Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-41-20200923


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání23. září 2020
Číslo jednání41
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2020 8. volební období Z Á P I S ze 41. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 23. září 2020 od 9:00 hodin v budově A Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1, v místnosti č. A 106/1. patro Z jednání omluveni: posl. Baxa, posl. Gazdík, posl. Grebeníček, posl. Mihola, posl. Jelínek, posl. Kozlová, posl. Krejza, posl. Podal, posl. Pojezný, posl. Svoboda, posl. Vondrák. Přítomni: dle hlasovací listiny Hlasováno hlasovacím zařízením. Sjetiny hlasování jsou přílohou zápisu. Jednání řídil místopředseda výboru mpř. Karel Rais. Místopředseda Rais přivítal přítomné poslankyně a poslance a sdělil následující informace. V souvislosti s přijatými opatřeními není jednání výboru veřejnosti přístupné. Z tohoto důvodu navrhnul, aby se zvukový záznam z výboru zveřejnil na webových stránkách Poslanecké sněmovny. Jelikož se výbor na začátku svého volebního období domluvil, že zvukové záznamy bude poskytovat pouze na vyžádání, mpř. Rais navrhnul usnesení: „Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po rozpravě se usnesl, že po dobu platnosti přijatých opatření pro ochranu zdraví v souvislosti s pandemií COVID-19, která neumožňují vstup veřejnosti do objektů Poslanecké sněmovny, budou zvukové záznamy z jednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu zveřejňovány na webových stránkách Poslanecké sněmovny.“. 1. hlasování - 10,0,0. Přijato usnesení č. 238. Všichni obdrželi e-mailem zprávu o zařazení podbodu v bodě Různé "Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů". Včera bylo ukončeno mezirezortní připomínkové řízení, z nějž vyplynou úpravy připravovaného dokumentu, materiál bude po zapracování všech připomínek předložen pracovním komisím Legislativní rady vlády (ty mají 45 dní na projednání). Proto nebude iniciovat změnu programu. Požádal předsedu podvýboru pro regionální školství posl. Bartoně, aby v bodě různé, sdělil co podvýbor projednal. Mpř. Bartoň chce tento bod zařadit na jednání výboru. Včera zasedal podvýbor pro regionální školství, který přijal usnesení, které bylo všem členům výboru zasláno. Chce o tomto usnesení na výboru hlasovat, zda bude i výborem podpořeno. Mpř. Rais bude to zařazeno v bodu různé. Pozvánka na 41. schůzi již byla na minulém jednání výboru odhlasována. Bod - Sdělení předsedy Z výboru byla na 58. schůzi Poslanecké sněmovny dne 16. září odvolána paní poslankyně Tereza Hyťhová a následně byl členem výboru zvolen zástupce SPD pan posl. Pavel Jelínek. V současné chvíli, tak nemá SPD místopředsedu výboru a zároveň výbor přišel o svého ověřovatele, mpř. Rais navrhnul, aby se výbor volbou zabýval na některé z příští schůzi výboru, až budou přítomni zástupci SPD. Posl. Jelínek je dnes omluven z důvodu účasti na výjezdním zasedání jiného výboru. Zahraniční cesta delegace výboru do Německa Z jednání organizačního výboru dne 16. září (66. schůze) vyplynulo doporučení směrem k výboru, aby členy delegace byli pouze členky a členi výboru, tzn. vypustit z delegace paní posl. Hyťhovou. - organizační výbor se návrhem na schválení cesty bude zabývat až po doručení nového usnesení. Navrhnul usnesení výbor I. revokuje své usnesení č. 231 z 39. schůze ze dne 9. září 2020; II. doporučuje na základě schváleného záměru na 55. schůzi organizačního výboru dne 20. února 2020, aby delegace výboru uskutečnila zahraniční pracovní cestu do Německa na jednání partnerských výborů ve dnech 23. až 26. listopadu 2020, a to ve složení: 1. Jiří Mihola, místopředseda výboru a vedoucí delegace 2. Zdeněk Podal, člen výboru 3. Jan Richter, člen výboru 4. Miloslava Rutová, členka výboru 5. František Vácha, člen výboru III. zmocňuje místopředsedu výboru posl. Karla Raise, aby toto usnesení předložil organizačnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Mpř. Rais upozornil, že jsou ještě 2 volná místa. 2. hlasování - 10,0,1. Přijato usnesení č. 239. Mpř. Rais upozornil, že dnes probíhá na rozpočtovém výboru projednávání kapitol SZÚ za rok 2019, zpravodajové kapitol byli informováni e-mailem dne 11. září 2020. K výjezdnímu zasedání výboru do Jihomoravského kraje Vzhledem k současnému epidemiologickému vývoji onemocnění COVID-19 se z výjezdu omluvila více než polovina přihlášených poslankyň a poslanců, vyjádřili však zájem, aby se jednání přesunulo na příští pololetí. Z tohoto důvodu a po konzultaci s posl. Miholou, který výjezd připravuje navrhnul usnesení: Výbor: I. revokuje své usnesení č. 221 z 37. schůze ze dne 10. června 2020; II. stanoví, že se výjezdní zasedání do Jihomoravského kraje uskuteční v 1. pololetí roku 2021; III. pověřuje svého místopředsedu posl. Jiřího Miholu gescí nad tímto výjezdním zasedáním. 3. hlasování - 12,0,0. Přijato usnesení č. 240. Bod - Návrh poslanců Lucie Šafránkové, Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 652) - přerušeno po ukončení obecné rozpravy na 39. schůzi dne dne 9. 9. 2020 Projednávání sněmovního tisku bylo výborem přerušeno po ukončení obecné rozpravy dne 9. září 2020. Byl stanoven termín k podávání pozměňovacích návrhů, a to do 15. září 2020. Do sekretariátu výboru byl předložen jeden pozměňovací návrh, jedná se o komplexní pozměňovací návrh, který předložil posl. Karel Rais. Návrh předkládá za skupinu poslanců Marka Nováka, Janu Pastuchovou, Lucii Šafránkovou, Pavla Plzáka, Pavla Jelínka a Zdeňka Podala. Za předkladatele se jednání účastní poslanec Radek Koten. Za Ministerstvo práce a sociálních věcí, ředitel Petr Beck. Za Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy náměstek Karel Kovář. Zpravodajem je posl. Karel Rais. Dále byl přítomne pan posl. Novák, jeden z předkladatelů pozměňovacího návrhu. Obecná rozprava již byla ukončena a nepadl návrh na znovuotevření. Podrobná rozprava Mpř. Rais přihlásil se k předloženému pozměňovacímu návrhu (Příloha k zápisu č. 3). Posl. Koten zastupuje zde posl. Šafránkovou, která onemocněla. Na minulém jednání vše odůvodnila a podala kompletní pozměňovací návrh (dále jen KPN), který odůvodní posl. Novák. Garanční výbor přijal k tomuto KPN kladné stanovisko. Požádal výbor o stejné stanovisko. Posl. Novák návrh SPD byl podrobně přezkoumán a došlo k dohodě, že bude předložen komplexní pozměňovací návrh, protože některé body nebyly úplně technicky a legislativně jasné. K bodu 1 KPN, zde byla odstraněna zbytná zmínka na školský zákon. K bodu 2 - jedná se o terminologické a formulační zpřesnění charakteristiky osoby, která nemá být považována v konkrétním případě za osobu v hmotné nouzi. K bodu 3 - na výboru pro sociální politiku se řešila ústavní spornost. Zákon by celý mohl být vyhodnocený jako ústavně sporný. Jde zde především o formulační precizaci navrhovaného ustanovení, to sděluje, že určitá konkrétní osoba nebude považována za osobu v hmotné nouzi, jestliže její dočasná neschopnost plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci nebo úrazu bude trvat déle než 730 za sebou nepřetržitě jsoucích kalendářních dní. K bodu 4 - je to nový bod zde se redefinuje ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi, které vymezuje výjimky z okruhu osob, které nejsou považovány za osoby v hmotné nouzi v souvislosti s navrhovaným novelizačním bodem č. 2. Je zde rozšířen původní bod č. 2. K bodu 5 - je to nový návrh s odkazem na původní bod 2. Jedná se o to, že za osoby v hmotné nouzi nebudou považovány osoby práce neschopné z důvodu, který by byl u pojištěnce důvodem pro rozhodnutí ošetřujícího lékaře o vzniku dočasné pracovní neschopnosti, a které byli zároveň vyřazeny z evidence uchazečů o zaměstnání. K bodu 6 - mění se slovo "může" na slovo "musí". (Původní bod č. 4). K bodu 7 - cíl zabránit spekulativnímu příbuznému pěstounství. Cílem je vyřadit pěstounskou dávku z výpočtu přiměřených nákladů na bydlení. K bodu 8 - zde se upravuje problematika společně posuzovaných osob. Mění se poměrná část prostředků na živobytí, připadající na osobu, která není považována za osobu v hmotné nouzi nebo není oprávněnou osobou. K bodu 9 - zde je úprava původního novelizačního bodu 7. Zmírňuje se zde původní sankce, snížení dávky z dvanácti měsíců na šest měsíců. Ředitel Beck MPSV bohužel v tomto KPN pořád zůstávají body, které mohou nadužívání dávek podpořit, tj. oproti záměru. Mají pochybnosti o souladu s ústavním pořádkem a mezinárodními smlouvami - zejména v bodě 3 - je navrženo, že nemocný člověk déle jak 730 dní přestává být osobou v hmotné nouzi a ztrácí nárok na dávky. Již nyní je tam odstavec, že když děti neplní povinnou školní docházku, tak rodiče dětí - když vznikne pravomocný přestupek, pak nejsou rodiče tři měsíce v hmotné nouzi, ale děti v hmotné nouzi zůstávají - nepřicházejí o dávku - pouze ji dostanou v nižší výši, a to pouze příspěvek na živobytí. Doplatek na bydlení jim zůstává v celé výši. Další problém vnímá v bodě 7 - příbuzenská péče ohledně pěstounství - bohužel navrhovatelé dali do ustanovení, které nemluví obecně o příjmech, ale mluví pouze o tom, že se od přiměřených nákladů na bydlení - je to jen část vzorce příspěvku na živobytí - budou započítávat dávky příbuzenské pěstounské péče, ale způsobí to, že se dávka naopak navýší. Je to proti tomu, na co cílí návrh. K bodu 6 - mění se slovo "může" za "musí". Tato ustanovení hovoří o tom, že Úřad práce má v současné době možnost vyloučit z okruhu posuzovaných osob tu osobu, u které bude prokázáno, že se žadatelem neužívá byt. V současné době je tam správní uvážení - stává se, že v některých případech Úřad práce nemusí osoby vylučovat, i když se prokáže, že lidé bydlí nějakou dobu jinde od své rodiny - může to být např. kvůli práci (v týdnu bydlí jinde). Podle nového návrhu by byli vyloučeni a nezapočítávaly by se jejich příjmy - dávka by opět rodině stoupla. Dobře je zpracováno snížení sankce z dvanácti měsíců na šest měsíců - nepustí-li pracovníka na šetření. MPSV je rádo, že došlo ke změnám, ale pořád v některých bodech hrozí podpoření nadužívání dávek. Náměstek Kovář MŠMT uvítali, že se na návrhu zapracovalo a mnoho věcí bylo změněno ku prospěchu věci. Ministerstvo není stále přesvědčeno, o tom, že novela je ve stavu, aby jednoznačně vedla ke zlepšení situace. Na svém předchozím návrhu setrvávají. Posl. Valachová sdělila, že zítra po jednání sociálního výboru dojde k setkání s paní ministryní práce a sociálních věcí, kde se bude diskutovat o KPN. Obavy o souladu s Ústavou - byla by opatrná ve formulacích. Nikdo nemá zájem, aby změny sociální pomoci negativně dopadly na důchodce a pracují. Podrobná rozprava Mpř. Rais přihlásil se k pozměňovacímu návrhu a nechal o něm hlasovat. Hlasováno o KPN posl. Raise (Přílohou zápisu č. 3) 4. hlasování - 7,1,4. Návrh byl přijat. Hlasováno o usnesení výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby se sněmovním tiskem 652 vyslovila souhlas ve znění přijatého komplexního pozměňovacího návrhu + pověření zpravodaje a předsedy výboru: 5. hlasování - 9,1,2. Přijato usnesení č. 241. Bod. Informace zástupců MŠMT a MPO o možné podpoře science center (v Liberci, Brně, Plzni, Ostravě) v souvislosti s dopady pandemie COVID-19 Jednání se účastní: - za MŠMT pan náměstek ministra Václav Velčovský - za Ministra průmyslu a obchodu pan náměstek ministra Petr Očko a pan ředitel odboru Robin Čumpelík. - zpravodajem bodu je posl. Karel Rais. Mpř. Rais - bod jste zařadil na základě požadavku z podvýboru pro vědu a vysoké školy, kde jeho zařazení iniciovala paní posl. Mauritzová. Poslanci obddrželi e-mailem materiál z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, je přílohou zápisu. Nám. Velčovský - shrnul předloženou informaci. Science centra jsou 4 výše zmíněná, ale potřeba připočíst dalších 5 návštěvnických center - mají také aktivity směřující na popularizaci výzkumu a vývoje. Popř. i aktivity výzkumných organizací. Všech 9 center bylo podpořeno v předchozím programovým období z OP VaVPI v objemu 2,2 mld. Kč a dodatečnou výzvou ve výši 200 mil. Kč. Součástí hodnocení projektových záměrů (okolo let 2012-2013) byl plán deklarovaných nákladů a výnosů, včetně toho, kdo by se podílel na ztrátě, která by za jejich hospodaření mohla vzniknou. Právní forma science center je různá (s. r. o., příspěvkové organizace a další) - nyní se ocitají v situaci, kdy některým končí udržitelnost projektů či již skončila, tj. od roku 2021 příjemce dotace (zřizovatel) nemá povinnost aktivity udržet, i když je pro Českou republiku zásadní i pro obecní vzdělávání, aby aktivity pokračovaly i nadále. Příjmy science center (dále jen SC) mohou být - dotace, sponzoring, vstupné, komerční činnost, hospodářská činnost s pravidly veřejné podpory. Každé SC k tomu přistoupilo jinak. Problémem je tedy různá právní norma, nejednoznačná definice, dále to, že funkci popularizace výzkumu a vývoje mají i jiné než SC a návštěvnická centra. Subjekty musely doložit svoji ekonomickou samostatnost a pokud by to nedoložily, tak by dotaci nedostaly. Jaké je možné řešení pro SC? V příštím roce budou v regionálním školství navyšovány ostatní neinvestiční výdaje (dále jen ONIV), dalších 16 mld. Kč jde na šablony pro školy. Cílem MŠMT poskytnout prostředky školám, aby ředitel školy rozhodl, jakou aktivitu a kde bude realizovat, tu může ve smyslu polytechnického vzdělávání a popularizace výzkumu a vývoje realizovat ve všech typech center (např. i ekologických). MŠMT nevnímá jako systémové řešení uměle vytvářet programy (podporu)l pouze pro 4 největší centra a nezohledňovat celé spektrum poskytovatelů. Nám. Očko - doplnil již zmíněné nám. Velčovským. MPO nemá přímý finanční a ani jiný vztah k SC. Popularizaci výzkumu, vývoje a vědy a jejich propojování s polytechnickým vzděláváním vnímají jako důležité. Respektují vše co řekl nám. Velčovský. Centra plní důležitou funkci a je potřeba je podpořit, bude-li to přes podporu škol, vnímá jako vhodné. Je potřeba věnovat větší pozornost další popularizaci vědy a výsledků výzkumu, již dříve bylo diskutováno, zda by pro toto neměla být alokována určitá částka - a to z pozice Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace (řeší koordinaci celé oblasti). Alokace ale nemůže být jen pro SC. Celková podpora výzkumu a vývoje - diskutována částka 37 až 38 mld. Kč do budoucna. Výsledky by měly být prezentovány veřejně, mohly by tak být i v SC - možná jedna z dílčích podpor. Je to k diskusi, návrh zatím není zpracován. řed. Čumpelík - sledovali i udržitelnost SC v zahraničí. Investice v ČR do SC byly učiněny, je nutno hledat možnosti jak spádové oblasti s cílovými skupinami tam přivést a najít model udržitelnosti a podpory center a také motivovat školy, aby využívaly tuto infrastrukturu - synergický efekt. Doplňuje se zde podpora polytechnického vzdělávání s 9. pilířem inovační strategie (Chytrý marketing). Podpora musí být systematická a nesmí být roztříštěná, je i důležitá informovanost občanů o možnostech využití. Povinnou publicitu - šablonu - si dovede představit (publicita směrem do zahraničí i dovnitř státu). Obecná rozprava posl. Mauritzová - SC byla vybudována z VaVPI projektů, na rozdíl od jiných výzkumných center (vybudovaných také z VaVPI projektů) nemohla žádat o prostředky z MPO. Zřizovatelé si toho byli vědomi a plány udržitelnosti předložili. Ale současná situace je výjimečná - nemohli provozovat činnost na základě rozhodnutí vlády (SC se musela uzavřít) - proto žádali o pomoc centrům do konce roku 2020. Hovořila o zkušenostech z SC v Plzni. Rozdílní zřizovatelé - hovořila o tom s mpř. Raisem, ministrem Havlíčkem, náměstkem Dolečkem - stále však zastává názor, že by se SC neměla nechat padnout a letos je podpořit spolu se zřizovatelem. Činnost českých SC je mezi světovými i evropskými asociacemi velice ceněna. Vítá jednání MPO s asociací i možnou podporu SC přes strategii inovací. Ale vnímá i existenci dalších center, i těm je potřeba pomoci. Bylo by vhodné, aby v  roce 2021 vznikla rozpočtová kapitola v rámci inovací či výzev, kam by se SC i další mohla přihlásit. Opětovně uvedla, že jde zejména o podporu do konce roku 2020. posl. Valachová - souhlasila s vyjádřením nám. Velčovského. Vyzdvihla možnost financování prostřednictvím posílených ONIV, možnost se řeší již delší dobu (zážitková pedagogika, propojování teorie a praxe, podpora nadání) - záměr byl již v roce 2015. V souvislosti s tímto v roce 2016 a 2017 byl odstartován pilotní projekt zážitkové pedagogiky jak s vědeckými, tak i kulturními institucemi, nyní je dokončeno ověřování. Mělo by být přeneseno do praxe. Podpora by měla být i skrze navázání vědeckých center a dalších na vzdělávání a financování vzdělávání. Jelikož se jedná o popularizaci vědy, ocenila by aktivitu Rady pro výzkum, vývoj a inovace. V rámci vzdělávacího systému a účinnosti covidových programů MPO a antivirusu MPSV narazila na mezeru - např. školy plavání, školky (navázané na povinnou výuku) jsou v obdobné situaci jako SC a dochází k rozkolísání systému a celé sítě. Měly by mít možnost si dosáhnout na peníze z covidových či dalších programů - nutno to popsat a koordinovat. Jeden z aktérů by měl dát zpětnou vazbu, jak to řešit. posl. Vácha - poděkoval zástupcům MŠMT a MPO za informace. SC si na sebe jsou schopny vydělat, ale zde se jedná o dopady pandemie COVID a neslyšel vyjádření, jak bude pomoc centrům nastavena do konce roku, a to v souvislosti právě s pandemií, např. MK má programy na podporu muzeí a kultury. SC jsou osamocena, dělají kulturně-vzdělávací činnost a domnívá se, že se na ně s pomocí zapomnělo. Dále vznesl dotaz ohledně VaVPI center, prioritní osa 2 - bylo dokládáno, že si na sebe vydělají aplikovaným výzkumem, ale nemohly ho dělat z důvodu hospodářské činnosti v rozporu s poskytovateli prostředků. Není obdobný rozpor i zde? nám. Velčovský - k posl. Mauritzové, SC neměla národní program udržitelnosti, ten byl určen pro „tvrdou“ vědu. Centra byla uzavřena jako jakékoliv jiné vzdělávací instituce poskytující neformální vzdělávání, mohly si požádat z programu Antivir, programů MPO jako jiné organizace (např. s.r.o.), kterých se to týkalo. Jejich postavení je specifické, ale analogie s jinými subjekty tu jsou. K ONIV - příští rok se navýší o 1,3 mld. Kč (z 2,2 na 3,5 mld.), jedná se o bezprecedentní nárůst a ředitel bude mít možnost zvolit (dle potřeb) jak je využije. Je to impuls pro zvýšení návštěvnosti SC - ale nejsou školskými zařízeními, lze zde provádět pouze neformální vzdělávání. SC nejsou osamocena, pohybují se v systému kraj-obec-výzkumné organizace-činnost - tyto subjekty by se měly podílet na pokrytí ztrát. posl. Bartoň - vnímá shodu na nutnosti centra udržet a pomoci jim překlenout dobu, kdy si nemohla na sebe vydělat. Je konkrétní návrh, jak jim pomoci? ONIV lze použít na cokoli, nemusí být utraceny za vstupy do SC, ta potřebují adresnou pomoc. posl. Mauritzová - chápe stanovisko MŠMT a MPO. Pro udržení SC ani univerzity, ani kraj a ani město nebudou mít dostatek prostředků. Již nyní přispívají miliony korun. Potřebují pomoci v právě této době, z které kapitoly by to mohlo jít, kdo by např. koupil dostatečný objem vstupenek. (Před covidem neměly problém s návštěvností a udržitelností.) Ví o problému s rozdílnými zřizovateli. Provozní náklady by program antivirus nepokryl - kde mají prostředky vzít? Do budoucna by mělo být zakotveno financování SC. Ví, že nebýt Národního programu udržitelnosti, tak by centra vybudovaná z prioritní osy 2 nepřežila. Tam systém existoval - ale i nyní mohou mít částečný problém. Uvažuje se v přípravě programu pro inovační strategie i s programem pro SC? (nám. Očko - není reálně vytvořit položku pouze pro SC). posl. Valachová - avizovala, že by bylo vhodné přijmout usnesení, v němž by výbor mohl požádat ministra Havlíčka o koordinaci covid podpory síti vědeckých center v ČR z RVVI a poskytnutí informace výboru do 31. října - nastala by koordinace podpory, není to útok na rozpočet MPO. (posl. Vácha - navrhuje se žádat o koordinaci finanční podpory i do budoucna či jen covidové době? Nebyla by nejdříve vhodná analýza? Nutný rovný přístup; posl. Špičák - člen RVVI - upozornil, že samotné RVVI nemá žádné prostředky. Návrh by vedl do ztracena, je potřeba přesné zadání, vyprecizovaný požadavek.) Po přednesených připomínkách návrh nepodala. Je si vědoma, že přímo RVVI nedisponuje finančními prostředky, je to však klíčová instituce z hlediska schvalování rámce rozpočtu pro vědu a je systémově mocná. Je potřeba zamezit tomu, aby propadly prostředky investované jak do SC, tak i do dalších. nám. Velčovský - klíčové je zajistit rovný přístup a systémové řešení - toto je postoj MŠMT. Jak by se obhájila podpora pouze do těchto čtyř SC a ne do dalších center a institucí? S požadavky by pak mohly přijít další organizace věnující se neformálnímu vzdělávání. Obává se, aby tento nerovný přístup nerozkolísal celý systém neformálního vzdělávání. (Nám. Očko - plně s nám. Velčovským souhlasí.) nám. Očko - je to nutno pojmout systematicky a RVVI je průřezový koordinační orgán v této oblasti, bylo by vhodné, aby se k tomu vyjádřila. posl. Vácha - souhlasil s vyjádřením nám. Velčovského o nutnosti rovného přístupu (stejně tak i mpř. Rais). posl. Melková - problematika by měla být nejprve řešena na krajích. Musí být zachován rovný přístup. Mohla by být i dohoda se školami - využití ONIV. posl. Valachová - navrhla, aby byla informace vzata na vědomí a bod byl přerušen do projednání podvýborem pro vědu a vysoké školy, aby se výbor zabýval výstupy. Návrh usnesení: výbor: I. bere na vědomí informaci zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva průmyslu a obchodu o možné podpoře science center (v Liberci, Brně, Plzni, Ostravě) v souvislosti s dopady pandemie COVID–19. II. přerušuje projednávání bodu do jeho projednání podvýborem pro vědu a vysoké školy. 6. hlasování - 11,0,0. Přijato usnesení č. 242 Bod. Kontrola naplňování doprovodného usnesení č. 1209 přijatého dne 8. července 2020 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu ČR na rok 2020, ve znění pozdějších předpisů, během projednávání sněmovního tisku 889 Informace ministra školství Roberta Plagy o zajištění finančních prostředků v oblasti regionálního školství na pořízení technického vybavení škol tak, aby byli učitelé na školách schopni v případě dalšího omezení provozu realizovat online výuku již od začátku školního roku 2020/2021 a bylo možné v případě potřeby zprostředkovat vybavení žákům, kteří doma nemají technické vybavení pro zapojení do online výuky a následné přijetí usnesení pro Poslaneckou sněmovnu (pokud nebude přerušeno do další schůze). Poslanec Bartoň podvýbor pro regionální školství se tímto bodem včera zabýval. Je domluva s ministerstvem školství, že dodají slíbenou zprávu proč jsou peníze cíleny do základních škol. Písemně dodají i zprávu jaké další projekty budou v návaznosti - jeden z projektů je, že dojde i k financování víceletých gymnázií, které zajišťují povinnou výuku. Požádal, že by se tento bod zařadil na jednání výboru na 7. října 2020, když došlo k přesunutí výjezdního zasedání výboru. V tomto termínu již budou dodány veškeré informace a podklady z ministerstva školství. V doprovodném usnesení č. 1209 je povinnost podat kompletní zprávu Poslanecké sněmovně do 9. října 2020. Navrhl, že pokud by výbor 7. října nebyl či nebyl zájem se scházet pouze kvůli tomuto bodu, mohlo by se přijmout usnesení per rollam (s tímto přítomní souhlasili). Navrhne usnesení, které bude konstatovat, že bylo usnesení PS většinově naplněno a finanční prostředky na techniku v oblasti základního školství byly zajištěny. Usnesení bude podporovat záměr v dohledné době zajistit financování tam, kde je povinná školní docházka, což má ministerstvo v plánu. Dále tam bude podpora k zajištění prostředků pro on-line výuku i pro zbylé oblasti regionálního školství - jde zejména o střední školy - MŠMT to má v plánu. Bude tam podpora pro udržitelnost a poskytování průběžné metodické podpory - i toto má ministerstvo v plánu. Požádal o přerušení tohoto bodu do 7. října 2020. Hlasováno o usnesení načteném mpř. Raisem: výbor I. bere na vědomí průběžnou informaci o naplňování doprovodného usnesení Poslanecké sněmovny č. 1209 ke sněmovnímu tisku 889; II. přerušuje projednávání tohoto bodu do 7. října 2020. III. žádá ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o pokračování součinnosti při přípravě závěrečné zprávy pro Poslaneckou sněmovnu se zpravodajem výboru posl. Lukášem Bartoněm. 7. hlasování - 10,0,1. Přijato usnesení č. 243. posl. Bartoň - požádal přítomné poslance o vyjádření, zda souhlasí s tím, aby byla zpráva pouze zaslána (prostřednictvím usnesení) či bude výbor také žádat o zařazení bodu na jednání pléna Sněmovny. Z krátké diskuse vyplynulo, že výbor pouze podá zprávu a nebude žádat o zařazení a ani navrhovat usnesení PS. Bod Různé 1. Mpř. Rais podal informaci o zájmu poslanců polského Sejmu z výboru pro kulturu a média o přijetí. Přijetí bude připravováno ve spolupráci s volebním výborem. Případné jednání proběhne v průběhu října nebo listopadu. 2. Poté předal slovo posl. Bartoňovi, který podal informaci o průběhu projednávání Novely vyhlášky č. 27/2016, o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, která byla projednána podvýborem pro regionální školství dne 22. září 2020. Posl. Bartoň vyhláška byla projednána na včerejším podvýboru, kde byli zástupci různých školských organizací, zřizovatelů, ředitelů a různých asociací. Jednání bylo intenzivní a a téměř jednomyslné. Tato vyhláška není brána v odborné veřejnosti pozitivně. Výstup z tohoto jednání - usnesení č. 8 podvýboru pro regionální školství - bylo včera všem zasláno e-mailem a dnes rozdáno na lavice. Požádal, aby výbor toto usnesení potvrdil, aby ho přijal. U vyhlášky bylo včera ukončeno připomínkové řízení. MŠMT připravilo tuto vyhlášku rychle a bez analýzy na datech, pravděpodobně dojde ke komplexní změně celého předloženého návrhu. Proto v bodě II. usnesení podvýboru žádá podvýbor ministra školství o stažení aktuálního znění návrhu vyhlášky a jeho přepracování na základě komplexní analýzy současného stavu a potřeb vyplývajících z praxe s tím, že zpracovaná analýza i nový návrh vyhlášky z ní vyplývající budou nejdříve projednány na školském výboru; Předpokládá, že se vše znovu postoupí podvýboru pro regionální školství, který vše projedná a poté podá informaci školskému výboru. V bodě III podvýbor žádá ministra školství, aby vyhláška: a) nadále naplňovala princip poskytování podpory dětem, žákům a studentům dle individuálních potřeb, nikoliv pouze na základě druhu znevýhodnění; b) zachovala způsob dosavadního modelu financování podpůrného opatření Pedagogická intervence a zjednodušila jeho administrativu; c) zachovala možnost poskytování podpůrného opatření Asistent pedagoga žákům ZUŠ a VOŠ, a to ve vazbě na garanci nároku dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami na nezbytnou podporu při vzdělávání, v souladu se školským zákonem; K bodu a) - individuální potřeby jsou nejen potřeby žáka, ale i celé třídy ve které žák je. K bodu b) - dochází k tomu, že pedagogická intervence je zařazena do prvního stupně, čímž MŠMT v důvodové zprávě říká, že je to velké administrativní zjednodušení, mají pravdu jelikož se tím zruší financování tohoto podpůrného opatření. V momentě, kdy nepůjdou adresně peníze na toto podpůrné opatření - je to chyba a bylo by dobré, aby i nadále bylo financování tohoto podpůrného opatření adresné. k bodu c) - návrh vyhlášky ZUŠ a VOŠ úplně škrtá - nebudou tam tyto podpůrná opatření. Považuje to za rozpor se školským zákonem. Mpř. Rais dle informací, které obdržel na MŠMT ví, že návrh vyhlášky dozná výrazných změn, že bude dále projednávána Legislativní radou vlády. Domnívá se, že výbor by měl usnesením vzít na vědomí pouze informaci o projednání v podvýboru. Možná také to, aby MŠMT výbor informovalo, bude-li výraznější změna. MŠMT by mělo podávat informace o chystaných změnách poslancům předem, bohužel se některé věci poslanci dovídají napřed od novinářů, což není vhodné. Poslankyně Valachová tato vyhláška je pro vzdělávací systém a pro právo na vzdělání dětí důležitá. Sděluje, co se bude platit a jak z hlediska vzdělávání. Iniciuje požádat ministra školství o projednání návrhu této vyhlášky na výboru za účasti zástupců MŠMT. Poslanec Vácha souhlasí s posl. Valachovou. Vyhláška prochází standardním legislativním procesem, je otázka, kdy ji chtějí poslanci vidět - s návrhy před zapracováním, či až poté, popř. až výsledný materiál, ale v ten moment by poslanci těžko mohlo případné změny iniciovat. Nutno toto definovat. (Posl. Bartoň - toto řeší bod 2 usnesení podvýboru. Před připomínkovým řízením.) Před přípravou mohla proběhnout celospolečenská diskuse. Posl. Valachová - mělo by být požádáno, aby se poslanci mohli k vyhlášce vyjádřit, tj. ji projednat. Proti vyhlášce ostře vystoupili zástupci Asociace speciálních pedagogů a Asociace speciálních pedagogických center, Pedagogická komora, Pedagogická platforma. Upozornila na praxi z předchozích volebních období, kdy výbor návrhy vyhlášek projednával. Podrobná rozprava Posl. Bartoň navrhnul, aby výbor přijal usnesení, které přijal podvýbor pro regionální školství usnesení podvýboru č. 8. Výbor I. bere na vědomí informaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o přípravě návrhu vyhlášky č. 27/2016 Sb.; II. žádá ministra školství o stažení aktuálního znění návrhu vyhlášky a jeho přepracování na základě komplexní analýzy současného stavu a potřeb vyplývajících z praxe s tím, že zpracovaná analýza i nový návrh vyhlášky z ní vyplývající budou nejdříve projednány na školském výboru; III. žádá ministra školství, aby vyhláška: a) nadále naplňovala princip poskytování podpory dětem, žákům a studentům dle individuálních potřeb, nikoliv pouze na základě druhu znevýhodnění; b) zachovala způsob dosavadního modelu financování podpůrného opatření Pedagogická intervence a zjednodušila jeho administrativu; c) zachovala možnost poskytování podpůrného opatření Asistent pedagoga žákům ZUŠ a VOŠ, a to ve vazbě na garanci nároku dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami na nezbytnou podporu při vzdělávání, v souladu se školským zákonem; Mpř. Rais podal protinávrh. Následně bylo o tomto protinávrhu hlasováno: Výbor I. bere na vědomí informaci předsedy podvýboru pro regionální školství posl. Lukáše Bartoně o průběhu projednávání návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o  zdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, podvýborem pro regionální školství dne 22. září 2020; II. žádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o předložení přepracované verze návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, před opakovaným připomínkovým řízením, na jednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jednání proběhne za účasti zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. 8. hlasování 10,0,0. Přijato usnesení č. 244. 3. Poslanec Fridrich byl požádán rektorem Holečkem ze Západočeské univerzity, aby poslance informoval o stavu, který vznikl na univerzitách, a to v návaznosti na rozhodnutím jednotlivých Krajských hygienických stanic o zákazu osobní přítomnosti studentů na výuce při studiu na vysoké škole. Vysoké školy jsou připraveny na distanční studium a jsou schopny to zvládnout, ale problém nastal, že zákaz byl ze dne na den i pro studenty prvních ročníků. Dochází k tomu, že studenti 1. ročníků se nemají možnost se seznámit s vysokou školou, se systémem distančního studia. Apel byl na to, aby při budoucích zásadních rozhodnutích Krajských hygienických stanic byla umožněna konzultace se zástupci vysokých škol. O toto Západočeská univerzita Krajskou hygienickou stanici v Plzni žádala, ale nebylo jí to umožněno. Bod - Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Mpř. Rais načetl usnesení výbor pověřuje místopředsedu výboru poslance Karla Raise, aby svolal 42. schůzi výboru dne 7. října 2020 a do programu zařadil body: - Sdělení předsedy; - Kontrola naplňování doprovodného usnesení č. 1209 přijatého dne 8. července 2020 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu ČR na rok 2020, ve znění pozdějších předpisů, během projednávání sněmovního tisku 889; - Různé; - Sněmovní tisky přikázané výboru k projednání Poslaneckou sněmovnou; - které vyplynou z aktuální situace. 9. hlasování - 10,0,0. Přijato usnesení č. 245. Mpř. Rais poděkoval přítomným poslancům a ukončil jednání 41. schůze výboru. František Vácha, v. r. ověřovatel výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Karel Rais, v. r. místopředseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu 1 12
Zvukové záznamy
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-41-20200923
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.