Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 17851


Číslo jednací 40984/2021/500/AIv
Instance I.
Věc
Úklid a čištění objektů v areálu letiště Praha/Ruzyně část I a část II
Účastníci Letiště Praha a.s.
BAU plus, a.s.
PREMIO INVEST s.r.o.
Q-Facility a.s.
BTN Czech, a.s.
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 22.12.2021
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-17851.html
Rozhodnutí
                          
Spisová značka: ÚOHS-S0549/2021/VZ Číslo jednací: ÚOHS-40984/2021/500/AIv Brno 3. 12. 2021 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 15. 11. 2021 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou zadavatel – Letiště Praha a.s., IČO 28244532, se sídlem K letišti 1019/6, 161 00 Praha 6, navrhovatel o BAU plus, a.s., IČO 02125633, se sídlem Londýnská 674/55, 120 00 Praha 2, o PREMIO INVEST s.r.o., IČO 26746590, se sídlem Na Třebešíně 3347/39a, 100 00 Praha 10, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 15. 11. 2021 obchodní společností BAU plus, a.s., IČO 02125633, se sídlem Londýnská 674/55, 120 00 Praha 2, o Q-Facility a.s., IČO 07286368, se sídlem Na příkopě 859/22, 110 00 Praha 1, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 15. 11. 2021 obchodní společností BAU plus, a.s., IČO 02125633, se sídlem Londýnská 674/55, 120 00 Praha 2, jakožto společníci společnosti s názvem „BAU-PI-QF-LETIŠTĚ1“ vzniklé na základě Smlouvy o společnosti ze dne 1. 7. 2021 za účelem podání společné nabídky do zadávacího řízení, vybraný dodavatel – BTN Czech, a.s., IČO 06826466, se sídlem Na strži 1702/65, 140 00 Praha 4 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání části 1 veřejné zakázky „Úklid a čištění objektů v areálu letiště Praha/Ruzyně část I a část II“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 28. 5. 2021 a uveřejněno dne 31. 5. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-019542 a do Úředního věstníku Evropské unie bylo odesláno dne 28. 5. 2021 a uveřejněno dne 2. 6. 2021 pod č. 2021/S 105-277799, vydává toto: usnesení: Správní řízení se podle § 257 písm. i) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť zadavatel – Letiště Praha a.s., IČO 28244532, se sídlem K letišti 1019/6, 161 00 Praha 6 – Rozhodnutím o námitkách ze dne 25. 11. 2021 zrušil přezkoumávané úkony učiněné při zadávání části 1 veřejné zakázky „Úklid a čištění objektů v areálu letiště Praha/Ruzyně část I a část II“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 28. 5. 2021 a uveřejněno dne 31. 5. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-019542 a do Úředního věstníku Evropské unie bylo odesláno dne 28. 5. 2021 a uveřejněno dne 2. 6. 2021 pod č. 2021/S 105-277799, a to Rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele – BTN Czech, a.s., IČO 06826466, se sídlem Na strži 1702/65, 140 00 Praha 4 – ze dne 8. 10. 2021, Oznámení o výběru dodavatele z téhož dne včetně příloh a Doplnění Oznámení o výběru dodavatele ze dne 5. 11. 2021. Odůvodnění 1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 15. 11. 2021 návrh navrhovatele – společností BAU plus, a.s., IČO 02125633, se sídlem Londýnská 674/55, 120 00 Praha 2, PREMIO INVEST s.r.o., IČO 26746590, se sídlem Na Třebešíně 3347/39a, 100 00 Praha 10, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 15. 11. 2021 obchodní společností BAU plus, a.s., IČO 02125633, se sídlem Londýnská 674/55, 120 00 Praha 2, a Q-Facility a.s., IČO 07286368, se sídlem Na příkopě 859/22, 110 00 Praha 1, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 15. 11. 2021 obchodní společností BAU plus, a.s., IČO 02125633, se sídlem Londýnská 674/55, 120 00 Praha 2, které uzavřely za účelem podání společné nabídky do zadávacího řízení dne 1. 7. 2021 Smlouvu o společnosti s názvem „BAU-PI-QF-LETIŠTĚ1“ (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Letiště Praha a.s., IČO 28244532, se sídlem K letišti 1019/6, 161 00 Praha 6 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání části 1 veřejné zakázky „Úklid a čištění objektů v areálu letiště Praha/Ruzyně část I a část II“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do Věstníku veřejných zakázek odesláno dne 28. 5. 2021 a uveřejněno dne 31. 5. 2021 pod ev. č. zakázky Z2021-019542 a do Úředního věstníku Evropské unie bylo odesláno dne 28. 5. 2021 a uveřejněno dne 2. 6. 2021 pod č. 2021/S 105-277799 (dále jen „veřejná zakázka“). 2. Dnem 15. 11. 2021, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. 3. Úřad uvádí, že návrh navrhovatele ze dne 15. 11. 2021 směřuje proti Rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele ze dne 8. 10. 2021 (dále jen „rozhodnutí o výběru“), proti Oznámení o výběru dodavatele z téhož dne včetně jeho příloh (dále jen „oznámení o výběru“) a proti Doplnění oznámení o výběru dodavatele ze dne 5. 11. 2021 (dále jen „doplnění oznámení o výběru“). Navrhovatel v podaném návrhu především vyjadřuje své přesvědčení, že vybraný dodavatel neprokázal ekonomickou a technickou kvalifikaci, a měl být proto z účasti v zadávacím řízení vyloučen, a dále brojí proti postupu zadavatele při hodnocení nabídek. V návrhu napadá navrhovatel dále způsob vyřízení námitek ze dne 21. 10. 2021 (dále jen „námitky 1“) zadavatelem a považuje Rozhodnutí o námitkách ze dne 5. 11. 2021 (dále jen „rozhodnutí o námitkách 1“) za vnitřně rozporné, zmatečné, a tedy i nepřezkoumatelné, neboť z něj dle navrhovatele není zřejmé, zda zadavatel námitkám navrhovatele vyhověl, či nikoliv, a zda doplnění oznámení o výběru, které zadavatel v rozhodnutí o námitkách označuje „nápravné opatření“, je skutečně opatřením k nápravě ve smyslu zákona, nebo „jakýmsi jiným, zákonem nepředvídaným úkonem“ zadavatele, a jaký je jeho vztah k platnosti oznámení o výběru a předchozím úkonům zadavatele. Jako opatření k nápravě domnělého nezákonného postupu zadavatele navrhovatel požaduje, aby Úřad zrušil rozhodnutí o výběru, na něj navazující oznámení o výběru ve znění jeho doplnění, jakož i všechny s tím spojené úkony zadavatele. Navrhovatel současně svým návrhem podal návrh na nařízení předběžného opatření, jímž Úřad zakáže zadavateli uzavřít smlouvu na plnění předmětné veřejné zakázky. 4. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou: zadavatel, navrhovatel, vybraný dodavatel. 5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS‑39113/2021/511/JPr ze dne 18. 11. 2021. 6. Rozhodnutím č. j. ÚOHS-39929/2021/510/MKo ze dne 25. 11. 2021 Úřad zamítl návrh navrhovatele na nařízení předběžného opatření spočívajícího v uložení zákazu uzavřít smlouvu v zadávacím řízení na veřejnou zakázku. K zastavení správního řízení 7. Podle § 257 písm. i) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže zadavatel zrušil přezkoumávané úkony nebo přijal požadované opatření k nápravě. 8. Z obdržené dokumentace o zadávacím řízení na předmětnou veřejnou zakázku bylo Úřadem zjištěno, že zadavatel dne 8. 10. 2021 rozhodl o výběru dodavatele, přičemž výběr dodavatele oznámil účastníkům zadávacího řízení oznámením o výběru z téhož dne, jehož součástí učinil „Zprávu o hodnocení nabídek před elektronickou aukcí“ ze dne 19. 8. 2021, jejíž přílohou je bodové hodnocení, a „Zprávu o hodnocení nabídek po elektronické aukci“ ze dne 27. 9. 2021, jejíž přílohou je bodové hodnocení. Součástí oznámení o výběru byl také výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele. Proti rozhodnutí a oznámení o výběru podal navrhovatel dne 21. 10. 2021 zadavateli námitky 1, o nichž zadavatel rozhodl rozhodnutím o námitkách 1, jehož přílohou učinil doplnění oznámení o výběru z téhož dne, kterým v návaznosti na námitky 1 doplnil oznámení o výběru o nové informace. 9. Úřad dále z dokumentace o zadávacím řízení zjistil, že dne 22. 11. 2021 obdržel zadavatel námitky navrhovatele ze dne 19. 11. 2021, v nichž navrhovatel v návaznosti na doplnění oznámení o výběru namítal nezákonnost rozhodnutí o výběru, oznámení o výběru, doplnění oznámení o výběru, posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele a hodnocení nabídek (dále jen „námitky 2“). O námitkách 2 zadavatel rozhodl „Rozhodnutím zadavatele o námitkách“ ze dne 25. 11. 2021 (dále jen „rozhodnutí o námitkách 2“). V rozhodnutí o námitkách 2 zadavatel uvedl následující: „Námitkám ve smyslu žádosti stěžovatele, aby Zadavatel jako opatření k nápravě: a) zrušil Doplnění oznámení, Oznámení o výběru samotné a jemu předcházející rozhodnutí o výběru dodavatele; b) zrušil posouzení splnění podmínek účasti Vybraného dodavatele v zadávacím řízení Veřejné zakázky; c) provedl nové posouzení splnění podmínek účasti a účastníka BTN Czech, a.s., se sídlem Na strži 1702/65, Nusle, 140 00 Praha 4, IČO 06826466, zapsaný v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 23238; d) a účastníka BTN Czech, a.s. vyloučil ze zadávacího řízení Veřejné zakázky, případně, neshledá-li Zadavatel důvod pro vyloučení Vybraného dodavatele ze zadávacího řízení pro nesplnění podmínek účasti, aby provedl nové hodnocení nabídek v souladu s pravidly stanovenými v zadávací dokumentaci Veřejné zakázky a ZZVZ. Zadavatel částečně vyhovuje a to tím, že tímto dle bodu a) ruší Doplnění oznámení, Oznámení o výběru samotné včetně jeho příloh a jemu předcházející rozhodnutí o výběru dodavatele. V bodech b), c) d) pak Zadavatel námitky odmítá.“ 10. Úřad konstatuje, že zadavatel v rámci rozhodnutí o námitkách 2 zrušil úkony, které byly předmětem přezkumu v rámci tohoto správního řízení, tj. úkony, proti nimž navrhovatel brojil jeho námitkami 1 a následně též návrhem u Úřadu, tzn. rozhodnutí o výběru, oznámení o výběru a doplnění oznámení o výběru. Z pohledu Úřadu tak úkony zadavatele v podobě rozhodnutí a oznámení zadavatele o výběru dodavatele ze dne 8. 10. 2021 a doplnění oznámení zadavatele o výběru dodavatele ze dne 5. 11. 2021 v důsledku již neexistují. Je pak třeba konstatovat, že navrhovatel může prostřednictvím návrhu brojit pouze proti existujícím úkonům zadavatele, jelikož Úřad může věcně posuzovat pouze existující úkony. Pakliže dojde ke zrušení přezkoumávaných úkonů, zákonodárce stanovuje jasné pravidlo, jakým způsobem má Úřad rozhodnout, a to tak, že je Úřad povinen řízení zastavit. 11. Úřad proto považuje za nesporné, že tím, že zadavatel v rámci rozhodnutí o námitkách 2 zrušil výše specifikované úkony zadavatele, došlo k „vyčerpání“ předmětu správního řízení, neboť gros podstaty návrhu navrhovatele byla údajná nezákonnost provedeného posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele a hodnocení podaných nabídek, a tím ve svém důsledku nezákonnost výběru dodavatele. 12. Úřad pro úplnost dodává, že zadavatel sice v rozhodnutí o námitkách 1 i v rozhodnutí o námitkách 2 uvedl, že námitky vůči posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele zadavatelem a námitky vůči hodnocení nabídek (tedy proti úkonům, jež navrhovatel svým návrhem taktéž napadá) jsou neopodstatněné, a tyto námitky odmítl, nicméně pro posouzení věci Úřadem je stěžejní, že zadavatel zrušil úkony, v nichž byl výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele a výsledek hodnocení nabídek vyjádřen navenek, tedy oficiálně oznámen. Přestože se tedy z rozhodnutí o námitkách 1 i z rozhodnutí o námitkách 2 může jevit, že zadavatel na svých dosavadních závěrech o splnění podmínek účasti vybraným dodavatelem a o správnosti hodnocení nabídek trvá, nelze z toho automaticky presumovat, jakým způsobem zadavatel rozhodne o výběru dodavatele poté, co původní rozhodnutí a oznámení, jakož i doplnění oznámení zrušil. Podle § 123 písm. b) zákona je nedílnou součástí oznámení o výběru dodavatele výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele, kde je mj. konstatováno, že nabídka vybraného dodavatele splnila všechny požadavky stanovené v zadávací dokumentaci a v zákoně. Zadavatel tedy s ohledem na zrušení rozhodnutí o výběru a oznámení o výběru včetně jeho doplnění musí učinit nové kroky vedoucí k výběru dodavatele a o tomto svém postupu a závěru musí vyrozumět účastníky zadávacího řízení, a to „novým“ oznámením o výběru dodavatele, jehož součástí učiní mj. ve smyslu podle § 123 písm. b) zákona výsledek posouzení splnění podmínek účasti vybraného dodavatele. Bez řádně odůvodněného výběru vtěleného do oznámení o výběru totiž zadavatel nemůže uzavřít v zadávacím řízení smlouvu v souladu se zákonem, neboť za situace, kdy není výběr dodavatele řádně odůvodněn v rámci oznámení o výběru dodavatele, nelze považovat proces oznamování výběru dodavatele za řádně ukončený. Úřad dodává, že jako vybraného dodavatele může zadavatel na základě tohoto nového posouzení splnění podmínek účasti vybrat i zcela jiného účastníka zadávacího řízení. Navrhovateli pak nic nebrání ve lhůtě podle § 242 odst. 2 zákona prostřednictvím samostatných námitek brojit proti novému oznámení zadavatele o výběru dodavatele, kdy je v této souvislosti zapotřebí opětovně zdůraznit, že návrhem lze brojit pouze proti existujícím úkonům zadavatele, přičemž podmínkou pro podání návrhu je mj. předchozí podání námitek. 13. Pro odstranění veškerých pochyb Úřad dále uvádí, že má za to, že předmět řízení byl vyčerpán i ve vztahu k argumentaci navrhovatele týkající se možného porušení § 245 zákona, konkrétně nepřezkoumatelnosti rozhodnutí zadavatele o námitkách 1. Je tomu tak proto, že rozhodnutím o námitkách 1 zadavatel odmítl námitky 1, kterými navrhovatel brojil proti rozhodnutí a oznámení o výběru, jakož i úkonům zadavatele, které těmto úkonům předcházely (tj. posouzení splnění podmínek účasti ze strany vybraného dodavatele a hodnocení podaných nabídek). Skutečnosti namítané v námitkách tedy přímo věcně souvisí s rozhodnutím, resp. oznámením o výběru, která byla následně zrušena. 14. S ohledem na skutečnost, že zadavatel zrušil přezkoumávané úkony, nastala skutečnost předvídaná v § 257 písm. i) zákona, a Úřad proto rozhodl o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. 15. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie, kdy je Úřad povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval, již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. i) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, mohlo účastníkům řízení způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření bylo způsobilé ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil. Poučení Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. otisk úředního razítka v z. Ing. Petr Vévoda Mgr. Markéta Dlouhá místopředsedkyně Obdrží: 1. Letiště Praha a.s., K letišti 1019/6, 161 00 Praha 6 2. BAU plus, a.s., Londýnská 674/55, 120 00 Praha 2 3. BTN Czech, a.s., IČO 06826466, se sídlem Na strži 1702/65, 140 00 Praha 4 Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/17851
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.