Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 131


Číslo jednací VP/S026/01-160
Instance I.
Věc
Dodatek k VP na restrukturalizaci společnosti Královopolská ,a.s.
Účastníci KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s.
MINISTERSTVO FINANCÍ
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 25.04.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-131.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.: VP/S 26/01-160 V Brně dne 19. dubna 2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném z vlastního podnětu dne 5.3.2001 podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst.3 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto : Výjimka ze zákazu veřejné podpory společnosti Královopolská, a.s. ve formě odpuštění penalizací Ministerstvem práce a sociálních věcí v plné výši ke dni úhrady dlužného pojistného a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti stanoveného z vyměřovacích základů zaměstnanců, Zdravotní pojišťovnou ministerstva vnitra České republiky ve výši 1.987.118,- Kč spolu s dosud nevyměřeným penále od 19.3.2001 ke dni úhrady pojistného, Vojenskou zdravotní pojišťovnou ve výši 111.114,- Kč spolu s dosud nevyměřeným penále od 19.3.2001 ke dni úhrady pojistného a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ve výši 2 389 267,- Kč spolu s dosud nevyměřeným penále od 20.3.2000 ke dni úhrady pojistného přičemž veřejnou podporu představuje částka ve výši 30 % celkové výše penále se povoluje, za těchto podmínek : Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bude Ministerstvem financí České republiky do 15.5.2001 předložena zpráva o plnění schváleného restrukturalizačního plánu společnosti KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. a po ukončení restrukturalizace bude předložena závěrečná hodnotící zpráva o jejím průběhu. Restrukturalizační plán předložený dne 9.11.2000 zástupci společnosti KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. bude realizován nejpozději do konce roku 2003. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 19.10.2000 žádost o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Královopolská, a.s. (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon"), kterou podalo Ministerstvo financí České republiky dopisem ze dne 17.10.2000. Na jejím základě bylo dne 19.10.2000 zahájeno správní řízení č.j. VP/S59/00 - 160. Dne 3.11.2000 požádal Úřad účastníka řízení o doplňující podklady, ze kterých vyplynulo, že má býti poskytnuta též veřejná podpora formou prominutí penále vyměřeného za neuhrazené splátky sociálního a zdravotního pojištění Ministerstvem práce a sociálních věcí České republiky (dále jen "MPSV"), Zdravotní pojišťovnou Ministerstva vnitra České republiky, Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České republiky (dále jen "VZP") a Vojenskou zdravotní pojišťovnou České republiky. Dle § 6 odst.1 zákona Úřad z vlastního podnětu zahájil dne 5.3.2001 řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory s výše zmíněnými subjekty. Dne 14.3.2001 obdržel Úřad sdělení, že rozhodčí orgán VZP rozhodl o předmětné žádosti dne 7.2.2001 pod č.j. 11456/00/Št, 11457/00/Št a 11458/00/Št tak, že žádosti nevyhověl. Protože toto rozhodnutí je konečné a nelze proti němu podat žádné opravné prostředky, Úřad tuto část dne 17.4.2001 vyčlenil do samostatného správního řízení pod č.j. VP/S 52/01 - 160. I. Podklady pro rozhodnutí vyčíslení pohledávky MPSV Českou správou sociálního zabezpečení ze dne 9.3.2001 a dopisem MPSV ze dne 19.3.2001 sdělení výše pohledávky Vojenské zdravotní pojišťovny České republiky ze dne 19.3.2001 sdělení výše pohledávky zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR ze dne 19.3.2001 výpis z obchodního rejstříku společnosti KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. žádost společnosti KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. k Ministerstvu práce a sociálních věcí České republiky o prominutí penále k pojistnému ze dne 6.11.2000 žádost společnosti KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. ke Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra České republiky o prominutí penále k pojistnému ze dne 10.11.2000 žádost společnosti KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. k Vojenské zdravotní pojišťovně České republiky o prominutí penále k pojistnému ze dne 10.11.2000 II. Vymezení účastníků řízení Účastníky řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory jsou v souladu s § 6 odst.1 zákona Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky a Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky III. Charakteristika příjemce veřejné podpory Z výpisu z obchodního rejstříku byly zjištěny následující údaje: obchodní jméno: KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. den zápisu: 1.5.1992 sídlo: Brno, Křižíkova 68 identifikační číslo: 46 34 72 67 právní forma: akciová společnost základní jmění: 1 210 272 000,- Kč IV.Druh a forma navrhované veřejné podpory V rámci plánovaných restrukturalizačních opatření předložených Ministerstvem financí ČR v rámci správního řízení S59/00 - 160, byla navrhována následující opatření, která zakládají veřejnou podporu : Kapitalizace pohledávky společnosti KRAS, akciová společnost, Brno Kapitalizace pohledávky Konsolidační banky Praha, s.p.ú. Poskytnutí garance Fondu národního majetku České republiky na podporu procesu vyrovnání Odpuštění penalizací Ministerstvem financí České republiky Odpuštění penále, vyměřeného za neuhrazené splátky sociálního a zdravotního pojištění MPSV, Zdravotní pojišťovnou Ministerstva vnitra České republiky, VZP a Vojenskou zdravotní pojišťovnou České republiky O prvních čtyřech opatřeních rozhodl Úřad ve správním řízení S 59/00 - 160 rozhodnutím ze dne 13.11.200 č.j. VP/ S59/00 - 160. Co se týče opatření v bodě 5., nebylo Ministerstvo financí České republiky žádným z výše uvedených subjektů k podání žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory zmocněno a tudíž je nutno o nich rozhodnout v samostatném řízení. Dopisem ze dne 6.11.2000 požádala KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. Ministerstvo práce a sociálních věcí o prominutí penále, vyměřeného za neuhrazené splátky sociálního pojištění ve výši 45 327 789, 58 Kč spolu s prominutím penále dosud nevyměřeného od 21.2.2000 ke dni úhrady pojistného podle § 104ch zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, v platném znění (dále jen "zákon o provádění sociálního zabezpečení"). Dopisem ze dne 10.11.2000 požádala KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. Zdravotní pojišťovnu ministerstva vnitra České republiky o prominutí penále, vyměřeného za neuhrazené splátky zdravotního pojištění ve výši 591 779,-Kč spolu s dosud nevyměřeným penále od 21.2.2000 ke dni úhrady pojistného. Téhož dne byla požádána o prominutí penále ve výši 111 114,-Kč spolu s dosud nevyměřeným penále od 3.10.2000 ke dni úhrady pojistného Vojenská zdravotní pojišťovna ČR a Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR ve výši 2 389 267,- Kč spolu s dosud nevyměřeným penále od 20.3.2000 ke dni úhrady pojistného dle §53 zákona č.48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. V případě promíjení penále se má zato, že neplacením pojistného má podnikatelský subjekt k dispozici volné finanční prostředky, které patří státu. Veřejnou podporou se obecně rozumí jakékoliv zvýhodnění, které plyne z veřejných prostředků. Dle čl. 24 Oznámení Evropské komise o uplatnění pravidel státní pomoci na podporu v podobě zákonných plateb, které jsou příjmem státního rozpočtu, publikovaného v Official Journal C 384/3, 10.12.1998, nepředstavují veřejnou podporu sankční nástroje, jejichž cílem je optimalizace vymáhání daňových a obdobných dluhů od podnikatelských subjektů. Při neplacení pojistného podnikatelský subjekt obrazně čerpá od státu půjčku, přičemž úrok, tj. penále činí 36,5 %. Ve srovnání s komerčními půjčkami jsou podmínky značně nevýhodné. Důvodem je skutečnost, že penále v sobě obsahuje sankční část, která je zahrnuta s cílem donutit dlužníka zaplatit dluh co nejdříve. V souladu s ustanovením výše uvedeného Oznámení Evropské komise je tedy za veřejnou podporu považována ta část penále, která odpovídá hodnotě úroku z prodlení u zvýhodněné půjčky. Zbývající tj. sankční část není do veřejné podpory zahrnuta. Základem pro stanovení ekvivalentní hodnoty úroku z prodlení, tedy i výše veřejné podpory, je celková výše vyměřeného penále a referenční sazba pro výpočet veřejné podpory u výhodných půjček. V souladu s Oznámením Evropské komise o způsobu stanovení výše referenčních a diskontních sazeb, publikovaným v Official Journal C 273, 9.9.1997, se používá referenční sazba ve výši 11 %. Celkové penále činí 36,5 % z dlužné částky pojistného ročně, referenční sazba činí 11 %. Veřejnou podporu představuje částka odpovídající úroku 11 procentních bodů z celkového počtu 36,5 procentních bodů z celkového vyměřeného penále. Veřejná podpora odpovídá hodnotě (x 100) % z celkové výše vyměřeného penále, což představuje 30 % z vyměřeného penále Pro účely zjištění výše veřejné podpory je nutné znát výši vyměřeného penále a výši částky, která má být prominuta. Jelikož však doposud není známa celková výše jednotlivých penalizací, neboť ta bude známa až ke dni zaplacení dlužného pojistného, nelze zatím výši veřejné podpory sumarizovat. V. Ekonomicko-právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je upraven postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č.1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst.3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO, dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře se stanoví, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků, přičemž veřejnými prostředky se rozumí dle písm. b) § 3 zákona prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených, prostředky státních finančních aktiv, státních fondů, Fondu národního majetku České republiky, veřejného zdravotního pojištění, České národní banky, prostředky rozpočtů územních samosprávných celků a prostředky právnických osob vlastněných státem plně nebo v míře, která mu v nich umožňuje vykonávat kontrolu, pokud jsou tyto prostředky používány způsobem neodpovídajícím principům trhu. Dle § 2 odst.1 zákona o veřejné podpoře je veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže, tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. Dle § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře platí zákaz veřejné podpory podle odst. 1 pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem práce a sociálních věcí České republiky, Zdravotní pojišťovnou Ministerstva vnitra České republiky a Vojenskou zdravotní pojišťovnou České republiky tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání neboť příjemce veřejné podpory nemusí zaplatit penále a finanční prostředky může investovat jiným způsobem hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť produkce bude též exportována, zejména do zemí Evropské unie a může tak být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie jedná se o veřejnou podporu podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s předpisem ES - Pravidla pro záchranu a restrukturalizaci firem v obtížích - publikovaná v Official Journal C 288, 9.10.1999 (dále jen "Pravidla"). V případě společnosti KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. se jedná o veřejnou podporu pro restrukturalizaci. Podle čl. 2.5. odst. 20 Pravidel je třeba vzít v úvahu, že společnost KRÁLOVOPOLSKÁ, a.s. se nachází v oblasti uvedené v čl. 87 (3) písm. a), tedy v oblasti s mimořádně nízkou životní úrovní a vysokou nezaměstnaností, za kterou je považována celá Česká republika. Veřejná podpora pro restrukturalizaci musí, dle Pravidel, splňovat následující podmínky: 1. Příjemcem veřejné podpory je společnost v obtížích 2. Veřejná podpora musí zajistit obnovení životaschopnosti podniku 3. Eliminování deformace konkurence 4. Pomoc musí být úměrná nákladům a prospěchu restrukturalizace 5. Plná implementace restrukturalizačního plánu a dodržení podmínek Posuzovaná opatření, zakládající veřejnou podporu tvoří nedílnou součást balíku opatření, přijatých k restrukturalizaci společnosti Královopolská, a.s., který již byl Úřadem posuzován ve správním řízení VP/S 59/00 - 160. v rozhodnutí ze dne 13.11.2000 č.j. VP/S59/00 - 160 Zde Úřad konstatoval, že poskytnutí veřejné podpory vyhovuje podmínkám stanoveným v Pravidlech pro záchranu a restrukturalizaci firem v obtížích (publikovaná v Official Journal C 288, 9.10.1999) a § 5 písm. c) zákona, kde je uvedeno, že je možno udělit výjimku ze zákazu poskytnutí veřejné podpory umožňujícím veřejnou podporu na usnadnění rozvoje určitých hospodářských aktivit a oblastí. Úřad proto výjimku ze zákazu veřejné podpory, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí, povoluje. VI. Závěr Dne 9.4. 2001 bylo účastníkům řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva využila pouze Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR. Její zástupkyně sdělila, že ve spisu jsou všechny podklady, které pojišťovna Úřadu předala a k podkladům nemá žádné připomínky. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 10 odst. 10 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Na Poříčním právu 1 128 01 Praha 2 Vojenská zdravotní pojišťovna ČR Drahobejlova 1404/4 190 03 Praha 9 Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR Na Míčánkách 2 101 00 Praha 10

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/131
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.