí mít tedy k dispozici potřebné prostředky k zajištění podmínek pro konání přijímacího řízení distanční formou. Tato skupina uchazečů by byla v důsledku absence možnosti zajištění technického zázemí ze strany VŠ nebo umožnění konat zkoušku prezenčně znevýhodněna. Připomenutí - snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání je jednou z hlavních priorit připravované Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a je v ČR dlouhodobým problémem, na který upozorňuje například i OECD. Poslední pozměňovací návrh vychází z  České konference rektorů a platformy pana senátora Drahoše a zabývá se funkčním obdobím a jmenováním rektora či děkana. Po diskuzích se shodli na znění, které zajistí, aby automaticky nedocházelo k posunu funkčního období děkana a rektora v momentě, kdy k účinnosti tohoto zákona již bude jmenován nový, popř. akademickým senátem zvolen nový. V § 7 odst. 2 se na konci textu odstavce 2 doplňuje věta „Věta první se nepoužije v případě, že došlo ke jmenování nástupce dosavadního rektora vysoké školy nebo děkana fakulty nejpozději ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona nebo došlo-li nejpozději ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona k podání návrhu akademického senátu vysoké školy na jmenování rektora vysoké školy nebo k podání návrhu akademického senátu fakulty na jmenování děkana fakulty.“. Odůvodnění pozměňovacího návrhu: Prodloužení funkčního období orgánů vysoké školy se nepoužije u dosluhujícího rektora nebo děkana, pokud byl nástupce jmenován nejpozději v den nabytí účinnosti zákona nebo pokud došlo nejpozději ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona k podání návrhu na jmenování nástupce ze strany příslušného akademického senátu. Místopředseda Rais - dotaz na 45 dní namísto 30 pracovních dní, které se zdají dostačující. (Posl. Bartoň - na vysokých školách se začátkem akademického roku dne 1. října není problém, ale tam, kde začíná již 1. září a podzimní termín maturit bude až v září, což by to činilo obtíže. Náměstek Doleček - začátek akademického roku stanoví rektor a je to plně v jeho kompetenci. Situace na vysokých školách je taková, že v září probíhá a dobíhá letní semestr a standardně akademický rok začíná od října. (Následně dohledali, že některé školy skutečně začínají již 1. září a proto dají doporučující stanovisko k tomuto pozměňovacímu návrhu.) Poslanec Vácha - bude-li zákon schválen, bude retrospektivní? Pokud by byl zákon v nejbližší době podepsán, bude např. dnešní jednání a rozhodnutí akademického senátu platné? V zákoně je stanoveno – omezení po dobu, kdy studenti nemohou chodit do školy. Dále vznesl dotaz na funkční období, resp. na Jihočeské univerzitě mají nově zvoleného rektora, který se ujme funkce 1. 4. 2020 - nebude zpětně z funkce odvolán? Náměstek Doleček - nebude retroaktivní, se zneplatňováním se nepočítá. Pozměňovací návrhy vše upřesňují, ale nového rektora nemůže zákon „sesadit“. Rozhodnutí akademického senátu budou platná. Místopředseda Rais – předložil svůj pozměňovací návrh (pozměňovací návrh je přílohou zápisu), zabývá se stejně jako návrh posl. Bartoně oblastí funkčního období a jmenování rektorů a děkanů. Pozměňovací návrh byl předložen z obavy, že když by byl podán návrh na jmenování, ale k tomuto jmenování rektora či děkana by nedošlo do konce volebního období jeho předchůdce, byla by vysoká škola bez děkana či rektora. V § 7 odst. 2 se na konci textu odstavce 2 doplňuje návrh větu „Věta první se nepoužije v případě, že dojde (původně navrhl „došlo“, ale po diskusi s právníky MŠMT bylo opraveno na „dojde“.) ke jmenování nástupce dosavadního rektora vysoké školy nebo děkana fakulty nejpozději do skončení funkčního období jeho předchůdce.“. Odůvodnění pozměňovacího návrhu: Pozměňovací návrh ve stávající podobě dopadá i na situaci, kdy ke dni účinnosti zákona bude sice podán návrh na jmenování, avšak k tomuto jmenování nového rektora nebo děkana fakulty nedojde do konce funkčního období jeho předchůdce. To je stav, ke kterému může v době epidemie z jakéhokoliv důvodu dojít. V takovém případě by byla vysoká škola nebo fakulta bez rektora či děkana, což je nevyhovující a nebezpečný stav pro zvládání mimořádných opatření v době nouzového stavu nebo v období, které po něm bezprostředně následuje. Na vysokých školách řídí mimořádná opatření v době epidemie rektor a děkani fakult. Existence stavu, kdy vysoká škola nebo fakulta nebude mít rektora či děkana, jehož funkční období bezprostředně navazuje na jeho předchůdce je stavem nežádoucím a může ohrozit fungování dotčené vysoké školy. Místopředsedkyně Hyťhová - avizovala podporu pozměňovacímu návrhu posl. Raise. Byla ukončena obecná rozprava a otevřena rozprava podrobná. Místopředseda Bartoň - přihlásil se ke svým třem pozměňovacím návrhům a místopředseda Rais se rovněž přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu. Místopředseda Rais - načetl další body usnesení - návrh, aby se konala obecná rozprava, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona, a aby projednávání tisku bylo ukončeno do konce jednacího dne. K tomuto padl protinávrh, nechat lhůtu pro projednání tisku do konce 44. schůze PS, následně byla shoda, že se nechá prvně tento návrh hlasovat.. 1. Hlasování o PN posl. Bartoně č. 1 - distanční forma přijímací zkoušky na vysokou školu pouze jde-li ji vykonat distanční formou. Stanovisko MŠMT – negativní Hlasování: PRO: 1 (posl. Bartoň), PROTI: 4 (posl. Richter, posl. Hnilička, posl. Rutová, posl. Rais), ZDRŽEL SE: 6 (posl. Vácha, posl. Krejza, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola). Návrh nebyl přijat. 2. Hlasování o PN posl. Raise – jmenování rektora, aby toto bylo ošetřeno po dobu nouzového stavu v zákoně. Stanovisko MŠMT – měla by zde být změna z „došlo“ na „dojde“ – stanovisko kladné Hlasování: PRO: 10 (posl. Richter, posl. Vácha, posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola, posl. Rais, posl. Rutová), PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 1 (posl. Bartoň). Návrh byl přijat. 3. Hlasování o PN posl. Bartoně č. 2 – jmenování rektorů a děkanů. Stanovisko MŠMT– kladné Hlasování: PRO: 7 (posl. Bartoň, posl. Richter, posl. Vácha, posl. Rutová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola), PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 4 (posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Hyťhová, posl. Rais). Návrh byl přijat. 4. Hlasování o PN posl. Bartoně č. 3 – změna číslovky z 30 na 45, aby u škol, kdy začíná akademický rok 1. září, stihli studenti dodat vysvědčení o maturitě před termínem. MŠMT – kladné stanovisko Hlasování: PRO: 9 (posl. Bartoň, posl. Vácha, posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola, posl. Rais), PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 2 (posl. Richter, posl. Rutová). Návrh byl přijat. 5. Hlasování o bodu I. návrhu usnesení (o konání obecné rozpravy): PRO: 11 (posl. Bartoň, posl. Richter, posl. Vácha, posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Rutová, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola, posl. Rais), PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0. Bod I usnesení byl přijat. 6. Hlasování o bodu II. návrhu usnesení (o vedení podrobné rozpravy ke všem částem návrhu zákona): PRO: 11 (posl. Bartoň, posl. Richter, posl. Vácha, posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Rutová, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola, posl. Rais),, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0. Bod II usnesení byl přijat. 7. Hlasování o bodu III. návrhu usnesení (aby Sněmovna projednala tento sněmovní tisk do konce 44. schůze PS): PRO: 11 (posl. Bartoň, posl. Richter, posl. Vácha, posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Rutová, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola, posl. Rais),, PROTI: 0. ZDRŽEL SE: 0. Bod III usnesení byl přijat. 8. Hlasování – bod IV. návrhu usnesení (doporučení vyslovit souhlas s návrhem zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů): PRO: 11 (posl. Bartoň, posl. Richter, posl. Vácha, posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Rutová, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola, posl. Rais),, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0. Bod IV usnesení byl přijat. 9. Hlasování - bod V. návrhu usnesení (zmocnění pro zpravodaje výboru, aby se stanoviskem seznámil schůzi PS): PRO: 11 (posl. Bartoň, posl. Richter, posl. Vácha, posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Rutová, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola, posl. Rais),, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0. Návrh byl přijat. Bod V usnesení byl přijat. 10. Hlasování - o návrhu usnesení jako celku: PRO: 10 (posl. Bartoň, posl. Richter, posl. Vácha, posl. Hnilička, posl. Krejza, posl. Rutová, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Gazdík, posl. Mihola), PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 1 (posl. Rais). Usnesení č. 195 bylo přijato. Místopředseda Rais informoval o možných termínech příští schůze výboru, které závisí na pokračování jednání Poslanecké sněmovny, varianty: - 8. 4. od 8:30 - skončí-li schůze 7. 4; - 8. 4. - 15 min. po skončení 44. schůze (nejpozději však od 13.15 hodin); - skončí-li schůze později než 8. dubna ve 13 hodin - jednání uskutečnit formou videokonference během příštího týdne (Tato varianta byla následně zamítnuta.). - skončí-li schůze později než 8. dubna ve 13 hodin - sejít se zde v PS dne 20. dubna 2020 od 15.00 hodin. (S výše uvedenými variantními termíny přítomní souhlasili.) Požádal o účast i zástupce MŠMT. Vše bude upřesněno v návaznosti na právě probíhající jednání Poslanecké sněmovny a poslancům i hostům zaslána upravená pozvánka. Předsedající poděkoval všem přítomným a ukončil 34. schůzi výboru. Tereza Hyťhová, v. r. ověřovatelka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Karel Rais, v. r. místopředseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu 1 6
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-34-20200407
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.